Microsoft visar DirectX 12 på GDC 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Samma sak egentligen men du slipper navigera genom Start-menyn.
Faktum kvarstår dock: det går fortfarande att nåla fast program till startlisten - snabbast av alla sätt.
Men ska det gnällas, så ska det gnällas...

Ja, om man vill slösa på yta så går det att göra så. Jag är gravt synskadad och sitter med 5:4-skärm med 1024x768-upplösning. Jag är fullt medveten om att jag knappast tillhör normalanvändaren men det finns uppenbarligen många med full syn som inte hellr trivs med detta.

Sedan, vad menar du med navigera genom startmenyn? Trycker man startknappen och skriver namnet på det man vill öppna så är det ju ingen navigation alls, och det gäller ju både startmenyn/startskärmen. Skillnaden är som sagt det där med att startskärmen, helt utan anledning enligt mig, lägger sig i vägen för precis allt man har öppet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Liten Historia om Windows och PC spel då det ser ut som majoriteten bara tänker spel när dom hör DX istället för produktivitets program.

2005 - MS: Vi bryr oss verkligen om PC spelarna, kolla in VIsta, "Tray and PLay"
MS lanserar Vista med 0 utav det MS hade lovat och precis som majoriteten av nya leksaker så suger Vista något otroligt.

2006 - MS: Jo vi kommer stödja spel, det är viktigt
MS annonserar Games for Windows Live(GFWL) och berättar hur otroligt bra det kommer bli och hur vi alla ska vara glada för detta är Messias själv som kommit ner i Omniform för att frälsa oss. Vi vet alla hur det gick, inte ens jag vill bli tagen så hårt i baken oavsett hur full o pilsk man är.

2007 - MS lanserar ÄNTLIGEN GFWL
Dom vill ha 600kr per år för det, men hej, vi ska få tillgång till massvis av bra spel genom det, Shadowrun med cross play och Gear of Wars! Vad var det vi betalade för? Shovelware som inte funkar, kraschar och har världens sämsta uppdaterings sekvens, om man fick det att uppdatera.
Strax efter detta så tar Windows bort Ensamble eftersom dom går i en ny riktning. Men ingen fara MS älskar fortfarande oss PC gamers.

2008 - MS: PC gaming är helt ok
MS säger att dom kollat på olika diagram och shit och dom ser hur mycket pengar PC gaming omsätter vartenda år. Så här var det öppna brevet till oss om hur mycket dom ÄLSKAR PC gaming, bevis? KOlla här! Dom älskar oss så mycket att dom tog bort penga kravet för GFWL. Om inte detta är ett tecken på hur mycket dom älskar oss så finns det ingen kärlek!

2008 - MS: PC spel är inte dött!
MS tillhandahåller en uppdatering till GFWL som ska fixa alla problem vi haft! ÄNTLIGEN! Japp, ni gissa rätt, det är ytterligare en lögn men hej! Vi fick ett nytt skin till GFWL så nu ser det inte så fult ut när det inte funkar!

2009 - MS: PC spelandet är fortfarande en prioritet för oss.
Mer tomma lovord. Ingen annan än den mest efterblivna MS entusiasten tror dom.

2010 - MS: Vi ska köra stenhårt på PCn, ni ska få spel, allt ska funka
Uppdatering till GFWL igen, det enda bra med denna iteration är att den faktiskt avinstallerar spel av sig själv! Man behöver inte ens ta bort skiten själv den gör det helt random utan player input! Snacka om AI före sin tid, även den insåg att den var skit och försökte ta bort sig själv.

2010 - MS: Lanserar Games for Windows Marketplace
Herrejäklar! Windows lanserar en rival till Steam! Allt funkar! Inga problem! Inga problem alls! Kolla in dessa 3 anonyma journalister som intygar att detta är bättre än Steam!

Folk spekulerar om det inte var vaktmästaren och hans tränade råttor som kodade det hela när det släpps.

