Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Den hade faktiskt det men den var inte på som standard. Det ändrade man i SP2.

Problemet är fortfarande att användarna vill ha en startmeny.
IT avdelningen vill ha en startmeny som fungerar efter nästa lass säkerhetspatchar också så att vi slipper en ny sasser.
Du som slutkund vill antagligen att din bank fortfarande funkar så att du kan ta ut dina pengar

Därför väljer rätt många företag att hålla sig till IE just därför att MS garanterar att den funkar med deras prylar.

För dig kanske frågan om startknappen är löjlig. För storföretagen är det dealbreakern nummer 1. En undersökning som har gjorts av en av mina kollegor i en POC visade på ca 3 timmars ökad support pga att den saknas. Lågt räknat är det 1800 kr per användare. Ta då ett företag på 100000 användare så ser du att det vart några kronor.

Om den gemensamma plattformen blir en vinst för MS eller inte får vi se. Storföretagen håller sina investeringar pga att det skanas produkter de vill se. på andra sidan kommer google med disna prodkuter och i mitten ligger Apple med en uppdelad strategi (ios för devices och OSX för "riktiga datorer").

W7 SP2 är en utopi (den kommer med största sannolikhet itne att släppas). Dock är det i sig ytterligare ett "Fel" från MS sida enligt många större organisationer som helt enkelt itne accepterar MS nya förvaltningsmodell. Detta gör att man är ännu ovilligare att satsa mer pengar i MS produkter

Sammanfattningsvis så är det nog så att Microsoft Windows är lite för stort för sitt eget bästa. Ironiskt nog fick Windows 7 väldigt mycket kritik för alla sina versioner och då fanns ändå inte surfplattan eller konceptet med appar i någon högre utsträckning. Jag har tidigare i tråden belyst att jag tycker att man borde köra (minst) två separata system i stil med OS X och iOS istället för att lägga på Modern UI på desktop- användare som mångt och mycket inte har touch. I samma veva fick OS X Tiger/Leopard beröm för att i en enda licens ingick allt.

Modern UI borde även vara valbart vid installation eller tillåtas aktiveras/avaktiveras under Lägg till/ta bort program. I det här fallet så lämpar sig inte ett enda operativsystem till företag, hemanvändare eller allt där emellan. Så är det bara och medan jag gillar Windows 8 så är det andra som inte gör det - så är det också. Jag tycker dock helt klart fördelarna väger över nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

1. Microsoft sitter ju som dominant i DatorOS världen, om det fungerat sedan början av 1990-talet så kan det ju funka bra med Google/Android som dominant i mobilOS världen.
Google/Android kommer ju inte att få monopol med Blackberry, FirefoxOS, IOS, Tizen och WP med flera mobilOS med i spelet.

2. Du har nog ingen aning om hur det funkar med en gammal Androidmobil med dagens appar?
Hösten 2011 släpptes Samsung en mobil kallad N7000 Galaxy Note, en premiummobil för runt 6000kr. Först året efter, när ersättaren, Note2 släpptes kom N7000 ned i pris så jag kunde köpa den för ungefär 2/3 av premiärpriset.
Idag februari/mars 2014 kan jag fortfarande inte hitta några appar som inte är kompatibla med min N7000/SGN1.

Sambon har en SonyEricsson Xperia Mini Pro, ganska jämnårig med min Note. Inte heller hennes mobil har problem med att hitta appar på Google Play. Att sedan tillverkarna har gått vidare (sista uppdateringen av N7000 Note kom 2013) eller försvunnit.

Kommer det fortfarande appar till WP7,5/7.8 mobiler? Mobiler med dessa OS kom ju senare än Note N7000.

Jag syftade inte på app-tillgång för gamla Android-mobiler, jag syftade på att Android-mobiler i lågprissegmentet är långsamma och allmänt sega att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

W7 SP2 är en utopi (den kommer med största sannolikhet itne att släppas). Dock är det i sig ytterligare ett "Fel" från MS sida enligt många större organisationer som helt enkelt itne accepterar MS nya förvaltningsmodell. Detta gör att man är ännu ovilligare att satsa mer pengar i MS produkter

Vilka plattformar satsar man på då, om man inte gillar MS "nya" modell med 10 års livslängd på operativsystemen? Det är väl RedHat som kan vara aktuellt, med 13 års livscykel. Tror du det räcker med tre timmars support per användare vid en sån övergång?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Jag syftade inte på app-tillgång för gamla Android-mobiler, jag syftade på att Android-mobiler i lågprissegmentet är långsamma och allmänt sega att använda.

Jag kan tycka att Android är segt oavsett hårdvara och att det känns lite tunggrott vad man än gör. Finns tester tror jag som påvisar att Android har svårt att nyttja alla kärnor eller nyttja hårdvaran fullt ut. Däremot känns Windows Phone bättre, Lumia 920 är efter sina förutsättningar inte direkt långsam

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Vilka plattformar satsar man på då, om man inte gillar MS "nya" modell med 10 års livslängd på operativsystemen? Det är väl RedHat som kan vara aktuellt, med 13 års livscykel. Tror du det räcker med tre timmars support per användare vid en sån övergång?

Det är alltid tungt att uppdatera ett större företag. Har man redan en fungerande uppsättning i en tidigare variant så är det inte alltid en nödvändighet att uppdatera. Windows 7 vs 8 är också svårt just för att sjuan är så pass bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Tyvärr har ju MS klivit ifrån den modellen i verkligheten.
Med W8 tviingas du att uppdatera från 8.0 (win 6.2) till 8.1 (6.3) för att få support överhuvudtaget. Iom det tvingas du också införa ny IE som beter sig annorlunda vilket knäcker interna applikationer osv.

Detta är alltså tvingande versionsuppgraderingar och inte bara en uppdatering. Den kommer ju nu med update1 som mer kan jämföras med en traditionell SP.

3 timmars support extra support avsåg alltså bara kostnaderna för att startmenyn försvan och ersattes av startskärmen. Resten tillkommer

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Tyvärr har ju MS klivit ifrån den modellen i verkligheten.
Med W8 tviingas du att uppdatera från 8.0 (win 6.2) till 8.1 (6.3) för att få support överhuvudtaget. Iom det tvingas du också införa ny IE som beter sig annorlunda vilket knäcker interna applikationer osv.

Detta är alltså tvingande versionsuppgraderingar och inte bara en uppdatering. Den kommer ju nu med update1 som mer kan jämföras med en traditionell SP.

3 timmars support extra support avsåg alltså bara kostnaderna för att startmenyn försvan och ersattes av startskärmen. Resten tillkommer

Med tanke på att det är en "tvingande" men gratis "uppgradering" (fast juridiskt en uppdatering) så kan man enbart förvånas att det det tagit mer än 140 dagar för Windows 8.1 att nå 45% av Windows 8.x. Här en uppdatering av data från clicky.com (http://clicky.com/marketshare/global/operating-systems/window...

