SweClockers besöker Kompletts huvudlager och PC-produktion

Permalänk
Medlem

Har 2 saker att säga om detta:

Sjukt proffsigt reportage!!

Sen måste jag erkänna att jag inta hade en aning om att komplett var så stort och avancerat.

Permalänk
Medlem

Ajaj, vad jag kan se, inga ESD-säkra bortsytor, inga ESD-armband, inga ESD-säkra verktyg, inga ESD-säkra kläder.

En tröja kan ladda upp sig ganska bra!
Såg att någon skrev att det inte behövs i en ESD-skyddad miljö men det stämmer inte, t.ex. en fleecetröja kan ladda upp sig snabbare än vad kroppen -> skorna -> golvet hinner ladda ur sig, och kan därmed bidra till en urladdning i t.ex. ett grafikkort.
Detta ihop med isolerade(icke ESD-säkra) verktyg är inge vidare.
Här skulle det hjälpa med ett ESD-armband, men ihop med ESD-säkra kläder som håller uppladdningen innanför kläderna gör ju saken ännu bättre.

Hurvida golvet och skorna är avledande kunde jag inte se på videon, men nedslag på allt det andra.

Gör om gör rätt

Permalänk
Medlem

Intressant artikel må jag säga,, blev en aning diffus över att man använde fel ord för "aluminium" bara, "aluminumprofiler" då vi i sverige och övriga Europa inte skriver med redneck-amerikanares bristande ordförråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Haha, vi slog precis vad om när den kommentaren skulle dyka upp. Jag satsade på inlägg nummer sex.

Faktum är att hela rummet är ESD-säkrat och därför behöver inte montörerna sitta med sladdar eller liknande anordningar.

Som ESD utbildad kan jag svara: Det duger ändå inte, inte på långa vägar tyvärr!

De måste som minst ha ESD armband på sig (men inte ens det räcker, läs summering längst ned vad som behövs minst). Visst, det finns stolar som är ESD, men stolarna är inte gjorda för att avleda dig som person, att stolarna är ESD betyder endast att stolarna i sig inte "kan" bygga upp en statisk laddning.

Dessutom, beroende på vilket typ av ESD golv man har så laddas inte alla stolar ut mot ESD golvet, i många fall leds det bort av personen och dess ESD armband. Det finns golv som är heltäckande ESD och sen finns det golv som endast fläckvis är ESD ledande, oftast brukar de sistnämnda vara golv som är gråa med svarta "flingor", det är endast de svarta punkterna som är ESD ledande. Det finns en mängd olika typer av ESD golv som lämpar sig lite olika, oftast brukar den med "svarta flingor" vara ett mycket billigare alternativt då ~60% av mattan är vanlig plast och inte ESD ledande. Av vad som syns i videon är det också detta typ av golv som ligger i lokalen.

Dessutom har de tjocka tröjor på sig vissa, vilket såklart skapar större risk för ESD skador.

Verktygen är i många fall vanliga plastverktyg, dessa är farliga då den ESD laddningen som finns i plasten sprider sig ut genom metallen och sen in direkt på modekortet t.ex. när de skruvar.

Borden ser ut att vara plåtbord som är lackerade med heltäckande färg, det finns två saker om detta. Färgen i sig isolerar. På de ställen där plåten syns (pga slitage på ytan) så är det farligt också. Det kan bli en urladdning på den plåtrena ytan vilket är en för snabb utladdning och därmed skadar komponenter. Det ska vara en ESD matta med ett ohm motstånd som gör att urladdningen sker "kontrollerat" och inte för snabbt.

Kartongen som de står på är också en ESD risk, många verkar inte förstå de men papper/kartong ger ut väldigt mycket statisk el, mer än vad man tror.

Alla lådor på bordet är också en stor ESD risk, bland annat där verktygen ligger i etc de har.

Så nej, lokalen är INTE ESD-säkrat, endast golvet är, men frågan är, har de ens ESD skor på sig? Även om de har så räcker inte det, inte ens om stolen är ESD, för som jag sa om golvet, så leder inte 100% av golvet ESD. Dessutom har du kläder mellan dig och stolen som skärmar av, en del går igenom men inte allt.

Det ENDA klimatet där arbetare inte behöver ESD armband är där de har HELTÄCKANDE ESD-rockar med ESD handskar och ESD-"mask" samt ESD skor och självklart ESD golv.

