Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag lever verkligen inget problemfritt liv (!) men har precis samma helvete med det platta interfacet i W8. En stor försämring. Varför ska man acceptera det? Att betala för W8 och få flera vitala saker i interfacet försämrade? Då väljer jag att avstå.

Ja det köper jag rakt av. Men jag köper inte att man som mrqaffe får det till fakta. Det är en åsikt och tycker man att det väger tungt nog för att man ska avstå - ja gör gärna det men kom inte och kalla användare som väljer Windows 8 för dumma eller säg att de blir påtvingade något de inte vill ha. Se det då hellre som att det kom ett nytt operativsystem och efter moget övervägande så väljer man att hålla kvar vid det man har. Visst är det platt och kantigt, jämför man med nya iOS (7 är det väl) så det raka motsatsen - men Apple har också fått kritik för sitt interface. Man kan inte tillfredsställa alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

4. RemoteFX - ingår numera i Remote Desktop. Riktigt vasst alternativ som är gratis, närmaste jämförelse är Splashtop som kostar lite per månad. Gratisalternativet TeamViewer är inte i närheten. Hur kan detta, som inte finns till Windows 7 (möjligen som en separat uppdatering, jag vet faktiskt inte) vara negativt för Windows 8?

RemoteFX finns för Windows 7 också, det ingår i RDP 8.0 som finns till Win 7 SP1. Ser dock inte riktigt hur det är relevant för en hemanvändare?

TeamViewer är nåt helt annat, det är en hel infrastruktur för att automatiskt skapa tunnlade anslutningar till datorer via internet, RemoteFX/RDP är ett protokoll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

RemoteFX finns för Windows 7 också, det ingår i RDP 8.0 som finns till Win 7 SP1. Ser dock inte riktigt hur det är relevant för en hemanvändare?

TeamViewer är nåt helt annat, det är en hel infrastruktur för att automatiskt skapa tunnlade anslutningar till datorer via internet, RemoteFX/RDP är ett protokoll.

Ah vad bra, var lite osäker där. Remote Desktop används nog oftare än vad man tror skulle jag säga, fjärrstyrning är ett av de bättre sätten att hjälpa någon och fungerar lika bra internt som via internet. RemoteFX tillåter att man exempelvis spelar spel över nätverk, kör media accelererat och klart osv - finns syften för det i ett hemmanätverk om man så vill. Visst är det lite mer avancerat än att öppna Kalkylatorn men alla sitter inte och klappar på skärmen och säger "bra data" bara för att de inte hänger på Swec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Switcha mellan startskärm och desktop ska ske ögonblickligen. Allt annat är onormalt och man bör reparera hårdvaran / konfiguration.

Dessa valmöjligheter är enligt dig onödiga så därför skall dom inte finnas? Du lever inte upp till dina moralprinciper.

Du kan kolla på högupplösta bilder och filmer, spela BF etc. med t.e.x Surface Pro. Hur gör detta något annat överflödig?

Jag blir bara mer och mer förvirrad, vad är det du klagar på egentligen?

För mig ser jag först en svart bild (som viker åt höger eller var det vänster, var ett tag sen jag gav upp metro) i tillräckligt lång tid att jag hinner uppfatta den. Kanske är där i max en sek, men för mig blir det störande.

Har ju spelat BF 3 med den rigen (om jag inte mins fel, i alla fall delar av riggen) utan problem och den datorn är stabil, inga minnets fel(än i alla fall).

Kolla på och redigera högupplöst är två olika saker. Valmöjligheter har man redan i win 7. Går enkelt att bara installera tredjepart t.ex steam/orgin har man ju i alla fall ett stort spelutbud redan där och släpper MS sin store som vanligt skrivbordsprogram går det ju att ha det i win 7 med.

Microsoft Games for Windows Marketplace känner du igen det? där har vi t.ex ett program till för just köp av spel (tror det är nu mer nerlagt), dom skulle ju kunna lätt fixa in vanliga program att kränga där eller deras egen store på deras hemsida (dom säljer ju egen programvara över nätet så).

Valmöjligheter saknar inte Win 7 alls. Det är en själv inte ms som begränsar, utan sin egen fantasi.

För mig i alla fall så är modern bara en klumpig helskärms fiasko. Finns rätt många miljoner som köpt tredjeparts startmeny. Att Ms inte förstår att många inte vill ha modern. Är nog endast för egen vinnings skull.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ja det köper jag rakt av. Men jag köper inte att man som mrqaffe får det till fakta. Det är en åsikt och tycker man att det väger tungt nog för att man ska avstå - ja gör gärna det men kom inte och kalla användare som väljer Windows 8 för dumma eller säg att de blir påtvingade något de inte vill ha. Se det då hellre som att det kom ett nytt operativsystem och efter moget övervägande så väljer man att hålla kvar vid det man har.

http://mobile.theverge.com/2014/2/28/5456374/windows-8-1-with...

Citat:

Microsoft is currently experimenting with a free version of Windows 8.1 that could boost the number of people using the operating system. Sources familiar with Microsoft’s plans tell The Verge that the company is building "Windows 8.1 with Bing," a version that will bundle key Microsoft apps and services.

