Skrivet av Bananas2thebeat:
Hela poängen är att tvinga över användare (och ännu viktigare utvecklare) till mobilt interface. Det är därför Microsoft inte kan göra Metro valbart, eftersom alla då skulle stanna kvar i Aero, och istället försöker Microsoft hitta de absolut minsta justeringar de absolut måste göra för att folk ska använda Windows 8. Ibland blir den strategin ofrivilligt komisk, eller förolämpande, som med den falska Start-knappen i 8.1.
Jag har svårt att se meningen med det. Jag håller fast vid att man vill ha ett gemensamt formspråk över plattformarna och att man kan välja att inte använda Modern UI om man vill.
Citat:
De kanske liksom jag inte vill ha ett Microsoft-konto. Poängen med att lägga uppgraderingen på Microsoft Store istället för Uppdate är att få folk att skaffa Microsoft-konto och ta en titt på appstoren -- det är appstoren Microsoft tänkt sig tjäna pengar på i framtiden, så att folk hitintills skitit i den är ett problem för dem.
Det finns ingen anledning att inte ha ett Microsoft-konto om du frågar mig, på samma vis som man har ett Google-konto eller Apple-ID. Det är beprövad mark och det finns klara fördelar, exempelvis att synka appar är väldigt smidigt. I slutändan är det ändå så att det är vi som handlar som betalar. Övergången till det här skiljer sig egentligen inte så mycket från att vara medlem i SAS Eurobonus eller COOP. Är inte apparna bra nog kommer vi inte köpa och i slutändan är det också vi konsumenter som får bedömma vad vi ska lägga våra pengar på.
Citat:
Och inga väsentliga förbättringar kommer. Mus och tangentbord ska bort, och ju förr användarna lär sig använda touchinterface (eller kryckor som search) desto bättre. För Microsoft.
Tror jag inte. Microsoft tjänar bra med pengar på tillbehören. Likaså är det omöjligt att skriva något längre på ett touchinterface. Däremot är touchinterface på väg in i datorbranschen, något som fram tills nu enbart legat på telefoner och plattor. Windows 8 är det första kommersiella operativsystemet för datorer som har (fungerande) touchfunktion. OS X har det definitivt inte, Windows 7 har det men inte särskilt väl utfört.
Citat:
Nej, man kan inte undvika Metro, och resten av systemet är oskiljbart Windows 7 förutom beteendet att aldrig stänga appar och aldrig stänga av systemet.
Fast även om systemet vore väsentligt bättre än Windows 7 så spelar det ingen roll när interfacet är så dåligt.
Som jag redan förklarat några gånger så jo det kan man. Man behöver inget Microsoft- konto om man inte vill. Det finns massor av saker som skiljer mellan Windows 8 framför Windows 7, inbyggt antivirus, säkerheten, appstore, filhantering med mera. Modern UI är en del av Windows 8 men inte mer än så.
Citat:
Den möjligheten kommer att försvinna i framtiden; du kommer att kunna streama program & OS eller installera dem låst till en enda dator. Office är redan låst till en enda dator. Och Microsoft har börjat stämma företag som säljer äkta men begagnade licenser.
Inte troligt. Anledningen till att Microsoft precis sänkte priset på en viss typ av licens (var väl sub $250 dollar?) för tillverkare är för att de inser att det finns en marknad i u-länder och länder som är på uppgång, exempelvis Kina. Tar vi de fattigare länderna i Afrika så har de inte internetmöjligheter på samma vis, Kina har ett censurerat dito. Det är inte omöjligt att det sker i framtiden som ett alternativ men jag tror nog vi kommer hinna se både Windows 9, 10 och flera nummer till innan det är en verklighet i sådana fall.
Citat:
Varför? Bara för att Microsoft tycker att du ska använda det? Du vinner ju ingenting.
Vadå varför? Jag gillar Modern UI på mina touchenheter (en platta och en laptop). Jag gillar det inte på datorer utan touch (har tre) så därför har jag avaktiverat det. Det är snabbare än iOS och Android. Jag är medveten om vad jag lägger mina pengar på när det kommer till data (och förhoppningsvis resten också ) och har tagit beslutet att just nu fungerar det bra. Innan 8.1 uppdateringen kom? Nehej ingen höjdare alls. Finns det saker att förbättra? Massor
På samma vis har jag anpassat mig och lärt mig använda den omvända scrollfunktionen i OS X, eller hur Symbian och Aino fungerade på mobilsidan osv. Jag ser Modern UI lite som just att byta mobiltelefon - det är lite annorlunda men grunderna finns där. Exempelvis så det idag enklare att avinstallera en app i Windows än att ta bort ett program i Windows 7 via Lägg till/ta bort program. Istället för tre knapptryck (Start - kontrollpanelen - Avinstallera ett program) så håller man in touchen och drar till Avinstallera.
Citat:
Personligen hoppas jag mycket på SteamOS. Jag använder bara Windows till att spela spel, så om SteamOS fixar så jag kan spela under Linux, då kommer jag aldrig att behöva "anpassa mig" till Windows 8.
Vi är många som använder Windows till väldigt många olika syften. Man får inte glömma det. Att inte kunna anpassa sig är en stor anledning till att många arter dött ut. Att inte vilja lära nytt resulterar enbart i att man blir inskränkt.
Citat:
Apropå Microsofts framtid, så har jag just bytt ut min HTC Radar Windows Phone mot en Moto G Android. Jävlar vilket uppköp!
Påverkar nog ingen försäljningsstatistik
Jag var och klämde på en Nokia 1020 och 1520 och det blir nog någon av dem till våren. Påverkar inte heller någon statistik men jag föredrar Microsoft framför Google.