SweClockers besöker Kompletts huvudlager och PC-produktion

Permalänk

Fy fan, skulle aldrig få för mig att beställa en "färdig" dator. Monterat av en slarvig pojke med feta fingrar och sedan installerat med massa skit man inte vill ha.

Bästa som finns när man beställt en ny dator är ju att få sätta ihop den själv och få installera allt från grunden.

Dock mycket intressant att få se det här SweC, det tackar jag för!

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk

10 minuter - 1 timme? Hur blir kabeldragningen då?
Lägger minst 4 timmar på mina byggen för att få kablar så fint som möjligt.

Visa signatur

Felstavningar skylles på alkohol, droger, sex och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Automation är häftigt!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DubStepBooy:

10 minuter - 1 timme? Hur blir kabeldragningen då?
Lägger minst 4 timmar på mina byggen för att få kablar så fint som möjligt.

Sammar här. Blev ett par timmar sist jag byggde om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

jag har byggt datorer i 20 år nu, och at ge ESD skulden för massa annat som potensielt gått fel och massa fabrikationsfel i olika komponenter är kultur snarare än korrekt statistik för at det är enkelt och bekvämt att skylla på. Det är min subjektiva åsikt. Att ESD är orsak för många problem där man inte fattar hur det skulle kunna gått till och därmed utesluter det är också min subjektiva åsikt.
Men jag garanterar at 99% av datorer ihopsatta av privatpersoner, småföretag och entusiastbyggare som aldrig har haft et hårdvarufel ändå är monterad utan så mycket som et jävla armband....

Skrivet av Xiqt:

Haha jag näh? Aldrig använt ESD armband.
Tycker bara att det är ett säljtrick, en ESD skada kan uppkomma lika bra ifall man har det eller inte har det, beror helt på hur man gör när man bygger datorn.

Berätta för mig, vilka kurser/utbildningar har ni gått inom elektronik och ens ESD?

Men visst, jag har ju kört bil i 6-7 år och aldrig krockat, vem behöver bälte lixom? Det är exakt så det låter från er just nu.

Skrivet av LordError:

Har en polare som spillde kaffe ner i sin dator när den var på, hamnade på grafikkortet där det blev en trevlig fläck. Det var ett Asus GTX465 för ni som undrar.

Komponenter är oftast tåligare än vad man tror, men det är ju dumt att vara oförsiktig.
Tro mig, jag vet.

Klantade mig och sabbade det interna ljudkortet pga att jag tappade kylaren på moderkortet. Blev en fin repa på en kylfläns. men det var ju ingen större skada som tur var och rätt enkel att kringgå.

Dold text

Berätta för mig, som säger "jag vet", vilka utbildningar och kusnkaper inom elektronik besitter du på? Jag skulle vilja påstå att komponenter är känsligare än vad man tror, men bara för man haft tur en gång så ska man inte tro att man alltid har tur varje gång. Dock beskriver du fysiska skador här, ESD är interna skador i kretsar, sådant som inte alltid är synligt för ögat.

Det finns firmor som tar sig tiden att öppna chip och gå igenom alla dess banor inom dem för att avgöra om ESD kan ha skadat dessa, såhär kan det se ut på insidan vid ESD skada, notera att de kan bränna en del eller t.o.m. hela banor.

Här har man alltså tagit en hel krets och simulerat ESD för att se vilka skadorna blir:

Ett annat exempel är att Volvo en gång fick dra tillbaka 235 000 bilar för att krockkudden löste ut random, det var pga ESD, plasten från konsolen gav styrboxen för krockkudden en stöt/störning och utlöste därmed krockkudden, det kunde hända när man la några saker på plasten eller bara skapade friktion mot ytan så plasten blev statisk. Man fick skärma av elektroniken bättre och jorda ytterhöljet så någon ESD inte skulle kunna påverka krockkuddarna.