Om det blir gratis, da kanske folk borjar anvanda det i hogre takt. Nu ar det ju nastan ingen som valjer Windows 8 som ett medvetet val. Det ar ju det Microsoft har insett. Darfor leker de med den har tanken, formodar jag.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Ja det köper jag rakt av. Men jag köper inte att man som mrqaffe får det till fakta. Det är en åsikt och tycker man att det väger tungt nog för att man ska avstå - ja gör gärna det men kom inte och kalla användare som väljer Windows 8 för dumma eller säg att de blir påtvingade något de inte vill ha. Se det då hellre som att det kom ett nytt operativsystem och efter moget övervägande så väljer man att hålla kvar vid det man har. Visst är det platt och kantigt, jämför man med nya iOS (7 är det väl) så det raka motsatsen - men Apple har också fått kritik för sitt interface. Man kan inte tillfredsställa alla.

Man skulle kunna ge användarna en möjlighet att förändra utseendet. Kantiga eller runda hörn förändrar ju inte hur det hela fungerar. Jag hoppas fortfarande på de runda hörnens återkomst i Windows 8.x.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

http://mobile.theverge.com/2014/2/28/5456374/windows-8-1-with...

Om det blir gratis, da kanske folk borjar anvanda det i hogre takt. Nu ar det ju nastan ingen som valjer Windows 8 som ett medvetet val. Det ar ju det Microsoft har insett. Darfor leker de med den har tanken, formodar jag.

Det var någon som tidigare skrev att du hade en märklig världsbild när 200 miljoner sålda kopior räknas som "nästan ingenting" - kanske tycker jag det var lite långt att gå. Allt beror på vad Microsoft hade uppskattat att själva sälja under samma period. Skulle det vara 300 miljoner kopior, ja då är det nog katastrofläge. Är det 210 miljoner, då försöker man nog se över sina alternativ.

Du får mer än gärna peka på en källa till ditt, än så länge, så kallade påhitt om att en majoritet av dessa 200 miljoner användare inte skulle ha valt Windows 8 medvetet. Jag tror nog många är missnöjda med Windows 8, till och med en mätbar procent av dessa 200 miljoner - men långt från nästan alla. Lägg sedan till piratkopieringen, hur många miljoner olagliga Windows 8 finns det där ute? Kan det vara så pass många att Microsoft nu räknar på att antal aktiva Microsoft konton och användandet av deras Appstore kan motivera en prissänkning till OEM (se nyheterna) eller att man släpper en billig/gratis- variant av Windows 8?

För att förtydliga, de kanske inser att de sålde färre licenser men varje licens generade mer inkomst än förväntat.

Tittar man på resultatet för november månad 2013 så kan man se att användare spenderade 12 miljoner dollar per dag på de 200 mest populära apparna på Google Play och hela 18 miljoner dollar per dag på Apple Appstore. Det är klart att det är pengar även Microsoft vill åt och då skulle man nog ha ett intresse av att ha (ännu) fler användare och (bättre) appar.

http://www.ft.com/cms/s/0/b3023dda-66be-11e3-aa10-00144feabdc...

Man ser också möjligheten att knyta nya kunder till sig med Xbox One och genom förvärvet av Nokia och deras kunnande inom mobiltelefonin. Som jag förstår det så betyder inte det att Nokia enbart måste göra Windowsbaserade telefoner men slutresultatet blir kanske ett liknande samarbete som Google och LG har med konceptet Nexus, som jag gillar för att det inte har en massa lull-lull som exempelvis Samsungs Touchwiz osv.
http://www.microsoft.com/en-us/news/press/2013/sep13/09-02ann...

Skrivet av lolight:

Man skulle kunna ge användarna en möjlighet att förändra utseendet. Kantiga eller runda hörn förändrar ju inte hur det hela fungerar. Jag hoppas fortfarande på de runda hörnens återkomst i Windows 8.x.

Håller helt med.
Edit: Kanske är detta en lösning? Aero för Win 8.1
http://www.softpedia.com/get/Desktop-Enhancements/Other-Deskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det var någon som tidigare skrev att du hade en märklig världsbild när 200 miljoner sålda kopior räknas som "nästan ingenting" - kanske tycker jag det var lite långt att gå. Allt beror på vad Microsoft hade uppskattat att själva sälja under samma period. Skulle det vara 300 miljoner kopior, ja då är det nog katastrofläge. Är det 210 miljoner, då försöker man nog se över sina alternativ.

Du får mer än gärna peka på en källa till ditt, än så länge, så kallade påhitt om att en majoritet av dessa 200 miljoner användare inte skulle ha valt Windows 8 medvetet. Jag tror nog många är missnöjda med Windows 8, till och med en mätbar procent av dessa 200 miljoner - men långt från nästan alla. Lägg sedan till piratkopieringen, hur många miljoner olagliga Windows 8 finns det där ute? Kan det vara så pass många att Microsoft nu räknar på att antal aktiva Microsoft konton och användandet av deras Appstore kan motivera en prissänkning till OEM (se nyheterna) eller att man släpper en billig/gratis- variant av Windows 8?