Är det inte märkligt är att Windows 8 har slutat sjunka? Den ökar ju igen... LOL!

Användarna vet inte att de skall använda butiken för att få Windows 8.1 gratis?! Det här sammanfaller nog med att de 200 miljoner licenserna har en del vita lögner inbakade i sig. Men hur kan vara svårt att sia om då vi har försäljning av såväl 8 som 8.1, korsvisa uppgraderingar och halvfejkade rapporteringar pga av att licensen utnyttjas enbart för Windows 7 (som Mats42 har påpekat).

I angränsande kontrollrum kan man se att Microsofts slarv (http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/micr...) har gjort att en del har fått se Update 1 oförhappandes.

http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/micr...
'

Citat:

"Microsoft goof lets anyone grab Windows 8.1 Update 1"

Tydligen har de stängt kranen.

Men, här kom en review:

http://arstechnica.com/information-technology/2014/03/windows...

Citat:

And while I think some parts are incremental improvements—the new titlebars, for example, don't detract from the Metro design, but do make things a little more obvious for mouse users, and the changed defaults seem harmless enough—other parts, such as the Start screen context menus and the awkward attempt to bring the taskbar into the Metro world, aren't improvements at all. The Windows 8 interface already has consistency issues, and Update 1 is making these worse.

Fiddling with defaults isn't going to win over anyone bemoaning the loss of the Start menu. Nor is adding a context menu instead of an app bar. Update 1 compromises aspects of the Windows 8 design vision, and I'm just not sure why. These aren't compromises that are going to make people flock to the new platform, and they don't really make it any better.

Inga förbättringar i sikte med andra ord.

Det här är cirkus!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Men, här kom en review:

http://arstechnica.com/information-technology/2014/03/windows...

Det här är cirkus!

Du har verkligen valt ut delar ur den artikeln som stöder din poäng. Precis innan ditt citat skriver exempelvis Peter så här:
"I don't happen to think that ignoring the cries for a Start menu is actually a bad thing; I think the Start menu is past its prime. It doesn't scale well, making search all but essential, and the Start screen is a better place for pinning commonly-used applications than the Start menu ever was.

But everyone who thinks that it's unusable, or only usable with touch—which isn't the case—will continue to make that complaint."

Alltså att de som klagar kommer att fortsätta klaga, haters gonna hate...

Permalänk
Avstängd

Alla känner nog inte att de "måste" uppgradera. Det är en stor uppdatering som tar lång tid. Ett betydande antal användare orkar nog inte ens. Och som sagt, att den inte är på Windows Update är ett problem.

Det är en månad kvar till Update 1. Vi får väl se hur det blir då. Dessa icke officiella versioner av vadsomhelst är som vanligt inget annat än hur det såg ut då. Det var väl ingen som klagade på att betan i BF4 saknade färglagda texturer? Det jag vill säga att saker kan ändras till officiell release. Men känner jag dig rätt kommer du inte att testa och skapa en egen åsikt om det utan du kommer googla fram negativa reviews om det och posta det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Alla känner nog inte att de "måste" uppgradera. Det är en stor uppdatering som tar lång tid. Ett betydande antal användare orkar nog inte ens. Och som sagt, att den inte är på Windows Update är ett problem.

Det är en månad kvar till Update 1. Vi får väl se hur det blir då. Dessa icke officiella versioner av vadsomhelst är som vanligt inget annat än hur det såg ut då. Det var väl ingen som klagade på att betan i BF4 saknade färglagda texturer? Det jag vill säga att saker kan ändras till officiell release. Men känner jag dig rätt kommer du inte att testa och skapa en egen åsikt om det utan du kommer googla fram negativa reviews om det och posta det här

Nej, du känner inte mig rätt. Jag har Windows 8 sedan november 2013 och uppgraderade till 8.1 inom en timme efter att datorn slagits på. Jag installerade därefter Klassisk Kjell som första program. Jag kommer att uppdatera till Update 1 så snart möjligt i förhoppningen att kunna undvika fulstrumpan Klassisk Kjell.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Nej, du känner inte mig rätt. Jag har Windows 8 sedan november 2013 och uppgraderade till 8.1 inom en timme efter att datorn slagits på. Jag installerade därefter Klassisk Kjell som första program. Jag kommer att uppdatera till Update 1 så snart möjligt i förhoppningen att kunna undvika fulstrumpan Klassisk Kjell.

Aha en quisling då!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Aha en quisling då!

Nej, men en snåljåp då jag inte ville ville betala ytterligare för att få Windows 7 i stället för default Windows 8 vid köp av en ny laptop utan touch-skärm.

Jag berättade det här tidigare, med lite funderingar några inlägg tidigare inför köpet av en laptop.

Hela idén med Windows 8 suger otvättad kroppsdel utan touchskärm. Min stationära kör fortfarande Windows 7 då man kunde köpa os:et separat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Nej, men en snåljåp då jag inte ville ville betala ytterligare för att få Windows 7 i stället för default Windows 8 vid köp av en ny laptop utan touch-skärm.

Jag berättade det här tidigare, med lite funderingar några inlägg tidigare inför köpet av en laptop.

Hela idén med Windows 8 suger otvättad kroppsdel utan touchskärm. Min stationära kör fortfarande Windows 7 då man kunde köpa os:et separat.

Nej det enda du gnäller över är Modern UI. Windows 8 som system är väldigt mycket mer. Du kan undvika Modern UI om det är så hemskt. Om du tycker det är hela systemet så har du fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Nej det enda du gnäller över är Modern UI. Windows 8 som system är väldigt mycket mer. Du kan undvika Modern UI om det är så hemskt. Om du tycker det är hela systemet så har du fel.

Självklart kan man slippa Modern/Metro/Touch First. Det räcker med att inte köpa det produkter med det eländet.
Problemet är att Microsoft har gjort överenskommelser med datortillverkare, så att det knappt finns PC-datorer att köpa utan att en del av datorns inköpspris utgörs av en avgift för WIn8. Det gäller alla datorer och bärbara datorer i synnerhet.

Det är ingen som gnäller på Winphone8 eller på att WindowsRT/8 finns på mobiler och surfplattor, vill man inte ha Microsofts OS på sin mobil eller surfplatta, så kan man lätt hitta trevliga exemplar med andra OS (Vilket många gör).

För PC-datorer finns det i det närmaste, en "Microsoftsskatt" man måste betala för att få en färdigmonterad stationär eller bärbar dator.
Det enda sättet att undgå "Microsofts skatten" (i alla fall den avgiften som gör att Win8 kommer förinstallerad, det kan ju finnas hemliga patentkostnader inbakad i datorkomponenterna) är att bygga sin egen dator från handplockade delar.

Slutar Microsoft att skicka med Win8 på alla PC-datorer som finns i handeln, så kommer folk som inte vill ha Microsoft OS på sina datorer, sluta klaga...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Förövrigt bryr jag mig inte själv om UI i Win8, kommer inte ta i det.

