Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta som har win 8 har fått det genom tvång pga att de skaffat ny dator, inte för att de valt det själv, de som frivilligt gått från 7 till 8 är lätträknade, ute i verkliga världen är det oerhört få.

Det du skriver nu är ju efter ditt eget tycke o smak, och det finns inte mycket sanning i det.
Det vet du lika bra som mig.

Jag har valt 8:an, ingen som tvingat det på mig. Faktum är att jag valde det direkt på en maskin när den kom ut, i syfte att lära mig.
Och det har jag haft väldigt mycket nytta av.

Som jag skrev innan, så är det inte helt fel att lära sig nya OS.

Flera vänner har valt 8:an. Och jag får väl understryka att även dom har vett att veta att man kan byta ett OS om man inte gillar det, men inte en ända som gjort det.

Och när du skriver att de som frivilligt gått från 7:an till 8:an är lätträknade, menar du på dina tio fingrar då

Kolla bara på forat här Har du själv verkligen inte sett och lagt märke till hur många haters som ändrat åsikt?
Kan det bero på att dom faktiskt har testat det?
Kan det bero på att det tillkommer många fördelar med 8:an som inte finns i 7:an?

Och ja, jag sitter själv på 8:an med en dator med mus & t-bord och utan en Touchskärm.

Du verkar sitta kvar i en konstig grotta som kom till exakt samma dag som 8:an kom till. Men din grotta utvecklades inte, men inse faktum att 8:an har gjort det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skog1s:

Det du skriver nu är ju efter ditt eget tycke o smak, och det finns inte mycket sanning i det.
Det vet du lika bra som mig.

Jag har valt 8:an, ingen som tvingat det på mig. Faktum är att jag valde det direkt på en maskin när den kom ut, i syfte att lära mig.
Och det har jag haft väldigt mycket nytta av.

Som jag skrev innan, så är det inte helt fel att lära sig nya OS.

Flera vänner har valt 8:an. Och jag får väl understryka att även dom har vett att veta att man kan byta ett OS om man inte gillar det, men inte en ända som gjort det.

Och när du skriver att de som frivilligt gått från 7:an till 8:an är lätträknade, menar du på dina tio fingrar då

Kolla bara på forat här Har du själv verkligen inte sett och lagt märke till hur många haters som ändrat åsikt?
Kan det bero på att dom faktiskt har testat det?
Kan det bero på att det tillkommer många fördelar med 8:an som inte finns i 7:an?

Och ja, jag sitter själv på 8:an med en dator med mus & t-bord och utan en Touchskärm.

Du verkar sitta kvar i en konstig grotta som kom till exakt samma dag som 8:an kom till. Men din grotta utvecklades inte, men inse faktum att 8:an har gjort det.

Jag sitter kvar i 7an så länge 8an totalt sett bara är en försämring och än har det inte kommit nått som låter mig stanna på desktop hela tiden och inte heller nått som gör att man får lika bra översikt av fönster som i 7an.
Vi får väl se vad som händer om de nu splittrar win i 2 delar igen, då kanske jag överväger proversionen om den är mui befriad, däremot tycker jag det är lite trist om win ska delas och MS ska fortsätta med att försämra en "konsumentversion" i stället för att tillåta att man kan använda desktop i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den som valt att använda win 8 på en dator när det finns bättre anpassade operativsystem för det.

Vad är bättre anpassat menar du? Jag skulle inte byta bort alla de fördelar som 8:an har mot ett operativ vars enda merit är att det inte har Modern UI.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av miklon:

Vad är bättre anpassat menar du? Jag skulle inte byta bort alla de fördelar som 8:an har mot ett operativ vars enda merit är att det inte har Modern UI.

Avsaknaden av mui är en stor fördel för 7an, det går inte att undvika det i 8an oavsett hur man försöker.
Avsaknaden av aero eller nått annat nytt som gör att fönster inte flyter ihop är en jätttenackdel för 8an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Du menar att bocka ur en ruta är en omöjlighet?
Avsaknad av något har sällan gjort något bättre, däremot möjligheten att använda det om man vill har en tendens att förbättra något

Vad menar du med det andra? Fönster och liknande fungerar otroligt mycket bättre i Windows 8 om du frågar mig. Aero var ju bara en genomskinlighetseffekt.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/what-is-wind...