"en majoritet av dessa 200 miljoner användare inte skulle ha valt Windows 8 medvetet"

Dessa 200 miljoner är sålda licenser, till OEM, inte till slutanvändare som sitter vid datorer. De kommer säkert att gå åt, men det kommer att ta tid.

Sedan köper folk datorer med ett os. Den stora massan av Windows-användare köper inte ett os och bygger upp en dator runt det. Linux-användare gör ju det, men de ligger ju enbart på runt 2 % av alla användare. Att uppgradera från XP/Vista till 8/8.1 på en ålderstigen dator lär inte många göra och andelen som uppgraderar från 7 till på en ålderstigen dator kan vara snäppet fler men ändå inte många. Tänk efter, inte ens de som får 8.1 gratis, dvs Windows 8-användare, orkar ju bry sig. De tuffar på utan en susning.

Från och med Windows XP blev man tvungen att registrera sin Windows via Microsoft, har jag för mig. Jag har inte sett några siffror och kan ha fel, men jag tvivlar på att illegala versioner skulle dominera eller vara signifikant stora. Det är nog minimalt med företag i Europa och Amerika som använder illegala kopior och bland hemanvändare i dessa regioner lär det inte vara många 30+ som orkar bry sig om sådant.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

"en majoritet av dessa 200 miljoner användare inte skulle ha valt Windows 8 medvetet"

Dessa 200 miljoner är sålda licenser, till OEM, inte till slutanvändare som sitter vid datorer. De kommer säkert att gå åt, men det kommer att ta tid.

Ok vi börjar här.
Va? Visst köper HP, Dell och allt vad de heter in OEM- licenser, även Komplett och Dustin säljer väl fristående OEM- licenser, men det är knappast så att de sitter på lager i miljonstorleken. Kom igen nu. Om man inte genereras efter behov så är min gissning att lagringstiden ungefär som mjölk. Det kräver inte heller någon direkt fysisk yta så det är nog inga större problem alls.

Citat:

Sedan köper folk datorer med ett os. Den stora massan av Windows-användare köper inte ett os och bygger upp en dator runt det.

Så är det absolut. Det utgick jag från att var avklarat i diskussionen. 200 miljoner kopior innehåller väl inte volymlicenser till företag vill jag minnas. Fortfarande 200 miljoner, eller där runt, användare som gjort ett val att köpa en dator med Windows 8. Vart vill du komma? Kan du sluta dumförklara 200 miljoner människor och påstå att de gjort ett omedvetet (eller ett dåligt) köp?

Citat:

Linux-användare gör ju det, men de ligger ju enbart på runt 2 % av alla användare. Att uppgradera från XP/Vista till 8/8.1 på en ålderstigen dator lär inte många göra och andelen som uppgraderar från 7 till på en ålderstigen dator kan vara snäppet fler men ändå inte många. Tänk efter, inte ens de som får 8.1 gratis, dvs Windows 8-användare, orkar ju bry sig. De tuffar på utan en susning.

Nej de flesta som har en dator från 2007 köper nog antagligen en helt ny dator. Tror nog de flesta som har eller hade Vista, och kanske blev någon av dessa 200 miljoner användare, är rätt nöjda med en dator som höll i hela sju år. Windows 8.1 kommer som en app, inte en Windows update, vilket jag tycker är urbota korkat då många har Windows Update på automatisk medan väldigt många antagligen inte ens känner till att det kommit en uppdatering som heter 8.1, på samma vis som en icke insatt inte förstår att det finns ett SP1 till Windows 7.

Citat:

Från och med Windows XP blev man tvungen att registrera sin Windows via Microsoft, har jag för mig. Jag har inte sett några siffror och kan ha fel, men jag tvivlar på att illegala versioner skulle dominera eller vara signifikant stora. Det är nog minimalt med företag i Europa och Amerika som använder illegala kopior och bland hemanvändare i dessa regioner lär det inte vara många 30+ som orkar bry sig om sådant.

Tyvärr tror jag du har fel. XP, Vista, Windows 7 och Windows 8 piratas hel vilt. Att komma runt en aktivering är idag enklare än att göra det på det lagliga viset. Jag tror inte heller att de dominerar eller är av signifikant storlek - men jag är fullt övertygad om att skaran användare av dessa är i mätbar storlek. Hoppas att du förstår skillnaden på detta. Det är dock inte för ens med Windows 8 som Microsoft har haft möjligheten att tjäna pengar direkt på varje piratad licens, i och med app store. Om det nu faktiskt blir en gratisverion av Windows så kommer den antagligen att rikta in sig mot utvecklingsländer, mot datorer i ett redan prispressat segment osv.

Däremot har du nog helt rät att företag använder lagliga kopior, straffen är på tok för höga och datorer är idag en nödvändighet. Du har också rätt i att vi som är 30+ inte orkar bry oss om det där längre, jag gör inte det i alla fall. Jakten på mhz och timings och fps är liksom inte lika intressant längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Du förväxlar nog aktivering med registrering. Aktivering kom med XP, registrering har alltid varit frivilligt.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Reller och Bates slutar: http://www.geekwire.com/2014/microsoft-execs-bates-reller-lea...

Skönt. De har inte bidragit med något bra och är en stor anledning till att Windows 8 ser ut som det gör.