Dold text

2010 - MS: Windows 8 ska omdefiniera PC gaming!
Dom påminner oss om ett gammalt löfte att PC spelandet dom lovat att stödja äntligen kommer ske! Please be Excited....Löftet kom 2006

2012 - MS: Vi ska inte ta bort GFWL.
Dom lovar att dom fortfarande tänker på oss PC spelare, dom säger att GFWL fortfarande är bästa sättet att spela PC spel med! Deras klient är fortfarande ett träsk av skit och den som får det att funka ses som en lögnare eller så vill alla att hen köper en lott till dom för ingen dödlig kan besitta sådan tur.

Det var ungefär här många av oss helt blatant erkände att vi crackade våra GFWL spel som vi köpt lagligt för skiten vägrade funka annars.

Dold text

2013 - MS: Vi ska ta bort GFWL
Äntligen tänker folket, 2 sekunder senare. Vänta? Vad händer med våra spel som fortfarande har GFWL som krav?
MS: rabblerabble
Publishers Tystnad eller så tar dom faktiskt bort GFWL kraven
Valve En massa spel med GFWL krav har försvunnit från deras Storefront. Går fortfarande att ladda ner genom deras servrar men väldigt många är borttagna.

2013 - MS: Dom lovar first party games till PC
Vi lovar! Vi stödjer PC spelandet!

Ta er tid att läsa igenom detta är ni vänliga så kanske ni förstår varför många av oss anser att allt MS gör för "PC spelare" är inget annat än en stor lögn. Gör detsamma om det är en ny version av Windows med nya DX, gör detsamma om dom LOVAR något. Detta kopplat med mitt tidigare inlägg gör det, iaf för mig, att det går bara inte att lita på dom.

Enda sorgliga i det hela, när MS äntligen skjutit sig själv en gång för mycket, är hur många människor som kommer bli arbetslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Och ändå fortsätter du
Jag förstår problemet: 89% vill inte ha Windows 8.1. Det säljer inte som väntat.
Kan hålla med om att de inte skött lanseringen så väldigt snyggt, att de tagit åt sig kritik på fel sätt. Men att folk går bananas är för mig bara konstigt, eftersom de bara kan sitta kvar på windows 7. Precis som jag gjorde med XP när vista kom, jag satt kvar på XP för att det passade mig.

Två knappa behövs. Om det är en dealbreaker så sitt kvar på windows 7, för som det ser ut nu kommer det inte att ändras.

Skillnaden mot Vista är väl i så fall att Vista var en katastrof på hjul från kodrad ett och frammåt, medans Windows 8 är bättre på i princip allt,förutom startskärmen som Microsoft av någon barnslig anledning inte låter folk välja bort.

I det läge vi har nu måste de låta folk välja mellan MUI och startmenyn, för det finns ju de som gillar MUI. Men Microsoft kör på "our way or the high way". Väldigt tråkigt. Och jag tycker folk är bra mycket lugnare än vad de har fog för. De har blivit spottade i ansiktet av Microsoft ända sedan Developer Preview av Windows 8, så jag tycker att folk under rådande omständigheter beter sig förvånansvärt sansat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Skillnaden mot Vista är väl i så fall att Vista var en katastrof på hjul från kodrad ett och frammåt, medans Windows 8 är bättre på i princip allt,förutom startskärmen som Microsoft av någon barnslig anledning inte låter folk välja bort.

I det läge vi har nu måste de låta folk välja mellan MUI och startmenyn, för det finns ju de som gillar MUI. Men Microsoft kör på "our way or the high way". Väldigt tråkigt. Och jag tycker folk är bra mycket lugnare än vad de har fog för. De har blivit spottade i ansiktet av Microsoft ända sedan Developer Preview av Windows 8, så jag tycker att folk under rådande omständigheter beter sig förvånansvärt sansat.

Men det är tyvärr (för er 89%) så nu med windows 8. Det är så windows 8 funkar och det är så det kommer fungera även i framtiden.
Så antingen gillar man det, kör på och är nöjd. Eller så säger man nej tack och skiter i det. Men att varje gång windows 8 kommer upp börja gnälla är för mig konstigt. Folk kan köra windows 7 eller möjligheten att installera en startmeny. Enkelt. Punkt.