Jag hoppas komplett ser denna feedback och kanske kan åtminstone ge borden ESD mattor, arbetarna ESD-armband och ESD skor, byta ut alla kartonger/lådor på bordet mot ESD lådor OCH byta ut stolarna mot ESD stolar, för det där ser ut som vanliga billiga stolar. Dessutom de stora gröna soptunnorna har en ENORM laddning i sig pga storleken. ESD skador uppstår av saker som är inom ~3 meter beroende på laddning, kan vara värt att tänka på.

Det tråkiga är att det är kunderna som drabbas av det här, de flesta ESD skador uppenbarar sig inte i början, utan troligen ett år efter, det blir svårt för kunden att bevisa att det inte är dennes fel och oftast är garantin redan borta då. Men det kanske är ett medvetet val för att kunna sälja en ny dator igen efter något år, eller den delen som gick sönder?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Tozzi:

Ta upp det med Komplett (de är aktiva i forumet), vore intressant att höra hur deras lösning fungerar. Själv har jag ingen större koll på ESD mer än de mest grundläggande bitarna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Jag vet inte exakt hur lösningen fungerar men enligt PC-byggarchefen är det, jag citerar, "bara amatörer som använder ESD-armband" eftersom det finns mycket smidigare metoder nuförtiden. Som jag förstår det är allt i rummet anpassat för att inte ge upphov till ESD.

Du skojar? Så därför sitter bland annat Saab och bygger system för stridsflygplan med ESD armband för det är kul? Läs mitt inlägg ovan, denna chef ni pratat med verkar inte gått en vettig ESD kurs tyvärr.

Nästan ALLT löst de har i rummet ger upphov till ESD. All kartong, all plast som inte är ESD (Man gör lådorna svarta som är ESD godkända, dels för det ledande ESD materialet är svart, dock ska man inte räkna med att alla svarta lådor är ESD godkända, det finns stämplar på dessa som talar om vilken ESD klass de har osv.), kläderna de har på sig osv osv.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Intressant inslag. Alltid kul att se hur saker å ting fungerar då vi vanligtvis får se nya produkter göra entré.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Ta upp det med Komplett, vore intressant att höra hur deras lösning fungerar. Själv har jag ingen större koll på ESD mer än de mest grundläggande bitarna.

Du får gärna hänvisa dem till mitt inlägg då du/ni redan har kontakt med dem(?). Tyvärr kan jag säga att deras lösning inte fungerar, att bara har ett ESD golv hjälper inget om inte resten är ESD godkänt. Har deras chef blivit lurad av någon tomte tro?

Jag jobbar dessutom i ett labb där ESD är mycket kritiskt (jobbar med prototyper av nya kort och utvecklingskort, en del är naket, därav att vi måste utbilda oss inom ESD och därmed får gå kurs då och då för att alltid färska upp minnet, de som håller i kursen för oss heter "Armeka" http://www.armeka.se/).

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Intressant!

Bra reportage!

Skulle verkligen kunna tänka mig att få jobba med att montera datorerna Hoppas på fler reportage som denna!

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Haha, vi slog precis vad om när den kommentaren skulle dyka upp. Jag satsade på inlägg nummer sex.

Faktum är att hela rummet är ESD-säkrat och därför behöver inte montörerna sitta med sladdar eller liknande anordningar.

Det är inte sant, även om de har esd-golv och skor (så att kroppen laddas ur) samt stol, så är kläderna de har vanliga kläder som ej är esd anpassade. Dessa skapar en isolation mot kroppen samt har ingen anslutning till golv/bord.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

massa text

Allt beror på vad man har för kläder på sig.
Hoppas dom alla kör med bomullskläder för det är det man kör med när man håller på med elektronik det är vanliga bomullsrockar som man använder.
Att vi i norden har större problem med ESD här än på vissa andra ställen i världen beror på att våran luft är inte lika fuktig.

Så ingen där inne som hade fleectröja på sig tror inte dom får ha det där inne heller då dom borde ha gått ESD kurser så man vet vad man får ha på sig eller ej när man jobbar med elektroniken.

När man jobbar med ESD så är man ute efter att få samma jord/spänningsnivå på allt men utan att det går för fort laddar det ur för fort det är då man får ESD skadorna.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Till alla er som pratar om ESD vill jag säga

Har jobbat med att reparera mobiltelefoner och annan elektronik och att inom ett ESD-område SKALL rätt utrustning användas.
Där jag arbetade var allt anpassat för att på något sätt inte kunna skada komponenter.