Kanske Microsoft är påväg åt rätt håll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Reller och Bates slutar: http://www.geekwire.com/2014/microsoft-execs-bates-reller-lea...

Skönt. De har inte bidragit med något bra och är en stor anledning till att Windows 8 ser ut som det gör.

Ganska naturligt, de var Sinofskys "grabbar och tjejer" som i sin tur var Ballmers bitch. En ny CEO vill såklart ha sina egna stjärnor på strategiska poster.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nadella är ju en Cloud- och Enterprise-kille och kommer säkert sparka ut en massa desktopfolk. Vad det innebär för desktopsidan blir intressant att se, men att Gates kliver in operativt igen talar ju mot en total nedläggning av Windows som klientplattform.

Edit: Får man spekulera så tror jag sammantaget att det kommer bli ett hårdare fokus på å ena sidan cloud/enterprise/datacenter och å andra sidan consumerization i form av större fokus på WinRT/WP (som lär konvergera) och Xbox-ekosystemet (såväl hårdvaran som tjänsterna). Förloraren blir rimligen Win32 och det "klassiska" skrivbords-windows. Jag har svårt att se en given framtid för Win32.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Tyvärr tror jag du har fel. XP, Vista, Windows 7 och Windows 8 piratas hel vilt. Att komma runt en aktivering är idag enklare än att göra det på det lagliga viset. [...] Däremot har du nog helt rät att företag använder lagliga kopior, straffen är på tok för höga och datorer är idag en nödvändighet.

Skrivet av Reefer:

Du förväxlar nog aktivering med registrering. Aktivering kom med XP, registrering har alltid varit frivilligt.

Nu kom en tråd om företag som säljer redan aktiverade kopior...

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1282810-gre...

Å andra sidan, förhållandet mellan aktivt använda os skiljer sig inte särskilt, mycket åt mellan olika delar av världen.

dvs trots piratandet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter eländet med Windows 8.x, Microsoft tröstar sig med Linux? Ja på sätt och vis.

http://www.muktware.com/2014/03/android-beats-ios-becomes-top...

Linux är nu störst även på pekskärmar, via Android, och Microsoft tjänar fett med pengar på Android, snart även på Nokia-telefoner, där WP8 inte varit en jättesuccé i marknadsandelar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På många marknader är WP det mobil-os som växer. Saken är att toppsegmentet är mättat, nu är det de lägre prisklasserna som gäller. Där är jag övertygad om att insikten sprider sig allt mer att om man väljer WP så slipper man uråldriga versioner och underdimensionerad hårdvara bara för att man väljer en billigare mobil.

Kolla på Nokia 520 och 620, för 1 000-1 500 kr får man mobiler som kan allt en WP-mobil ska kunna och gör det med tillräckligt flyt för att bli godkända av MS. Jag tror att vi alla kan vara överens om att Android för en tusenlapp är slött, gammalt och en allmänt usel mobilupplevelse.

Om MS misslyckad på telefon- och tablet-marknaden så är det enkom ett marknadsföringsmisslyckande.

Å andra sidan har det hänt förr. Men MS har förutsättningarna nu, man har ett ekosystem i toppklass, både för företag och konsumenter, man har en fräschare underdog-image än man haft sen tidigt 80-tal och man har produkterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

På många marknader är WP det mobil-os som växer. Saken är att toppsegmentet är mättat, nu är det de lägre prisklasserna som gäller. Där är jag övertygad om att insikten sprider sig allt mer att om man väljer WP så slipper man uråldriga versioner och underdimensionerad hårdvara bara för att man väljer en billigare mobil.

Kolla på Nokia 520 och 620, för 1 000-1 500 kr får man mobiler som kan allt en WP-mobil ska kunna och gör det med tillräckligt flyt för att bli godkända av MS. Jag tror att vi alla kan vara överens om att Android för en tusenlapp är slött, gammalt och en allmänt usel mobilupplevelse.

Om MS misslyckad på telefon- och tablet-marknaden så är det enkom ett marknadsföringsmisslyckande.

Å andra sidan har det hänt förr. Men MS har förutsättningarna nu, man har ett ekosystem i toppklass, både för företag och konsumenter, man har en fräschare underdog-image än man haft sen tidigt 80-tal och man har produkterna.

Det spelar ingen roll om en mobil kostar 300Kr eller 3000Kr sålänge de viktiga apparna saknas.

Det svänger fort i mobilvärlden, och WP har aldrig varit först med en "must have"-app, och i många fall saknas de helt.

Jag vet att det finns någon slags "den här fulhacks-klon-appen duger fint"-kultur hos de som redan gillar Windows Phone, men hur vinner man över befintliga android/iOS-användare?

Sedan hjälper det inte heller att Microsoft lyckats göra sig ovänner med Google och inte ens lyckats fixa den officiella youtube-appen. Det är skrattretande patetiskt av dem. Om google säger "Hoppa!", så svarar man "hur högt?" om man vill vara med och leka. Microsoft svarade "Men ingen annan behöver ju skriva appen med HTML5".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

I många fall, t.ex. Youtube och Instagram så finns appar som är bättre än de officiella.

Men visst, än så länge är inte WP något förstahandsval för apputvecklarna, även om det finns många WP-exklusiva appar som är riktigt bra.