Det jag ger Windows/Win8/MicrosoftsOS kalla handen för, är all bloat som ska genera mer pengar till M$, antingen genom direkta kostnader för att använda mjukvaran/tjänsterna eller genom reklampengar från tredje part.
Skype, Bing, OneDrive/SkyDrive med flera och (WMP, MSN och IE, i alla fall förr.).

Visst jag behöver inte använda dom, än mindre betala för dem, kanske.
Kanske alla andra företag också gör så, vad vet jag.
Fast min plånbok och mina pengar bestämmer jag över, har inte en OS-tillverkare rätt OS för mig, stannar mina pengarna i min plånboken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Nej, det finns ju förbättringar, visst, men som tappar i relevans när man släpar på ett betong-GUI, som man inte kan välja bort att köpa i de flesta fall för bärbara.

Skrivet av Fafne:

Det är ingen som gnäller på Winphone8 eller på att WindowsRT/8 finns på mobiler och surfplattor, vill man inte ha Microsofts OS på sin mobil eller surfplatta, så kan man lätt hitta trevliga exemplar med andra OS (Vilket många gör).

Jag har nyligen installerat Linux på min Android-telefon med touch-skärm. Linux optimerat för mus och tangentbord på en touch-enhet suger lika illa som Windows 8 på en desktop (om inte snäppet värre). Skillnaden är att på Linux finns det killer-appar (i form av fullfjädrade program) som inte Android har. På Windows 8 finns intet relevant under Solen som inte fungerar utmärkt på Windows 7.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Självklart kan man slippa Modern/Metro/Touch First. Det räcker med att inte köpa det produkter med det eländet.
Problemet är att Microsoft har gjort överenskommelser med datortillverkare, så att det knappt finns PC-datorer att köpa utan att en del av datorns inköpspris utgörs av en avgift för WIn8. Det gäller alla datorer och bärbara datorer i synnerhet.

För PC-datorer finns det i det närmaste, en "Microsoftsskatt" man måste betala för att få en färdigmonterad stationär eller bärbar dator.
Det enda sättet att undgå "Microsofts skatten" (i alla fall den avgiften som gör att Win8 kommer förinstallerad, det kan ju finnas hemliga patentkostnader inbakad i datorkomponenterna) är att bygga sin egen dator från handplockade delar.

Slutar Microsoft att skicka med Win8 på alla PC-datorer som finns i handeln, så kommer folk som inte vill ha Microsoft OS på sina datorer, sluta klaga...

Ja, det stämmer - men det är ju inte riktigt det som är problemet anser jag även om vi är nära ämnet. Problemet är ju att om man verkligen ogillar Modern UI och inte kan acceptera att man kan stänga av det utan måste ha "frånvaron" av det i brist på bättre ord, så finns det inget riktigt alternativ. OS X? Njae, Linux? Njae - alternativen är Windows 7 som blir en merkostnad och dessutom är svårt att få tag på. Jag tänker inte försvara Microsofts val här utan säger att den lösning jag presenterat tidigare i tråden duger gott som en fullvärdig lösning för mig och borde duga åt andra också. Att andra inte tycker det köper jag, men då dyker det istället upp andra anledningar till att operativsystemet skulle vara skräp. Det är som att man letar efter anledningar eller redan har bestämt sig. Man ska komma ihåg att det nu är 200 miljoner licenser där ute plus ett antal piratkopierade osv och den som då tror att man lyckats tillfredsställa alla kommer ha fel. Lika fel som när man säger att "Microsoft har skött det här dåligt" bara för att de inte gör som denna enskilda användare vill eller vinklar rapporter och citerar länkar för att passa sitt ändamål bättre.

Det finns ett större problem med dessa hårt suventionerade datorer än att Microsoft har lagt in sitt operativsystem där och det är alla dessa företag som lägger in sina eländiga program också. Å andra sidan hade vi då inte haft så prispressade datorer idag som vi har. Minns mycket väl när Gateway och Compaq sålde instegsdatorer för 10 000kr ex moms och de ansågs då som kap.

Skrivet av Fafne:

Förövrigt bryr jag mig inte själv om UI i Win8, kommer inte ta i det.

Det jag ger Windows/Win8/MicrosoftsOS kalla handen för, är all bloat som ska genera mer pengar till M$, antingen genom direkta kostnader för att använda mjukvaran/tjänsterna eller genom reklampengar från tredje part.
Skype, Bing, OneDrive/SkyDrive med flera och (WMP, MSN och IE, i alla fall förr.).

Visst jag behöver inte använda dom, än mindre betala för dem, kanske.
Kanske alla andra företag också gör så, vad vet jag.
Fast min plånbok och mina pengar bestämmer jag över, har inte en OS-tillverkare rätt OS för mig, stannar mina pengarna i min plånboken.

Vad kan Microsoft göra mot reklam från tredjepart? Jag har inte lyckats hitta någon reklam i Windows 8, däremot har jag hittat reklam i appar, på samma sätt som det är reklam i apparna till iOS och Android. De program du nämnt är gratisprogram, man kan väl betala för dem så slipper man reklam? Har dock inte sett någon reklam i Onedrive och de andra använder jag inte så vet inget om dem.

Skrivet av sAAb:

Nej, det finns ju förbättringar, visst, men som tappar i relevans när man släpar på ett betong-GUI, som man inte kan välja bort att köpa i de flesta fall för bärbara.

Jag har nyligen installerat Linux på min Android-telefon med touch-skärm. Linux optimerat för mus och tangentbord på en touch-enhet suger lika illa som Windows 8 på en desktop (om inte snäppet värre). Skillnaden är att på Linux finns det killer-appar (i form av fullfjädrade program) som inte Android har. På Windows 8 finns intet relevant under Solen som inte fungerar utmärkt på Windows 7.

Modern UI är nog här för att stanna i Windows 8, med vissa modifikationer i framtida uppdateringar. Du köper det för att du behöver ett operativsystem och som Fafne säger så är det antagligen dyrare att köpa en dator utan Windows 8 än med, så även om du sedan skulle köpa en separat licens av exempelvis Windows 7 så sparar du några kronor. En OEM licens är väl inte jättedyr heller tror jag, knappt 900kr. 900kr för att du inte ska få sån huvudvärk över något du uppenbarligen inte gillar är ju guld värt för dig Du kan ju även flytta en redan existerande licens från en gammal dator du inte längre använder - men det är bara att inse att ju längre tiden går ju längre bort från Windows 7 kommer du och antingen anpassar du ditt användande eller så kan du fortsätta med sjuan som är ett riktigt vasst operativsystem det med trots sina fyra år på nacken eller vad det är.

