Permalänk
Medlem

Gigabit-linan fungerar inte

Ok, nu ruttnar jag lite. Jag har nyss uppgraderat min lina till gigabit. Problemet är att jag fortfarande endast kan ta emot och skicka 100mbit/s, trots att bredbandsbolaget hävdar att de kopplat på Gigabiten.

Först trodde jag att det var fel på mitt integrerade nätverkskort så idag var jag och köpte ett nytt. Jag har även kollat så att jag har cat5e-kablar. CHECK.

På min Inteno EG/FG 500 (fråga mig inte vilken, det står EG500 på etiketten men när jag loggar in på 192.168.1.1 så står det FG500) lyser WAN-lampan grönt, vilket ska indikera att den är uppkopplad mot 1000mbit. Tidigare lyste den gul/orange.

Nu TROR jag att jag har uteslutit min dator som problemet. Jag har nämligen även IPTV och när jag kollar på HD-kanalerna så går hastigheten på datorn ner till 85-90mbit, vilket tyder på att min router endast skickar ut 100mbit mellan min dator och digitalbox. Dåliga nätverkskablar blir också uteslutet pga detta.

Om 1000mbit-> router ->1000gbit fungerat så borde routern skicka 10-15mbit till digitalboxen och 100 till datorn trots att jag kollar på IPTV, men nu gör den inte detta.

Vad kan problemet vara? Någon???

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmoth:

Ok, nu ruttnar jag lite. Jag har nyss uppgraderat min lina till gigabit. Problemet är att jag fortfarande endast kan ta emot och skicka 100mbit/s, trots att bredbandsbolaget hävdar att de kopplat på Gigabiten.

Först trodde jag att det var fel på mitt integrerade nätverkskort så idag var jag och köpte ett nytt. Jag har även kollat så att jag har cat5e-kablar. CHECK.

På min Inteno EG/FG 500 (fråga mig inte vilken, det står EG500 på etiketten men när jag loggar in på 192.168.1.1 så står det FG500) lyser WAN-lampan grönt, vilket ska indikera att den är uppkopplad mot 1000mbit. Tidigare lyste den gul/orange.

Nu TROR jag att jag har uteslutit min dator som problemet. Jag har nämligen även IPTV och när jag kollar på HD-kanalerna så går hastigheten på datorn ner till 85-90mbit, vilket tyder på att min router endast skickar ut 100mbit mellan min dator och digitalbox. Dåliga nätverkskablar blir också uteslutet pga detta.

Om 1000mbit-> router ->1000gbit fungerat så borde routern skicka 10-15mbit till digitalboxen och 100 till datorn trots att jag kollar på IPTV, men nu gör den inte detta.

Vad kan problemet vara? Någon???

Tack

Det låter som din router enbart har support för 100mbit i wan porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmoth:

Ok, nu ruttnar jag lite. Jag har nyss uppgraderat min lina till gigabit. Problemet är att jag fortfarande endast kan ta emot och skicka 100mbit/s, trots att bredbandsbolaget hävdar att de kopplat på Gigabiten.

Först trodde jag att det var fel på mitt integrerade nätverkskort så idag var jag och köpte ett nytt. Jag har även kollat så att jag har cat5e-kablar. CHECK.

På min Inteno EG/FG 500 (fråga mig inte vilken, det står EG500 på etiketten men när jag loggar in på 192.168.1.1 så står det FG500) lyser WAN-lampan grönt, vilket ska indikera att den är uppkopplad mot 1000mbit. Tidigare lyste den gul/orange.

Nu TROR jag att jag har uteslutit min dator som problemet. Jag har nämligen även IPTV och när jag kollar på HD-kanalerna så går hastigheten på datorn ner till 85-90mbit, vilket tyder på att min router endast skickar ut 100mbit mellan min dator och digitalbox. Dåliga nätverkskablar blir också uteslutet pga detta.

Om 1000mbit-> router ->1000gbit fungerat så borde routern skicka 10-15mbit till digitalboxen och 100 till datorn trots att jag kollar på IPTV, men nu gör den inte detta.

Vad kan problemet vara? Någon???

Tack

Nu är jag inte 100% säker på detta, men har för mig att FG500 inte klarar av 1000mb/s själv, utan du måste brygga ut till en egen router /datorn.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Prova att koppla datorn direkt till fiberadaptern och mät, om det är möjligt.
Vad jag hittade så är port 1 och port 2 på routern 1Gbit-portar, så om du inte redan är kopplad till någon av dem kan du prova det.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Nu är jag inte 100% säker på detta, men har för mig att FG500 inte klarar av 1000mb/s själv, utan du måste brygga ut till en egen router /datorn.