Att MS inte viker sig för Google ser jag som en riktigt stor fördel, IT-världen behöver inte en dominerande spelare. Inse att Google inte är nån frihetskämpe.

Angående att locka över Android- och iphone-användare, nej inte om vi pratar Galaxy S5 eller iphone, men alla kan eller vill inte lägga 5 000 på en mobil och Android på en 2 000-kr mobil är en horribel upplevelse som är utdaterad redan vid köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

I många fall, t.ex. Youtube och Instagram så finns appar som är bättre än de officiella.

Men visst, än så länge är inte WP något förstahandsval för apputvecklarna, även om det finns många WP-exklusiva appar som är riktigt bra.

Att MS inte viker sig för Google ser jag som en riktigt stor fördel, IT-världen behöver inte en dominerande spelare. Inse att Google inte är nån frihetskämpe.

Angående att locka över Android- och iphone-användare, nej inte om vi pratar Galaxy S5 eller iphone, men alla kan eller vill inte lägga 5 000 på en mobil och Android på en 2 000-kr mobil är en horribel upplevelse som är utdaterad redan vid köper.

Som sagt så är det just WP-användare som anser att icke-officiella appar duger, men jag tror det handlar mer om "Surt sa räven" eftersom de inte har tillgång till de officiella i många fall.

Om google eller Microsoft är frihetskämpar eller förövare är väl upp till var och en att bedömma, men det är inte så konstigt att man får sitta vackert på google's begäran om man vill ha Google's appar.

En bättre strategi för MS hade varit att vara knähund åt google nu i början till man skaffat sig tillräckligt med marknadsandelar/användare för att på riktigt bli en spelare på den stora scenen. Men men.. Den som lever får se vad som händer.

Om man bortser från Apparna tycker jag fortfarande att Android är ett trevligare OS att navigera runt i. WP känns klaustrofobiskt på något vis. Jag tror det har med rutorna att göra men det är ju deras signum så det lär inte försvinna precis.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

1. Microsoft sitter ju som dominant i DatorOS världen, om det fungerat sedan början av 1990-talet så kan det ju funka bra med Google/Android som dominant i mobilOS världen.
Google/Android kommer ju inte att få monopol med Blackberry, FirefoxOS, IOS, Tizen och WP med flera mobilOS med i spelet.

2. Du har nog ingen aning om hur det funkar med en gammal Androidmobil med dagens appar?
Hösten 2011 släpptes Samsung en mobil kallad N7000 Galaxy Note, en premiummobil för runt 6000kr. Först året efter, när ersättaren, Note2 släpptes kom N7000 ned i pris så jag kunde köpa den för ungefär 2/3 av premiärpriset.
Idag februari/mars 2014 kan jag fortfarande inte hitta några appar som inte är kompatibla med min N7000/SGN1.

Sambon har en SonyEricsson Xperia Mini Pro, ganska jämnårig med min Note. Inte heller hennes mobil har problem med att hitta appar på Google Play. Att sedan tillverkarna har gått vidare (sista uppdateringen av N7000 Note kom 2013) eller försvunnit.

Kommer det fortfarande appar till WP7,5/7.8 mobiler? Mobiler med dessa OS kom ju senare än Note N7000.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Android har samma fördel på mobilplattformen av samma anledning som att Windows är så pass bra på datorsidan. Nämligen att appar och program fungerar rakt av i stort sett. En telefon från 2011 presterar visserligen sämre än en från 2014, men i övrigt är det inte så mycket. På samma sätt så kan man köra Windows 7/8 på en dator med 1gb ram och det hade vi väl runt 2004-2005 någon gång som "normal"? Upplevelsen blir nog knappast jättekul men nog kommer det att fungera. Tror inte Microsoft vill bli en dominant inom mobilvärlden, där är Android redan för långt före, men en målsättning att kanske plocka poäng från andra tillverkare är definitivt ingen omöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Målet för W8 var att sälja bättre än W7. W7 sålde 240 miljoner kopior på 12 månader. (Det då utan plattor osv).
W8 har på längre tid sållt betydligt mindre så ur det perspektivet är det ren katastrof.

Skrivet av Damodred:

Du får mer än gärna peka på en källa till ditt, än så länge, så kallade påhitt om att en majoritet av dessa 200 miljoner användare inte skulle ha valt Windows 8 medvetet.

Jag anmäler mig som källa delvis:)
Som det fungerar för de flesta företag så köper man maskiner med oem licenser (därmed räknas våra maskiner in i försäljningen av W8). Sen uppgraderar vi dem till W7 enterprise på en gång (men det är är volymliensförsäljning och redovisas inte i statistiken). Därmed föröker MS få fram en bild av att W8 säljer rätt bra i förhållande till W7 men den bilden är som sagt rätt vinklad.

Tittar man hos tex Netapp istället så växer XP 3 gånger fortare än 8.X .....

Mon organisation har enligt MS redovisning ovan köpt 10-15000 licenser W8 enligt MS statistik (allt oem). I verkligheten har vi har 2 st 8.X maskiner i nätet. En 8.0 och en 8.1 för supporten av externa websidor. Alla andra är W7.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Alltså... det är okay att ha en annan åsikt, annars vore världen bra tråkig, men när du inte kan få fram mer än "ointressant" som svar så blir det liksom ingen diskussion i ämnet.

