Notis - Bahnhof lägger om till privata adresser i iTux GBG

Permalänk

Notis - Bahnhof lägger om till privata adresser i iTux GBG

Bara en "heads up" så att säga!

Märkte precis att jag hade fått en "intern" adress från Bahnhof.

Hur som helst var det inga problem att fixa till en publik adress.

EDIT: Länk till tråd som omnämns lite längre ner: Bahnhof byter till privata IP-adresser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Bara en "heads up" så att säga!

Märkte precis att jag hade fått en "intern" adress från Bahnhof.

Hur som helst var det inga problem att fixa till en publik adress.

Det var länge sedan de gjorde detta. Finns redan en stor tråd om det.
Tycker dock det är snopp att de inte meddelar kunderna innan bytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Det var länge sedan de gjorde detta. Finns redan en stor tråd om det.
Tycker dock det är snopp att de inte meddelar kunderna innan bytet.

Länge sedan? Klockan 10:20 idag gick min uppkoppling ner hemma och nu är det massa saker som inte fungerar såsom VPN m.m.
Riktigt uselt av Bahnhof att göra sånt här utan att meddela!

Visa signatur

🗄️ : Fractal Design Define C 🔌: Seasonic Focus Plus 850 Platinum 850 W 🏬: Asus ROG Strix X570-F Gaming 🎞️: 32Gb(2x16GB) Kingston DDR4 3600MHz CL17 FURY RGB 🔲: AMD 5900X ❄️: Noctua NH-D15 💾: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB + Crucial BX500 480GB 3D NAND SATA 🏴: Asus GeForce GTX 2080 Ti Strix Gaming OC 11Gb 🖥️: Asus ROG Swift PG348Q 34" Ultra-Wide

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcg:

Länge sedan? Klockan 10:20 idag gick min uppkoppling ner hemma och nu är det massa saker som inte fungerar såsom VPN m.m.
Riktigt uselt av Bahnhof att göra sånt här utan att meddela!

Sök i forumet så hittar du. Det började med detta för länge sedan.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Sök i forumet så hittar du. Det började med detta för länge sedan.

Inte i Göteborg!

Om du kollar trådtiteln så gäller notisen enbart iTux i GBG.

Känner redan till den andra tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Inte i Göteborg!

Om du kollar trådtiteln så gäller notisen enbart iTux i GBG.

Känner redan till den andra tråden.

Onödigt att skapa en ny tråd om du kände till den gamla imo.
Menmen.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Onödigt att skapa en ny tråd om du kände till den gamla imo.
Menmen.

Som sagt, bara en "heads up" för de som har Bahnhof via iTux i GBG.

Har du inte det behöver du inte notera notisen, walk along.....!

Permalänk
Medlem

Lätt sätt att fixa publikt IP igen utan att ringa till kundtjänst.

1. Gå till http://dhcp.bahnhof.se/
2. Ange ditt kundnummer och lösenord, logga in.
3. Skriv in valfritt i benämning och tryck på "Ok, Aktivera min dator".
4. Vänta någon minut och starta om routern/datorn.
5. Klart.

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Bara en "heads up" så att säga!

Märkte precis att jag hade fått en "intern" adress från Bahnhof.

Hur som helst var det inga problem att fixa till en publik adress.

Ahh, bra där! Tack!

nucce:

Sweet! Kanske alla som lipar över att Bahnhof ger privata IPn kan hålla tyst i fortsättningen

Permalänk
Skrivet av nucce:

Lätt sätt att fixa publikt IP igen utan att ringa till kundtjänst.

1. Gå till http://dhcp.bahnhof.se/
2. Ange ditt kundnummer och lösenord, logga in.
3. Skriv in valfritt i benämning och tryck på "Ok, Aktivera min dator".
4. Vänta någon minut och starta om routern/datorn.
5. Klart.

Av någon anledning kände inte den sidan av vilken mac-adress min router har, så jag blev ändå tvungen att ringa kundtjänst för att få det fixat.

Den mac-adressen som automatiskt kom upp där tillhörde någon Apple-produkt som hade ett kvinnligt "namn", själv kör jag en Pfsense setup med Intel NIC i så jag tyckte inte riktigt det stämde....
Hur som helst var det bara att ringa och uppge vilken mac-adress jag hade så la de in den, sen körde jag en "release"/"renew" i Pfsense och så var det fixat.