Stolarna, golvet, våra skor vi hade på oss, ESD-armband, extra ESD-remsor som man satt innanför strumpan där andra fästes under skon, ESD-rockar, you name it.

Man fick heller inte gå in i det skyddade området om man inte testade sig i en maskin man stod på med båda fötterna och ens ESD-armband testades även.

Här i videon verkar det inte ens som dom har hälften av det. Inte ens rockar, vilket jag finner märkligt.

Reportaget
Grymt, kul att ni gör något "annorlunda". Det var intressant, men kanske liiite kort.

Edit

Skrivet av Tozzi:

Som ESD utbildad kan jag svara: Det duger ändå inte, inte på långa vägar tyvärr!

Såg nu att han hade skrivit. Bra skrivet!

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

450 servrar?! Varför?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Hade så gärna velat sommarjobba där men problemet är ju att det är i Norge till att börja med.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av ZaInT:

450 servrar?! Varför?

Förmodligen för redundans. Sen är frågan om de räknar fysiska servrar eller virtualiserade (eller båda delarna).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Förmodligen för redundans. Sen är frågan om de räknar fysiska servrar eller virtualiserade (eller båda delarna).

Sant, VMs kan ju drastiskt multiplicera summan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Hade så gärna velat sommarjobba där men problemet är ju att det är i Norge till att börja med.

Säkert riktigt bra lön i jämförelse med Sverige om du kan leva snålt under tiden du bor i Norge.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

450 servrar?! Varför?

Singlecore

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Allt beror på vad man har för kläder på sig.
Hoppas dom alla kör med bomullskläder för det är det man kör med när man håller på med elektronik det är vanliga bomullsrockar som man använder.
Att vi i norden har större problem med ESD här än på vissa andra ställen i världen beror på att våran luft är inte lika fuktig.

Så ingen där inne som hade fleectröja på sig tror inte dom får ha det där inne heller då dom borde ha gått ESD kurser så man vet vad man får ha på sig eller ej när man jobbar med elektroniken.

När man jobbar med ESD så är man ute efter att få samma jord/spänningsnivå på allt men utan att det går för fort laddar det ur för fort det är då man får ESD skadorna.

Det är tyvärr inte helt "vanliga bomullsrockar" man använder, de är sydda med silvertråd i jämna mönster för att uppta eventuell ESD laddning och avleda den. Rockarna får dessutom bara användas visst antal gånger och ska därmed sen slängas (trådarna går sönder efter av slitage efter viss användning, och ESD skyddet kan därför inte garanteras över hela rocken).

Fuktigheten spelar stor roll, varmare klimat har mer fuktighet vilket är positivt ur ESD synpunkt. Däremot finns det fuktmaskiner som kan ge denna balans i rummet, för att minska ESD risken (de tar inte bort ESD risken, bara minskar den). Därför måste vi i norden vara extra försiktiga med elektroniken vi hanterar på ESD områden.

Fleecetröja är värsta tänkbara i klädväg, absolut, men även vanlig tjocktröja kan vara väldigt bekymrade, därför brukar man säga "vanlig t-shirt på sin höjd" (om det inte gäller produktion, skapande av elektriska kretsar), eftersom den är tunn och inte kan hålla i tillräcklig stor laddning, samt mesta ytan är mot kroppen direkt som i sig är avledande (om man har ESD armband på sig vill säga).

Precis, allt handlar om skillnaderna, inte vilken laddning det är (som man dock säger i talspråk lite när man förklarar det då det är logiskt enklare att förstå för någon okunnig inom området).

Det är laddningens skillnader och hur snabbt man laddar ur/i sig som är de kritiska punkterna inom ESD.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag hade så gärna velat jobba där. Som lagerarbetare, montör & tekniker helst. Ser ut som ett yrke jag skulle gilla ordentligt.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Själv jobbar jag i en ESD miljö. ESD golv och ESD skor, stolar som är anpassade for ESD behandat golv vilket gör att kan kan sitta ned utan ESD armband och få precis lika bra skydd som när man står upp. Bord med ytor som är direkt anslutna till jord etc. Det behövs inga mattor, det finns ESD bord. Luftfuktare överallt (fläktar som sprutar vattenånga) konstant för att hålla rätt luftfuktighet. mycket smidigare arbetsmiljö.