Okej, jag har en router som bara står sedan tidigare, ska prova senare. Är dock osäker på om den stödjer 1000mbit. Men fungerar det att ha få Intenon att skicka både till digitalbox OCH till en annan router utan en massa problem?

Skrivet av ToJa92:

Prova att koppla datorn direkt till fiberadaptern och mät, om det är möjligt.
Vad jag hittade så är port 1 och port 2 på routern 1Gbit-portar, så om du inte redan är kopplad till någon av dem kan du prova det.

Ska se om jag kan koppla datorn enda ut i hallen. Helt klart värt ett försök.

Ska även kolla på förslagen med portarna.

TACK för förslagen! Jag återkommer!

Permalänk
Avstängd

vilken hastighet låser nätverkskortet på ?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är inte detta ett klassiskt olika företag räknar på olika sätt?. Med 100/100 Kan jag ju bara ladda ner i 10-11miB/s.
Om man följer denna mall ska du bara kunna ta emot 100MiB/S

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

vilken hastighet låser nätverkskortet på ?

Hur menar du? Jag kan välja 1gbit (har provat) men kör på "automatic duplex" eller vad det kallas eftersom att det är standard.

Skrivet av jycken:

Ok, jag har nog en EG då (kan inte ha antenner i den), men WIFI-fungerar ändå.

Permalänk
Medlem

Har nu provat köra med fiber-uttaget rakt in i datorn, då har jag Gigabit.

Jag har även provat att byta portar på min Inteno, inget resultat.

Det är alltså någon inställning i Intenon/att jag inte har ytterligare en router mellan Inteno->dator som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmoth:

Har nu provat köra med fiber-uttaget rakt in i datorn, då har jag Gigabit.

Jag har även provat att byta portar på min Inteno, inget resultat.

Det är alltså någon inställning i Intenon/att jag inte har ytterligare en router mellan Inteno->dator som är problemet?

Fungerar det direkt genom uttaget så är tjänsten påslagen. Är du säker på att den där routern kan hantera Gbit?

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Medlem

Om du beställt gigabit men inte fått en ny router från BBB så kommer du inte att få mer än 100mbit via routern. Alla BBB's standard routrar har 100mbit enbart. Så du måste vänta tills du får den nya gigabit routern innan du kommer upp i de hastigheterna. Tycker du borde fått detta förklarat för dig? Eller lyssnade du inte? Det förklarades väldigt tydligt för mig iaf...

Men iaf ja de har kopplat på gigabiten men du får vänta tills du får den nya routern innan du kan använda det via den iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Om du beställt gigabit men inte fått en ny router från BBB så kommer du inte att få mer än 100mbit via routern. Alla BBB's standard routrar har 100mbit enbart. Så du måste vänta tills du får den nya gigabit routern innan du kommer upp i de hastigheterna. Tycker du borde fått detta förklarat för dig? Eller lyssnade du inte? Det förklarades väldigt tydligt för mig iaf...

Men iaf ja de har kopplat på gigabiten men du får vänta tills du får den nya routern innan du kan använda det via den iaf.

Ursäkta, men vem har påstått att jag har BBB? Läser du i tråden så förstår du att min router klarar av Gigabit. Samma gäller användaren ovanför ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Nu är jag inte 100% säker på detta, men har för mig att FG500 inte klarar av 1000mb/s själv, utan du måste brygga ut till en egen router /datorn.

En av portarna på min router har NAT-enabled, betyder det att jag kan använda den porten till ytterligare en router ? Eller måste min ISP göra något speciellt för att jag ska kunna "brygga" vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmoth:

Ursäkta, men vem har påstått att jag har BBB? Läser du i tråden så förstår du att min router klarar av Gigabit. Samma gäller användaren ovanför ditt inlägg.

Skrivet av Marmoth:

Problemet är att jag fortfarande endast kan ta emot och skicka 100mbit/s, trots att bredbandsbolaget hävdar att de kopplat på Gigabiten.

Du gör.

-------
ont
Testa med en annan router för att komma vidare i felsökningen då det är möjligt att det är fel just på din router och inte själva modellen.
Routerns WAN stödjer 1Gbit/s, hittar dock inga specs om LAN hastighet..

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmoth:

En av portarna på min router har NAT-enabled, betyder det att jag kan använda den porten till ytterligare en router ? Eller måste min ISP göra något speciellt för att jag ska kunna "brygga" vidare?

Om du inte får 1Gbps i den porten när den är kopplad till datorn så kommer det inte göra någon nytta att koppla in en ny / annan router i den porten.