Som jag sagt några gånger nu så gillar inte jag heller Modern UI på en dator utan touch, men jag har anpassat mig och tagit mig runt det på ett sätt som duger åt mig. Har du testat att göra så, och om så, vad är det du i sådana fall fortfarande ogillar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Damodred:

Ja, det stämmer - men det är ju inte riktigt det som är problemet anser jag även om vi är nära ämnet. Problemet är ju att om man verkligen ogillar Modern UI och inte kan acceptera att man kan stänga av det utan måste ha "frånvaron" av det i brist på bättre ord, så finns det inget riktigt alternativ. OS X? Njae, Linux? Njae - alternativen är Windows 7 som blir en merkostnad och dessutom är svårt att få tag på. Jag tänker inte försvara Microsofts val här utan säger att den lösning jag presenterat tidigare i tråden duger gott som en fullvärdig lösning för mig och borde duga åt andra också. Att andra inte tycker det köper jag, men då dyker det istället upp andra anledningar till att operativsystemet skulle vara skräp. Det är som att man letar efter anledningar eller redan har bestämt sig. Man ska komma ihåg att det nu är 200 miljoner licenser där ute plus ett antal piratkopierade osv och den som då tror att man lyckats tillfredsställa alla kommer ha fel. Lika fel som när man säger att "Microsoft har skött det här dåligt" bara för att de inte gör som denna enskilda användare vill eller vinklar rapporter och citerar länkar för att passa sitt ändamål bättre.

Merkostnaden beror ju på att Microsoft använder sin dominerande ställning för att behålla sin dominans. Inte för att kunderna söker sig till Windows. Genom att göra överenskommelser med hårdvarutillverkarna vilket lett till att PC-datorer utan MS Win8 i det närmaste är obefintliga i handeln.
Kanske asiaterna skulle prova att sälja datorer med Linux, det fungerar ju med Chromebook och Android.

Citat:

Det finns ett större problem med dessa hårt suventionerade datorer än att Microsoft har lagt in sitt operativsystem där och det är alla dessa företag som lägger in sina eländiga program också. Å andra sidan hade vi då inte haft så prispressade datorer idag som vi har. Minns mycket väl när Gateway och Compaq sålde instegsdatorer för 10 000kr ex moms och de ansågs då som kap.

Subventionera betyder inte man ökar kostnaden för tillverkaren och slutkunden, vilket är vad Microsoft gör genom att tvinga på folk och företag ett OS. Att M$ tar mindre betalt för Windows på en billig dator och mer pengar för en dyr dator, får stå för Microsoft.
Problemet är inte bloaten i tillverkarnas sviter och drivrutiner utan bloaten i Windows och då framförallt Windows8.

Citat:

Vad kan Microsoft göra mot reklam från tredjepart? Jag har inte lyckats hitta någon reklam i Windows 8, däremot har jag hittat reklam i appar, på samma sätt som det är reklam i apparna till iOS och Android. De program du nämnt är gratisprogram, man kan väl betala för dem så slipper man reklam? Har dock inte sett någon reklam i Onedrive och de andra använder jag inte så vet inget om dem.

Mycket! Eftersom Microsoft är 1:a part som ordnat med reklamplatser i Operativsystemet och dessutom skickar med program som tar upp lagringsutrymme, arbetsminne och processorkraft samt installationstid för att tjäna pengar på reklamintäkter.
Gratisapparna i Google Play, ingår inte i Android som OS. Köper Androidappar för ett par hundra kronor per år, för att slippa reklamen.
Här talar vi om att OS:et alltså Windows 8 och antagligen även Win9, är det som är förberett för reklam och betaltjänster. Android har inte reklam i OS:et

Citat:

Modern UI är nog här för att stanna i Windows 8, med vissa modifikationer i framtida uppdateringar. Du köper det för att du behöver ett operativsystem och som Fafne säger så är det antagligen dyrare att köpa en dator utan Windows 8 än med, så även om du sedan skulle köpa en separat licens av exempelvis Windows 7 så sparar du några kronor. En OEM licens är väl inte jättedyr heller tror jag, knappt 900kr. 900kr för att du inte ska få sån huvudvärk över något du uppenbarligen inte gillar är ju guld värt för dig Du kan ju även flytta en redan existerande licens från en gammal dator du inte längre använder - men det är bara att inse att ju längre tiden går ju längre bort från Windows 7 kommer du och antingen anpassar du ditt användande eller så kan du fortsätta med sjuan som är ett riktigt vasst operativsystem det med trots sina fyra år på nacken eller vad det är.

Ha! köp du dig en billig OEM-licens du. Just nu sitter jag och skriver detta på en gammal dator med Linux Mint som OS.
Gör det eftersom vår nya bärbara är obrukbar pga sprucken skärm, väntar hem nya skärmen i veckan som kommer. Samtidigt kommer jag sakna Linux Mint på den bärbara datorn. Kanske är det dags att överge Windows helt och köra Linux Mint på den bärbara, vilket är mer troligt än att Win8. Fast den bärbara är sambons domän, även om det är en gemensam hemdator.

Citat:

Som jag sagt några gånger nu så gillar inte jag heller Modern UI på en dator utan touch, men jag har anpassat mig och tagit mig runt det på ett sätt som duger åt mig. Har du testat att göra så, och om så, vad är det du i sådana fall fortfarande ogillar?

Ska avrunda söndagen och helgen med detta inlägg och en film.
Har som angivits ovan använt Linux Mint i en vecka och kommer göra det några dagar till men nu är det dags för att "Nanna kudde", ska bara se en disneyfilmen "Ön vid världens ände" gör det på Androiddatorn Lenovo A10 strömmat från hemnätverkets Seagate NAS.
Ska försöka övertala sambon om fördelen av Linux Mint (Min favorit är annars Xubuntu) på en bärbar med i7 och Geforce 750M.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Merkostnaden beror ju på att Microsoft använder sin dominerande ställning för att behålla sin dominans. Inte för att kunderna söker sig till Windows. Genom att göra överenskommelser med hårdvarutillverkarna vilket lett till att PC-datorer utan MS Win8 i det närmaste är obefintliga i handeln.
Kanske asiaterna skulle prova att sälja datorer med Linux, det fungerar ju med Chromebook och Android.

Jag tror du har helt fel.
Företagen vill ha Windows. Av igenkänningsfaktor, av kostnadsskäl - vad du vill. Man är van vid det. Privatanvändare vill ha en "dator" eller en Mac.
Där ute har man bara Linux som alternativ, Asus har prövat att lansera datorer med en Linux-dist och gissar på att andra också gjort det. Det har inte slagit för att Linux är skit i jämförelse med både Windows och OS X. I femton år har man sagt att "Linux kommer snart". Nej. Linux är dåligt för att det finns ingen ekonomisk stadga bakom det. Användarvänligheten är ett hån mot de kommersiella operativsystemen. Chromebook har jag inte använt men Android är också bara skräp så fort man ska göra något vettigt. Dessutom finns väl inte Android för x86?

Citat:

Subventionera betyder inte man ökar kostnaden för tillverkaren och slutkunden, vilket är vad Microsoft gör genom att tvinga på folk och företag ett OS. Att M$ tar mindre betalt för Windows på en billig dator och mer pengar för en dyr dator, får stå för Microsoft.
Problemet är inte bloaten i tillverkarnas sviter och drivrutiner utan bloaten i Windows och då framförallt Windows8.

