Permalänk

Någon som kan säga om det blir en "väsentlig skillnad" i prestanda om man byter från orginal HD till SSD för datastore när man kör ESXI och någon Linux samt 3-4 Win7 virtuella maskiner.
Vet att det givetvis beror på vad maskinerna kör osv men jag är nyfiken på om det finns någon allmän känsla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Man kan ju "hacka" den nya också, så får man det bästa av båda världar

Det finns redan, jag sökte efter den här om dagen när jag funderade på att uppgradera min Windows Server 2012 Essentials till R2 och hittade en moddad variant på den nyaste (från december tror jag det var) där stödet för nya operativen finns.
Men efter att jag läst på lite till och insåg att man inte kan uppgradera Windows Server utan måste installera det på nytt och sedan migrera så sket jag i det.

Ska se om jag hittar länken igen...

Edit: varsågod! http://www.hardwareluxx.com/index.php/news/software/drivers/2...

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Skrivet av DeeJay1:

Det finns redan, jag sökte efter den här om dagen när jag funderade på att uppgradera min Windows Server 2012 Essentials till R2 och hittade en moddad variant på den nyaste (från december tror jag det var) där stödet för nya operativen finns.
Men efter att jag läst på lite till och insåg att man inte kan uppgradera Windows Server utan måste installera det på nytt och sedan migrera så sket jag i det.

Ska se om jag hittar länken igen...

Edit: varsågod! http://www.hardwareluxx.com/index.php/news/software/drivers/2...

Jag tror det var den han menade, tror nämligen den varit på tal innan i tråden. Så han ville nog inte ge sig på att "hacka" den på egen hand, utan använda sig utav den du länkade till

Mvh
A

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av miniGranis:

Någon som kan säga om det blir en "väsentlig skillnad" i prestanda om man byter från orginal HD till SSD för datastore

Det är typ en faktor 10 i prestanda, som märks mer när du har fler virtuella maskiner i gång samtidigt. Jag har SSD i alla mina fyra esxi-burkar som används för det som normalt brukar vara väldigt slött som t.ex. SBS2008 och SBS2011. Iofs tweakade maskiner där varken Exchange eller SQL får härja fritt med tilldelat internminne.

Permalänk
Inaktiv

Vilken är den "Bästa" processorn man kan använda till denna?

Permalänk
Skrivet av TheFork:

Kan meddela att fläktbytet gick alldeles utmärkt!

Fläkten i fråga blev en Scythe Slip Stream á 1900 rpm och 3 pinnar, som genom en gammal varvtalsregulator från Zalman landade på ca 1100 rpm och uppåt (avläst från BIOS). Valde att rota fram ytterligare ett motstånd för att få ned den under 900 rpm, men skulle förmodligen inte höra någon skillnad över hårddiskarnas enträgna surrande. Hursomhelst gjorde bytet väldigt gott för ljudnivån.

Får återigen tacka för tipset att använda en vanlig 3-pin-fläkt.

Även jag har nu roat mig med ett fläktbyte.
Satte, precis som thefork i en Scythe Slip Stream 1900rpm som i sig vid maxvarv har ungefär samma fläktljud som en Volvo 240/740. Galet luftflöde dock! Men nyttjade, även detta likt thefork ovan, en gammal Zalman varvtalsregulator jag hade liggandes och nu rullar fläkten på ca 1000 rpm och uppåt. Väldigt tyst och fint.

Kan nämnas att temperaturen är densamma, mina diskar ligger mellan 27-30grader, precis som med orginalfläkten men nu betydligt tystare.
Dock tror jag att största skillnaden får man om man byter PSU-fläkten. Har beställt en Noiseblocker BlackSilent Fan XM1 Fan - 40mm från ebay, enligt detta inlägg men det känns ändå lite läskigt att byta ut psu-fläkten. Får se hur jag gör, beställningen gjordes i sann ebay-impuls-anda, precis som man ska göra

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sifear:

La du till den via add by warrenties eller hur bar du dig åt? Lite nyfiken

Ärligt talat minns jag inte hur jag gjorde. Gjordes dock när jag laddade ner bios för att lagra lokalt så mycket möjligt att jag använde add by warranties-grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Vilken är den "Bästa" processorn man kan använda till denna?

