Microsoft avtäcker DirectX 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Dom flesta som gnäller har aldrig testat Win8.

Jag har Win8 installerat på två enheter redan (bärbar + stationär), och snart en till (htpc). På den stationära använder jag inte MUI men jag gör det på den bärbara där jag har touchscreen.

Fungerar hur bra som helst.

Kan bara håll med, Har sett MUI två gånger på ett halvår, ena gången innan jag fick in classic shell och den andra då jag råkade trycka fel en gång.
Imho känns det som ett snabbt och fräsht Win7 under MUI skalet. Tyvärr ser ju inte alla det..

Permalänk
Medlem

Så q4 2015? Låter som en ganska rimlig tid att byta grafikkort för min del, då har man förmodligen lite mer kött på benen om hur det gått för Mantle också (istället för en massa vilda spekulationer) och kanske går de olika systemen även att jämföra vid den tiden.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det jag försöker påpeka är att ambitionen finns. Men många verkar tro att det är lika låst som Direct X vilket stämmer nu men som sagt så har AMD själva sagt att de kan tänkas öppna upp det längre fram.

Det jag har svårt för är att många verkar vilja ha kvar Direct X och jag förstår inte varför. När OpenGL finns hade det varit bättre att satsa på det istället för det hade öppnat upp marknaden ännu mer. Sen de som vill ha kvar Direct X har inget att förlora på att OpenGL blir bättre och att Mantle finns de kan fortsätta att köra Direct X om de vill vara låsta till Microsofts grejer.

DX behövs för att köra windows inte bara för spel. Open GL är inte ett nytt API det har funnits i flera år. Nvidia har stött det med bra drivrutiner vilket inte AMD varit lika bra på. Sen så finns open gl redan på Linux & flera andra plattformar(inklusive windows). Det handlar nog inte om att vi vill vara låsta utan att vill vi köra windows så är det DX (Open gl, Mantle, Glide osv som tillägg) eller också har vi svarta skärmar.
Spelar ingen roll om AMD öppnar upp Mantle om inte dom andra utvecklar stöd för det.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Förutsatt att allting fungerar så ser jag ingen anledning att byta operativ.
Är det så svårt att förstå?

Ja, på samma sätt som det skulle vara svårt att förstå hur en motorfantast skulle köra en Fiat Punto..bara för att den fungerar.

Permalänk
Medlem

Sämre grafik på DX12. Hmmm.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Så q4 2015? Låter som en ganska rimlig tid att byta grafikkort för min del, då har man förmodligen lite mer kött på benen om hur det gått för Mantle också (istället för en massa vilda spekulationer) och kanske går de olika systemen även att jämföra vid den tiden.

VAFALLS! en sansad kommentar med distans! du kan inte höra hemma i denna tråden!

Permalänk
Skrivet av Tbax:

Lite komiskt att folk gnäller över att det kommer kräva Win 8-9 (Gnälla över ett OS som inte ens är lanserat? Oo) medans Mantle, halleluja, "endast" kräver ett GCN grafikkort från AMD.

Rätt impad över att Nvidia/AMD kommer stödja DX12 för äldre grafikkort.

XP = Goodie
Vista = Balls
Win7 = Goodie
Win8 = Balls
Win9 = Goodie?

kan med gott samvete säga att xp och 95 är dom installationer jag svurit mest efter...den listan är ju bara så populistisk...och utelämnar även ett par system...

den som lever få se....var nog runt q3 tiden senast jag använde openGL

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det hoppas jag verkligen inte.

Dessutom; varför skall bara Microsoft drabbas? Skall EU tvinga Apple att licensiera ut iOS? Skall de tvinga Google att licensera ut deras sökprogram? Tvinga Valve att licensiera ut Steam?

Vill du ha ett system som fungerar på flera OS (DX går bort) och på fler hårdvara än AMDs GCN (Mantle går bort) så finns faktiskt redan en bra fungerande produkt; OpenGL.