Ni har väl även hört att man inte ska gnida sig mot sätet i bilen innan man ska tanka, finns folk som tänt på bensinen på tankstationen när de tagit i handtaget och gett det en stöt, det är ESD det också, fast en väldigt stark dos av sådan. En sådan stött vill troligen döda chip helt och hållet, men all ESD är inte kännbart och reagerar inte alltid vid kontakt, utan kan påverka även inom ~3 meters avstånd, allt beroende på hur stor skillnad det är i laddning.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Blir ju verkligen mörkrädd när man läser vissa inlägg här, hoppas verkligen ni aldrig kommer jobba inom elektronikproduktion.
lite info iaf för folk som inte har en aning http://www.youtube.com/watch?v=PDf8KTXyuaQ, komponenterna har dock blivit mkt känsligare sen dess.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Sammar här. Blev ett par timmar sist jag byggde om datorn.

Klart det tar längre tid när man bygger om sin egna dator hemma, dom som bygger samma dator dag ut och dag in vet nog hur dom ska dra kablarna utan att lägga flera timmmar.

Visa signatur

Asus P8P67 EVO | i5 2500k @ 4.7 GHz | 8 GB Vengeance 1600 MHz
GTX 560 | Corsair Force 3 60 GB | 3 TB HDD
Fractal Design ARC | Corsair H-80 | Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Blir ju verkligen mörkrädd när man läser vissa inlägg här, hoppas verkligen ni aldrig kommer jobba inom elektronikproduktion.
lite info iaf för folk som inte har en aning http://www.youtube.com/watch?v=PDf8KTXyuaQ, komponenterna har dock blivit mkt känsligare sen dess.

Verkligen, skrämmande. Dock kan jag ju bara försöka sprida min kunskap inom ämnet, men vissa är precis som troende folk: De tror på något utan bevis och vägrar släppa vad de "fått för sig". Dessa kan man tyvärr inte göra något åt, man får bara hoppas de tar åt sig något av det man sgäer, och kanske t.o.m. kollar upp det själv efteråt på andra håll för att bekräfta sanningen.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ringe:

Klart det tar längre tid när man bygger om sin egna dator hemma, dom som bygger samma dator dag ut och dag in vet nog hur dom ska dra kablarna utan att lägga flera timmmar.

Jag hade samma jobb när jag gick i skolan. Lycka till och få bra kabeldragning som du är nöjd med på 10 minuter.

"Klart det tar längre tid när man bygger om sin egna dator hemma."
För man bryr sig om sin egna dator.

Permalänk
Avstängd

Mmmmmmm, detta är otroligt kul att se! Mer av sådant här tack!

Permalänk
Medlem

Haha... Orka...

När folk börjar jämnföra otillräckligt ESD skydd med att inte bära bilbälte förstår man ju hur illa det är.
För att om en dator slutar fungera är det ju precis lika illa som att spräcka skallen i en bilkrash...

Angående kostnaderna i ESD skada som uppstår HOS komplett vs hos tillverkare/kund uppvägt med helt enkelt andra fel som inte är pga ESD så står jag fast vid att kostnaden av att komplett överanstränger sig med ESD skydd kostar mer för slutkund än eventuell skada.

Orkar inte citera heller men Tozzi skrev något om att "man inte märker prestandabortfall"... Eh jo? Jag märker det och det löser jag med en övergång av hårdvara och mjukvara. DVS, blåsa rent min dator från damm och hundhår och i vissa fall en komplett ominstallation.
Varpå jag kör ett genomgående prestandatest för att se att inget krånglar.

Men som tidigare sagt, vissa vill ju jämnföra riskerna av ESD skada på en hemmadator med en bluescreen på ett passagerarplan med 500 passagerare på.
Lite skillnad när det handlar om liv och död och har inget emot att montörer som jobbar i livsviktiga miljöer (Kärnkraftverk, flygindustri, rymd applikationer och medicin mm) utövar fullgott ESD skydd. Inget går att uppväga mot en människas liv.
Men jag aldrig hört talas om att någon dött för att deras GTX 780 Titan är DOA.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Haha... Orka...

När folk börjar jämnföra otillräckligt ESD skydd med att inte bära bilbälte förstår man ju hur illa det är.
För att om en dator slutar fungera är det ju precis lika illa som att spräcka skallen i en bilkrash...