Visst är det mer sansat. Men lika intressant från min synvinkel att folk vill fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Och ändå fortsätter du
Jag förstår problemet: 89% vill inte ha Windows 8.1. Det säljer inte som väntat.
Kan hålla med om att de inte skött lanseringen så väldigt snyggt, att de tagit åt sig kritik på fel sätt. Men att folk går bananas är för mig bara konstigt, eftersom de bara kan sitta kvar på windows 7. Precis som jag gjorde med XP när vista kom, jag satt kvar på XP för att det passade mig.

Två knappa behövs. Om det är en dealbreaker så sitt kvar på windows 7, för som det ser ut nu kommer det inte att ändras.

Själv gillade jag vista (när det kom ,enda bekymmret jag hade var ljud (creative)) Jag hade betydligt större bekymmer med xp när det kom ut.
Win 7 var/är bra men frågan är om inte win 8 är den sämmsta uppdatering som kommit nogonsin för stationära datorer.
Gillade win95 version 2,win 98, nt4, Xp, vista, win7 (som för mig känns som en rättad vista) win 8 nej win 8.1 nja hopas på win 8.2 eller win 9.
Hoppas att dom fixar win 8.2 så det blir bättre funktionalitet för mus & tagentbord +dx12 då
Är bara att hoppas att dom gör modern ui valbart på win 9 annars så blir det nog Linux sidan för min del.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

/care Microsoft, openGL är det vettigare alternativet.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Skrivet av Ase:

Själv gillade jag vista (när det kom ,enda bekymmret jag hade var ljud (creative)) Jag hade betydligt större bekymmer med xp när det kom ut.
Win 7 var/är bra men frågan är om inte win 8 är den sämmsta uppdatering som kommit nogonsin för stationära datorer.
Gillade win95 version 2,win 98, nt4, Xp, vista, win7 (som för mig känns som en rättad vista) win 8 nej win 8.1 nja hopas på win 8.2 eller win 9.
Hoppas att dom fixar win 8.2 så det blir bättre funktionalitet för mus & tagentbord +dx12 då

Exakt, helt klart får du tycka så. Du kommer ju att köra vidare på windows 7 tills något annat, som för dig är bättre, kommer.
Inget konstigt med att inte gilla något.
Tycker bara det är intressant att folk hela tiden vill säga vad som är fel fel fel när det inte är FEL. Fel för en person är inte fel för en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Exakt, helt klart får du tycka så. Du kommer ju att köra vidare på windows 7 tills något annat, som för dig är bättre, kommer.
Inget konstigt med att inte gilla något.
Tycker bara det är intressant att folk hela tiden vill säga vad som är fel fel fel när det inte är FEL. Fel för en person är inte fel för en annan.

Jag kör win 8.1 på en dator ,win 7 på en annan hemma. Xp på jobbet. Däremot så har jag installerat start 8a på 8.1 tycker att 8 är ok om dom bara hade gett oss alternativ på hur vi vill använda ui. Startknapp valbart, modern ui valbart så hade win 8 varit super.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Dyrt? Är ju inte dyrare än Ultrabooks, sedan så ska man inte köpa en dator för spel som inte är gjord för det överhuvudtaget.
iTunes är ju inget krav heller

Beror på vad du köper. Senast jag jämförde så var det dyrt. Ser fortfarande ut att vara sjukt dyrt.
Varför skulle du inte kunna köpa en dator och sen byta grafikkortet tex, det är ju hur vanligt som helst.

http://store.apple.com/se/product/MC743ZM/A/ati-radeon-hd-587...

Sen envisas apple med att göra sina egna drivare så de ligger ofta efter på hårdvara...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Liten Historia om Windows och PC spel då det ser ut som majoriteten bara tänker spel när dom hör DX istället för produktivitets program.

De gör så gällande allt. Inte länge sedan ställde de upp massor av argument för varför x64 inte behövdes för sql server. När de väl ordnat stöd för x64 så ställde de upp argument för varför du skall köra x64.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Men det är tyvärr (för er 89%) så nu med windows 8. Det är så windows 8 funkar och det är så det kommer fungera även i framtiden.
Så antingen gillar man det, kör på och är nöjd. Eller så säger man nej tack och skiter i det. Men att varje gång windows 8 kommer upp börja gnälla är för mig konstigt. Folk kan köra windows 7 eller möjligheten att installera en startmeny. Enkelt. Punkt.