Alla G7;or har fastlödd CPU så den går inte att byta. N54L är vassare än N40L som är vassare än N36L. I nya Gen8 går det däremot att byta CPU.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det är typ en faktor 10 i prestanda, som märks mer när du har fler virtuella maskiner i gång samtidigt. Jag har SSD i alla mina fyra esxi-burkar som används för det som normalt brukar vara väldigt slött som t.ex. SBS2008 och SBS2011. Iofs tweakade maskiner där varken Exchange eller SQL får härja fritt med tilldelat internminne.

Ok, tack känns som att en SSD får bli nästa inköp då..

Permalänk
Medlem

Är bara lite nyfiken, men vad ska du använda 3-4 win7 maskiner till? Förstår inte varför man kör ett icke server os på en server. Antar att det kan ha att göra med att du redan har en win7 licens och inget övrigt?

Permalänk

Bara till småsaker, en mailserver, en maskin med div Perl hack för eget bruk (igång 7-24) denna kör även 1-wire temp avläsningar, Telldus mm mm, en Perl utvecklingsmaskin, en för Handbrake (video encode - spelar ingen roll att det tar lång tid..)

Allt skulle kunna snurra på en fysisk installation men det blir så mycket enklare att separera "lek" miljöer från dem som gör "verklig" nytta och sedan bara flytta över till rätt maskin när det skall köras i skarp drift.

Permalänk
Medlem

Hur snabb (eller långsam) är en sån här i W2k12R2?

Funderar på att skaffa en som backup-burk som kommer att vara igång typ en gång varannan vecka för att backa NASen och kommer isf köra med 3-4st SATA (ingen form av RAID utan 3-4 separata diskar) och boota på SSD. Kommer förmodligen också att köpa minst 2GB extra RAM samtidigt.

Orkar den kontinuerligt maxa GbE sekventiell skrivning (förutsatt att disken orkar med naturligtvis)?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Micke O:

Hur snabb (eller långsam) är en sån här i W2k12R2?

Valet av operativ spelar mindre roll för prestandan mot disk, däremot funktionaliteten.

Min N54L med XPenology skyfflar runt 100 MB/sek till en 4-diskars SHR raid (WD red) via iSCSI och cpun nyttjas då 40%. Att köra w2k12r2 på den låter som, typ overkill. Kolla @ http://www.synology.com/en-us/dsm/app_packages/all_app så får du veta vad den kan klara av. Någon skillnad i cpu-ätande mot diskarna med w2k12r2 relativt något annat lär du nog inte märka av. Jag startar min N54L mha WOL och stänger av den via web-interfacet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Valet av operativ spelar mindre roll för prestandan mot disk, däremot funktionaliteten.

Min N54L med XPenology skyfflar runt 100 MB/sek till en 4-diskars SHR raid (WD red) via iSCSI och cpun nyttjas då 40%. Att köra w2k12r2 på den låter som, typ overkill. Kolla @ http://www.synology.com/en-us/dsm/app_packages/all_app så får du veta vad den kan klara av. Någon skillnad i cpu-ätande mot diskarna med w2k12r2 relativt något annat lär du nog inte märka av. Jag startar min N54L mha WOL och stänger av den via web-interfacet.

Tack för info.

Jag har en DS1512+ som är en av burkarna som ska backas. Jag har övervägt att köra Xpenology på N54L men sprider gärna risken genom att låta backup och primärlagring ha olika OS. Dessutom jag har läst att folk har problem med prestandan på backuper i DSM5 (mellan två DiskStations alltså), annars hade det kunnat vara ett alternativ även om det säkert kommer att lösas med tiden.

Min nuvarande backupburk (C2D E6??? 2.66GHz, 4GB RAM) som kör W2k12R2 ligger och snittar stabila 113MB/s vid backup från NASen. Tyvärr anser "hyresvärden" till min offsite backup att den tar för stor plats rent fysiskt (minitower) och hotar att vräka den

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

kanske lite fel tråd för denna fråga men tar den endå. Är sugen på att lägga in EXSI på min maskin som idag kör Xpenology finns de möjlighet att spara alla inställningar jag har idag och dra in Exsi sen xpenology igen och openelec och ha kvar alla inställingar användare och addons jag använder mig av på xpenology?