Angående kostnaderna i ESD skada som uppstår HOS komplett vs hos tillverkare/kund uppvägt med helt enkelt andra fel som inte är pga ESD så står jag fast vid att kostnaden av att komplett överanstränger sig med ESD skydd kostar mer för slutkund än eventuell skada.

Orkar inte citera heller men Tozzi skrev något om att "man inte märker prestandabortfall"... Eh jo? Jag märker det och det löser jag med en övergång av hårdvara och mjukvara. DVS, blåsa rent min dator från damm och hundhår och i vissa fall en komplett ominstallation.
Varpå jag kör ett genomgående prestandatest för att se att inget krånglar.

Men som tidigare sagt, vissa vill ju jämnföra riskerna av ESD skada på en hemmadator med en bluescreen på ett passagerarplan med 500 passagerare på.
Lite skillnad när det handlar om liv och död och har inget emot att montörer som jobbar i livsviktiga miljöer (Kärnkraftverk, flygindustri, rymd applikationer och medicin mm) utövar fullgott ESD skydd. Inget går att uppväga mot en människas liv.
Men jag aldrig hört talas om att någon dött för att deras GTX 780 Titan är DOA.

Bältet är en bra jämförelse, för ESD händer inte varje gång, utan kan hända. Precis som bältet, det används inte varje gång, men när du väl krockar så behövs det. Så det är en ganska jämförbar liknelse, båda är där för att förebygga/motverka skador som kan uppstå.

För ett företag i den storleken, är ESD skydd för varje arbetare en ganska minimal kostnad. Jag skulle även våga påstå att deras returavdelning skulle ha mindre jobb efter det.

Du läser tydligen inte hela meningen jag skriver utan är precis som vanlig media just nu och väljer en kort bit av hela meningen som kan vinklas åt många håll.

Det jag skrev var att prestandaförluster behöver inte märkas om det sker gradvis över längre perioder, låt oss säga kanske 1% per halvår eller något påhittat. Förstod du kanske bättre då vad jag menade? Precis som jag länka på bilden ovan så hade de testat transistorn, den funkade efter ESD skada, men den dog till slut efter en timmes användning. Så att nej, alla prestandaförluster märks inte, speciellt om det sker över en längre tid.

Så det betyder att man inte ska vara försiktig med ESD på datorkomponenter för de inte "handlar om liv"? Så, men andra ord erkänner du ESD risken, men pratar ändå bort den, hur ska du ha det?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Bara jag som reagerade på musik i filmen, lite p*** varning på det, haha?

OT: väldigt imponerande måste jag säga och nu ska man inte klaga på att det kan bli fel ibland.

Det är ok mannen, man får skriva "porr" på internet.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Obeskrivligt coolt med den där robothallen.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Superintressant reportage!

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk

Väldigt häftigt, bra reportage!

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av Frazig:

Kan verkligen inte förstå hur folk kan se det som ett drömjobb att montera datorer på detta sätt. Det kanske är kul den första månaden, om ens det.
Extremt repetativt arbete och dessutom inte värst ergonomiskt. Kan tänka mig att många som jobbar som montörer får problem med rygg och axlar.
Jag har monterat en del datorer och jag skulle i vilket fall vantrivas

MEN, smaken är som baken

Vill ni jobba inom detta så söks det säkert arbetskraft till detta i det bortskämda Norge!

Jag jobbar inom produktion och kan säga att oavsett vad du gör så är det samma sak dag in och dag ut. Oftast väldigt lätt att lära sig men det är fruktansvärt långtråkigt, korta raster och slöa går inte då du måste skriva upp det du gör. Jobbtiderna är inte heller 8-16, för mig är det morgon,kväll och natt...kan säga att när jag började jobba så såg jag kväll och natt som väldigt skönt men nu så hatar jag det och stiger hellre upp 06.00 än 14.00 eller 22.00 Många äldre som jobbat 10+ år har ont i ryggen, axlar osv och även många har eller är sjukskrivna.