TRor du på det där själv? En dator blir inte dyrare för att man plockar på något som miljontals användare vill ha. Vad tror du är billigast, en datortillverkare som köper en volymlicens på säg 30 miljoner datorer eller att 30 miljoner användare köper en licens var för sig? Man tvingar inte på någon någonting - däremot finns det inga alternativ. Vart är din "bloat" i Windows 8?

Som en liknelse så tar alla biltillverkare i världen mer betalt för sina större bilar, vi kan väl vara överens om att en BMW 3-series extrautrustning kostar mindre än 7-serien även fast det handlar om samma utrustning.

Citat:

Mycket! Eftersom Microsoft är 1:a part som ordnat med reklamplatser i Operativsystemet och dessutom skickar med program som tar upp lagringsutrymme, arbetsminne och processorkraft samt installationstid för att tjäna pengar på reklamintäkter.
Gratisapparna i Google Play, ingår inte i Android som OS. Köper Androidappar för ett par hundra kronor per år, för att slippa reklamen.
Här talar vi om att OS:et alltså Windows 8 och antagligen även Win9, är det som är förberett för reklam och betaltjänster. Android har inte reklam i OS:et

Som jag sagt så har jag ännu inte hittat vart Microsoft har reklam. Peka?
Åh nej, Microsoft skickar med lite program som tar upp några gigabyte på hårddisken, som använder ramminnet och cpu. Allvarligt? Kom in i matchen, de som skickar med onödiga program är de som betalar Asus, Acer osv för att lägga in deras testversioner av allehanda skit. Microsoft har program som Paint, Internet Explorer, Kalkylatorn och liknande som visserligen tar upp plats men påverkar det en hårddisk? Knappt va. Nej det stämmer att gratisapparma i Google Play inte ingår i Android på samma vis som gratisapparna på Microsoft Store eller Apple App Store inte ingår i respektive operativsystem. Vad är det för betaltjänster du pratar om?

Citat:

Ha! köp du dig en billig OEM-licens du. Just nu sitter jag och skriver detta på en gammal dator med Linux Mint som OS.
Gör det eftersom vår nya bärbara är obrukbar pga sprucken skärm, väntar hem nya skärmen i veckan som kommer. Samtidigt kommer jag sakna Linux Mint på den bärbara datorn. Kanske är det dags att överge Windows helt och köra Linux Mint på den bärbara, vilket är mer troligt än att Win8. Fast den bärbara är sambons domän, även om det är en gemensam hemdator.

Visst. Hunsad?

Citat:

Ska avrunda söndagen och helgen med detta inlägg och en film.
Har som angivits ovan använt Linux Mint i en vecka och kommer göra det några dagar till men nu är det dags för att "Nanna kudde", ska bara se en disneyfilmen "Ön vid världens ände" gör det på Androiddatorn Lenovo A10 strömmat från hemnätverkets Seagate NAS.
Ska försöka övertala sambon om fördelen av Linux Mint (Min favorit är annars Xubuntu) på en bärbar med i7 och Geforce 750M.

Förr i tiden skröt man om vem som hade störst hårddisk eller snabbast cpu/gpu eller högsta poäng i 3dmark. Nu skryter man om de billigaste plastleksarna och köpelösningar man kan hitta....

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Jag har tidigare i tråden belyst att jag tycker att man borde köra (minst) två separata system i stil med OS X och iOS istället för att lägga på Modern UI på desktop- användare som mångt och mycket inte har touch.

Hela poängen är att tvinga över användare (och ännu viktigare utvecklare) till mobilt interface. Det är därför Microsoft inte kan göra Metro valbart, eftersom alla då skulle stanna kvar i Aero, och istället försöker Microsoft hitta de absolut minsta justeringar de absolut måste göra för att folk ska använda Windows 8. Ibland blir den strategin ofrivilligt komisk, eller förolämpande, som med den falska Start-knappen i 8.1.

Skrivet av sAAb:

Användarna vet inte att de skall använda butiken för att få Windows 8.1 gratis?!

De kanske liksom jag inte vill ha ett Microsoft-konto. Poängen med att lägga uppgraderingen på Microsoft Store istället för Uppdate är att få folk att skaffa Microsoft-konto och ta en titt på appstoren -- det är appstoren Microsoft tänkt sig tjäna pengar på i framtiden, så att folk hitintills skitit i den är ett problem för dem.

Citat:

Det här sammanfaller nog med att de 200 miljoner licenserna har en del vita lögner inbakade i sig.

Sanningshalten är närmare "Nordkoreanskt valresultat" än "vit lögn".

Citat:

Och inga väsentliga förbättringar kommer. Mus och tangentbord ska bort, och ju förr användarna lär sig använda touchinterface (eller kryckor som search) desto bättre. För Microsoft.

Skrivet av snajk:

I think the Start menu is past its prime. It doesn't scale well, making search all but essential

Där snackar han ju skit.

Skrivet av Damodred:

Nej, man kan inte undvika Metro, och resten av systemet är oskiljbart Windows 7 förutom beteendet att aldrig stänga appar och aldrig stänga av systemet.
Fast även om systemet vore väsentligt bättre än Windows 7 så spelar det ingen roll när interfacet är så dåligt.

Skrivet av Damodred:

alternativen är Windows 7 som blir en merkostnad och dessutom är svårt att få tag på.

Det är riktigt. Faktiskt förvånad att Microsoft fortfarande säljer Windows 7, det sänker ju upptags-takten för Metro. Antagligen är det en eftergift till verkligheten: företag byter helt enkelt inte till Windows 8.

Citat:

Du kan ju även flytta en redan existerande licens från en gammal dator du inte längre använder

Den möjligheten kommer att försvinna i framtiden; du kommer att kunna streama program & OS eller installera dem låst till en enda dator. Office är redan låst till en enda dator. Och Microsoft har börjat stämma företag som säljer äkta men begagnade licenser.

Citat:

Som jag sagt några gånger nu så gillar inte jag heller Modern UI på en dator utan touch, men jag har anpassat mig

Varför? Bara för att Microsoft tycker att du ska använda det? Du vinner ju ingenting.

Personligen hoppas jag mycket på SteamOS. Jag använder bara Windows till att spela spel, så om SteamOS fixar så jag kan spela under Linux, då kommer jag aldrig att behöva "anpassa mig" till Windows 8.

Apropå Microsofts framtid, så har jag just bytt ut min HTC Radar Windows Phone mot en Moto G Android. Jävlar vilket uppköp!

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Hela poängen är att tvinga över användare (och ännu viktigare utvecklare) till mobilt interface. Det är därför Microsoft inte kan göra Metro valbart, eftersom alla då skulle stanna kvar i Aero, och istället försöker Microsoft hitta de absolut minsta justeringar de absolut måste göra för att folk ska använda Windows 8. Ibland blir den strategin ofrivilligt komisk, eller förolämpande, som med den falska Start-knappen i 8.1.