Edit: Skulle nog gjort en ruta runt båda checkboxarna....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Du menar att bocka ur en ruta är en omöjlighet?
Avsaknad av något har sällan gjort något bättre, däremot möjligheten att använda det om man vill har en tendens att förbättra något

http://i.imgur.com/YB4L3QR.png

Vad menar du med det andra? Fönster och liknande fungerar otroligt mycket bättre i Windows 8 om du frågar mig. Aero var ju bara en genomskinlighetseffekt.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-vista/what-is-wind...

Edit: Skulle nog gjort en ruta runt båda checkboxarna....

Men så trycker man på win knappen o så är det slut på det roliga och nä fönstren är extremt mycket grötigare i 8an, designen är fruktansvärt dålig och de flyter in i varandra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Denna ska bockas ur för att slippa komma in i Modern UI med Windows- knappen

När använder man Win som ensam tangent? Visst används den i kombination med annat men som enskild?

Peka gärna på vad du uppelver som dåligt med fönsterhanteringen. Jag tycker det är en klar fördel att det är lite kantigare och mindre flashigt, vilket var en av anledningarna till att jag dumpade XP för Server 2003.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Denna ska bockas ur för att slippa komma in i Modern UI med Windows- knappen

http://i.imgur.com/ElJajBf.png

När använder man Win som ensam tangent? Visst används den i kombination med annat men som enskild?

Peka gärna på vad du uppelver som dåligt med fönsterhanteringen. Jag tycker det är en klar fördel att det är lite kantigare och mindre flashigt, vilket var en av anledningarna till att jag dumpade XP för Server 2003.

Det är svårare att skilja fönstren åt, designen är för platt och grötig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är svårare att skilja fönstren åt, designen är för platt och grötig.

Det är som sagt en åsikt som du självklart har rätt till, men är knappast ett hållbart argument till varför Windows 8 är ett sämre operativsystem. En del gillar det, andra inte, och så enkelt är det bara.

Men med tanke på hur hårt du slog dig för bröstet om Modern UI utan att ha en aning om vad du pratar om så känns dina åsikter mindre värda nu. Kanske skulle använda Windows 8 ett tag innan du uttalar dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det är som sagt en åsikt som du självklart har rätt till, men är knappast ett hållbart argument till varför Windows 8 är ett sämre operativsystem. En del gillar det, andra inte, och så enkelt är det bara.

Men med tanke på hur hårt du slog dig för bröstet om Modern UI utan att ha en aning om vad du pratar om så känns dina åsikter mindre värda nu. Kanske skulle använda Windows 8 ett tag innan du uttalar dig?

Jag tycker metro är grötigare än gamla startmenyn av tre anledningar.

1. Står inte i alfabetisk ordning

2. Står inte i tajt lista/meny utan onödigt stor plats på en normal datorskärm.

3. Ett extra fönster, när man startar datorn helt i onödan (om man tar bort modern ligger den precis som IE och tar onödigt med både plats och resurser).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Du får väl sortera dem i bokstavsordning då? Tanken är att man ska skapa sitt egna app skrivbord eller vad man ska kalla det, på samma sätt som vi lägger upp appar på hemskärmen i Android eller iOS.

Håller helt med om storleken. Den går dock att minska så man får in fler än tre rader. Är heller inget superfan av Modern UI, det fungerar fint på plattan men som desktop lösning är det bättre med tangentbord och mus.

Vi har alla förhoppningsvis rätt moderna datorer idag med lagring i terabyte storlekar. Det tar nog inte märkbart med prestanda eller lagringsutrymme - annars skulle det inte vara bättre för spel exempelvis. Enda gången man kan avgöra om Modern UI tar plats är om det kommer en Windows 8 version utan Modern UI. Att jämföra det med Windows 7 blir fel men jag är under intryck att Windows 8 både går markant snabbare att installera och tar mindre plats (jämför med Windows 7 Ultimate).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Du får väl sortera dem i bokstavsordning då? Tanken är att man ska skapa sitt egna app skrivbord eller vad man ska kalla det, på samma sätt som vi lägger upp appar på hemskärmen i Android eller iOS.

Håller helt med om storleken. Den går dock att minska så man får in fler än tre rader. Är heller inget superfan av Modern UI, det fungerar fint på plattan men som desktop lösning är det bättre med tangentbord och mus.