Så nej, detta kanske ser ut som ett lugnt och roligt jobb men du ska orka jobba 8 timmar varje dag med samma produkt/er och du ska prestera...annars så hittar dom någon annan och det är många som vill ha jobb.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Bältet är en bra jämförelse, för ESD händer inte varje gång, utan kan hända. Precis som bältet, det används inte varje gång, men när du väl krockar så behövs det. Så det är en ganska jämförbar liknelse, båda är där för att förebygga/motverka skador som kan uppstå.

För ett företag i den storleken, är ESD skydd för varje arbetare en ganska minimal kostnad. Jag skulle även våga påstå att deras returavdelning skulle ha mindre jobb efter det.

Du läser tydligen inte hela meningen jag skriver utan är precis som vanlig media just nu och väljer en kort bit av hela meningen som kan vinklas åt många håll.

Det jag skrev var att prestandaförluster behöver inte märkas om det sker gradvis över längre perioder, låt oss säga kanske 1% per halvår eller något påhittat. Förstod du kanske bättre då vad jag menade? Precis som jag länka på bilden ovan så hade de testat transistorn, den funkade efter ESD skada, men den dog till slut efter en timmes användning. Så att nej, alla prestandaförluster märks inte, speciellt om det sker över en längre tid.

Så det betyder att man inte ska vara försiktig med ESD på datorkomponenter för de inte "handlar om liv"? Så, men andra ord erkänner du ESD risken, men pratar ändå bort den, hur ska du ha det?

Jag håller med dig Tozzi, när jag såg klippet att dem inte ahde några ESD utrustning så som rock, armband, stol, osv. så kände jag att man ska undvika produkter som monteras där.

Speciellt när man tillåter montörer ha vattenflaskor nära bänken är ett stor NEJ NEJ. Ni som minns gigabyte fabriksvideon, där har vi ett bra exempel på en bra ESD miljö även om den inte var perfekt. Mat och Dryck får inte vara i samma lokal där man monterar oskyddade komponenter så som moderkort osv.

Sen syns inte gömda ESD skador förrän efter kanske 1 vecka-2 år efter ni har kört datorn.... så ni som klagar att datorn kraschar mer och när tiden går... tänk på denna video hur det ser ut. Han som felsöker i denna video hittar bara allvarliga ESD skador.

Att det finns en dekal med ESD betyder inte att miljön är ESD skyddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Citerar ,mina tankar "Bara fegisar som använder ESD armband"

Jag antar att du även följer upp det med "bara idioter arbetar på arbetsplatser utan ESD-skydd"?

Skrivet av Tobbbe__:

Eftersom dom testkör datorerna så är det ingen risk att dom skeppar iväg en skadad ändå så det är ointressant för kunden

Tyvärr så är det inte riktigt så det fungerar med ESD skador...

Skrivet av Warheart:

Jag tror inte att något företag som säljer skitburkar till människor som inte bryr sig om datorer lägger ner någon större möda med ESD därför att det helt enkelt inte är lönsamt.

Jag tror det är här pudelns kärna återfinns. Komplett har helt enkelt gjort, antingen via analys, eller praktisk erfarenhet, en bedömning av vilken "ESD" skyddsnivå som ger ett "gott nog" skydd, vilket förhindrar skador från att bli uppenbara inom reklamations & garanti tiderna. Efter den tiden drabbar inte hanteringen dem, alltså är det inte förknippat med en kostnad, och de skiter högaktningsfullt i kundens eventuella ekonomiska smäll i sammanhanget.

Skrivet av Gratzner:

Kan vara det dummaste jag har hört.

Hur "åtgärdar" man det här inlägget från 2009:

Skrivet av Gratzner:

Har precis köpt mig en ny dator och byggt ihop den själv ifrån grunden.

Det är första gången jag byggt ihop en själv, alltid velat göra och nu gjorde jag.

Jag menar.... Hur jag än räknar så får jag inte 2009-2014 att bli 20 år. Vilket ju var den tidsrymd du hade byggt dina egna datorer under...