Jag har svårt att se meningen med det. Jag håller fast vid att man vill ha ett gemensamt formspråk över plattformarna och att man kan välja att inte använda Modern UI om man vill.

Citat:

De kanske liksom jag inte vill ha ett Microsoft-konto. Poängen med att lägga uppgraderingen på Microsoft Store istället för Uppdate är att få folk att skaffa Microsoft-konto och ta en titt på appstoren -- det är appstoren Microsoft tänkt sig tjäna pengar på i framtiden, så att folk hitintills skitit i den är ett problem för dem.

Det finns ingen anledning att inte ha ett Microsoft-konto om du frågar mig, på samma vis som man har ett Google-konto eller Apple-ID. Det är beprövad mark och det finns klara fördelar, exempelvis att synka appar är väldigt smidigt. I slutändan är det ändå så att det är vi som handlar som betalar. Övergången till det här skiljer sig egentligen inte så mycket från att vara medlem i SAS Eurobonus eller COOP. Är inte apparna bra nog kommer vi inte köpa och i slutändan är det också vi konsumenter som får bedömma vad vi ska lägga våra pengar på.

Citat:

Och inga väsentliga förbättringar kommer. Mus och tangentbord ska bort, och ju förr användarna lär sig använda touchinterface (eller kryckor som search) desto bättre. För Microsoft.

Tror jag inte. Microsoft tjänar bra med pengar på tillbehören. Likaså är det omöjligt att skriva något längre på ett touchinterface. Däremot är touchinterface på väg in i datorbranschen, något som fram tills nu enbart legat på telefoner och plattor. Windows 8 är det första kommersiella operativsystemet för datorer som har (fungerande) touchfunktion. OS X har det definitivt inte, Windows 7 har det men inte särskilt väl utfört.

Citat:

Nej, man kan inte undvika Metro, och resten av systemet är oskiljbart Windows 7 förutom beteendet att aldrig stänga appar och aldrig stänga av systemet.
Fast även om systemet vore väsentligt bättre än Windows 7 så spelar det ingen roll när interfacet är så dåligt.

Som jag redan förklarat några gånger så jo det kan man. Man behöver inget Microsoft- konto om man inte vill. Det finns massor av saker som skiljer mellan Windows 8 framför Windows 7, inbyggt antivirus, säkerheten, appstore, filhantering med mera. Modern UI är en del av Windows 8 men inte mer än så.

Citat:

Den möjligheten kommer att försvinna i framtiden; du kommer att kunna streama program & OS eller installera dem låst till en enda dator. Office är redan låst till en enda dator. Och Microsoft har börjat stämma företag som säljer äkta men begagnade licenser.

Inte troligt. Anledningen till att Microsoft precis sänkte priset på en viss typ av licens (var väl sub $250 dollar?) för tillverkare är för att de inser att det finns en marknad i u-länder och länder som är på uppgång, exempelvis Kina. Tar vi de fattigare länderna i Afrika så har de inte internetmöjligheter på samma vis, Kina har ett censurerat dito. Det är inte omöjligt att det sker i framtiden som ett alternativ men jag tror nog vi kommer hinna se både Windows 9, 10 och flera nummer till innan det är en verklighet i sådana fall.

Citat:

Varför? Bara för att Microsoft tycker att du ska använda det? Du vinner ju ingenting.

Vadå varför? Jag gillar Modern UI på mina touchenheter (en platta och en laptop). Jag gillar det inte på datorer utan touch (har tre) så därför har jag avaktiverat det. Det är snabbare än iOS och Android. Jag är medveten om vad jag lägger mina pengar på när det kommer till data (och förhoppningsvis resten också ) och har tagit beslutet att just nu fungerar det bra. Innan 8.1 uppdateringen kom? Nehej ingen höjdare alls. Finns det saker att förbättra? Massor

På samma vis har jag anpassat mig och lärt mig använda den omvända scrollfunktionen i OS X, eller hur Symbian och Aino fungerade på mobilsidan osv. Jag ser Modern UI lite som just att byta mobiltelefon - det är lite annorlunda men grunderna finns där. Exempelvis så det idag enklare att avinstallera en app i Windows än att ta bort ett program i Windows 7 via Lägg till/ta bort program. Istället för tre knapptryck (Start - kontrollpanelen - Avinstallera ett program) så håller man in touchen och drar till Avinstallera.

Citat:

Personligen hoppas jag mycket på SteamOS. Jag använder bara Windows till att spela spel, så om SteamOS fixar så jag kan spela under Linux, då kommer jag aldrig att behöva "anpassa mig" till Windows 8.

Vi är många som använder Windows till väldigt många olika syften. Man får inte glömma det. Att inte kunna anpassa sig är en stor anledning till att många arter dött ut. Att inte vilja lära nytt resulterar enbart i att man blir inskränkt.

Citat:

Apropå Microsofts framtid, så har jag just bytt ut min HTC Radar Windows Phone mot en Moto G Android. Jävlar vilket uppköp!

Påverkar nog ingen försäljningsstatistik
Jag var och klämde på en Nokia 1020 och 1520 och det blir nog någon av dem till våren. Påverkar inte heller någon statistik men jag föredrar Microsoft framför Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jag tror du har helt fel.
Företagen vill ha Windows. Av igenkänningsfaktor, av kostnadsskäl - vad du vill. Man är van vid det. Privatanvändare vill ha en "dator" eller en Mac.
Där ute har man bara Linux som alternativ, Asus har prövat att lansera datorer med en Linux-dist och gissar på att andra också gjort det. Det har inte slagit för att Linux är skit i jämförelse med både Windows och OS X. I femton år har man sagt att "Linux kommer snart". Nej. Linux är dåligt för att det finns ingen ekonomisk stadga bakom det. Användarvänligheten är ett hån mot de kommersiella operativsystemen. Chromebook har jag inte använt men Android är också bara skräp så fort man ska göra något vettigt. Dessutom finns väl inte Android för x86?

Företagen "vill" inte ha Windows. Windows kom in på företagen senare än i hemmen. Företag är konservativa och vill inte prova system, de måste fungera när de implementeras.
I början på 90-taler började spelindustrin att på allvar få ut massor av spel som krävde bättre och bättre hårdvara, på denna hårdvara kördes MS-DOS med Windows och via en snabb hårdvaruutveckling med allt lägre priser började företagen titta på PC som ett alternativ till dyr stordator med terminal som gällde tidigare. Detta har gjort att företagen idag är, i princip, inlåsta till Windows.
Spelindustrin har dessutom ändrat hur de företag som jobbar med hårdvaruutveckling tänker. Tidigare utvecklades egen hårvara helt och hållet men idag används high-end grafikkort som beräkningsbas till egen hårdvara.
Att säga att Linux "är skit" visar att du inte vet vad du talar om. Utvecklingsavdelningarna använder ofta Linux som alternativ till Windows framför allt till inbyggda system och programmering. Där jag jobbat är Linux vanligare bland programmerarna är Windows.
Linux idag är ett fullgott alternativ på desktopen om du inte kör spel.