Ser verkligen inte vare sig logiken eller behovet här.

mvh,
martin

För det första vill jag inte att Microsoft ska tvingas licensiera ut hela sitt operativsystem (som ditt exempel med iOS). Googles sökmotor är fullt utbytbar mot t.ex. Bing!. Däremot är DirectX inte utbytbar och låser kunderna i Windows. DirectX har en dominerande ställning på marknaden och för att kunna ha DirectX behöver du Windows. Är man i dominerande ställning har man ett ansvar för marknaden som normala företag inte har och jag ser ingenting som skulle kunna legitimera Microsofts agerande.

I juridiska termer stavas det 102.1 FEUF - Missbruk av dominerande ställning och Kopplingsförbehåll. Anledningen till att kommissionen inte agerar är sannolikt en kombination av okunnighet och överbelastning. Dem har tidigare agerat mot Windows Media Player(Mål T-201/04 &Nyhetslänk) förut som resulterat i rekordböter för Microsoft. Då var kopplingsförbehållet omvänt, det var Windows som påtvingade programmet, inte programmet som påtvingar Windows. Men principen är den samma.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av swetrekki:

VAFALLS! en sansad kommentar med distans! du kan inte höra hemma i denna tråden!

Ungefär så...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swetrekki:

VAFALLS! en sansad kommentar med distans! du kan inte höra hemma i denna tråden!

Håller med. Fram med facklor och högafflar.. Nu ska det jagas monster!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Verkar som att Mantle blir exklusivt för AMD. Så då blir det bara sponsor spel som får stöd för Mantle.
Trevligt att dom la fokus på API & att hårdvaran ska närmare. Men det handlar väl som vanligt bara om att tjäna pengar. säkert många som blivit lurade & köpa AMD kort nu sista tiden. (inga fel på AMD GK, utan tänkte på reklamen för Mantle)
Dessutom så förstår man varför dom släppte det som beta.

Ett citat ifrån Nordic hardwares artikel.

"Nvidia säger sig ha arbetat med Microsoft i utvecklingen av Directx 12 under de senaste fyra åren, vilket ska vara anledningen till att de inte själva tagit fram en lösning för att konkurrera med AMD Mantle! "
http://www.nordichardware.se/Grafik/microsoft-directx-12-krae...

Har en viss känsla om att AMD också samarbetat med Microsoft parallellt som dom kört eget race med Mantle.

Det trevligaste med dx12, är detta från artikeln denna tråd är i

"Till detta hör en mängd tekniska detaljer, såsom effektivare hantering av processorkärnor (trådar) och större kontroll över renderingsprocessen inklusive kollisionsdetektering och culling. Det mesta syftar till att öppna upp för kompetenta utvecklare att utnyttja den tillgängliga beräkningskraften."

Bra då kanske flerkärniga processorer kan utnyttjas bättre (Mantle handlade väl om att avlasta från processorn (vilket kan vara en fördel för svaga processorkärnor som tex Kabini, Atom osv)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Verkar som att Mantle blir exklusivt för AMD. Så då blir det bara sponsor spel som får stöd för Mantle.
Trevligt att dom la fokus på API & att hårdvaran ska närmare. Men det handlar väl som vanligt bara om att tjäna pengar. säkert många som blivit lurade & köpa AMD kort nu sista tiden. (inga fel på AMD GK, utan tänkte på reklamen för Mantle)
Dessutom så förstår man varför dom släppte det som beta.

Ett citat ifrån Nordic hardwares artikel.

"Nvidia säger sig ha arbetat med Microsoft i utvecklingen av Directx 12 under de senaste fyra åren, vilket ska vara anledningen till att de inte själva tagit fram en lösning för att konkurrera med AMD Mantle! "
http://www.nordichardware.se/Grafik/microsoft-directx-12-krae...

Har en viss känsla om att AMD också samarbetat med Microsoft parallellt som dom kört eget race med Mantle.