Permalänk

Måste tacka för denna tråd! Hade nog slitit mitt hår innan jag upptäckt att jag hade blivit av med mina publika ip-adresser.

Som sagt inga problem med att fortsatt få publika adresser. Dock måste jag säga att det är fruktansvärt dåligt att inte informera.

Permalänk

Antar att detta är orsaken till att jag inte kommer åt mina maskiner utifrån då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Märkte också detta idag.
Ringde supporten och dom pekade mig till http://dhcp.bahnhof.se

Gick bra att regga min pfsense-brandvägg där i.

Sidan funkar även i w3m, om man behöver regga nån dator från consolen.

Nu verkar dock nedladdningshastigheten vara fixad med.

Permalänk
Medlem

För att citera en konversation med Bahnhofs kundtjänst, de håller verkligen vad de lovar om att informera i förväg.

Det nät ni tillhör har för tillfället bara publika ip-adresser. När ändringen kommer ske för just ert nät vågar jag inte svara på. Ni kommer bli varse om ändringen i tid och kan då höra av er igen så kan vi lägga om er tjänst till publika ip-adresser.

Permalänk

För mig som inte fattar något, vad är skillnaden interna och publika IP-adresser?

Permalänk
Skrivet av Smygbas:

För mig som inte fattar något, vad är skillnaden interna och publika IP-adresser?

För de flesta gör det ingen skillnad alls, törs nog drista att säga att det gäller 95% av gamla Sveas befolkning.

Det är de som kör tjänster som måste vara åtkomliga utifrån som är beroende av publika IP-adresser, dvs de som kör gamingservrar, FTP-servrar, webservrar eller liknande tjänster.

Att inte ha en publik adress blir som att hamna bakom en router som man inte har kontroll över själv.

EDIT:
Detta med icke publika adresser är ju i sig inget direkt nytt under solen heller, betydligt vanligare i andra länder än här i Sverige men det finns även här, de som surfar med telefon t.ex får inget publik IP utan då är det en NAT:ad IP-adress man blir tilldelad.

Permalänk

Okej, då slipper jag oroa mig. Tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt av Bahnhof att inte meddela oss vilket de lovat.

Men det värsta av allt är att nu måste man in på dhcp.bahnhof.se och registrera varje gång man ansluter en ny MAC-adress utåt. De vet ju redan att jag inte vill ha privata adresser så varför måste jag då göra det manuellt.

Och alla ni som säger att IPv4 tar slut och Bahnhof måste göra såhär. Ja, ni har rätt, men det är ingen ursäkt för hur fruktansvärt dåligt Bahnhof har skött denna övergång till privata adresser.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Räcker kanske med att samla det här ämnet i en tråd, vad vet jag?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Adchen:

Riktigt dåligt av Bahnhof att inte meddela oss vilket de lovat.

Men det värsta av allt är att nu måste man in på dhcp.bahnhof.se och registrera varje gång man ansluter en ny MAC-adress utåt. De vet ju redan att jag inte vill ha privata adresser så varför måste jag då göra det manuellt.

Och alla ni som säger att IPv4 tar slut och Bahnhof måste göra såhär. Ja, ni har rätt, men det är ingen ursäkt för hur fruktansvärt dåligt Bahnhof har skött denna övergång till privata adresser.

Jag kan hålla med om att de skulle kunnat haft en maillista där de maila alla som var intresserade av att veta när förändringen var på gång. Men är du inte lite väl butthurt?! Jag menar i princip alla byter ju macadress lika ofta som man byter router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Jag kan hålla med om att de skulle kunnat haft en maillista där de maila alla som var intresserade av att veta när förändringen var på gång. Men är du inte lite väl butthurt?! Jag menar i princip alla byter ju macadress lika ofta som man byter router.

Och "i princip alla" vet inte skillnaden mellan en publik och privat IP-adress så detta berör inte dem.
Men för oss andra som faktiskt använder vår uppkoppling så sker det någorlunda regelbundet att nya datorer, fysiska eller virtuella, ansluts ut mot internet och då blir detta extra moment riktigt störande i längden.
Du får kalla mig butthurt om du vill, men frågan är ju varför man ens ska betala fullpris till Bahnhof när deras konkurrenter erbjuder en riktig lina till exakt samma pris.