Vi har alla förhoppningsvis rätt moderna datorer idag med lagring i terabyte storlekar. Det tar nog inte märkbart med prestanda eller lagringsutrymme - annars skulle det inte vara bättre för spel exempelvis. Enda gången man kan avgöra om Modern UI tar plats är om det kommer en Windows 8 version utan Modern UI. Att jämföra det med Windows 7 blir fel men jag är under intryck att Windows 8 både går markant snabbare att installera och tar mindre plats (jämför med Windows 7 Ultimate).

Vist. När jag sist var inne i metro, så hade den lagt inte program jag installerat på desktop. Inte så att jag behöver snabbt komma åt grafikkortsdrivers, sen om man startar desktop program i metro, så får man vänta på att metro stänger ner. Appar (eller ja simpla program/spel) och store är överflödigt på dektop.

Dels ms tar 30% av vinsten och att program och spel oftast är 40/50% dyrare än butik och webbbutiker. Vet att steam och orgin oftast är lika illa. Men vill inte se att man blir låst till store. Bara se på mac, speciellt iphone

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Jag har använt alla versionerna i 8 familjen, i början rätt flitigt men med tiden allt mindre, intresset började dala när de tog bort startmenyn en bit in i betatestande av win 8 och sedan dess hände inget positivt med 8an, 8.1 var ett litet steg i rätt riktning men långt ifrån tillräckligt, uppdate 1 lär bli något bättre men knappast användbart, win 9 i proversion kanske blir dugligt om de nu splittrar win i 2 grenar.
Jag har provat och funnit att 8orna inte är bra nog att använda på en stationär dator, de duger bara för lek o trams och touchenheter.
De enda förbättringar 8an innebär vid normal användning är filkopieringsdialogen och aktivitetshanteraren allt annat är oförändrat eller i de flesta falla försämrat gentemot 7an. Största felet går att sammanfatta som sämre översikt och där finns fönsterdesignen som flyter ihop som ett av problemet, 8an passar mycket dåligt om man har många fönster uppe.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag har använt alla versionerna i 8 familjen, i början rätt flitigt men med tiden allt mindre, intresset började dala när de tog bort startmenyn en bit in i betatestande av win 8 och sedan dess hände inget positivt med 8an, 8.1 var ett litet steg i rätt riktning men långt ifrån tillräckligt, uppdate 1 lär bli något bättre men knappast användbart, win 9 i proversion kanske blir dugligt om de nu splittrar win i 2 grenar.
Jag har provat och funnit att 8orna inte är bra nog att använda på en stationär dator, de duger bara för lek o trams och touchenheter.
De enda förbättringar 8an innebär vid normal användning är filkopieringsdialogen och aktivitetshanteraren allt annat är oförändrat eller i de flesta falla försämrat gentemot 7an. Största felet går att sammanfatta som sämre översikt och där finns fönsterdesignen som flyter ihop som ett av problemet, 8an passar mycket dåligt om man har många fönster uppe.

Och ändå hade du ingen aning om hur man avaktiverat det du ogillar mest av allt med Windows 8,Modern UI? Väldigt besynnerligt....

Men jag håller med dig om att med 8.1 så blir det bättre. I mitt tycke är det först här Windows 8 fungerar som det är tänkt.

Måste få fråga, vad är det för fantastiska elite grejer du gör som inte innehåller trams och lek? Jag kör själv tre st 30" monitorer med mycket fönster och program samtidigt och tycker precis tvärtom, att det är bättre i Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

...sen om man startar desktop program i metro, så får man vänta på att metro stänger ner.

Vad menar du med att stänga ner? Vad är det du väntar på att Metro/Modern UI ska stänga ner? Om du inte skickas direkt till desktop när du startar en applikation från en genväg på startskärmen får du se över din dator.

Skrivet av Broken-arrow:

Appar (eller ja simpla program/spel) och store är överflödigt på dektop.

Vi vill ha valmöjligheter, alltid och hela tiden. Men när vi får extra features och valmöjlighter så är dessa överflödiga.

Skrivet av Broken-arrow:

Dels ms tar 30% av vinsten och att program och spel oftast är 40/50% dyrare än butik och webbbutiker. Vet att steam och orgin oftast är lika illa. Men vill inte se att man blir låst till store. Bara se på mac, speciellt iphone

Vart är denna inlåsning som du skriver om? Jag tittar även på min Mac, känner mig knappast inlåst där heller.
Utveckla gärna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Och ändå hade du ingen aning om hur man avaktiverat det du ogillar mest av allt med Windows 8,Modern UI? Väldigt besynnerligt....