Det trevligaste med dx12, är detta från artikeln denna tråd är i

"Till detta hör en mängd tekniska detaljer, såsom effektivare hantering av processorkärnor (trådar) och större kontroll över renderingsprocessen inklusive kollisionsdetektering och culling. Det mesta syftar till att öppna upp för kompetenta utvecklare att utnyttja den tillgängliga beräkningskraften."

Bra då kanske flerkärniga processorer kan utnyttjas bättre (Mantle handlade väl om att avlasta från processorn (vilket kan vara en fördel för svaga processorkärnor som tex Kabini, Atom osv)

Så AMD som kanske visst om detta med DX12, lanserade Mantle för att försöka framstå som det var dom som skapade eller manade fram DX12.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så AMD som kanske visst om detta med DX12, lanserade Mantle för att försöka framstå som det var dom som skapade eller manade fram DX12.

Sen kanske det behövs någon som slänger kol på elden om dom tar 6 år på sig att utveckla nästa version?

Permalänk
Medlem

Vill jag köra Windows 8.1 så kan jag göra det redan idag, men inte ens om det fanns spel som stödde Directx 12 så skulle jag byta från Windows 7. De flesta spel är ändå DX10 och 9. Finns med andra ord ingen större anledning ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så AMD som kanske visst om detta med DX12, lanserade Mantle för att försöka framstå som det var dom som skapade eller manade fram DX12.

Självklart är det IHVs som utvecklar DirectX, det är dem som utvecklar hårdvaran samt skriver och implementerar all funktion i drivrutinerna och den är redo innan Microsoft lägger till eller kan testa nya funktioner i någon mån, skulle de inte kunna testa och utveckla något (oavsett api) så hade det blivit svårt att komma fram till vad Microsoft bör satsa på i förbättringar/förändringar. PRT i Direct3D 11.2, som Nvidia fortfarande inte har i Maxwell (11.0) är en funktion som AMD skapade och skeppade som extension till OpenGL 4.2, ARB i 4.3 och fick med i Khronos standard (ARB) från 4.4, som kom ut straxt före 11.2. Allt sånt här utvecklas ganska parallellt med varandra. De utvecklar hårdvara alltså funktioner/effekter/tekniker, de bryr sig egentligen inte om APIer så länge de kan göra sitt jobb och ingen klagar särskilt mycket. Mantle gjorde dem för att resurserna redan finns så pass i drivrutinerna och någon klagade. Någon som inte nöjde sig med att "vi försöker få med förbättringar inom dessa och dessa områden till nästa Direct3D/X" alltså. Microsoft har inte resurser att på egen hand forska och ta fram nya teknologier som behöver viss hårdvarufunktion o.s.v. inom 3D-utvecklingen. Apier som konkurrerar ligger både före och efter varandra, oftast samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Sen kanske det behövs någon som slänger kol på elden om dom tar 6 år på sig att utveckla nästa version?

Nja, tror snarare att Mantle bara påskyndade annonseringen av DX12, inte utvecklingen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Madness! Intel, AMD och nVidia.. samarbetar? Impossibruu! Kan möjligvis leda till DirectX död om detta går bra. http://news.softpedia.com/news/NVIDIA-Intel-and-AMD-Join-Forc...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Ja, på samma sätt som det skulle vara svårt att förstå hur en motorfantast skulle köra en Fiat Punto..bara för att den fungerar.

vilken bil sort är w8 då?

Jo just ja, på tal om din bil-jämnförelse så ska jag undervisa dig och folket som råkar läsa detta svar:
Koenigsegg, sveriges ända sportbil.
Som byggs och utvecklas här i sverige.
De tänker så här, efter som deras bil är så pass bra i grunden...
så varje gång en ny model släpps, kan en ägare utav en Koenigsegg få sin bil updaterad.
Så den matchar den senaste modelen.

ps detta långa svar, var kanske inte just till dig. Utan mer till folk som säger
att det är självklart att man måste köpa ett nytt windows, om man vill ha det senaste dx...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

För det första vill jag inte att Microsoft ska tvingas licensiera ut hela sitt operativsystem (som ditt exempel med iOS).

Varför inte?