1. Antivirusprogram som medföljer, är gratis och som alla vet är Microsoft Windows - oavsett inkarnation - utsatt för virus. Det finns antagligen bättre antivirusprogram, men i argumentationen om att få ett antivirusprogram installerat vid installation av datorn (Windows 8) eller komma naken utan antivirusprogram (valfritt annat Windows, eller operativsystem överhuvudtaget) så förstår inte jag hur det kan vara ointressant. Vi kommer väl alla ihåg nätmasken som attackerade Windows XP för tio år sedan? Man råddes att installera XP utan nätverkssladd och ha ett antivirusprogram nedladdat på cd-skiva - är det dit du vill igen?

Nja. Det är inte helt korrekt. Antivirus är egentligen ett väldigt dåligt skydd som bygger på att nån annan ska ha upptäckt viruset sen tidigare.
Det verkliga skyddet är en korrekt konfigurerad brandvägg. Det var också därför sasser med mera fick en enorm spridning på XP och XPsp1. De hade inte brandväggen på som standard. XP SP2 hade det och där vart det tvärstopp.

Det inbyggda antiviruset i 8.X är sen precis samma gamma security essentilas som man kan ta ned till w7 så det är inget "hett" det helller.
Hade kunnat inkluderas i en SP2 för W7 om man hade sett det som riktigt illa.

Skrivet av Damodred:

2. Modern UI - ja antingen gillar man det och använder det eller så gör man det inte. Håller helt med dig om att det inte lämpar sig för tangentbord och mus men jag anser också att man kan stänga av det med hjälp av extraprogram och inställningar direkt i Windows. Skulle kunna sätta upp en session av remote körning i helgen så kan du få peka direkt på vad du menar med att det inte går att stänga av Modern UI, för jag förstår verkligen inte. Din bild visar snarare på argumentation på en rent ut sagt barnslig nivå. Om det är din huvudargumentation så förstår jag att du inte lyssnar på andra argument.

Då kan du väl visa hur man stänger av modern UI och får tillbaka en fungerande startmeny på ett sätt som MS supporterar och garanterar kommer att fungera med framtida uppdateringar.

Innan du förstår att detta är ett absolut krav för väldigt många så kommer du troligen ha svårt att förstå varför W8.x är en sån flopp som det är.
[/QUOTE]

Skrivet av Damodred:

3. Nativt stöd för USB 3.0 - det kallas utveckling. Windows 7 har inte stöd för det. Hur kan detta inte vara positivt?

Därför att det borde ha släppts en W7 SP2 med den inkluderad

Skrivet av Damodred:

4. RemoteFX - ingår numera i Remote Desktop. Riktigt vasst alternativ som är gratis, närmaste jämförelse är Splashtop som kostar lite per månad. Gratisalternativet TeamViewer är inte i närheten. Hur kan detta, som inte finns till Windows 7 (möjligen som en separat uppdatering, jag vet faktiskt inte) vara negativt för Windows 8?

Samma sak här. Ren SP2 fix

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Målet för W8 var att sälja bättre än W7. W7 sålde 240 miljoner kopior på 12 månader. (Det då utan plattor osv).
W8 har på längre tid sållt betydligt mindre så ur det perspektivet är det ren katastrof.

Jag anmäler mig som källa delvis:)
Som det fungerar för de flesta företag så köper man maskiner med oem licenser (därmed räknas våra maskiner in i försäljningen av W8). Sen uppgraderar vi dem till W7 enterprise på en gång (men det är är volymliensförsäljning och redovisas inte i statistiken).

Lite grovt står vi för nånstans mellan 10-15000 licenser W8 enligt MS statistik. vi har 2 st 8.X maskiner i nätet. En 8.0 och en 8.1 för supporten av externa websidor. Alla andra är W7.

Ja men verkligen, ingen höjdare då. Enda Microsoft kan vara glada för är att konkurrensen är intern. 200 miljoner kopior är dock ingalunda dåligt även om det måste ha varit 30-35 procent från målet.

Varför använder ett så stort företag som det du jobbar för inte volymlicenser även för Windows 8? Verkar det inte lite märkligt ni ändå har det för Windows 7?

Får man fråga vad motiveringen till att byta till Windows 7 är, med tanke på kostnaderna det medför? Enterprise antyder ändå att det är något speciellt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Nja. Det är inte helt korrekt. Antivirus är egentligen ett väldigt dåligt skydd som bygger på att nån annan ska ha upptäckt viruset sen tidigare.
Det verkliga skyddet är en korrekt konfigurerad brandvägg. Det var också därför sasser med mera fick en enorm spridning på XP och XPsp1. De hade inte brandväggen på som standard. XP SP2 hade det och där vart det tvärstopp.

Det inbyggda antiviruset i 8.X är sen precis samma gamma security essentilas som man kan ta ned till w7 så det är inget "hett" det helller.

Då kan du väl visa hur man stänger av modern UI och får tillbaka en fungerande startmeny på ett sätt som MS supporterar och garanterar kommer att fungera med framtida uppdateringar.