Visst är det mer sansat. Men lika intressant från min synvinkel att folk vill fortsätta.

Jag är inte så säker på det. I slutändan är Microsoft ändå ett företag som vill tjäna pengar. Man fattade ju piken efter "gnället" om Vista, och rättade till det och släppte Windows 7, som blev en succé utan mostycke.

Som jag skev tidigare så är det inte Microsoft som bestämmer nu, det är användarna. Och sålänge vi ser att "gnäll" ger resultat så lär vi fortsätta "gnälla". Microsoft har ingen automatiskt rätt till våra pengar utan vill de ha dem får de faktiskt ge oss det vi vill ha också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sedan, vad menar du med navigera genom startmenyn? Trycker man startknappen och skriver namnet på det man vill öppna så är det ju ingen navigation alls, och det gäller ju både startmenyn/startskärmen. Skillnaden är som sagt det där med att startskärmen, helt utan anledning enligt mig, lägger sig i vägen för precis allt man har öppet.

Du skrev inte att du skriver namnet på programmet du vill öppna så jag antog att du navigerade dig fram till programmet. Om du nu stör dig på att modern UI visar sig de två sekunder det tar dig att klicka på startknappen och skriva t.ex: winword, så kan du klicka på Startknappen och Q i snabb följd - problemet löst.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, om man vill slösa på yta så går det att göra så. Jag är gravt synskadad och sitter med 5:4-skärm med 1024x768-upplösning. Jag är fullt medveten om att jag knappast tillhör normalanvändaren men det finns uppenbarligen många med full syn som inte hellr trivs med detta.

Hur är de visuella hjälpmedlen i Win8 jämfört med sjuan? Ärlig fråga.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du skrev inte att du skriver namnet på programmet du vill öppna så jag antog att du navigerade dig fram till programmet. Om du nu stör dig på att modern UI visar sig de två sekunder det tar dig att klicka på startknappen och skriva t.ex: winword, så kan du klicka på Startknappen och Q i snabb följd - problemet löst.

Fast det är fortfarande inte samma sak som start+text.

Skrivet av Halogen:

Hur är de visuella hjälpmedlen i Win8 jämfört med sjuan? Ärlig fråga.

Jag har aldrig behövt använda hjälpmedel så jag vet faktiskt inte. Jag har klarat mig bra på kombon "stor skärm+låg upplösning", men rimligtvis är de väl bättre. Jag läste t. ex att högkonstrasttemat förbättrats för de som använder det.

Jag tror inte problemet kommer kunna lösas för mig sålänge som MUI måste vara i helskärm. Det bästa vore om man kunde ställa in så att en liten del av MUI syntes, typ som vissa stilar i start8, men det går ju som bekant inte utan MUI ska vara i helskärm, punkt.

Dock så finns och fungerar ju Windows 7 fortfarande, och med tanke på att marknadsandelarna för det fortfarande ökar så lär program stödja det under en överskådlig framtid. Jag tycker bara det är tråkigt att Microsoft dansar som katten kring het gröt. De vet mycket väl att miljarder människor skulle bli glada av om startmenyn kom tillbaka, men de lyssnar inte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Ja, annars vore det tämligen störande och skulle då troligen inte heller få något större genomslag, då skulle det ta några år.

Så du tycker det är dåligt att microsoft förbättrar sin teknologi för att du bara vill köra opengl? Låter lustigt.. dock givetvis bra om OpenGL blev bättre och mer vedertaget.

Du har uppenbarligen ingen koll. Dx11 kan rita ut bra många fler punkter på ett mycket effektivare sätt. Hört talas om tessellation?
Sen gäller det att speltillverkarna nyttjar tekniken för att få fördelarna.
Testa och jämför själv på följande så kanske du lär dig något. http://unigine.com/products/heaven/

Minimal som sagt. Tessellation fanns var det som Microsoft slog på trumman med när de lanserade DX11 men i slutändan vart skillnaden minimal.