Permalänk
Medlem

Om operativsystemet är gjort för plattor och touch, så kan väl ingen bli förvånad över att folk som använder bärbara och stationära datorer med tangentbord och pekare, inte finns med i den naturliga användarbasen, eller?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alltså att de som klagar kommer att fortsätta klaga, haters gonna hate...

Och fanboys kommer inte att inse att försämringar inte godtas av kunderna.
Net applications siffror säger det rätt tydligt.

XP växer 3 gånger snabbare än W8.X

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Jag har svårt att se meningen med det. Jag håller fast vid att man vill ha ett gemensamt formspråk över plattformarna och att man kan välja att inte använda Modern UI om man vill.

Det är ju tyvärr inte sant.
Det finns ingen som helst möjlighet att stänga av Modern UI och ha support från MS.
Hade det fnnits en classic mode som har sett ut och uppträtt som W7 hade inte MS suttit där de sitter nu.

Skrivet av Damodred:

Inte troligt. Anledningen till att Microsoft precis sänkte priset på en viss typ av licens (var väl sub $250 dollar?) för tillverkare är för att de inser att det finns en marknad i u-länder och länder som är på uppgång, exempelvis Kina. Tar vi de fattigare länderna i Afrika så har de inte internetmöjligheter på samma vis, Kina har ett censurerat dito. Det är inte omöjligt att det sker i framtiden som ett alternativ men jag tror nog vi kommer hinna se både Windows 9, 10 och flera nummer till innan det är en verklighet i sådana fall.

Det handlar betydligt mer om att man tar storstryk mot Chromebooks. Användarna ser inget som helt mervärde i windows.

Skrivet av Damodred:

Vi är många som använder Windows till väldigt många olika syften. Man får inte glömma det. Att inte kunna anpassa sig är en stor anledning till att många arter dött ut. Att inte vilja lära nytt resulterar enbart i att man blir inskränkt.

Att vägra lyssna på sina kunder och inte tillverka de produkter de vill ha är ett mycket framgångsrikt sätt att utplåna sig självt från marknaden också.
IBM PS/2 och SCO är tyå lysande exempel på detta. Ett tredje var netscape

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Företagen "vill" inte ha Windows. Windows kom in på företagen senare än i hemmen. Företag är konservativa och vill inte prova system, de måste fungera när de implementeras.
I början på 90-taler började spelindustrin att på allvar få ut massor av spel som krävde bättre och bättre hårdvara, på denna hårdvara kördes MS-DOS med Windows och via en snabb hårdvaruutveckling med allt lägre priser började företagen titta på PC som ett alternativ till dyr stordator med terminal som gällde tidigare. Detta har gjort att företagen idag är, i princip, inlåsta till Windows.
Spelindustrin har dessutom ändrat hur de företag som jobbar med hårdvaruutveckling tänker. Tidigare utvecklades egen hårvara helt och hållet men idag används high-end grafikkort som beräkningsbas till egen hårdvara.
Att säga att Linux "är skit" visar att du inte vet vad du talar om. Utvecklingsavdelningarna använder ofta Linux som alternativ till Windows framför allt till inbyggda system och programmering. Där jag jobbat är Linux vanligare bland programmerarna är Windows.
Linux idag är ett fullgott alternativ på desktopen om du inte kör spel.

Uh okay... motargument mot att företag inte vill ha Windows stavas spelindustrin. Argument mottaget och förkastat.
Dessutom är programmerare inte representativt för den generelle användaren. Kom igen och kom in i verkligheten. Unix specifikt är väldigt nischat, sambon är UNIX specialist och tjänar fläsk på det och jag har rätt bra koll på både Unix och Linux - och just därför är Linux skit. Hade Linux varit ett fullgott alternativ så hade det varit fler användare än de få procent i världen som faktiskt är.

Skrivet av mats42:

Och fanboys kommer inte att inse att försämringar inte godtas av kunderna.
Net applications siffror säger det rätt tydligt.

XP växer 3 gånger snabbare än W8.X

Jag tror att både jag och Strejf gillar Microsoft i första hand. Så det är skitsamma XP är vida mycket sämre än något av de moderna operativsystemen men var världsklass för sin tid.

Skrivet av mats42:

Det är ju tyvärr inte sant.
Det finns ingen som helst möjlighet att stänga av Modern UI och ha support från MS.
Hade det fnnits en classic mode som har sett ut och uppträtt som W7 hade inte MS suttit där de sitter nu.

Uh jo. Har du ens prövat? Sen att kravet ska vara "officiellt" som i sammanhanget betyder "jag får inte köra en exe-fil" så blir det bara...löjligt i brist på bättre ord. Du låter som Mac-nördarna som försökte få den första inkarnationen av Macbook Air att verka oslagbar.
Eller så kanske man skulle hålla kvar vid Windows 7 då om det är så hemskt i åttan? Åttan är en ny generation och kommer inte se ut som sjuan, på samma sätt som att Windows 9 inte kommer se ut som Windows 8. Inte ens classic mode i sjuan ser ut som Windows 95/98/2000 eller vad det nu ska försöka likna utan Classic Mode Windows 7 är dess egen tappning. Världens fyra största varumärken stavas Apple, Samsung, Google och Microsoft. Jag tror inte det handlar om att Microsoft _inte_ har råd att skapa opinion. Apple har också fått mycket skit för sitt nya interface i iOS exempelvis. Fortfarande är det världens starkaste varumärke.

Citat:

Det handlar betydligt mer om att man tar storstryk mot Chromebooks. Användarna ser inget som helt mervärde i windows.

Tomatos.... Som sagt ett nytt segment där Windows inte riktigt funnits. Din slutsats känns bara ignorant för ämnet - låt det gå något år så får vi se vart man står.

Citat:

Att vägra lyssna på sina kunder och inte tillverka de produkter de vill ha är ett mycket framgångsrikt sätt att utplåna sig självt från marknaden också.
IBM PS/2 och SCO är tyå lysande exempel på detta. Ett tredje var netscape

Visst men då borde du önska att de fortsatte med Modern UI med tanke på din avsky för det.
Jag tror nog att Microsoft har bra mycket bättre koll än vad du och jag har och som jag skrev längre upp här så har de nog råd att ta lite opinion och debatt. Du får det att låta som att Mats42 skrek om att Modern UI är dåligt för att han inte vill använda det och då ska MS ändra om det pronto.

