Vi saknar kvadrater på hastigheterna:
v² − v₀² = 2 a s
Så ser formeln ut, och det är inte mycket att göra åt. Man får välja en referensriktning i problemet själv. Definierar man positiv rörelse uppåt så måste det gälla för alla ingående delar. Vad den generella formeln säger är att skillnaden mellan kvadraterna av nuvarande och ursprunglig hastighet under konstant acceleration är 2 a s. Det går här inte att byta på minustecknet i vänsterledet, för då pratar man helt plötsligt om en positiv summa av två hastigheter (v lär inte bli imaginär), och det är något annat. Det slutliga tecknet i högerledet efter att ha satt in uppgiftens parametrar beror på åt vilket håll accelerationen i uppgiften är riktad.
Dessa saker låter nog mer förvirrande i skrift än vad de är. Det viktiga är att välja en referensriktning och vara konsekvent, och vara medveten om att variabler så som ett a i sig kan innehålla tecken, vilket säger något om vad som händer.
Det vore ett bedrövligt betyg på landets utbildningar om det inte hjälpte att studera fysik en massa eftergymnasiala år .
Jag tror att mycket handlar om att se saker och ting i många olika områden under lång tid. Att ha läst mer "avancerade" kurser gör också att man lättare direkt ser vad som är kärnan i enkla (relativt sett; första gången man såg dem var de inte nödvändigtvis enkla) uppgifter.
Att lära sig vara noggrann med enheter ligger definitivt inom räckhåll redan på gymnasienivå, och något som lärare bör se till att elever är hela tiden. Man kan inte bara numeriskt addera två termer med olika enhet, och man kan inte skriva likheter med olika enheter på båda sidor (vissa enheter går att omvandla in i varandra genom skalfaktorer, som m/s och km/h, men då beskriver de ju egentligen "samma sak" (samma "storhet"), men skriver någon 5 m + 7 m/s så behöver de gå tillbaka till ritbordet). Att behålla variabler i sina uttryck i stället för att sätta in siffror gör att man hela tiden kan se att "det här är en sträcka, det här är en tid, det här är en acceleration", osv. Det gör saker tydligare.
Men ja, att nöta uppgifter är bra, men också att se till att nöta konstruktivt: inte slarva med hur man skriver sina lösningar, utan skriva ordentligt och motivera egentligen varje steg, även om det aldrig är någon annan som kommer läsa detta. Skriver man "F = m a" så ska man, hur självklart det än må verka vid stunden, skriva att det är Newtons andra lag (det räcker att sätta notisen "N II" eller något för sig själv, så länge det framgår). Inför man en variabel ska man ha en notis om vad det är (figurer är ofta bra). Använder man att en viss storhet är konserverad under förloppet så ska man motivera varför — kan man inte motivera varför så får man läsa teorin igen, och igen, och igen, och igen, och är det fortfarande inte klart så kanske man behöver fråga någon för att komma vidare (eller pausa och försöka igen). Svarar man i newton när enheten frågar om ett tryck och inte en kraft så ska man haja till och leta upp felet (eftersom tryck mäts i pascal som är N/m² så har man troligen missat att dela med en area någonstans — var är arean, och varför?). Det måste inte bli en uppsats av varje uppgift, men varje steg ska vara i någon mån dokumenterat. Är det något man kan vara kortfattad med så är det ren algebra och aritmetik — det är sällan intressant, så länge man gör rätt .
Med ren mängdträning så blir man också effektivare i sina lösningar och kanske framför allt bättre på att minimera slarvfel. Ögonen tittar automatiskt på de bitar som är viktiga och kontrollerar kontinuerligt att man är rätt ute. Där ingår dimensionsanalys av enheter och rimlighetskontroller. På samma sätt som en erfaren murare direkt ser ojämna fogar eller en fönstermontör ser slarvigt ditsatta lister så ser den som räknat fysik länge direkt saker som enhetsfel och skakigt/obefintligt motiverade beräkningar och resonemang.
När jag gjort uppgifter inom ett nytt ämne och oundvikligen begått fel och fastnat upprepade gånger så har jag också skrivit ner mina exakta tankegångar i blocket. Det gör att jag formulerar exakt vad det var som jag fastnade på och att jag ser till att jag förstår detta innan jag går vidare. När man lärt sig mer kan det vara nyttigt att bläddra tillbaka i räknehäftet och läsa dessa kommentarer för att se om man faktiskt tänkte rätt till slut och att sakerna nu är "självklara" (det ska de ju vara om man lärt sig något). Det känner jag var en bra metod för mig.
Sedan så handlar det som sagt också mycket om mängdträning, och över en längre tid. Om man räknat mycket under en tidsperiod och har allt i huvudet samtidigt (typiskt fram tills man lämnar inte tentan) och sedan gör något annat ett tag så kanske man tappar spetskunskapen, men hjärnan fortsätter att processa denna kunskap "i bakgrunden". Nästa gång man ser liknande uppgifter så kan saker helt plötsligt se enklare ut; det kan ibland vara så lätt som att sova på saken (själv har jag flera gånger vaknat med ett ryck mitt i natten av att ha kommit på något jag grubblat på tidigare på kvällen ). Ju mer man lär sig, desto fler kopplingar kan man också se, vilket underlättar ytterligare inlärning och gör att enklare problem som man en gång kämpat med kan te sig vansinnigt uppenbara.
Mer kortfattat: lös uppgifter ordentligt och konstruktivt, gå tillbaka och titta på de fel som gjorts för att se till att man förstått och lär sig känna igen vanliga "fällor", och glöm inte att sova ibland.