Som sagts tidigare så verkar det som om du måste ordna en router som klarar 1Gbps på WAN interfacet då din befintliga, enligt dina egna tester, inte klarar det.

Ring supporten - de kommer att kunna svara på detta

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Nej, bredbandsbolaget (skulle visserligen kunnat skriva IPS/bredbandsleverantören för att vara mer explicit) är ett substantiv medan Bredbandsbolaget är ett namn. Icke-versal och versal.

Skrivet av FobbanN:

ont
Testa med en annan router för att komma vidare i felsökningen då det är möjligt att det är fel just på din router och inte själva modellen.
Routerns WAN stödjer 1Gbit/s, hittar dock inga specs om LAN hastighet..
http://puu.sh/7NKEZ.png

Problemet är att jag även har IPTV, så jag måste ha en speciell router. ISPen har sagt till mig att routern ska fungera med gigabit. Det är troligtvis någon inställning de har/inte har fipplat med som återstår.

Skrivet av Gustav-P:

Om du inte får 1Gbps i den porten när den är kopplad till datorn så kommer det inte göra någon nytta att koppla in en ny / annan router i den porten.

Som sagts tidigare så verkar det som om du måste ordna en router som klarar 1Gbps på WAN interfacet då din befintliga, enligt dina egna tester, inte klarar det.

Ring supporten - de kommer att kunna svara på detta

Yes, får ta och ringa de igen. Förhoppningsvis kanske de kan brygga vidare WAN till en LAN-port..

Permalänk

Låter som att du har QoS igång på routern och den gamla hastigheten, alltså 100/100, inlagd. Om du vet var du ändrar det så är det bara att ange din nya hastighet annars kan du alltid göra en ny setup (antar att den har någon easy setup funktion) eller bara göra en factory reset. Lustigt att dom inte frågat dig det när du pratat med supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dsweeclocker:

Låter som att du har QoS igång på routern och den gamla hastigheten, alltså 100/100, inlagd. Om du vet var du ändrar det så är det bara att ange din nya hastighet annars kan du alltid göra en ny setup (antar att den har någon easy setup funktion) eller bara göra en factory reset. Lustigt att dom inte frågat dig det när du pratat med supporten.

På mitt nätverkskort hittar jag något som heter QoS Packet Scheduler. Är det något man ska avinstallera mögligtvis?

Hittar inta många funktioner inne på routern. Troligtvis är en del inställningar låsta eftersom att ISPen "skräddarsyr" dess inställningar eftersom att jag även har IPTV. Vet inte om jag vågar reseta den av just den anledningen.

Permalänk

Nej det ska inte vara någon inställning med nätverkskortet eftersom du testade direkt in i datorn och fick ut rätt hastighet. Om dom låst inställningar så får du nog tyvärr ringa supporten och förklara just det att du har gigabit fram till routern, vilket indikatorlampan visar, och även att om du kopplar direkt in i datorn så får du ut rätt hastighet. Så borde även den mest gröna av dom förstå var problemet är, förhoppningsvis kan dom koppla dig vidare i ledet så du får prata med någon lite mer kunnig för det här låter som att det är dom som klantat sig tyvärr, det händer men är alltid lika tråkigt speciellt om man inte är så insatt själv.

Vet inte hur det ser ut i din router men ibland står det direkt under wan/internet ibland under QoS, det bör iaf vara två fält där du kan fylla i upload och download speed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dsweeclocker:

Nej det ska inte vara någon inställning med nätverkskortet eftersom du testade direkt in i datorn och fick ut rätt hastighet. Om dom låst inställningar så får du nog tyvärr ringa supporten och förklara just det att du har gigabit fram till routern, vilket indikatorlampan visar, och även att om du kopplar direkt in i datorn så får du ut rätt hastighet. Så borde även den mest gröna av dom förstå var problemet är, förhoppningsvis kan dom koppla dig vidare i ledet så du får prata med någon lite mer kunnig för det här låter som att det är dom som klantat sig tyvärr, det händer men är alltid lika tråkigt speciellt om man inte är så insatt själv.

Vet inte hur det ser ut i din router men ibland står det direkt under wan/internet ibland under QoS, det bör iaf vara två fält där du kan fylla i upload och download speed.

Jo, visst är det lite trist. Jag brukar kunna öppna portar etc själv men i detta fall finns där inte ens en WAN-flik inne i routern där jag kan ändra inställningar. LAN, NAT och Parent Control är det enda. Resten måste vara låst.

Tack för hjälpen iaf!