Skrivet av Ase:

JA det finns Linux eller Apple eller Unix som alternativ om man så vill, själv tycker jag Windows funkar bra som spelmaskin på pc men gillar ej win8 & dess anpassning till surfplattor, Det finns även Open Gl , Mantle, Glide (vilket inte används längre tror jag) osv. Vilka alla funkar på Windows.
Troligtvis så har MS gjort nåt bra när nästan alla använder DirectX istället för open gl som är öppen standard. Som jag skrev så hoppas jag att det kommer nya funktioner med dx12 & nya funktioner så utvecklingen kan fortsätta. Om det blir windows 8.1 eller 8.2 eller Win 9 spelar mig ingen roll, bara det händer något nytt, vilket varit ett bekymmer på pc fronten sen konsollerna förstört & hållit tillbaks utvecklingen.

P.S Finns 100 nedladdningar på steam för Linux säkert mer spel än vad det finns till både PS4 & Xbox 1 (finns 72 spel på webhallen som nuvarande + kommande för x-box 1 för tillfället, då räknade jag även in olika utgåvor på spel som 2 olika) så beror på vad man jämför med.

Eftersom Majoriteten av AAA titlarna mest är kodade mot Direct3D och DirectX så är även majoriteten av spelen inte linuxkompartibla. Vet att Valve har börjat föra över en hel del titlar till Linux däremot är utvecklingen seg på den fronten från andra tillverkare.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Inte mycket rätt här.

1) Har du glömt PlayStation, XBOX, Nintentdo, OSX, Linyx, och dyl? SÅ nog finns det fler plattformar alltid. Eller vad menar du?

2) Ja, DX är IDAG inget API som ligger nära hårdvaran men det är ju det MS ska ändra på med DX12, eller stämmer inte artikeln?

3) DX har visst krav på OS och det finns faktisk tekniska anledningar till det som jag inte recitera nu. Allt är inte en konspiration.

Fel uttryck av mig. Menar självfallet operativsystem. Och Ja. Microsoft försöker iallafall nå närmare hårdvaran däremot finns det vissa gränser (enligt Microsoft själv som de påstått de senaste åren iallafall) som gör att DirectX inte kan nå Mantle nivåer utan att skriva halva apin. Sedan vad har jag skrivit att DX inte har krav på OS? DX är exklusivt till den Windowsversion som det släpps emot. DX11.2 är tex. Windows 8 exklusivt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Precis. Jag installerade StartIsBack nästan direkt och sen dess har jag aldrig behövt se Metro. Jag stänger av på exakt samma väg som jag gör i Win7 och datorn bootar alltid direkt till skrivbordet. Inga problem alls för mig och det känns precis som Windows 7. Bortsett från att datorn startar till skrivbordet på så där en 10 sekunder vilket jag inte ser som en nackdel Nej den som klagar på windows 8 och jämför med windows 7 har inte en susning om vad de pratar om.

Så jag ska spendera tusen kronor och ladda ner tredjepartsverktyg för att få ett Windows 7 igen?

Var det inte meningen att Windows 8 skulle vara en uppdatering? Mig veterligen är det bara starttiderna son verkligen förbättrats. För samma pengar kan man investera i en SSD.

DX11 är egentligen enda anledningen jag kör Win7 och inte XP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Minimal som sagt. Tessellation fanns var det som Microsoft slog på trumman med när de lanserade DX11 men i slutändan vart skillnaden minimal.

Eftersom Majoriteten av AAA titlarna mest är kodade mot Direct3D och DirectX så är även majoriteten av spelen inte linuxkompartibla. Vet att Valve har börjat föra över en hel del titlar till Linux däremot är utvecklingen seg på den fronten från andra tillverkare.