Men jag håller med dig om att med 8.1 så blir det bättre. I mitt tycke är det först här Windows 8 fungerar som det är tänkt.

Måste få fråga, vad är det för fantastiska elite grejer du gör som inte innehåller trams och lek? Jag kör själv tre st 30" monitorer med mycket fönster och program samtidigt och tycker precis tvärtom, att det är bättre i Windows 8

Det går inte att slippa mui enbart med hjälp av inställningar, det går att få till det hjälpligt via program, men helt bra blir det inte då heller, så hur ska man göra för att slippa se det och tex få fönster som inte flyter ihop ?
Jag har inte sett några bilder på nått sånt och jag har inte sett nån guide som visar hur man gör, att köra tillbaka 7ans explorer är ju det närmaste man kommer eller finns det nått som löser problemen menar du ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Vad menar du med att stänga ner? Vad är det du väntar på att Metro/Modern UI ska stänga ner? Om du inte skickas direkt till desktop när du startar en applikation från en genväg på startskärmen får du se över din dator.

Vi vill ha valmöjligheter, alltid och hela tiden. Men när vi får extra features och valmöjlighter så är dessa överflödiga.

Vart är denna inlåsning som du skriver om? Jag tittar även på min Mac, känner mig knappast inlåst där heller.
Utveckla gärna.

Den har till och med SSD. Nyinstallerat win 8, så tar animationen ett par sek på sig. I win 7 tar det ingen tid alls. Utan när datorn startat hamnar man på skrivbordet och kan starta programmet direkt. Alltså för mig är win 8 ett par sek långsammare än win 7.

Dessa valmöjligheter behövs inte på en desktop. Vill man köra simpla appspel finns både webbläsare och mobiler. Jag använder just datorn till saker mobilen inte räcker.

Inte går det att köra BF 3/4 eller titanfall etc eller adobe med höguplösta bilder/filmer i mobil/surfplatta? Därför just modern blir överflödig.

Menade mer deras mobil, som man behöver jailbreaka för att använda annan store än appelstore t.ex. Känns som MS ska ta det till desktop.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jo det tycker jag nog man kan om man bockar ur det jag visade ovan. Lägger man tillbaka Startknappen också med Start8 eller liknande så är det borta. Enda man då har kvar ör det högra nedre hörnet som innehåller Start och Inställningar. Om det verkligen stör någon ja lfår den hålla sig till Windows 7. Jag kör själv med dessa alternativ urbockade och tycker det är en värdig uppföljare till Windows 7. Men jag är liksom införstådd med att det kommer vara förändringar från början

Jag tror vi bara pratar om smak och tycke för jag kan liksom inte föreställa mig det du beskriver. Men det är ju tur att Windows 7 finns kvar, det är ingalunda ett dåligt operativsystem och som jag sagt tidigare finner jag väldigt liten anledning till att uppgradera till Windows 8 bara för att. Däremot köper man nytt så skulle jag rekommendera åttan alla dagar i veckan. Anledningar är följande

Modern UI - som man, som jag ser det, kan vara utan även om du inte håller med
Appstore - helt rätt i tiden, helt frivillig
En grym epost klient utan att man behöver köpa Office - frivillig
Inbyggt antivirusprogram. Borta är dagarna man behöver utsätta en oskyddad daror för internet. Vill man byta antivirusprogram - ja som med Modern UI kan man det.
Kontohantering - ligger helt rätt i tiden och fungerar som hos Android och Apple - Vill man inre använda det behöver man inte
Onebox - mycket bra integrerat i Windows 8 och är gratis. Vill man inte använda det behöver man inte

förstår du vart jag vill komma?

Snabbare än Windows 7
Nativt stöd för USB3
Nativt stöd för RemoteFX

Hade man bara gjort förändringar under huven, ja då hade vi nog haft Windows 7 SP2 istället. Men nej, jag tror på det här måste jag säga. Microsoft får kritik för att de bara sålt 200 miljoner kopior på 18 månader eller vad det är. Någon uttryckte det som "ingen" här på forumet nyligen. HadevApple sålt 200 miljoner Mac under samma tid hade deras aktie varit förbi peaken de hade för något årsedan flera gånger om. Olika perspektiv...