Skrivet av Gratzner:

Jag har byggt mina datorer i 20 år och aldrig använt ESD-armband och har fortfarande aldrig fått problem.

För att inte nämna att det är en stor fet lögn, att du aldrig fått problem, oavsett om de blivit "åtgärdade" eller inte. Möjligen skulle du kunna hävda att du aldrig fått problem du förknippat med en ESD skada. Det skulle dock inte vara detsamma som att du aldrig orsakat en...

Jag minns en arbetsplats där vi hade en härlig praktikant som fingrade på en låda minnen. Riktigt hur det gick till fick jag aldrig klarhet i, men hela lådan med PC-100 minnen var opålitlig. Det går inte riktigt att skylla på att det skulle vara en batch defekta minnen, eftersom jag redan hade monterat ett par minnen ur lådan innan praktikanten blev insläppt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramcd99:

Jag håller med dig Tozzi, när jag såg klippet att dem inte ahde några ESD utrustning så som rock, armband, stol, osv. så kände jag att man ska undvika produkter som monteras där.

Speciellt när man tillåter montörer ha vattenflaskor nära bänken är ett stor NEJ NEJ. Ni som minns gigabyte fabriksvideon, där har vi ett bra exempel på en bra ESD miljö även om den inte var perfekt. Mat och Dryck får inte vara i samma lokal där man monterar oskyddade komponenter så som moderkort osv.

Sen syns inte gömda ESD skador förrän efter kanske 1 vecka-2 år efter ni har kört datorn.... så ni som klagar att datorn kraschar mer och när tiden går... tänk på denna video hur det ser ut. Han som felsöker i denna video hittar bara allvarliga ESD skador.

Att det finns en dekal med ESD betyder inte att miljön är ESD skyddad.

Hur kunde du se att stolen inte var ESD skyddad? inte lätt att se ESD märket på en video, har du ESD golv, stol, bord och skor så behöver du inte armband

Permalänk
Medlem

Kan bara intyga att Tozzi har 100% rätt, på ALLA punkter.

Har själv gått ett flertal utbildningar inom området, utbildare Armeka.

Vår miljö på arbetsplatsen innefattar typ nedan.

-En produktion av produkter snarlika dem som komplett bygger, dock ej PC-datorer för vår del, men kretskort i plåtburk i vilket fall som helst.
ESD-anpassad utrustning.
-Heltäckande golv.
-Bänkar
-Armband
-Stolar
-Lådor
-Verktyg
-Skor
-Papperskorgar.
-Alla plastpåsar och ev. förpackningar är av så kallad polypink, rosa lågladdande plast.
-Bomullskläder som företaget tillhandahåller.

Armband ska användas vid sittande läge, pga laddningen som uppstår när montören rör sig på stolen. och att denne då eventuellt inte har kontakt med golvet.
Armband behöver inte användas vid stående eftersom man då har fullgod kontakt med golvet via skorna.

Skor kontrolleras dagligen.
Armbanden övervakas automatiskt, och ger ifrån sig oljud om användaren tar av sig det.
Golv kontrolleras veckovis.
Bänkar kontrolleras veckovis.

Inget främmande får föras in i miljön. t.ex. petflaskor, kaffekoppar, mat, papper eller kartong. etc. Kartong dammar, och damm vill man inte ha i miljön.

Allt ovan är inget extremt, utan bara vanligt sunt förnuft om man är ett seriöst företag som hanterar kretskort.

Sägas skall att det är inte lätt att upprätthålla en god nivå, det största problemet brukar vara ledningen, och dess brist på förståelse för ämnet.

Har själv handlat mkt från komplett genom åren, men detta är lite avskräckande inför framtida köp.
Frågan ju bara.. är konkurrenterna bättre? Knappast..

Var tacksamma för att någon upplyser bristerna, och agera utifrån kända fakta.
-Kompletts datorbyggnation sker inte i en ESD-säkrad miljö, utifrån filmen att döma.
-Datorerna dem levererar löper relativt stor risk att vara ESD-skadade.