Fast är nog konsollerna som håller tillbaks den utvecklingen, dom har inte tillräckligt kraftfulla grafikkort för tesselering om spelutvecklare bara gjorde spel för pc så skulle nog det se annorlunda ut. Sen ska det bli spännande & se vad som händer med steam os (open gl gissar jag)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Fast är nog konsollerna som håller tillbaks den utvecklingen, dom har inte tillräckligt kraftfulla grafikkort för tesselering om spelutvecklare bara gjorde spel för pc så skulle nog det se annorlunda ut.

Visst kan det vara så.

Skrivet av Hagge:

Har jag fel men kommer inte vi behöva nya kort som supportar DirectX12? Jag menar, min 780 har ju stöd för 11.2, men om 12 släpps så kommer vi väl inte få nytta av de? Eller har jag fel?

Du kommer behöva hårdvara som stödjer DX 12 ja.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Detta är en anledning till att byta till en ny Windows version.(När DX 12 kommer)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Berätta, hur f.n lyckas du tolka mig på det sättet?

Vem bryr sig om mantle? Det är directx som diskuteras här då det är en nyhet om det, mantle fungerar inte ännu... och är en amd produkt där amd bestämmer över api't och inte en extern part vilket gör det mindre lyckat.

Givetvis tycker nog de flesta att det är dåligt med OS-låsta ting, åter igen, hur fick du det till något annat?
Sen spelar det dock i realiteten nästan ingen roll ändå eftersom det tyvärr saknas grymt många lir till linux/ apple så de är ändå ointressanta.

Det gör jag när du skriver att jag skulle tycka det är dåligt när en ny version av DirectX kommer. Saken är den att det är inlåst och för oss som är trötta på Windows ser man OpenGL och Mantle som alternativ till det.

Så vi får inte diskutera Mantle i en nyhet som handlar om att den störste konkurrenten ska släppa ny mjukvara? Är det lönt att ha kommentarer till sådana här nyheter då alls?
Mantle fungerar men det är i ett beta stadie man kan inte förvänta sig allt direkt från början och AMD har själva sagt att Mantle har alla förutsättningar för att kunna köras på annan grafik. Jag förstod att du även gillar OpenGL men du tyckte att det var kul med en ny version av DirectX vilket alla får tycka hur dom vill. Jag skrev att jag hellre ser något mer öppet alternativ som OpenGL till spel så att de som kör andra operativsystem också kan få köra andra spel.

Skrivet av CJ1stream:

Du uppfattar verkligen världen som du vill att den ska vara. Jag skrev inte att Mantle bara skulle funka på AMD utan att det skulle funka bäst på AMD. Om man kollar Sweclockers artikel så tycker jag det verkar ganska tydligt.

"Mantle, an AMD initiative to create a new graphics programming model that fully exploits the capabilities of modern GPUs, allows game developers to speak the native language of the AMD Graphics Core Next (GCN) architecture, providing a deeper level of hardware optimization no other graphics card manufacturer can match."

Enligt AMD är Mantle ett öppet gränssnitt, vilket innebär att exempelvis Intel och Nvidia åtminstone i teorin kan lägga till stöd för tekniken. Å andra sidan hävdar AMD att gränssnittet är särskilt anpassat för den egna arkitekturen Graphics Core Next, det vill säga Radeon HD 7000-serien och senare grafikkort.

Först ut med stöd för Mantle är Battlefield 4, där användare med grafikkort ur Radeon-serien kommer att kunna välja AMD:s gränssnitt istället för DirectX, med löftet om högre prestanda. AMD samarbetar dessutom med EA och DICE

Dold text

Öppet? Bara för att det är viktigt för dig, så innebär inte det att det är vad alla andra pratar om. Jag har inte sagt ett ord om öppet och skiter fullständigt i det. Jag vill ha det som är bäst för minsta möjliga pengar.
Innan stod valet för min framtida rigg, mellan AMD för Mantle eller Nvidia för Gsync.
Nu är det Mantle eller Nästan Mantle +Gsync.
Det räcker ju med att DX bara kommer i närheten av de siffror som mantle gör, för att göra Nvidia till det självklara valet.