Både Microsoft och Apple har ju genom tiderna haft en dominerande ställning med sina produkter (obs: jag gillar inte att myndigheter lägger sig i detta, men föröker bara förstå det som jag upplever som en stor inkonsekvens i dina åsikter)?

Skrivet av thomas_skane:

Googles sökmotor är fullt utbytbar mot t.ex. Bing!.

Nej. Tycker att Bing inte alls fungerar i närheten så bra som Google Search. För mig är det iaf ingen ersättningsbar produkt. Sorry.

Skrivet av thomas_skane:

Däremot är DirectX inte utbytbar och låser kunderna i Windows.

1. Direct X är ett av två stora 3D API. Det är utbytbart emot OpenGL (som jag tycker är riktigt trevligt).

2. Om vi skall räkna upp alla propipertära API:er som finns i operativsystem och mjukvaror i världen så tror jag att denna listan kan bli *extremt* lång. Några exempel är fönsterhantering i OS X (även om kärnan Darwin är OSS så är inte fönsterhanteraren och dess API:er det). Ett annat är GMS (Google Mobile Services) som är gratis, men inte fritt att använda på andra system än Googles certifierade version av Android och inte heller OSS. Detta till skillnad ifrån AOSP (Android Open Source Project). Alltså blir du precis lika inlåst till Google och deras villkor om du vill ha den kompletta Android-upplevelsen. Sedan så finns det en hög med andra exempel som är helt analoga med ditt gällande Windows och dess DX API.

Skrivet av thomas_skane:

Men principen är den samma.

Problemet är att jag upplever att du har väldigt subjektiva åsikter om Microsoft och DX, fast just principerna är precis de samma i tusentals andra fall.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemos:

jag undervisa dig och folket som råkar läsa detta svar:
Koenigsegg, sveriges ända sportbil.
Som byggs och utvecklas här i sverige.
De tänker så här, efter som deras bil är så pass bra i grunden...
så varje gång en ny model släpps, kan en ägare utav en Koenigsegg få sin bil updaterad.
Så den matchar den senaste modelen.

Tack.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/upgrade-to-windows-8

Hoppas att även du uppgraderat din bildning idag.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemos:

vilken bil sort är w8 då?

Jo just ja, på tal om din bil-jämnförelse så ska jag undervisa dig och folket som råkar läsa detta svar:
Koenigsegg, sveriges ända sportbil.
Som byggs och utvecklas här i sverige.
De tänker så här, efter som deras bil är så pass bra i grunden...
så varje gång en ny model släpps, kan en ägare utav en Koenigsegg få sin bil updaterad.
Så den matchar den senaste modelen.

ps detta långa svar, var kanske inte just till dig. Utan mer till folk som säger
att det är självklart att man måste köpa ett nytt windows, om man vill ha det senaste dx...

Skickades från m.sweclockers.com

W8 är snabbare.

Apple jobbar med uppdateringar på samma sätt med OSX och om jag inte minns fel så har även MS sagt att dom ska jobba mer med uppdateringar av befintligt OS istället helt nya versioner.
Det tråkiga nu är att folk är så vansinnigt rädda för förändringar och följer mer eller mindre grupptryck i sammanhang som detta med W8 hatet. Sedan 8.1 är det rikitgt bra men det dömdes av många efter 2 minuter i 8.0.

Jag tycker som sagt att det känns helt rimligt att dom slopar DX uppdateringar till ett OS efter 7 år på marknaden

Permalänk
Medlem

Det är roligt att det finns så många experter på DX, Mantle och Open GL på Sweclockers sida!
Alla (nästan) verkar säkra på att både Open GL & Mantle är bättre än DX.

Sedan verkar det som att det finns ett (verbalt) 3e världskrig mellan W7, W8 och vi måste förstöra landet MS. (fred är också ett alternativ, alla behöver inte gilla samma OS (finns alternativ) eller ha rätt. Tyckande är inte fakta.)