Innan du förstår att detta är ett absolut krav för väldigt många så kommer du troligen ha svårt att förstå varför W8.x är en sån flopp som det är.

Samma sak här. Ren SP2 fix[/quote]

Sasser hette eländet! Så var det. Använder knappt XP på sin tid utan hade ju Server 2003. Som inte hade någon brandvägg före... Sp2 vill jag minnas. Kom verkligen xp med den inbyggd? Även på den tiden hade man väl router med brandvägg? Eller det hade man kanske inte...

Vadå supportar? Det är inte direkt så att Microsoft supportar Chrome eller Mozilla Thunderbird eller Adobe Photoshop. Vill man inte använda Modern UI så har jag redan visat hur man gör. Vill man inte ha det på företagets datorer så behöver man inte.

Innan alla som gnäller över denna, i mitt tycke, banala krav så anser jag inte att Windows 8 är en flopp utan ser det som ett av de största kliver sedan övergången från 3.11 till 95. En ny gemensam plattform för Microsofts olika produkter kommer i framtiden vara det mest lönsamma, av samma anledning som Google och Apple kör samma sak. Det är bevisligen svårt att lyckas med allt från första början när användarskaran av Windows alla generationer är så enormt. I sammanhanget fick ju även lilla Apple höra ett och annat om sitt nya interface i iOS.

Start knappens vara eller icke vara kan man nog diskutera in i dödom att påstå att det är en dealbreaker för 'många' blir ganska löjligt. Nu kanske den kommer tillbaka i nästa stora uppdatering - ska bli intressant att se om den gör det och hur många som ändå inte kommer uppdatera De som vill kan alltid hitta anledningar. Sp2 till W7 är än så länge bara en utopi och jag ser därför inte poängen med att önska att den fanns istället för något annat.

Beklagar telefonens autostavning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Ja men verkligen, ingen höjdare då. Enda Microsoft kan vara glada för är att konkurrensen är intern. 200 miljoner kopior är dock ingalunda dåligt även om det måste ha varit 30-35 procent från målet.

Det är väl klart illa att bomma prognosen med över 30% och markandsansvarige har också fått lämna. Det stora problemet är väl nyttjandet.
Under 11% av marknaden använder W8 när W7 har runt 47%.

Skrivet av Damodred:

Varför använder ett så stort företag som det du jobbar för inte volymlicenser även för Windows 8? Verkar det inte lite märkligt ni ändå har det för Windows 7?

Licensregler är det korta svaret :). Vi uppgraderat till enterprise och då måste man ha något att uppgradera från. OEM licensen som följer med burken är det billigaste tänkbara att göra det från. (Och oem plus uppgradering är mycket billigare än att köpa fullversioner)

Skrivet av Damodred:

Får man fråga vad motiveringen till att byta till Windows 7 är, med tanke på kostnaderna det medför? Enterprise antyder ändå att det är något speciellt

Vi nyttjar funktioner från Enterprise SKU så ovasett W7 eller W8 så hade vi blåst om dem med en företagsanpassad installation fri från allt skräp leverantörerna anser ska finnas där. (Mui tex)

Att det sen blir W7 istället för W8 har till väldigt stor del att göra med just GUI:t. Användarna kan W7 och är vana vid sin startmeny.
Att byta till W8 och modern UI innebär konstander för utbildning och helpdesk utan att det ger oss nått. Noll appar för modern UI, Noll planerade att utvecklas (gör vi om en klassisk win32 app så blir den en riktig webapp istället så den funkar från (nästan) allt).

När vi har tittat på vilka W8 funktioner vi skulle ha nytta av och vad ett införande skulle kosta så har det hela tiden slutat med att kostnaden har varit högre än vinsten.

Skulle MS ändra sig till W9 och lägga tillbaka W7 startmenyn så skulle det nog bli ett byte dock

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Det är väl klart illa att bomma prognosen med över 30% och markandsansvarige har också fått lämna. Det stora problemet är väl nyttjandet.
Under 11% av marknaden använder W8 när W7 har runt 47%.

Licensregler är det korta svaret :). Vi uppgraderat till enterprise och då måste man ha något att uppgradera från. OEM licensen som följer med burken är det billigaste tänkbara att göra det från. (Och oem plus uppgradering är mycket billigare än att köpa fullversioner)

Vi nyttjar funktioner från Enterprise SKU så ovasett W7 eller W8 så hade vi blåst om dem med en företagsanpassad installation fri från allt skräp leverantörerna anser ska finnas där. (Mui tex)

Att det sen blir W7 istället för W8 har till väldigt stor del att göra med just GUI:t. Användarna kan W7 och är vana vid sin startmeny.
Att byta till W8 och modern UI innebär konstander för utbildning och helpdesk utan att det ger oss nått. Noll appar för modern UI, Noll planerade att utvecklas (gör vi om en klassisk win32 app så blir den en riktig webapp istället så den funkar från (nästan) allt).

När vi har tittat på vilka W8 funktioner vi skulle ha nytta av och vad ett införande skulle kosta så har det hela tiden slutat med att kostnaden har varit högre än vinsten.

Skulle MS ändra sig till W9 och lägga tillbaka W7 startmenyn så skulle det nog bli ett byte dock

Det var en dålig formulering, jag syftade till själva antalet.