Man kan ju också se över sina alternativ om det nu är så hemskt.
Windows 7? Absolut om än lite gammalt kanske
OS X? Ganska dyrt med tanke på att man måste köpa en dator också
Linux? Ett trevligt gratisalternativ om än begränsad användarvänlighet för de oinvigda
Chrome OS? ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Uh okay... motargument mot att företag inte vill ha Windows stavas spelindustrin. Argument mottaget och förkastat.
Dessutom är programmerare inte representativt för den generelle användaren. Kom igen och kom in i verkligheten. Unix specifikt är väldigt nischat, sambon är UNIX specialist och tjänar fläsk på det och jag har rätt bra koll på både Unix och Linux - och just därför är Linux skit. Hade Linux varit ett fullgott alternativ så hade det varit fler användare än de få procent i världen som faktiskt är.

Beroende på mätning ligger både MacOSX och Linux mellan 1-10% i användning världen över och ingen av dem är skit. München i Tyskland har flyttat 15 000 datorer till Linux och därmed sparat in runt 100 miljoner kronor. Här en rapport från zdnet.com från februari 2014.

http://www.zdnet.com/open-source-wins-the-day-once-again-in-m...

Citat:

Even though Munich's decision to leave Windows wasn't financially motivated, Munich said the move to open source software saved it more than €10m.

HP produced a report on behalf of Microsoft that claimed the shift to Limux and OpenOffice would cost Munich three times more than official figures – although Munich pointed out the report was based on a number of flawed assumptions, such as significantly overestimating the number of staff working on the project.

However, Limux project lead Hofmann admitted shifting away from Windows had been a difficult process, as the council wrestled with reconfiguring an infrastructure littered with proprietary formats and protocols to play nicely with LiMux and free software.

Trots det här tvivlar jag som jag nämnt tidigare på att Linux kommer att erövra desktopen inom en snar framtid. Även om det är bra så är det tungrott att byta system. För jämförelse, fråga alla som sitter med utmärkt fungerande system baserade på Windows XP.

Skrivet av Damodred:

Uh jo. Har du ens prövat? Sen att kravet ska vara "officiellt" som i sammanhanget betyder "jag får inte köra en exe-fil" så blir det bara...löjligt i brist på bättre ord. Du låter som Mac-nördarna som försökte få den första inkarnationen av Macbook Air att verka oslagbar.

Vad är skillnaden mot de som försökte få den första inkarnationen av Windows 8 att verka oslagbar?

Skrivet av Damodred:

Världens fyra största varumärken stavas Apple, Samsung, Google och Microsoft. Jag tror inte det handlar om att Microsoft _inte_ har råd att skapa opinion. Apple har också fått mycket skit för sitt nya interface i iOS exempelvis. Fortfarande är det världens starkaste varumärke.

Om du tror att varumärken är osårbara, tänk om. Här en rapport från Wall street Journal från 22 maj 2012 http://blogs.wsj.com/tech-europe/2012/05/22/nokia-a-top-100-b...

Citat:

It is wrong to kick a guy when he is down. But for poor old Nokia, the problems just never seem to stop.

The latest Millward Brown Optimor BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands study, its seventh, won’t make for happy reading in Espoo, Finland, where the ailing cellphone giant has its headquarters.

Nokia is conspicuous by its absence, not merely in the top 10, but in the list at all. That is a dramatic fall from grace for a company that as late as 2008 was a top-10 global brand (ranking ninth).

Nokia sjönk från en niondeplats till under hundrade plats, på fyra år...

Skrivet av Damodred:

Tomatos.... Som sagt ett nytt segment där Windows inte riktigt funnits. Din slutsats känns bara ignorant för ämnet - låt det gå något år så får vi se vart man står.

Jag tror inte att Microsoft Surface eller Surface Pro lyckats klämma in sig någonstans, trots att det gått något år. Chromebook ligger i dagsläget på 0,15 % enligt Netmarketshare och växer; inte lika snabbt som Windows 8.1, men syns ändå i användarstatistiken. Det gör inte Surface.

Skrivet av Damodred:

Jag tror nog att Microsoft har bra mycket bättre koll än vad du och jag har och som jag skrev längre upp här så har de nog råd att ta lite opinion och debatt.

Är du säker på att de hade koll? Försök se hur stora förändringar det har varit i ledningen på Microsoft efter att man släppte det som kallas Windows 8.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Beroende på mätning ligger både MacOSX och Linux mellan 1-10% i användning världen över och ingen av dem är skit. München i Tyskland har flyttat 15 000 datorer till Linux och därmed sparat in runt 100 miljoner kronor. Här en rapport från zdnet.com från februari 2014.

http://www.zdnet.com/open-source-wins-the-day-once-again-in-m...

Nä men så är det ju, beroende på vilken dist osv. Men så har det alltid varit, OS X har haft 6-10% och Linux oftast lite mindre genom åren. Har inte spelat någon roll vad Microsoft gjort tidigare och det verkar fortfarande inte göra något nu heller då de som inte gillar Windows 8 använder Windows 7 istället.

Citat:

Vad är skillnaden mot de som försökte få den första inkarnationen av Windows 8 att verka oslagbar?

Inte vet jag, kan inte svara för någon annan. 8.1 är väl det enda relevanta i diskussionen egentligen.

Citat:

Om du tror att varumärken är osårbara, tänk om. Här en rapport från Wall street Journal från 22 maj 2012 http://blogs.wsj.com/tech-europe/2012/05/22/nokia-a-top-100-b...

Nokia sjönk från en niondeplats till under hundrade plats, på fyra år...

Hur får du det till att Microsoft ska göra en Nokia? Är ditt liv alltid svartvitt?

Citat:

Jag tror inte att Microsoft Surface eller Surface Pro lyckats klämma in sig någonstans, trots att det gått något år. Chromebook ligger i dagsläget på 0,15 % enligt Netmarketshare och växer; inte lika snabbt som Windows 8.1, men syns ändå i användarstatistiken. Det gör inte Surface.

Stämmer nog ganska bra det. Kan du räkna ut varför? Läs annars mitt sista inlägg i den andra tråden.

Citat:

Är du säker på att de hade koll? Försök se hur stora förändringar det har varit i ledningen på Microsoft efter att man släppte det som kallas Windows 8.

Försök se det i ett större perspektiv någon gång. Det handlar inte om Modern UI per se utan som ett helhetsspråk, igenkänningsfaktor, att utveckla ett formspråk över plattformar och bli starkare där man är svag. Om du inte förstår det här kommer du aldrig förstå vart Microsoft vill ta vägen.

Permalänk
Medlem

Formspråk ? De vill sälja appar och tjänster och skiter i princip i Windows numera, det är den vägen de vill gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Försök se det i ett större perspektiv någon gång. Det handlar inte om Modern UI per se utan som ett helhetsspråk, igenkänningsfaktor, att utveckla ett formspråk över plattformar och bli starkare där man är svag. Om du inte förstår det här kommer du aldrig förstå vart Microsoft vill ta vägen.

Om du hade läst tråden så hade du sett att jag förstått den biten, med formspråk över plattformar. Problemet är ju att när man genomdrev Modern UI alienerade man sin egen största kundbas, till förmån för potentiella inkomster via appar och glada färger.

Visa signatur