Mantle funkar enbart på AMD nu ja men det kommer gå att köra på andra grafikkort. Hur kan du jämföra Mantle mot G-sync det är två helt olika saker! Dessutom har AMD lanserat Freesync där man kommer få samma fördelar som med G-sync fast utan att behöva låsa sig till en viss tillverkare.

http://www.sweclockers.com/nyhet/18128-amd-kontrar-nvidia-g-s...

Så återigen har man ett öppet och billigare alternativ därför ser jag inte anledningen att låsa sig till Windows och Nvidia för olika tekniker som kostar betydligt mer än andra konkurrerande tekniker som håller på att tas fram.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Detta är en anledning till att byta till en ny Windows version.(När DX 12 kommer)

Ursäkta men no shit sherlock? Nya DX versioner är en av de större dragningskrafterna för folk som spelar när det kommer till att byta operativsystem. Varför tror du annars Microsoft inte släpper dessa versioner till äldre Operativsystem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ursäkta men no shit sherlock? Nya DX versioner är en av de större dragningskrafterna för folk som spelar när det kommer till att byta operativsystem. Varför tror du annars Microsoft inte släpper dessa versioner till äldre Operativsystem?

Jag skrev det bara för att tycker att Windows 8.x inte har något tillräckligt som drar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Att det kommer en 12'a nu är ju inte helt oväntat.

2009 W7 + DirectX 11 kom ungefär samtidigt.

2015? W9 + DirectX 12.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det är fortfarande inte samma sak som start+text.

I ena fallet är det precis det; Start+text. I det andra fallet ökar antalet tecken du måste knappa in med ett; Q (eller klassiska R). Att gnälla om petitesser av denna kaliber är bara fånigt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Jag skrev det bara för att tycker att Windows 8.x inte har något tillräckligt som drar.

Hade iof inte Windows 7 heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sedan vad har jag skrivit att DX inte har krav på OS?

För många liknande stavelser på rad gjorde att jag läste och tolkade inlägget fel. Synen är inte den bästa, mitt fel.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

*** raderat ***

Jaså? Vad var den stora dragningskraften mot Windows 7 som inte Windows 8 inte hade? Det var snarare så att nackdelarna med Windows 8 och det faktum att Windows 8 var framtaget med pekplattor som målgrupp som stjälpte Microsofts chanser att få fler att sluta upp bakom Windows 8. Själva operativsystemet i sig är det inget fel på men dåliga designval och konstiga val generellt gjorde att många höll sig borta från det. Windows 7 var bara vad Vista borde ha varit. Har inga som helst problem med Win 7 och det är ett operativsystem jag har kört med sedan det släpptes då jag gick över från XP däremot är inte det revolutionerande på något sätt.

Citat raderat
Visa signatur

Permalänk
Medlem

DirectX 12? Jag minns än idag när vi gick från DirectX till DirectX 2 och tidningarna skre att man måste ha ett speciellt grafikkort för att kunna spela spelen. Några månader senare hade jag et Voodoo-kort! Den kraften.

Och nu? Vi är uppe i 12?? Ska jag vara deprimerad att tiden rinner iväg, eller ska jag vara glad att jag lever i framtiden?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Launchern är en del av skalet, en webbläsare är det inte. En webbläsare är ett program i mängden, medans MUI/startmenyn är mer som grundfunktioner i systemet.

Det finns en webbläsare med som grundfunktion i Windows. Att kunna installera nya applikationer/program/tweaks eller vad man nu vill kalla det för är en grundfunktion även det.

Jag ser ett operativsystem som ett sätt att få sin data och hårdvara att samarbeta, finns inget perfekt OS "out-of-the-box" men Windows har goda möjligheter att bli ändrat så man får det mer som man vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns det verkligen Linux som alternativ? För vad jag vet så går det inte att spela med det OSet ens förutom ett fåtal Valve titlar.

Diablo 2 funkar lika bra om inte bättre, men det är genom Wine det och ska kanske inte klassas som Linux spel, men å andra sidan så funkar det skit på Windows 7 också (en anledning att jag kommer att behålla XP x64). Ett annat spel är ju Legend of Grimrock är inte från Valve (även om det går att ladda ner genom steam) och funkar minst lika bra som Windows versionen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare