SweClockers besöker Kompletts huvudlager och PC-produktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Dessutom har chassin vanligen fötter med gummisula som ändå isolerar dem, så då gör det varken från eller till.

Men så fort du tar i chassit så får den samma laddning som du. Dock kan det vara ett "bekymmer" nu när nästan alla chassin är färgade även inuti, man kan ta en krokodilklämma och länka till en ESD punkt till någon punkt på chassit som är direkt mot metallen, förslagsvis en skruv ditskruvad på något sätt i chassit som är "naken".

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warheart:

Jag tror inte att något företag som säljer skitburkar till människor som inte bryr sig om datorer lägger ner någon större möda med ESD därför att det helt enkelt inte är lönsamt. Jag jobbar på ett företag som är en av världens största tillverkare av tåg, och i tåg finns det massor med elektronik, och ja - vi använder ESD-band för de dyrare komponenterna, men i övrigt har vi nada. Inget ESD-golv, inga speciella verktyg, inga ESD-plastbyttor, inga ESD-stolar, inga ESD-skor. Vi har en garanti på 25 år, och kunderna har otroligt sällan problem med elektroniken. Dessa produkter kostar miljoner varje minut de står still, ett tåg som stannar mitt i londons tunnelbana är katastrof. Detta är produkter som kostar åtskilliga miljarder i inköp, och trots detta så klarar vi oss med nåt ESD-band ibland (vilket inte ens alla orkar använda).

Så vad du än säger så är det alltid kostnaden som styr, du kan inte förvänta dig att din dator för 2100kr ska byggas i ett superlabb med folk i vita dräkter och skyddsmask. - Och i många fall finns det inte någon anledning till att göra det heller!

Du har inte läst det jag skrivit, jag har aldrig sagt att jag förväntar mig att de ska ha dräkter, jag har vid flera tillfällen skrivit att jag vid TVÅ ställen skrivit upp vad som är MINIMUM i en ESD miljö, aka EPA område.

Det låter oklokt om det är helt sant det du säger! Jobbar ni med öppna kretsar eller är det redan slutna produkter i skal, för det är stor skillnad isf och skulle kunna förklara till ert nästan icke-skydd. Vad säger eran ESD-samordnare om saken? Går denne på regelbundna kurser? Får ni arbetare gå på ESD kurser som hanterar elektroniken? Om inte så måste jag tyvärr påstå att ni inte har en korrekt ESD miljö.

Men ni har tydligen problem, sällan förvisso, men det kan ju vara så att de problem som kommer in kan vara ESD relaterat, det vet jag inte, men chansen finns.

Förövrigt, din tråd här: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/90...
Låter som ett troligt ESD problem.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kul och intressant reportage! Dessutom rejält imponerad av robotlagret/logistiken.

Tack för detta SweC.

Permalänk
Medlem

Hur ofta krockar robotarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Faktum är att hela rummet är ESD-säkrat och därför behöver inte montörerna sitta med sladdar eller liknande anordningar.

Det skulle jag påstå är 100% omöjligt. Det vore väldigt intressant att få höra Kompletts förklaring till detta, för det här stinker så mycket tjurbajs att jag behöver gasmask med parfymerade filter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

För er som tycker att detta ser ut som en drömjobb.. Tänk om.
Det kan vara skoj dem första åren 2-3år sen är man sådär trött på det så man spyr
Är ju inget som man stannar på speciellt länge .

Been there done that

Permalänk
Medlem

Ja herregud så bajsnödiga folk kan vara kring ESD, we get it, det är farligt och ni har rätt och era ståndpunkter är klara och tydliga.

Kan vi bara lämna det nu så att Swec får det beröm de förtjänar?

Ett utmärkt reportage som var fantastiskt kul att se, fortsätt så gubbar!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Jag vet att jag har rätt till 99%, jobbar som sagt i mer kritiska miljöer än detta, jag måste veta min sak. Vissa kort tillverkas bara i ett ex på mitt jobb (kundkort), och kan kosta någon miljon. Inte kul om något sådant skulle gå sönder pga ESD.

Vilken ESD klädsel då? Om du läst mina inlägg så skrev jag att den enda gången man inte behöver ESD armband är om man har en hel ESD utstyrsel på sig, rock, mask, handskar, skor you name it. Du har inte full kontakt med en ESD källa om du sitter på en stol, tyvärr. Du har viss kontakt, men inte tillräcklig för att vara godkänd helt och hållet.

Dessutom, den miljön du verkar beskriva är så långt ifrån kompletts miljö ändå, de har inga ESD fläktar som avjoniserar, inga fuktmaskiner till synes, inga lösa prylar som är ESD godkända etc etc, listan kan göras Väldigt lång, tyvärr.