Som jag själv skrivit några gånger så ser jag heller inte nödvändigheten av att uppgradera från sjuan till åttan - vilket du egentligen bara bekräftar. Du har ju också en synbart vettig anledning till att inte göra det. Sjuan är ett väldigt vasst system helt enkelt och företag bör kanske vänta om de är i din storlek men jag tror ju inte att det enbart handlar om startknappen vara eller icke vara utan snarare att uppgraderingen under huven är så pass liten. Men jag vidhåller att den gemensamma plattformen för datorer, tablets, telefoner och konsoller och vad det nu kan vara är den rätta vägen att gå på det stora hela. Sedan om Microsoft inte lyckas rent försäljningsmässigt på en gång låt så vara. Sällan har ett företag släppt så många stora saker på så kort tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Sasser hette eländet! Så var det. Använder knappt XP på sin tid utan hade ju Server 2003. Som inte hade någon brandvägg före... Sp2 vill jag minnas. Kom verkligen xp med den inbyggd? Även på den tiden hade man väl router med brandvägg? Eller det hade man kanske inte...

Den hade faktiskt det men den var inte på som standard. Det ändrade man i SP2.

Skrivet av Damodred:

Vadå supportar? Det är inte direkt så att Microsoft supportar Chrome eller Mozilla Thunderbird eller Adobe Photoshop. Vill man inte använda Modern UI så har jag redan visat hur man gör. Vill man inte ha det på företagets datorer så behöver man inte.

Problemet är fortfarande att användarna vill ha en startmeny.
IT avdelningen vill ha en startmeny som fungerar efter nästa lass säkerhetspatchar också så att vi slipper en ny sasser.
Du som slutkund vill antagligen att din bank fortfarande funkar så att du kan ta ut dina pengar

Därför väljer rätt många företag att hålla sig till IE just därför att MS garanterar att den funkar med deras prylar.

Skrivet av Damodred:

Innan alla som gnäller över denna, i mitt tycke, banala krav så anser jag inte att Windows 8 är en flopp utan ser det som ett av de största kliver sedan övergången från 3.11 till 95. En ny gemensam plattform för Microsofts olika produkter kommer i framtiden vara det mest lönsamma, av samma anledning som Google och Android kör samma sak. Start knappens vara eller icke vara kan man nog diskutera in i dödom att påstå att det är en dealbreaker för 'många' blir ganska löjligt. Nu kanske den kommer tillbaka i nästa stora uppdatering - ska bli intressant att se om den gör det och hur många som ändå inte kommer uppdatera De som vill kan alltid hitta anledningar. Sp2 till W7 är än så länge bara en utopi och jag ser därför inte poängen med att önska att den fanns istället för något annat.

För dig kanske frågan om startknappen är löjlig. För storföretagen är det dealbreakern nummer 1. En undersökning som har gjorts av en av mina kollegor i en POC visade på ca 3 timmars ökad support pga att den saknas. Lågt räknat är det 1800 kr per användare. Ta då ett företag på 100000 användare så ser du att det vart några kronor.

Om den gemensamma plattformen blir en vinst för MS eller inte får vi se. Storföretagen håller sina investeringar pga att det skanas produkter de vill se. på andra sidan kommer google med disna prodkuter och i mitten ligger Apple med en uppdelad strategi (ios för devices och OSX för "riktiga datorer").

W7 SP2 är en utopi (den kommer med största sannolikhet itne att släppas). Dock är det i sig ytterligare ett "Fel" från MS sida enligt många större organisationer som helt enkelt itne accepterar MS nya förvaltningsmodell. Detta gör att man är ännu ovilligare att satsa mer pengar i MS produkter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Det var en dålig formulering, jag syftade till själva antalet.

Som jag själv skrivit några gånger så ser jag heller inte nödvändigheten av att uppgradera från sjuan till åttan - vilket du egentligen bara bekräftar. Du har ju också en synbart vettig anledning till att inte göra det. Sjuan är ett väldigt vasst system helt enkelt och företag bör kanske vänta om de är i din storlek men jag tror ju inte att det enbart handlar om startknappen vara eller icke vara utan snarare att uppgraderingen under huven är så pass liten. Men jag vidhåller att den gemensamma plattformen för datorer, tablets, telefoner och konsoller och vad det nu kan vara är den rätta vägen att gå på det stora hela. Sedan om Microsoft inte lyckas rent försäljningsmässigt på en gång låt så vara. Sällan har ett företag släppt så många stora saker på så kort tid.

Det är ju egentligen inte en gemensam plattform, inte ännu i alla fall utan du måste likt förbaskat kompilera om koden mellan de olika plattorna.
Sen för oss som företag så har vi ju noll intresse av att våra appar ska finnas någon annanstans än internt.

Det mesta är antingen webappar och funkar därmed redan nu på allt möjligt eller så är de klassisk .NET kod och då funkar de bara på X86/X64 i varje fall.
Kodar vi om de senare så blir de i allmänhet webappar av dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Samma sak här. Ren SP2 fix[/QUOTE]

Men släpper MS ett SP innebär det längre livstid på produkten, vilket de inte vill

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200