Hade dock varit intressant att vetahur månfa som faktiskt använder Windows 8. Av 200 miljoner har nog ett mätbart antal gått tillbaka till Windows 7 samtidigt som pirarkopieringen påverkat antalet användare åt andra hållet - med mer användare i appstore som resultat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Jo det tycker jag nog man kan om man bockar ur det jag visade ovan. Lägger man tillbaka Startknappen också med Start8 eller liknande så är det borta. Enda man då har kvar ör det högra nedre hörnet som innehåller Start och Inställningar. Om det verkligen stör någon ja lfår den hålla sig till Windows 7. Jag kör själv med dessa alternativ urbockade och tycker det är en värdig uppföljare till Windows 7. Men jag är liksom införstådd med att det kommer vara förändringar från början

Jag tror vi bara pratar om smak och tycke för jag kan liksom inte föreställa mig det du beskriver. Men det är ju tur att Windows 7 finns kvar, det är ingalunda ett dåligt operativsystem och som jag sagt tidigare finner jag väldigt liten anledning till att uppgradera till Windows 8 bara för att. Däremot köper man nytt så skulle jag rekommendera åttan alla dagar i veckan. Anledningar är följande

Modern UI - som man, som jag ser det, kan vara utan även om du inte håller med
Appstore - helt rätt i tiden, helt frivillig
En grym epost klient utan att man behöver köpa Office -
Inbyggt antivirusprogram. Borta är dagarna man behöver utsätta en oskyddad daror för internet. Vill man byta antivirusprogram - ja som med Modern UI kan man det.
Kontohantering - ligger helt rätt i tiden och fungerar som hos Android och Apple - Vill man inre använda det behöver man inte
Onebox - mycket bra integrerat i Windows 8 och är gratis. Vill man inte använda det behöver man inte

förstår du vart jag vill komma?

Snabbare än Windows 7
Nativt stöd för USB3
Nativt stöd för RemoteFX

Hade man bara gjort förändringar under huven, ja då hade vi nog haft Windows 7 SP2 istället. Men nej, jag tror på det här måste jag säga. Microsoft får kritik för att de bara sålt 200 miljoner kopior på 18 månader eller vad det är. Någon uttryckte det som "ingen" här på forumet nyligen. HadevApple sålt 200 miljoner Mac under samma tid hade deras aktie varit förbi peaken de hade för något årsedan flera gånger om. Olika perspektiv...

Hade dock varit intressant att vetahur månfa som faktiskt använder Windows 8. Av 200 miljoner har nog ett mätbart antal gått tillbaka till Windows 7 samtidigt som pirarkopieringen påverkat antalet användare åt andra hållet - med mer användare i appstore som resultat

Jag vill inte använda något av det du här ovan kallar förbättringar eftersom de inte är bra nog.
Att installera nått program för att åtgärda startmenyn är inte heller bra nog eftersom jag inte litar på att MS inte stänger av det.
Dessutom har jag inte sett nån lösning som separerar fönster bra så de inte de flyter ihop.
8an har långt kvar innan det funkar bra på skrivbordet med många fönster och flera monitorer, som sagt så kan det kanske bli bra om de separerar mui tramset till en egen version samtidigt så är det synd att splittra win i 2 desktopversioner som det var före xp, men är det enda lösningen så låt gå, annars blir det linux i stället som primärt os.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Men vad är det för krav du har liksom? När du i nästa veva drar till med att hota med att gå över till Linux. Till och med OSX är bättre än valfri Linux dist

inte använda nativt stöd för usb 3 nej
mycket bättre att köra utan antivirus än att köra med Microsoft Security Esswntials tills man hinner få in sitt föredragna antivirusprogeam, johoja
Kontohantering - frivillig, en egenskap som antyder att man inte behöver den om man inte vill. I Windows 7 har man inget val då det inte finns alls. Det kallas inlåsning. Gäller alla övriga frivillighetsargument också.

Det är tur att du inte är den Windowsguru jag vänder mig till när jag behöver hjälp

Att inte lita på att MS stänger av ett program är bara löjligt. På samma sätt är man då orolig för att MS inte ska tillåta andra webbläsare än IE11 eller hindra användaren från att installera VLC eller MPC-HC eller XBMC/Plex för sin media.

Kan du inte lägga upp en bild på vad du menar med den röriga fönsterhanteringen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Kan du inte lägga upp en bild på vad du menar med den röriga fönsterhanteringen?