Permalänk
Skrivet av Eawo:

kanske lite fel tråd för denna fråga men tar den endå. Är sugen på att lägga in EXSI på min maskin som idag kör Xpenology finns de möjlighet att spara alla inställningar jag har idag och dra in Exsi sen xpenology igen och openelec och ha kvar alla inställingar användare och addons jag använder mig av på xpenology?

Det borde inte vara några problem direkt. Man kan ju göra backup på sina inställningar i Xpenology och lägga in dem sedan på en ren installation. Ligger under "Start-knappen" i Xpenology och sedan "backup & återställ" eller motsvarande beroende på språkinställning.

I övrigt borde nog frågan ligga i granntråden som just behandlar Xpenology.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Graded.se

2012 R2, inga diskar.

Hej. Håller precis på att unboxar min lilla N54L. Den vill dock inte installera.

Den hittar inga diskar vid installation och gnäller om att någon device drivers... Har installerat den nyaste moddade biosen.
Nätverkskort inaktiverat bara för att vara safe..
Alla drivers provade på hps site...

Någon som haft samma problem?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scalare:

Hej. Håller precis på att unboxar min lilla N54L. Den vill dock inte installera.

Den hittar inga diskar vid installation och gnäller om att någon device drivers... Har installerat den nyaste moddade biosen.
Nätverkskort inaktiverat bara för att vara safe..
Alla drivers provade på hps site...

Någon som haft samma problem?

Hittades hårddiskarna innan flashning? Syns hårddiskarna i BIOS?

Permalänk
Skrivet av Scalare:

Hej. Håller precis på att unboxar min lilla N54L. Den vill dock inte installera.

Den hittar inga diskar vid installation och gnäller om att någon device drivers... Har installerat den nyaste moddade biosen.
Nätverkskort inaktiverat bara för att vara safe..
Alla drivers provade på hps site...

Någon som haft samma problem?

Det är ju kända problem med Server 2012, läs bara en liten bit upp i tråden. Kan du prova med nåt annat OS för att konstatera om felet är i hårdvaran eller ej. Exempelvis gick min Server 2008 R2 rakt in utan några problem alls (edit: med moddat BIOS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scalare:

Hej. Håller precis på att unboxar min lilla N54L. Den vill dock inte installera.

Den hittar inga diskar vid installation och gnäller om att någon device drivers... Har installerat den nyaste moddade biosen.
Nätverkskort inaktiverat bara för att vara safe..
Alla drivers provade på hps site...

Någon som haft samma problem?

Hade samma problem, för mig var det att iso filen för windows var korrupt. Laddade ner en ny kopia så var det lugnt sen.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Graded.se
Skrivet av Blubben:

Hade samma problem, för mig var det att iso filen för windows var korrupt. Laddade ner en ny kopia så var det lugnt sen.

Aha, ska prova det! Tack.

Diskarna hittas i bios, och windows 7 bootar och fungerar.
Var även samma innan jag provade det nya moddade bioset.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte installera om min NL54 i helgen, förmodligen med ESXi eller XenServer i botten. Jag har tänkt köra en Raid 1 med två diskar, jag har dock bara en tillgänglig just nu. Kan jag installera på den och sedan lägga till den andra disken i raiden utan att förlora någon data eller behöva installera om?

Permalänk
Graded.se
Skrivet av Blubben:

Hade samma problem, för mig var det att iso filen för windows var korrupt. Laddade ner en ny kopia så var det lugnt sen.

Detta hjälpte! Tackar.

Nu är det bara nästa problem, den låser alla VMs i hyper-v under installationerna. Någon som haft problem med Hyper-V på n54l?

EDIT: Har provat 3 olika win 7 isos och 1 win 8. Windows 8an står efter 2h på 12 procent och expanderar filer.
Ideas?