Är trevligt med ett nytt DX tycker jag, sen så får vi se hur mycket gott som kommer ur det, eller vad som kommer hända med mantle och Open GL. (Open GL fortsätter väl att vara ett komplement/alternativ till windows DX för utvecklare)
Förhoppningsvis så får vi snyggare spel.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så AMD som kanske visst om detta med DX12, lanserade Mantle för att försöka framstå som det var dom som skapade eller manade fram DX12.

Du missar en öppning här om man skall gå på den linjen, Nvidia skapar DirectX 12 tillsammans med Microsoft (fast egentligen helt själva iom att det ändå är Nvidia vi talar om). AMD drar sedan nytta av av Nvidias jobb och döper om det och lanserar det i förtid under namnet Mantle.

Så där, nu har jag fixat en riktigt schysst konspirationsteori.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Jag tror lite att du missade min poäng. Juridiskt sett tar bara konkurrenslagstiftning sikte på det som riskerar att skada marknaden, t.ex. dominans. Något jag håller helt med. Jag förstår inte var som skulle vara inkonsekvent med det så du får gärna utveckla. Själv ska jag utveckla mig i stort en sista gång.

Det vore rent ut sagt dumt att påstå att Microsoft inte har spelmarknaden för PC i något av ett järngrepp (se marknadsandel om 95% nedan) och att DirectX är en väldigt stor anledning till detta. Massor med spelare hade gärna gått över till Apple eller någon typ av Linux. Men det går inte att kombinera ett stor intresse för dataspel på PC och något annat än Windows.

Skrivet av martinot:

Både Microsoft och Apple har ju genom tiderna haft en dominerande ställning med sina produkter (obs: jag gillar inte att myndigheter lägger sig i detta, men föröker bara förstå det som jag upplever som en stor inkonsekvens i dina åsikter)?

Om Apple får samma andel av marknaden som PC har idag kan vi definitivt diskutera huruvida Apple ska "öppna upp" sina tekniker. Men så ser marknaden inte ut idag. Microsoft har, enligt Wikipedia, ca 60/90% (Datorer/Webbklienter) av hela PC-marknaden och när det kommer till "speldatorer" så är det nog en bra bit över 90%. Av Steamanvändarna (Februari) har 95% Windows.

Har man 95% av en marknad är någonting fel - mycket fel. Det är ingen hälsosam marknad - Inte ens en fri marknad. För paradoxalt nog måste en marknad ibland regleras för att vara fri. Detta ser man också den den stagnation av utveckling på operativsystemsfronten som PC lider av. Jämför utvecklingen 1980-1995 med 1995-2010 och jämför även utvecklingen för mobiltelefoner med PC de senaste 30 åren. Visst finns det många andra faktorer men det händer anmärkningsvärt lite på mjukvarosidan för PC jämfört med annan teknik och de flesta innovationer (vi pratar fortfarande mjukvara) verkar komma från Apple.

Skrivet av martinot:

Nej. Tycker att Bing inte alls fungerar i närheten så bra som Google Search. För mig är det iaf ingen ersättningsbar produkt. Sorry.

1. Direct X är ett av två stora 3D API. Det är utbytbart emot OpenGL (som jag tycker är riktigt trevligt).

Det är inte samma sak, inte ur konsumentens perspektiv. Jag kan inte välja om jag vill spela ett spel i DirectX eller i OpenGL. Half-life hade en gång i tiden möjlighet att välja men det är ett av några undantagsfall. Vill jag däremot söka på "bilar" så funkar det bra att använda antingen Google eller Bing! - Det är bara olika kvalité på tjänsten. Det är skillnad i kvalité DirectX och OpenGL också men jag kan inte välja. Finns Battlefield till DirectX så måste jag ha DirectX och därmed måste jag ha Windows.

Jämförbart hade varit om du inte kunnat använda Google i Internet Explorer utan måste ha använda Chrome och att mer än hälften av alla webplatser bara funkar om du Googlar dem. Nu är detta ett lite konstigt exempel men det var du som gjorde en analogi till sökmotorer.