Som konsument bör man ta detta i beaktning när man köper varor.

Robotarna var dock förbannat coola och logistiken imponerande!

Visa signatur

irl?

Permalänk
Medlem

Självklart är det viktigt att tänka på ESD speciellt när det inte är ens egna saker som man jobbar med. Men man kan vara ganska säker på att kompletts miljö är optimerar för dem. Dvs ESD miljön är precis tillräcklig för att antalet garanti ärenden över de 3 åren som de har garanti inte ska kosta mer än vad det skulle kosta att uppgradera miljön. Om komplett skulle sett att garanti ärendena kostar mer än vad produktionsbortfallet skulle bli om alla hade ESD armband så skulle alla haft ESD armband.

Med tanke på att de har någon typ av ESD miljö så kan man räkna med att problemen är lägre hos dem än om man gör det själv. Så säg att en dator av 1000 datorer har någon typ av ESD skada som visar sig inom 3 år så betyder det bara att de har 38 garnti ärenden för detta per år. Vilket är väldigt lite. Troligen har de fler på komponenter som är felaktiga vid leverans.

Som tidigare nämnts så har ett JAS andra krav än komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av reconnnn:

Självklart är det viktigt att tänka på ESD speciellt när det inte är ens egna saker som man jobbar med. Men man kan vara ganska säker på att kompletts miljö är optimerar för dem.

Nej, man kan inte vara ganska säker på det, ty miljön som visas ser inte ut att vara speciellt optimerad, den ser stökig ut.
Man kan inte tro gott om ett företag bara för att det är "stort" eller hanterar mkt varor. Det vet liksom inte per automatik "bättre" av den anledningen.

Andra krav än JAS? Jo givetvis, men nu pratar vi inte om några MIL-standarder här, utan vanlig grundläggande ESD-hantering.

Visa signatur

irl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Hur kunde du se att stolen inte var ESD skyddad? inte lätt att se ESD märket på en video, har du ESD golv, stol, bord och skor så behöver du inte armband

Stolen ser för generisk ut, som sagt, jag kan ha fel, men det brukar synas när stolen är av ESD typ. Men återigen, jag är osäker just på stolen.

Hur som haver, även om stolen nu i bästa fall är ESD, så räcker det fotfarande inte på långa vägar. I sittandes arbete måste du fortfarande ha armband. Hur många gånger ska jag behöva upplysa om den självklara saken? Finns fler än jag som påpekat det, som HAR utbildning inom ESD.

Den svagaste punkten är alltid den svagaste länken, du blir den svagaste länken om du inte har armband på dig, det räcker inte med att alla andra grejer förutom en sak är ESD godkänt, allt måste vara godkänt, därför måste även du ha armband på dig, såvidare man inte har ESD rock och full klädsel inom det.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramcd99:

Jag håller med dig Tozzi, när jag såg klippet att dem inte ahde några ESD utrustning så som rock, armband, stol, osv. så kände jag att man ska undvika produkter som monteras där.

Speciellt när man tillåter montörer ha vattenflaskor nära bänken är ett stor NEJ NEJ. Ni som minns gigabyte fabriksvideon, där har vi ett bra exempel på en bra ESD miljö även om den inte var perfekt. Mat och Dryck får inte vara i samma lokal där man monterar oskyddade komponenter så som moderkort osv.

Sen syns inte gömda ESD skador förrän efter kanske 1 vecka-2 år efter ni har kört datorn.... så ni som klagar att datorn kraschar mer och när tiden går... tänk på denna video hur det ser ut. Han som felsöker i denna video hittar bara allvarliga ESD skador.

Att det finns en dekal med ESD betyder inte att miljön är ESD skyddad.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag antar att du även följer upp det med "bara idioter arbetar på arbetsplatser utan ESD-skydd"?

Tyvärr så är det inte riktigt så det fungerar med ESD skador...