Det är stor skillnad på att separera fönstren.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Haha ja, förlåt mig men om det där är ditt problem med Windows 8 då förstår jag att du lever ett ganska så problemfritt liv överlag
Anade att det var det där du pratade om, ville bara inte tro på det. Eller kunde inte riktigt, snarare. Men det är väl ingen som arbetar på det där sättet? Du behöver i sådana fall fler skärmar och inte en genomskinlighetseffekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Den har till och med SSD. Nyinstallerat win 8, så tar animationen ett par sek på sig. I win 7 tar det ingen tid alls. Utan när datorn startat hamnar man på skrivbordet och kan starta programmet direkt. Alltså för mig är win 8 ett par sek långsammare än win 7.

Switcha mellan startskärm och desktop ska ske ögonblickligen. Allt annat är onormalt och man bör reparera hårdvaran / konfiguration.

Skrivet av Broken-arrow:

Dessa valmöjligheter behövs inte på en desktop. Vill man köra simpla appspel finns både webbläsare och mobiler. Jag använder just datorn till saker mobilen inte räcker.

Dessa valmöjligheter är enligt dig onödiga så därför skall dom inte finnas? Du lever inte upp till dina moralprinciper.

Skrivet av Broken-arrow:

Inte går det att köra BF 3/4 eller titanfall etc eller adobe med höguplösta bilder/filmer i mobil/surfplatta? Därför just modern blir överflödig.

Du kan kolla på högupplösta bilder och filmer, spela BF etc. med t.e.x Surface Pro. Hur gör detta något annat överflödig?

Jag blir bara mer och mer förvirrad, vad är det du klagar på egentligen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Haha ja, förlåt mig men om det där är ditt problem med Windows 8 då förstår jag att du lever ett ganska så problemfritt liv överlag
Anade att det var det där du pratade om, ville bara inte tro på det. Eller kunde inte riktigt, snarare. Men det är väl ingen som arbetar på det där sättet? Du behöver i sådana fall fler skärmar och inte en genomskinlighetseffekt.

Jag har redan minst 2x30" och ibland även en 22" are till dem sedan tar det för stor area, jag väntar på 4k, det behöver inte vara genomskinligt men det måste kunna separerar fönster och helst borde det även komma stöd för flera skrivbord.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

I sådana fall förstår jag fortfarande inte vad "separation av fönster" betyder. Får bara beklaga, jag ser skillnaden men förstår inte problemet.
Stöd för flera skrivbord, om det är vad jag tror du syftar på så finns inte det heller för Windows 7 nativt - alltså är det ett argument som inte fungerar till att göra Windows 8 är sämre.
Enklast lösning är väl att använda ett sådant program, exempelvisDesktop 2.0 från Microsofts Technet, om man har det behovet.
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881

Om det nu är en annan visuell upplevelse man är ute efter kan man ändra det relativt väl
http://blog.laptopmag.com/make-windows-8-like-windows-7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

I sådana fall förstår jag fortfarande inte vad "separation av fönster" betyder. Får bara beklaga, jag ser skillnaden men förstår inte problemet.
Stöd för flera skrivbord, om det är vad jag tror du syftar på så finns inte det heller för Windows 7 nativt - alltså är det ett argument som inte fungerar till att göra Windows 8 är sämre.
Enklast lösning är väl att använda ett sådant program, exempelvisDesktop 2.0 från Microsofts Technet, om man har det behovet.
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881

Om det nu är en annan visuell upplevelse man är ute efter kan man ändra det relativt väl
http://blog.laptopmag.com/make-windows-8-like-windows-7

Jag har förstått att win 8 förespråkarna inte ser några problem, den inställningen har ni haft i 2 år nu och ni vägrar hela tiden att inse att 8an är sämre på något och att den i praktiken är långsammare pga allt som grötar ihop sig eller hamnar i vägen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Haha what?
Jag har bara lagt fram saker jag anser är bra med Windows 8 i jämförelse med sjuan. Att "inse" något betyder att något defacto är annorlunda än vad man först trodde - vilket på sin höjd kan få kallas din enskilda åsikt i diskussionen. Du påminner mest om en grinig gammal gubbe som hytter med käppen och säger saker som "dagens ungdom" och "på min tid..."

Ok om du tycker att det visuella är sämre i Windows 8 än i Windows 7 - det får stå för dig, kom inte och säg att det är fakta. Jag håller med så långt som att det är skillnad i fönsterhanteringen.
Jag ser inga större problem med Windows 8.1 (Windows 8, nej ingen höjdare) nej det ska erkännas. Frågan är väl varför? Svaret är att jag inte förväntar mig att Windows 8 ska vara Windows 7 utan ett steg i en utveckling mot en gemensam plattform för Microsoft. Att Windows 8 "i praktiken" är långsammare än sjuan har snarare med den som styr skeppet.