Skrivet av martinot:

2. Om vi skall räkna upp alla propipertära API:er som finns i operativsystem och mjukvaror i världen så tror jag att denna listan kan bli *extremt* lång. Några exempel är fönsterhantering i OS X (även om kärnan Darwin är OSS så är inte fönsterhanteraren och dess API:er det). Ett annat är GMS (Google Mobile Services) som är gratis, men inte fritt att använda på andra system än Googles certifierade version av Android och inte heller OSS. Detta till skillnad ifrån AOSP (Android Open Source Project). Alltså blir du precis lika inlåst till Google och deras villkor om du vill ha den kompletta Android-upplevelsen. Sedan så finns det en hög med andra exempel som är helt analoga med ditt gällande Windows och dess DX API.

Android ligger inte i närheten av den ställning som Microsoft har. Räknar man försäljning är iOS är Android väldigt jämna (40-60%) och även i en ganska nyttig konkurrens. Av de totala telefonerna i världen skulle jag gissa att Symbian fortfarande är störst.

Android är även till stor del open source så det är en lustig jämförelse med Windows bara för att dem båda är operativsystem. Det skulle t.ex. inte vara tillåtet att göra en egen version av Windows likt de olika (fullt lagliga) moddar som finns till Android. Google Mobile Services är mig veterligen inget API utan en grupp program. Jag behöver inte Gmail, Google Play, Google+ eller alla andra program som skickas med. Det finns flera moddar som låter dig köra Android utan Google. Android har fullt stöd för att jag ska kunna installera vilken .apk-fil jag vill genom att bocka i en ruta. Igen - Utbytbarheten för mig som konsument. Jag kan inte byta ut DirectX mot OpenGL eller Mantle och få en likvärdig (om än sämre/bättre) upplevelse. Installerar jag inte DirectX och Windows kan jag inte spela majoriteten av de stora spelen, punkt. Det tar stopp där och det finns inget sätt att gå runt på laglig väg.

Däremot skulle man kanske kunna diskutera iOS. Särskilt om det växer sig större. Apple är bra på att låsa in sina användare och ute sina konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Du missar en öppning här om man skall gå på den linjen, Nvidia skapar DirectX 12 tillsammans med Microsoft (fast egentligen helt själva iom att det ändå är Nvidia vi talar om). AMD drar sedan nytta av av Nvidias jobb och döper om det och lanserar det i förtid under namnet Mantle.

Så där, nu har jag fixat en riktigt schysst konspirationsteori.

Vi vet att DX12 har varit i utveckling längre än Mantle så det är ingen konspiration.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag tror lite att du missade min poäng. Juridiskt sett tar bara konkurrenslagstiftning sikte på det som riskerar att skada marknaden, t.ex. dominans. Något jag håller helt med. Jag förstår inte var som skulle vara inkonsekvent med det så du får gärna utveckla. Själv ska jag utveckla mig i stort en sista gång.

Det vore rent ut sagt dumt att påstå att Microsoft inte har spelmarknaden för PC i något av ett järngrepp (se marknadsandel om 95% nedan) och att DirectX är en väldigt stor anledning till detta. Massor med spelare hade gärna gått över till Apple eller någon typ av Linux. Men det går inte att kombinera ett stor intresse för dataspel på PC och något annat än Windows.

Om Apple får samma andel av marknaden som PC har idag kan vi definitivt diskutera huruvida Apple ska "öppna upp" sina tekniker. Men så ser marknaden inte ut idag. Microsoft har, enligt Wikipedia, ca 60/90% (Datorer/Webbklienter) av hela PC-marknaden och när det kommer till "speldatorer" så är det nog en bra bit över 90%. Av Steamanvändarna (Februari) har 95% Windows.