Jag tror det är här pudelns kärna återfinns. Komplett har helt enkelt gjort, antingen via analys, eller praktisk erfarenhet, en bedömning av vilken "ESD" skyddsnivå som ger ett "gott nog" skydd, vilket förhindrar skador från att bli uppenbara inom reklamations & garanti tiderna. Efter den tiden drabbar inte hanteringen dem, alltså är det inte förknippat med en kostnad, och de skiter högaktningsfullt i kundens eventuella ekonomiska smäll i sammanhanget.

Hur "åtgärdar" man det här inlägget från 2009:Jag menar.... Hur jag än räknar så får jag inte 2009-2014 att bli 20 år. Vilket ju var den tidsrymd du hade byggt dina egna datorer under...
För att inte nämna att det är en stor fet lögn, att du aldrig fått problem, oavsett om de blivit "åtgärdade" eller inte. Möjligen skulle du kunna hävda att du aldrig fått problem du förknippat med en ESD skada. Det skulle dock inte vara detsamma som att du aldrig orsakat en...

Jag minns en arbetsplats där vi hade en härlig praktikant som fingrade på en låda minnen. Riktigt hur det gick till fick jag aldrig klarhet i, men hela lådan med PC-100 minnen var opålitlig. Det går inte riktigt att skylla på att det skulle vara en batch defekta minnen, eftersom jag redan hade monterat ett par minnen ur lådan innan praktikanten blev insläppt.
B!

Skrivet av Ankfoot:

Kan bara intyga att Tozzi har 100% rätt, på ALLA punkter.

Har själv gått ett flertal utbildningar inom området, utbildare Armeka.

Vår miljö på arbetsplatsen innefattar typ nedan.

-En produktion av produkter snarlika dem som komplett bygger, dock ej PC-datorer för vår del, men kretskort i plåtburk i vilket fall som helst.
ESD-anpassad utrustning.
-Heltäckande golv.
-Bänkar
-Armband
-Stolar
-Lådor
-Verktyg
-Skor
-Papperskorgar.
-Alla plastpåsar och ev. förpackningar är av så kallad polypink, rosa lågladdande plast.
-Bomullskläder som företaget tillhandahåller.

Armband ska användas vid sittande läge, pga laddningen som uppstår när montören rör sig på stolen. och att denne då eventuellt inte har kontakt med golvet.
Armband behöver inte användas vid stående eftersom man då har fullgod kontakt med golvet via skorna.

Skor kontrolleras dagligen.
Armbanden övervakas automatiskt, och ger ifrån sig oljud om användaren tar av sig det.
Golv kontrolleras veckovis.
Bänkar kontrolleras veckovis.

Inget främmande får föras in i miljön. t.ex. petflaskor, kaffekoppar, mat, papper eller kartong. etc. Kartong dammar, och damm vill man inte ha i miljön.

Allt ovan är inget extremt, utan bara vanligt sunt förnuft om man är ett seriöst företag som hanterar kretskort.

Sägas skall att det är inte lätt att upprätthålla en god nivå, det största problemet brukar vara ledningen, och dess brist på förståelse för ämnet.

Har själv handlat mkt från komplett genom åren, men detta är lite avskräckande inför framtida köp.
Frågan ju bara.. är konkurrenterna bättre? Knappast..

Var tacksamma för att någon upplyser bristerna, och agera utifrån kända fakta.
-Kompletts datorbyggnation sker inte i en ESD-säkrad miljö, utifrån filmen att döma.
-Datorerna dem levererar löper relativt stor risk att vara ESD-skadade.

Som konsument bör man ta detta i beaktning när man köper varor.

Robotarna var dock förbannat coola och logistiken imponerande!

Skrivet av reconnnn:

Självklart är det viktigt att tänka på ESD speciellt när det inte är ens egna saker som man jobbar med. Men man kan vara ganska säker på att kompletts miljö är optimerar för dem. Dvs ESD miljön är precis tillräcklig för att antalet garanti ärenden över de 3 åren som de har garanti inte ska kosta mer än vad det skulle kosta att uppgradera miljön. Om komplett skulle sett att garanti ärendena kostar mer än vad produktionsbortfallet skulle bli om alla hade ESD armband så skulle alla haft ESD armband.