Jag kan däremot ta upp en "rolig" grej, varje år så uppdateras reglerna över vad som är ESD godkänt, finns klassificeringar inom detta, och för varje år krymper tillverkningen och elektroniken (vilken går hand i hand med att det blir känsligare då det kan hoppa mellan mycket mer och det är tynnre "trådar"), det man dock inte tar hänsyn till är att det tar ett år att framställa dessa nya regler varje år, det är en jäkla process och det ska upp till EU organet innan det blir officiellt. Så vad betyder det? Jo, att varje gång en uppdaterad klassificering kommer så är den redan fel och omodern, just av anledningen att det tar tid att få fram det. Detta är information jag fått från folk som är med och bestämmer/sätter dessa regler. Det som är problemet är att de kan bara utföra sina tester på elektronik som finns idag, men standarden sätts för imorgon (eftersom det tar ett år innan den blir officiell), och då har redan ny elektronik som är känsligare kommit och där är karusellen igång med uppdaterad klassificering, som redan är är gammal pga gammal data.

vad menar du med "Hela miljön är ESD källan"? Alla lösa komponenter som inte är ESD godkända utgör en risk, man drar inte en summering på allt och därmed räknar ut ESD risken, man räknar från varje enskild sak som finns i rummet, lådor, kartong, pennor etc etc.

Jo, de verkar inte vara jätteförsiktiga, mer kvantitet än kvalitet, det är ju det som alltid lönar sig kortsiktigt för företag?

Kan bara instämma, är samma krav på mitt jobb.
EPA-zon i hela byggnaden, esd-kläder, esd-handskar, esd-skor, esd-strumpor och esd-armband måste användas och skor/armband ska testas och dokumenterars dagligen att dom fungerar som dom ska.
Är väldigt strikt på vad man får ta in i EPA-zonen också.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Alltid samma jävla gnäll om ESD. Att ni orkar hålla på!

Nu vill jag gärna se Inet hur de sköter logistik och sånt. Kul reportage. Hoppas varenda anställd sitter i ett 100% ESD-skyddat rum med vita Intel outfits och med ESD-band på toppen på de.. Då kommer alla ESD gnällspikar fullkomligt bli överlyckliga inombords, garanterat! Sedan springer de okontrollerat raka vägen ner till Inet och köper halva lagret i ren skär lycka!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Kan bara instämma, är samma krav på mitt jobb.
EPA-zon i hela byggnaden, esd-kläder, esd-handskar, esd-skor, esd-strumpor och esd-armband måste användas och skor/armband ska testas och dokumenterars dagligen att dom fungerar som dom ska.
Är väldigt strikt på vad man får ta in i EPA-zonen också.

Kul att någon mer här kliver fram som faktiskt jobbar inom ESD/EPA områden och kan tillföra lite mer "till bordet". Har helt glömt bort och nämnt att saker och ting ska kontrolleras dagligen, de ni som inte tror på ESD.

Skrivet av radx:

Alltid samma jävla gnäll om ESD. Att ni orkar hålla på!

Nu vill jag gärna se Inet hur de sköter logistik och sånt. Kul reportage. Hoppas varenda anställd sitter i ett 100% ESD-skyddat rum med vita Intel outfits och med ESD-band på toppen på de.. Då kommer alla ESD gnällspikar fullkomligt bli överlyckliga inombords, garanterat! Sedan springer de okontrollerat raka vägen ner till Inet och köper halva lagret i ren skär lycka!

Tycker du ska läsa vad som verkligen skrivs och inte bara anta saker ur luften genom lätt skumläsning, är rätt tröttsamt med okunniga tomtar som dig själv ska du veta..! Som dessutom ska häva motsatsen!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Kul att någon mer här kliver fram som faktiskt jobbar inom ESD/EPA områden och kan tillföra lite mer "till bordet". Har helt glömt bort och nämnt att saker och ting ska kontrolleras dagligen, de ni som inte tror på ESD.

Tycker du ska läsa vad som verkligen skrivs och inte bara anta saker ur luften genom lätt skumläsning, är rätt tröttsamt med okunniga tomtar som dig själv ska du veta..! Som dessutom ska häva motsatsen!

Vadå hävdar motsatsen? vad snackar du om? Jag har inte hävdat ett skit. Jag är bara trött på detta eviga tjat om ESD hela tiden. Vi fattar liksom första gången. Dags för dig att byta topic nu. De kan ju inte bara vara ESD som cirkulerar i huvudet på dig och att anklaga oss andra för att HÄVDA saker.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Tror jag lärt mig mer i kommentarerna än i klippet hehe

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Vadå hävdar motsatsen? vad snackar du om? Jag har inte hävdat ett skit. Jag är bara trött på detta eviga tjat om ESD hela tiden. Vi fattar liksom första gången. Dags för dig att byta topic nu. De kan ju inte bara vara ESD som cirkulerar i huvudet på dig och att anklaga oss andra för att HÄVDA saker.