Har man 95% av en marknad är någonting fel - mycket fel. Det är ingen hälsosam marknad - Inte ens en fri marknad. För paradoxalt nog måste en marknad ibland regleras för att vara fri. Detta ser man också den den stagnation av utveckling på operativsystemsfronten som PC lider av. Jämför utvecklingen 1980-1995 med 1995-2010 och jämför även utvecklingen för mobiltelefoner med PC de senaste 30 åren. Visst finns det många andra faktorer men det händer anmärkningsvärt lite på mjukvarosidan för PC jämfört med annan teknik och de flesta innovationer (vi pratar fortfarande mjukvara) verkar komma från Apple.

Det är inte samma sak, inte ur konsumentens perspektiv. Jag kan inte välja om jag vill spela ett spel i DirectX eller i OpenGL. Half-life hade en gång i tiden möjlighet att välja men det är ett av några undantagsfall. Vill jag däremot söka på "bilar" så funkar det bra att använda antingen Google eller Bing! - Det är bara olika kvalité på tjänsten. Det är skillnad i kvalité DirectX och OpenGL också men jag kan inte välja. Finns Battlefield till DirectX så måste jag ha DirectX och därmed måste jag ha Windows.

Jämförbart hade varit om du inte kunnat använda Google i Internet Explorer utan måste ha använda Chrome och att mer än hälften av alla webplatser bara funkar om du Googlar dem. Nu är detta ett lite konstigt exempel men det var du som gjorde en analogi till sökmotorer.

Android ligger inte i närheten av den ställning som Microsoft har. Räknar man försäljning är iOS är Android väldigt jämna (40-60%) och även i en ganska nyttig konkurrens. Av de totala telefonerna i världen skulle jag gissa att Symbian fortfarande är störst.

Android är även till stor del open source så det är en lustig jämförelse med Windows bara för att dem båda är operativsystem. Det skulle t.ex. inte vara tillåtet att göra en egen version av Windows likt de olika (fullt lagliga) moddar som finns till Android. Google Mobile Services är mig veterligen inget API utan en grupp program. Jag behöver inte Gmail, Google Play, Google+ eller alla andra program som skickas med. Det finns flera moddar som låter dig köra Android utan Google. Android har fullt stöd för att jag ska kunna installera vilken .apk-fil jag vill genom att bocka i en ruta. Igen - Utbytbarheten för mig som konsument. Jag kan inte byta ut DirectX mot OpenGL eller Mantle och få en likvärdig (om än sämre/bättre) upplevelse. Installerar jag inte DirectX och Windows kan jag inte spela majoriteten av de stora spelen, punkt. Det tar stopp där och det finns inget sätt att gå runt på laglig väg.

Däremot skulle man kanske kunna diskutera iOS. Särskilt om det växer sig större. Apple är bra på att låsa in sina användare och ute sina konkurrenter.

Är det inte bara för dom andra utvecklarna av operativsystem att göra bättre OS, men så länge det inte finns bra alternativ så är det Windows & DX / open gl som gäller .
Linux börjar närma sig, så kan bli en intressant framtid.
Google & Mac (Apple) är inte öppnare än Windows.
Om du inte är nöjd med DX byt OS.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Är det inte bara för dom andra utvecklarna av operativsystem att göra bättre OS, men så länge det inte finns bra alternativ så är det Windows & DX / open gl som gäller .
Linux börjar närma sig, så kan bli en intressant framtid.
Google & Mac (Apple) är inte öppnare än Windows.
Om du inte är nöjd med DX byt OS.

Det är dock inte bara att göra bättre. DirectX har Microsoft ensamrätt på och denna håller dem stenhårt i. Läs ovan i min post, särskilt om utbytbarhet.

Linux har "börjar närma sig" i 20 år nu. Det funkar fint om du inte ska göra någonting spelrelaterat - Precis som Mac.

Android är öppnare än Mac och Windows. Läs mitt inlägg ovan.

Jag är missnöjd men kan inte byta. DirectX är i sig ingen dålig teknik men den används av Microsoft för att kontrollera marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Varför inte?

Både Microsoft och Apple har ju genom tiderna haft en dominerande ställning med sina produkter (obs: jag gillar inte att myndigheter lägger sig i detta, men föröker bara förstå det som jag upplever som en stor inkonsekvens i dina åsikter)?