Endast en amatör/någon som aldrig någonsin har jobbat i en modern ESD miljö klagar på att dem inte använder ESD-armband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

Till alla er som pratar om ESD vill jag säga

Har jobbat med att reparera mobiltelefoner och annan elektronik och att inom ett ESD-område SKALL rätt utrustning användas.
Där jag arbetade var allt anpassat för att på något sätt inte kunna skada komponenter.

Stolarna, golvet, våra skor vi hade på oss, ESD-armband, extra ESD-remsor som man satt innanför strumpan där andra fästes under skon, ESD-rockar, you name it.

Man fick heller inte gå in i det skyddade området om man inte testade sig i en maskin man stod på med båda fötterna och ens ESD-armband testades även.

Här i videon verkar det inte ens som dom har hälften av det. Inte ens rockar, vilket jag finner märkligt.

Reportaget
Grymt, kul att ni gör något "annorlunda". Det var intressant, men kanske liiite kort.

Edit

Såg nu att han hade skrivit. Bra skrivet!

Jobbat på Anovo/Regenersis?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Ahh, de verkar ju iaf få ut fungerande datorer. Whats the deal med esd?

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Jobbat på Anovo/Regenersis?

Japp, Anovo. Antar att du jobbat där med eftersom du verkar bekant med det. Kommer inte ihåg hur lång utbildningen var om ESD men det var väl en heldag om jag minns rätt.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

....
Edit

Såg nu att han hade skrivit. Bra skrivet!

Tackar!

Skrivet av str8forthakill:

Själv jobbar jag i en ESD miljö. ESD golv och ESD skor, stolar som är anpassade for ESD behandat golv vilket gör att kan kan sitta ned utan ESD armband och få precis lika bra skydd som när man står upp. Bord med ytor som är direkt anslutna till jord etc. Det behövs inga mattor, det finns ESD bord.. mycket smidigare arbetsmiljö.

Endast en amatör/någon som aldrig någonsin har jobbat i en modern ESD miljö klagar på att dem inte använder ESD-armband.

Vänligen läs mina inlägg ovan så förstår du varför det inte är så bra som det kanske låter. Du har aldrig full kontakt med en ESD källa på detta vis och är därför inte godkänd inom ESD synpunkt. Jag går regelbundet på ESD utbildningar, senast för 6 månader sen.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Ahh, de verkar ju iaf få ut fungerande datorer. Whats the deal med esd?

Läs mina inlägg ovan så får du svaret på din fråga. En ESD skada framkommer oftast inte direkt, utan kanske efter dagar, veckor, något år. Det beror på hur stor skada som skett och hur pass denne krets stressas/används.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

Japp, Anovo. Antar att du jobbat där med eftersom du verkar bekant med det. Kommer inte ihåg hur lång utbildningen var om ESD men det var väl en heldag om jag minns rätt.

Jag hann jobba där i 5 månader bara, efter Anovo blivit övertaget av Regenersis. Dem gick senare i konkurs, vilket var synd för mig då jag äntligen fått en break med ett 'ordentligt' jobb. Jag hade en 2 veckors upplärningsperiod i Gävle innan jag började där, så fick lära mig om ESD lite grann där, men ingen specifik kurs inom det. Men hade ju en rock, tofflor, satt inom ESD område samt hade armband.

Jag var för övrigt en tekniker/operatör av Gigaset telefoner.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Coolt, ett mycket bra reportage!

Jobbigt att installera all programvara, teknikern har nog en del att göra. Speciellt i övergångar mellan operativsystem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Läs mina inlägg ovan så får du svaret på din fråga. En ESD skada framkommer oftast inte direkt, utan kanske efter dagar, veckor, något år. Det beror på hur stor skada som skett och hur pass denne krets stressas/används.

Sant, men tror de har vett nog att inte skicka iväg tusentals datorer varav flera kommer haverera efter något år.

Men du kanske har rätt.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Endast en amatör/någon som aldrig någonsin har jobbat i en modern ESD miljö klagar på att dem inte använder ESD-armband.

Men nu är ju inte detta en mordern ESD miljö de sitter i på komplett och det är därför som folk klagar.
Håll dig till ämnet.

Att slänga titlar om att folk är amatörer och aldrig jobbat med ESD för att de ser stora risker och fel i Kompletts hantering av delar är bara onödigt.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7