Med tanke på att de har någon typ av ESD miljö så kan man räkna med att problemen är lägre hos dem än om man gör det själv. Så säg att en dator av 1000 datorer har någon typ av ESD skada som visar sig inom 3 år så betyder det bara att de har 38 garnti ärenden för detta per år. Vilket är väldigt lite. Troligen har de fler på komponenter som är felaktiga vid leverans.

Som tidigare nämnts så har ett JAS andra krav än komplett

Tack för att ni är med och diskuterar om ämnet och tack för erat stöd! Väldigt få personer har fått ESD utbildning och innan man ens började med ESD utbildningar var det många som tyckte det var en myt. Detta verkar dock sitta kvar hos väldigt många, och väldigt många är envisa in till det sista tills de fått gått en egen kurs och faktiskt blivit visade praktiska exempel med diverse mätverktyg. ESD är oftast osynligt och är nog därför många inte tar det på allvar. Det enda tråkiga är att folk är så urbota envisa och "jag kan allt minsann" utan att ens gått någon utbildning inom ämnet överhuvudtaget. Man kunde ju hoppas folk faktiskt lyssnade och kanske lärde sig något nytt på vägen istället för att sträva emot utan några som helst bevis.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av subaru_impreza:

Förstår inte riktigt hur deras lagersystem fungerar.
De små robortarna flyttar runt på lådor, men vad lägger in de olika produkterna i lådorna?

Produkterna läggs in manuellt i lådor vid inleverans för att sedan skickas ut i robotsystemet

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag vet inte exakt hur lösningen fungerar men enligt PC-byggarchefen är det, jag citerar, "bara amatörer som använder ESD-armband" eftersom det finns mycket smidigare metoder nuförtiden. Som jag förstår det är allt i rummet anpassat för att inte ge upphov till ESD.

Oj, den där "chefens" inställning var bland det dummaste jag hört. Snacka om negativ reklam. Jag hoppas att alla Sweclockare inser detta.

Komplett kommer aldrig få mig som kund!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Tack för att ni är med och diskuterar om ämnet och tack för erat stöd! Väldigt få personer har fått ESD utbildning och innan man ens började med ESD utbildningar var det många som tyckte det var en myt. Detta verkar dock sitta kvar hos väldigt många, och väldigt många är envisa in till det sista tills de fått gått en egen kurs och faktiskt blivit visade praktiska exempel med diverse mätverktyg. ESD är oftast osynligt och är nog därför många inte tar det på allvar. Det enda tråkiga är att folk är så urbota envisa och "jag kan allt minsann" utan att ens gått någon utbildning inom ämnet överhuvudtaget. Man kunde ju hoppas folk faktiskt lyssnade och kanske lärde sig något nytt på vägen istället för att sträva emot utan några som helst bevis.

Än är den siste idioten inte född! Det som stör mig mest är ändå när folk försöker sprida sin dynga till andra. Det finns ju trots allt de på forumet som försöker lära sig nåt. Det är ju näst intill omöjligt när det finns så mycket idioti mellan de väsentliga inläggen. Vill man inte inse fakta så kan man ju åtminstonde ha vett nog att hålla käft. Men nääh, det är väl för mycket begärt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Än är den siste idioten inte född! Det som stör mig mest är ändå när folk försöker sprida sin dynga till andra. Det finns ju trots allt de på forumet som försöker lära sig nåt. Det är ju näst intill omöjligt när det finns så mycket idioti mellan de väsentliga inläggen. Vill man inte inse fakta så kan man ju åtminstonde ha vett nog att hålla käft. Men nääh, det är väl för mycket begärt.

Spiken på huvudet! Får mig att koka lite inombords när de vill sprida en massa dynga! >.<

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

ESD hit och dit, byggt datorer i snart 20 år utan problem och jag kör enligt Largo-modellen(tm) dvs går lös på grejorna spritt språngande naken och tejpar fast pungen mot chassits baksida.

ESD-armband är för oseriöst helt enkelt