Nej. Tycker att Bing inte alls fungerar i närheten så bra som Google Search. För mig är det iaf ingen ersättningsbar produkt. Sorry.

1. Direct X är ett av två stora 3D API. Det är utbytbart emot OpenGL (som jag tycker är riktigt trevligt).

2. Om vi skall räkna upp alla propipertära API:er som finns i operativsystem och mjukvaror i världen så tror jag att denna listan kan bli *extremt* lång. Några exempel är fönsterhantering i OS X (även om kärnan Darwin är OSS så är inte fönsterhanteraren och dess API:er det). Ett annat är GMS (Google Mobile Services) som är gratis, men inte fritt att använda på andra system än Googles certifierade version av Android och inte heller OSS. Detta till skillnad ifrån AOSP (Android Open Source Project). Alltså blir du precis lika inlåst till Google och deras villkor om du vill ha den kompletta Android-upplevelsen. Sedan så finns det en hög med andra exempel som är helt analoga med ditt gällande Windows och dess DX API.

Problemet är att jag upplever att du har väldigt subjektiva åsikter om Microsoft och DX, fast just principerna är precis de samma i tusentals andra fall.

mvh,
martin

Hade inte "staten" lagt sig i vad företag gör så skulle du, som slutkund, fått betala i slutändan.

Skrivet av Orici:

Vi vet att DX12 har varit i utveckling längre än Mantle så det är ingen konspiration.

Ursäkta men hur vet du det? Insiderinformation? Om så... Kan du hänvisa till källa eller gissar du bara?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Microsoft har nog suttit utvecklat DX12 i minst 3 år om inte mer.
Det har vi INGEN aning om.
Dom tvingar inte folk det är ett val att byta till w8.1.
Vill du köra W7 np kör det men du har inte stöd för vissa saker, det är EXAKT samma inom andra OS tex IOS WP8 Andriod.

Du tycker inte det är värt 1000kr det är ju tyck och smak.

Lite svårt jämföra Mac VS Microsoft då dom gör Konsol UI / ports och PC och WP8 och Surface OS.

Och dom vill göra alla OS kompatibla med varandra så dom slipper overhead i koden och kan utnyttja det till PC och konsol och massa annat.

Låter nästan roligt när du säger AMD tvingar Microsoft uppdatera DX12 tror snarare dom bara väntat på AMD skulle släppa något och bamm 3-4 år av DX12 utveckling med Xbox One och massa annat.

Enligt NVIDIAs blogg har de arbetat med Microsoft på DirectX 12 i 4 år.

http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/directx-12/

Skrivet av Tumnus:

Ursäkta men hur vet du det? Insiderinformation? Om så... Kan du hänvisa till källa eller gissar du bara?

Se ovan.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemos:

vilken bil sort är w8 då?

Jo just ja, på tal om din bil-jämnförelse så ska jag undervisa dig och folket som råkar läsa detta svar:
Koenigsegg, sveriges ända sportbil.
Som byggs och utvecklas här i sverige.
De tänker så här, efter som deras bil är så pass bra i grunden...
så varje gång en ny model släpps, kan en ägare utav en Koenigsegg få sin bil updaterad.
Så den matchar den senaste modelen.

ps detta långa svar, var kanske inte just till dig. Utan mer till folk som säger
att det är självklart att man måste köpa ett nytt windows, om man vill ha det senaste dx...

Det är ju dock självklart. Du kan väl inte påstå att bilbranschen utvecklas i samma takt som datorbranschen?

Datorbranschen går framåt i snabb takt, både på hård- och mjukvarusidan, och det är ju naturligt att MS inte vill släppa nya saker till äldre system efter ett tag (Win7 kommer vara 6 år gammalt). De vill att folk ska uppgradera och det kostar pengar att utveckla och ge support för varje system de har.

Koenigsegg tar ju inte direkt lite betalt för att erbjuda den tjänsten, för ingen är väl dum nog att tro att detta inte räknas in när de sätter sina priser?