EDIT2: Verkar gå segt även flytt av filer mellan diskarna. Upp lite i speed, sen ner på 0 och så fladdrar det. Aldrig över 10mb/s
Något är galet... Ska kolla bios när jag når datorn annat än via rdp.

Permalänk
Medlem

Har försökt plöja igenom hela tråden utan att hitta något svar på min fråga.
Har en n54l med esxi 5.5 på usb som fungerar fint. kör nu lite blandade vms med linux och windows på 250G hddn.
Ganska ny på esxi men skam den som ger sig.
Det bästa hade varit om mina 2TB storage diskar som sitter i slot 3,4 kunde ses och användas i alla olika miljöer.

Har fattat att man kan ha RDM, men som skrivits om så verkar det inte helt stabilt.
Har nu skapat vmfs på de diskarna men det verkar ändå som om man "tilldelar" olika utrymme till varje host.
Är det bätrre att ta en 2TB disk med en linux på som bara delar ut den disken med NFS istället så att hostarna får ansluta till den?
Helt enkelt verkar det finnas olika bra, dåliga sätt att lösa detta på och det hade varit kanon om någon kunde peka mig i rätt riktning, tycker det är svår googlat vad som är praxis att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beqen:

Har försökt plöja igenom hela tråden utan att hitta något svar på min fråga.
Har en n54l med esxi 5.5 på usb som fungerar fint. kör nu lite blandade vms med linux och windows på 250G hddn.
Ganska ny på esxi men skam den som ger sig.
Det bästa hade varit om mina 2TB storage diskar som sitter i slot 3,4 kunde ses och användas i alla olika miljöer.

Har fattat att man kan ha RDM, men som skrivits om så verkar det inte helt stabilt.
Har nu skapat vmfs på de diskarna men det verkar ändå som om man "tilldelar" olika utrymme till varje host.
Är det bätrre att ta en 2TB disk med en linux på som bara delar ut den disken med NFS istället så att hostarna får ansluta till den?
Helt enkelt verkar det finnas olika bra, dåliga sätt att lösa detta på och det hade varit kanon om någon kunde peka mig i rätt riktning, tycker det är svår googlat vad som är praxis att göra.

Min polare kör så att flera VMS använder sig av samma hårddiskar. Han har ett raid kort tror de är det som behövs för att esxi ska klara av de. Är nybörjare inom detta ämne men kanske hjälper något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scalare:

Detta hjälpte! Tackar.

Nu är det bara nästa problem, den låser alla VMs i hyper-v under installationerna. Någon som haft problem med Hyper-V på n54l?

EDIT: Har provat 3 olika win 7 isos och 1 win 8. Windows 8an står efter 2h på 12 procent och expanderar filer.
Ideas?

EDIT2: Verkar gå segt även flytt av filer mellan diskarna. Upp lite i speed, sen ner på 0 och så fladdrar det. Aldrig över 10mb/s
Något är galet... Ska kolla bios när jag når datorn annat än via rdp.

Kör inte på ahci på diskarna?
Jag la in det senaste upplåsta bios:et, funkar bra för mig iallafall med Hyper-V.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Graded.se

Replyar mig själv... Visade sig att en av diskarna var trasiga. S.M.A.R.T error direkt i post... Märkte ju dock inte jag via rdp

Vad kör ni för övervakningsmjukvara? Temps? Kontroll av diskar m.m?

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med plex server i dsm läste att den skulle ha svårt å transcoda 1080p. Går de köpa till ett passivt grafikkort och transcoda med eller görs det på processorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken biosmod kör ni? Vet ju inte riktigt vad man vågar sig på..

Jag har kollat lite här:
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/3397-modifi...
Vad jag har förstått så är O41100113.ROM den senaste versionen? Är det den ni har använt er av?

Har även hittat en AMIBCP3.46.EXE, tror det var någon här i tråden som länkade till den.

Jag har skapat en USB-sticka med SP54344.exe från HP, eller man kunde ju inte ladda ned från HP utan att logga in så det fick bli från en länk

Ute på lite hal is här känner jag!

Visa signatur

...excellent