Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Smart molnlagring, spara ändringar för lokala filer

Permalänk
Medlem

Smart molnlagring, spara ändringar för lokala filer

Hej,

Jag är ute efter ett sätt att ha en sort "smart" molnlagring. Den funktionen jag är ute efter är att det ska gå att ha en fil i en lokal mapp på datorn och den ska också finnas i en google drive/dropbox mapp. När en ändring sker i den lokala filen ska den i molnet uppdateras och vill även att det ska fungera åt andra hållet. Så om jag skulle öppna den från ex. google drive och ändrar i den från en annan dator ska den lokala filen också uppdateras. Har letat runt lite men inte hittat något bra sätt. Är det till och med så att det kanske finns inbyggt i gdrive/dropbox eller måste jag använda ett externt program?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Dropbox gör exakt det. Har inte testat med drive men förmodar ett det fungerar på samma sätt. Varje gång du sparar i tex ett word dokument uppdateras "molnet"

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Det är väl precis så dropbox fungerar?

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Du behöver givetvis installera respektive klientmjukvara på datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Dropbox gör exakt det. Har inte testat med drive men förmodar ett det fungerar på samma sätt. Varje gång du sparar i tex ett word dokument uppdateras "molnet"

Skrivet av Hanka456:

Det är väl precis så dropbox fungerar?

Okej kanske var lite otydlig. Jag vill att det ska gå med vilken mapp som helst i datorn som jag själv väljer och inte bara de som ligger under dropbox fliken. Som exempelvis att jag har några dokument som ligger under C: och kanske några bilder som ligger under D: och då vill jag kunna ändra dom i ursprungsdestinationen och då uppdateras kopian i dropbox. Ungefär som om filen i dropbox fungerar som en genväg till den ordinarie filen.

Permalänk
Medlem

Det får du lösa genom att 1 kopiera allt på datorn till molnet eller 2 använda ett program som kopierar filer från en plats till en annan lokalt på datorn.

Det du efterfrågar tycker jag låter helt orimligt och jag kan inte förstå hur det skulle kunna gå lösa på ett smidigt sätt. Hur kan ett program ha kolla på vilka filer du vill spara till molnet och vilka du inte vill ha där? Börja spara allt av värde i dropbox mappen istället så har du alltid automatisk säkerhetskopiering av dina filer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av fredda11:

Okej kanske var lite otydlig. Jag vill att det ska gå med vilken mapp som helst i datorn som jag själv väljer och inte bara de som ligger under dropbox fliken. Som exempelvis att jag har några dokument som ligger under C: och kanske några bilder som ligger under D: och då vill jag kunna ändra dom i ursprungsdestinationen och då uppdateras kopian i dropbox. Ungefär som om filen i dropbox fungerar som en genväg till den ordinarie filen.

I Windows 7 eller senare? (Kanske till och med Vista...)
Ha! Skitlätt! Tror jag! Jag har inte möjlighet att testa!
Skapa ordentliga symboliska länkar (inget sån't där .lnk-svammel) från Dropbox-katalogen till de kataloger du vill synka. (eller Google Drive, eller...)-mappen:

mklink /D c:\Users\fredda11\Dropbox\viktigt c:\kodexperiment\viktigt\

Dropbox verkar följa symboliska länkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Skapa ordentliga symboliska länkar (inget sån't där .lnk-svammel) från Dropbox-katalogen till de kataloger du vill synka. (eller Google Drive, eller...)-mappen:

För OSX tror jag tyvärr detta inte fungerar med Google Drive. Finns dock en lösning på problemet.
https://www.insynchq.com/features
Vet inte om det är samma problem för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det är i windows 7. Det där börjar bli intressant! Ska ta en nätmare titt och se om jag kan få det att fungera