Du har ännu inte lyckats bemöta faktiskta argument (så som inbyggt antivirusprogram, Modern UI och möjlighet att till 99% stänga av detsamma, nativt stöd för USB3.0 och RemoteFX, kontohantering med synkronisering av program och filer gör Windows 8 bättre än Windows 7) med annat än att du anser att det inte är bra nog för dig. Du hade heller inte den blekaste susning om att man kunde koppla bort Modern UI. Nu när jag pillade runt i Start8- menyerna så visade det sig att med mus och tangentbord är det stört omöjligt att komma in i Modern UI. Enda sättet är att med fingret svepa in från högerkanten. Har man ingen touchfunktion, ja då är det helt borta.

Du vågar heller inte installera ett specifikt program som löser problemet med Start- knappen för att du är rädd att Microsoft skulle omintetgöra den... Det är fredag så jag kör utan foliehatt idag, men du hör väl själv att det inte är någon vidare nivå på dina argument?

När du lyckas påvisa att Windows 8 defacto är sämre än Windows 7 - ja då ska jag lyssna på dig. Fram tills dess får du gärna raljera vidare om att din okunskap om Windows 8 gör systemet sämre än föregångaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damodred:

Haha what?
Jag har bara lagt fram saker jag anser är bra med Windows 8 i jämförelse med sjuan. Att "inse" något betyder att något defacto är annorlunda än vad man först trodde - vilket på sin höjd kan få kallas din enskilda åsikt i diskussionen. Du påminner mest om en grinig gammal gubbe som hytter med käppen och säger saker som "dagens ungdom" och "på min tid..."

Ok om du tycker att det visuella är sämre i Windows 8 än i Windows 7 - det får stå för dig, kom inte och säg att det är fakta. Jag håller med så långt som att det är skillnad i fönsterhanteringen.
Jag ser inga större problem med Windows 8.1 (Windows 8, nej ingen höjdare) nej det ska erkännas. Frågan är väl varför? Svaret är att jag inte förväntar mig att Windows 8 ska vara Windows 7 utan ett steg i en utveckling mot en gemensam plattform för Microsoft. Att Windows 8 "i praktiken" är långsammare än sjuan har snarare med den som styr skeppet.

Du har ännu inte lyckats bemöta faktiskta argument (så som inbyggt antivirusprogram, Modern UI och möjlighet att till 99% stänga av detsamma, nativt stöd för USB3.0 och RemoteFX gör Windows 8 bättre än Windows 7, kontohantering med synkronisering av program och filer) med annat än att du anser att det inte är bra nog för dig. Du hade heller inte den blekaste susning om att man kunde koppla bort Modern UI. Nu när jag pillade runt i Start8- menyerna så visade det sig att med mus och tangentbord är det stört omöjligt att komma in i Modern UI. Enda sättet är att med fingret svepa in från högerkanten. Har man ingen touchfunktion, ja då är det helt borta.

Du vågar heller inte installera ett specifikt program som löser problemet med Start- knappen för att du är rädd att Microsoft skulle omintetgöra den... Det är fredag så jag kör utan foliehatt idag, men du hör väl själv att det inte är någon vidare nivå på dina argument?

När du lyckas påvisa att Windows 8 defacto är sämre än Windows 7 - ja då ska jag lyssna på dig. Fram tills dess får du gärna raljera vidare om att din okunskap om Windows 8 gör systemet sämre än föregångaren.

De saker du kallar bättre är saker jag anser helt ointressanta eftersom de inte används pga att de inte är bra nog och då finns det ingen anlednning att nedgradera sig till det MS försöker trycka ut, tvång på mskonton och annat anser jag vara en kraftig försämring och jag undviker att använda samma konto på flera ställen, jag gillar inte heller facebookinloggning och annat hemskt.
Jag har inte lyckat få bort mui, eftersom du påstår att det går så visa hur man gör, kryssrutorna räcker inte, hur gör man tex så att fönster inte flyter ihop ?
8an känns som ett ålderdomligt system som gör att man blir långsammare och det försvårar att använda många program samtidigt, sakerna under skalet är bra men interfacet är fruktansvärt.
Du låter ungefär som strejf när du inte accepterar att alla inte uppskattar interfacet utan blint hyllar det.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Damodred:

Jag lever verkligen inget problemfritt liv (!) men har precis samma helvete med det platta interfacet i W8. En stor försämring. Varför ska man acceptera det? Att betala för W8 och få flera vitala saker i interfacet försämrade? Då väljer jag att avstå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

De saker du kallar bättre är saker jag anser helt ointressanta eftersom de inte används pga att de inte är bra nog och då finns det ingen anlednning att nedgradera sig till det MS försöker trycka ut, tvång på mskonton och annat anser jag vara en kraftig försämring och jag undviker att använda samma konto på flera ställen, jag gillar inte heller facebookinloggning och annat hemskt.
Jag har inte lyckat få bort mui, eftersom du påstår att det går så visa hur man gör, kryssrutorna räcker inte, hur gör man tex så att fönster inte flyter ihop ?
8an känns som ett ålderdomligt system som gör att man blir långsammare och det försvårar att använda många program samtidigt, sakerna under skalet är bra men interfacet är fruktansvärt.
Du låter ungefär som strejf när du inte accepterar att alla inte uppskattar interfacet utan blint hyllar det.

Alltså... det är okay att ha en annan åsikt, annars vore världen bra tråkig, men när du inte kan få fram mer än "ointressant" som svar så blir det liksom ingen diskussion i ämnet.

1. Antivirusprogram som medföljer, är gratis och som alla vet är Microsoft Windows - oavsett inkarnation - utsatt för virus. Det finns antagligen bättre antivirusprogram, men i argumentationen om att få ett antivirusprogram installerat vid installation av datorn (Windows 8) eller komma naken utan antivirusprogram (valfritt annat Windows, eller operativsystem överhuvudtaget) så förstår inte jag hur det kan vara ointressant. Vi kommer väl alla ihåg nätmasken som attackerade Windows XP för tio år sedan? Man råddes att installera XP utan nätverkssladd och ha ett antivirusprogram nedladdat på cd-skiva - är det dit du vill igen?

2. Modern UI - ja antingen gillar man det och använder det eller så gör man det inte. Håller helt med dig om att det inte lämpar sig för tangentbord och mus men jag anser också att man kan stänga av det med hjälp av extraprogram och inställningar direkt i Windows. Skulle kunna sätta upp en session av remote körning i helgen så kan du få peka direkt på vad du menar med att det inte går att stänga av Modern UI, för jag förstår verkligen inte. Din bild visar snarare på argumentation på en rent ut sagt barnslig nivå. Om det är din huvudargumentation så förstår jag att du inte lyssnar på andra argument.

3. Nativt stöd för USB 3.0 - det kallas utveckling. Windows 7 har inte stöd för det. Hur kan detta inte vara positivt?

4. RemoteFX - ingår numera i Remote Desktop. Riktigt vasst alternativ som är gratis, närmaste jämförelse är Splashtop som kostar lite per månad. Gratisalternativet TeamViewer är inte i närheten. Hur kan detta, som inte finns till Windows 7 (möjligen som en separat uppdatering, jag vet faktiskt inte) vara negativt för Windows 8?

5. Tvång på Windows- konto? Uh nej? Det är helt frivilligt. Man kan fortfarande använda datorn som vilken dator som helst med Windows 7 där man laddar ned en ISO eller en körbar fil, dubbelklickar osv - till och med Lägg till/ta bort program finns ju kvar. Konton finns även på Android och OS X/iOS - antar att du inte gillar det heller och att du hellre köper varje program flera gånger? Kom igen nu, världen ser ut så här idag. Gillar man det inte så finns det knapptelefoner och skrivmaskiner - men kom inte och säg att Microsoft tvingar på dig att använda det. Med ett konto får man tillgång till en Appstore, Onedrive, synkronisering av filer och appar. Man har valet att använda det eller inte använda det. I Windows 7 får du inte valet. Återigen, inlåsning. Hur kan det vara bättre?

6. "Facebookinloggning och annat hemskt" säger nog mer om dig än tekniken bakom det.

Visst accepterar jag att andra tycker olika, men när jag läser argumenten till varför (vilket jag tycker är det intressanta i diskussionen) så blir det bara skrattretande och patetiskt. Dessutom håller jag ju med dig om att det är annorlunda än sjuans - däremot inte om vilket som är bäst.