Vad bra att du förstått, tyvärr är det många som fortf tjatar emot, såklart jag för en öppen diskussion (vi är ju på ett öppet forum) för att dela kunskapen. Nej, varför skulle det bara vara ESD? Dock var det ett ämne som verkade väcka mångas intressen och engagemang, såklart jag försöker ta mig tid och sprida vad jag vet och kan om saken. Vi vill väl inte att folk ska lära sig fel saker?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Sjukt coolt robotsystem. Någon som har koll på hur optimeringen av ett sådant system ser ut eller hur det går till att optimera det?

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Haha kungarna.

Webhallen är ju en del av Komplett familjen <3
Men det är svårt att förneka Webhallens starka namn

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Då tittar vi på några av dina skapade trådar då:
En USB-Enhet känns inte igen ? - Möjligt symptom vid ESD-skada.
G19 setup fungerar inte efter byte av moderkort (ASUS P8P67 Deluxe) - Möjligt symptom vid ESD-skada.
Tar lång tid att ladda en ny bild - Möjligt symptom vid ESD-skada.
Tappar bild på ena skärmen - Möjligt symptom vid ESD-skada.

Kan vara det dummaste jag har hört.
Men det kan vi göra..

Jag skriver bara, "åtgärdat", så kanske du fattar...... eller?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

jag har byggt datorer i 20 år nu, och at ge ESD skulden för massa annat som potensielt gått fel och massa fabrikationsfel i olika komponenter är kultur snarare än korrekt statistik för at det är enkelt och bekvämt att skylla på. Det är min subjektiva åsikt. Att ESD är orsak för många problem där man inte fattar hur det skulle kunna gått till och därmed utesluter det är också min subjektiva åsikt.
Men jag garanterar at 99% av datorer ihopsatta av privatpersoner, småföretag och entusiastbyggare som aldrig har haft et hårdvarufel ändå är monterad utan så mycket som et jävla armband....

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det känns som en reklamfilm som vill framhäva ett företags förträfflighet? Man kan ju undra vad sweclockers fick betalt för att ställa upp med detta, och dom flesta verkar svälja det med hull och hår. Ser ju precis ut som ett företags egna presentationsfilm där allt är perfekt Ska inte ni vara objektiva i era reportage?

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

Stämmer knappast... Du kan vandra in på tex Vianor och se att dom använder en mutterdragare på luft. Och jag kan garantera att den inte är servad som den skall och att den kommer att dra för hårt om du mäter. Skall du ha korrekt moment får du snällt använda en kalibrerad "analog" momentnyckel. Och hur många "seriösa" däckfirmor kör med en sådan ? Skulle ta en vecka att byta däck på 100 bilar.

Detta är ingen bra jämförelse alls!
Däckfirmor (i alla fall dom som är det minsta seriösa) använder sig av förlängare/hylsor som har ett inbyggt moment dvs dom "fjädrar" när rätt moment har dragits och du kan således stå i en lång stund med en mutterknack som orkar dra många gånger det momentet utan att det dras för hårt.
Dessa förlängare/hylsor har nu funnits i många,många år dom fanns till exempel när jag började skruva bilar vid 16år (folkrace) 91-92 dock var dom ganska dyra o svåra att hitta då, nu finns dom däremot överallt och är billiga tex http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragve...
Finns även mutterknackar som har moment inbyggt i sig (i alla fall dom som verkligen funkar bra) dock är dessa ganska ovanliga då dom är väldigt mycket dyrare i inköp.

Vad gäller själva ESD biten så håller jag med om att vad komplett gör (och det som syns) i videon är en bra bit för dålig är det ett företag som håller på med montering av datorer så SKA man använda sig av betydligt säkrare ESD skydd än vad dom gör nu.
Sen när det kommer till privatpersoner så BÖR ju även dom använda sig av tex ESD armband men det är inget krav främst för att det oftas enbart är ens egen dator som man får problem med och möjligen familjs/vänners och som man då får fixa till.
Men är det tex en väns dator man HAR skadat med esd som visar sig efter 6mån och man behöver byta ut en komponent för det misstaget så är det ju vännen som får stå för den kostnaden (heller butiken/tillverkaren).
Så enligt mig så SKA ni använda er av ESD armband när ni bygger datorer till någon annan än dig själv bygger du till dig själv så får du ju göra vad du vill däremot då det är DU som får stå för kostnaden.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Fy fan va häftigt!

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Ingen berömm till Jonas för hans awesome "berättarröst"? Bra jobbat säger jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt. Tack för detta swec!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Alltid samma jävla gnäll om ESD. Att ni orkar hålla på!

Nu vill jag gärna se Inet hur de sköter logistik och sånt. Kul reportage. Hoppas varenda anställd sitter i ett 100% ESD-skyddat rum med vita Intel outfits och med ESD-band på toppen på de.. Då kommer alla ESD gnällspikar fullkomligt bli överlyckliga inombords, garanterat! Sedan springer de okontrollerat raka vägen ner till Inet och köper halva lagret i ren skär lycka!

Att ni orkar hålla på? Att du orkar bry dig? Ditt inlägg är 100% onödigt för oss, men tydligen även för dig eftersom det är så himla jobbigt. Strunta att läsa i tråden om det är så jobbigt för dig. Det finns folk här som faktiskt förstår något i ämnet. Var glad för det, och försök ta in något istället för att skriva en massa strunt. Man förstår ju rätt fort vilka som byggt sina datorer utan ESD-skydd, det är alltid de som låter mest idiotiska när det kommer till sådana här diskussioner. Man vill genast hävda att ESD är ofarligt och att det snarare är en myt än verklighet. Liknelsen till fanboysargument är slående.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Trevligt reportage Tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Detta är ingen bra jämförelse alls!
Däckfirmor (i alla fall dom som är det minsta seriösa) använder sig av förlängare/hylsor som har ett inbyggt moment dvs dom "fjädrar" när rätt moment har dragits och du kan således stå i en lång stund med en mutterknack som orkar dra många gånger det momentet utan att det dras för hårt.
Dessa förlängare/hylsor har nu funnits i många,många år dom fanns till exempel när jag började skruva bilar vid 16år (folkrace) 91-92 dock var dom ganska dyra o svåra att hitta då, nu finns dom däremot överallt och är billiga tex http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragve...
Finns även mutterknackar som har moment inbyggt i sig (i alla fall dom som verkligen funkar bra) dock är dessa ganska ovanliga då dom är väldigt mycket dyrare i inköp.

Nu är jag ingen expert på däckbyten med allt vad det tillför. Men jag har pratat med andra som skruvar mycket att momentstavar är inte heller något du kan förlita dig på. Och just vad det gäller mutterknackare med inbyggd moment skall kalibreras i tid och otid. Men som sagt jag är inget proffs på detta. Men en sak vet jag På tetrapak när jag var där en gång för hundra år sen. Där kalibrerade dom skjutmåtten 1-3 gånger per dag. Beroende på hur gammalt skjutmåttet var. Och då kanske dom mätte 80-100 gånger per dag. Men det var enligt tetrapak det enda sättet att bibehålla ett korrekt mått.
Nu är detta inte inte en jämförelse med hur hårt man skall dra en hjulbult. utan mer som en jämförelse av vikten av kalibrering.
Men visst, ESD skydd i all ära men det går till överdrift ibland.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneJanne:

Häftigt!

Men känns sponsrat av Komplett??

Spelar väl ingen roll det skulle ju inte bli mindre intressant att se om så var fallet...

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Citerar ,mina tankar "Bara fegisar som använder ESD armband"
Tack ändå

Ragge: Använder du fegsnöre?!?

7:22 Alla dessa Logitech UltraX Media tangentbord.
Saknar mitt UltraX Flat

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Ragge: Använder du fegsnöre?!?

7:22 Alla dessa Logitech UltraX Media tangentbord.
Saknar mitt UltraX Flat

Haha jag näh? Aldrig använt ESD armband.
Tycker bara att det är ett säljtrick, en ESD skada kan uppkomma lika bra ifall man har det eller inte har det, beror helt på hur man gör när man bygger datorn.

Permalänk
Inaktiv

Det var en jävla tjat om ESD armband..

Permalänk
Skrivet av Casten83:

Ech , spillde en cola över mitt gammla 8800 kort , monterade bort kylaren o körde det i diskmaskinen lät det torka 3-4 dagar , funkade kanon till jag skrotade datorn

Har en polare som spillde kaffe ner i sin dator när den var på, hamnade på grafikkortet där det blev en trevlig fläck. Det var ett Asus GTX465 för ni som undrar.

Komponenter är oftast tåligare än vad man tror, men det är ju dumt att vara oförsiktig.
Tro mig, jag vet.

Klantade mig och sabbade det interna ljudkortet pga att jag tappade kylaren på moderkortet. Blev en fin repa på en kylfläns. men det var ju ingen större skada som tur var och rätt enkel att kringgå.

Dold text
Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A