Permalänk
Medlem

Satt på jobbet och märkte vid lunch att allt gick ner där hemma. Jobbigt värre men inte så mycket jag kunde göra...
Vid 18:30, när jag är på väg hem från jobbet, får jag ett sms där det står:

Citat:

Hej Xxxxx
Ni har nu blivit omlagda till publik ip-adress, vänligen starta om all er utrustning.

Vänligen
Oscar Xxxxxxx

Borlänge 2014-03-26

Hade mailat bahnhof i början av januari angående att jag behöver en publik ip-adress men fick svar att det inte var aktuellt i mitt nät men att dom skulle notera min önskan att behålla publik adress.

Jag är la glad att dom gav mig en publik adress utan att jag behövde påminna dom men dom kunde gärna sagt till en dag innan eller nått.
Kanske också skrivit i SMS:et att det var från Bahnhof. Var redigt förvirrad dom första minutrarna. ^^

Men men, det gick smärtfritt iaf. Bara köra en renew på routern och låta skripten uppdatera alla domäner till den nya ip-adressen och sedan bara vänta på att DNS:erna skulle uppdatera sig.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Skrivet av Adchen:

Och "i princip alla" vet inte skillnaden mellan en publik och privat IP-adress så detta berör inte dem.
Men för oss andra som faktiskt använder vår uppkoppling så sker det någorlunda regelbundet att nya datorer, fysiska eller virtuella, ansluts ut mot internet och då blir detta extra moment riktigt störande i längden.
Du får kalla mig butthurt om du vill, men frågan är ju varför man ens ska betala fullpris till Bahnhof när deras konkurrenter erbjuder en riktig lina till exakt samma pris.

Vad har detta med nya datorer att göra?! Du reggar ju bara mac-adressen till din router och det kan ju knappast vara nått enormt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Vad har detta med nya datorer att göra?! Du reggar ju bara mac-adressen till din router och det kan ju knappast vara nått enormt problem.

Datorerna sitter inte bakom någon router utan är anslutna direkt ut genom en switch.
Det finns helt enkelt ingen anledning för Bahnhof att ha en så dålig lösning. Om en kund valt att ha publika adresser så ska han ju få det automatiskt, eller hur?

Permalänk
Medlem

Kan jag få flika in med en fråga...

Hur går det se ifall man har fått en privat ip-adress? Om man på daglig basis kör någon slags server så förstår jag att det märks, men jag misstänker att det en dag kommer komma som en chock för mig när jag ska hosta någon spelserver.

Permalänk
Skrivet av exroz:

Kan jag få flika in med en fråga...

Hur går det se ifall man har fått en privat ip-adress? Om man på daglig basis kör någon slags server så förstår jag att det märks, men jag misstänker att det en dag kommer komma som en chock för mig när jag ska hosta någon spelserver.

Ditt IP börjar med 100.....

Permalänk
Skrivet av Adchen:

Datorerna sitter inte bakom någon router utan är anslutna direkt ut genom en switch.
Det finns helt enkelt ingen anledning för Bahnhof att ha en så dålig lösning. Om en kund valt att ha publika adresser så ska han ju få det automatiskt, eller hur?

Trodde inte man kunde få mer än en ip, så då blir det väl marginellt jobbigare. Men helt seriöst, hur ofta byter du mac-adresser? Det låter rätt konstigt att någon skulle byta så ofta att de blir jobbigt att logga in på ett fomulär och fylla sin nya. Om så är fallet får du väl byta ISP, men som jag ser det är ytterst få som kommer att lida av detta vilket gör det till ett mycket mindre problem än du får det att låta.

Edit: Nu såg jag precis att jag kan aktivera 10 datorer samtidigt?! Innebär det att jag kan få 10 publika IPn? Tidigare kunde jag bara en!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Ditt IP börjar med 100.....

Nej, det är fel!

Dessa är de korrekta enl. RFC 1918.
10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Skrivet av crazzir:

Nej, det är fel!

Dessa är de korrekta enl. RFC 1918.
10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

Vad menar du? Det finns mer rangear som är reserverade

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Reserved_IP_addresses&cd=1&ved=0CCMQFjAA&usg=AFQjCNGGtDsytAZLBY21rgyrKEO4cZ83hA&sig2=ku3mGMNRY8qOZj7agEJxMQ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av crazzir:

Nej, det är fel!

Dessa är de korrekta enl. RFC 1918.
10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255

100.64.0.0/10 - Used for communications between a service provider and its subscribers when using a Carrier-grade NAT, as specified by RFC 6598.