Windows blir gratis för enheter under 9 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det gör ju att ingen kommer göra enheter större än 9".
Alla kommer ju satsa på exakt 9" och inte en millimeter större för att undvika extra kostnader.

För billigare modeller ja, för påkostade modeller så lär du nog kunna hitta exakt vilken tum du nu vill ha.

För oss slutkunder så slutar det personligen bara bra, bättre priser på Windows plattor skadar inte alls.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Haha win8 är så uselt att m$ måste slänga det efter folk men dom vlll fortfarande inte ha för det är oanvändbart för en medelanvändare!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Om Microsoft nu ska släppa Windows gratis, är det inte dags att dom släpper det open source också?

Så att en hel community med fjuniga tonårstroll ska rodda runt i det så man får samma röriga användargränssnitt som både Android och de flesta Linuxdistar redan har? Nej tack!

Permalänk
Medlem

"Desperate move" kan man säga men å andra sidan måste Microsoft in och slåss med Apple och Google. Hur de senare ska kunna få betalt för OS:et blir intressant att se. Vad jag förstår är inte Android någon kassa ko heller med sin OEM-modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Haha win8 är så uselt att m$ måste slänga det efter folk men dom vlll fortfarande inte ha för det är oanvändbart för en medelanvändare!

Och ändå uppgraderar företagen till det hej vilt och 8 och 8.1 har en marknadsandel på över 10% nu. Konstigt att så många använder ett uselt OS. Har du ens kört 8.1?? Tycker själv det funkar strålande och är bra mycket rappare än 7:an.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack vare det icke fungerande patentsystemet kommer MS alltså att tjäna mer pengar på Android. Märklig marknadsdynamik. Samtidigt är det förståeligt eftersom även MS mer och mer gått över till en mer tjänstbaserad verksamhet (samtidigt som de tillsammans med IBM och Apple fortsätter sitt patentrace).

Permalänk
Discokungen
Skrivet av KimTjik:

Tack vare det icke fungerande patentsystemet kommer MS alltså att tjäna mer pengar på Android. Märklig marknadsdynamik. Samtidigt är det förståeligt eftersom även MS mer och mer gått över till en mer tjänstbaserad verksamhet (samtidigt som de tillsammans med IBM och Apple fortsätter sitt patentrace).

De tjänar redan mer på Android än på Windows Phone. Det är lite galet.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Debian har kunnat köra på massa cpu arkitekturer med fokus på allt från mobiltelefoner, klockor och potatis till persondatorer i många fler år. Man har kunnat köra debian på "smartphones" åtminstone sedan Psion tiden (2001) och de bibehåller till stor grad fortfarande källkodskompatibilitet över plattormar för deras GPL licensierade mjukvara.

dock så var det nog aldrig tänkt att de programmen som fanns tillgängliga skulle anpassa sig efter enheten man använder , en mobil app anpassar interface efter desktop etc

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Så att en hel community med fjuniga tonårstroll ska rodda runt i det så man får samma röriga användargränssnitt som både Android och de flesta Linuxdistar redan har? Nej tack!

Det där är ren BS, är det något man har inom Android och Linux så är det vettiga valmöjligheter där ett företag som Microsoft inte kan tvinga användare att använda förgylld skit.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Det där är ren BS, är det något man har inom Android och Linux så är det vettiga valmöjligheter där ett företag som Microsoft inte kan tvinga användare att använda förgylld skit.

Du kan byta ut dit Desktop shell ifall du inte vill köra Microsofts egna i Windows världen, du kan välja, det är helt valfritt, Gillar du inte standard Windows shell utseende? Byt.

Här har du en lista, bara att byta

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_alternative_shells_for_W...

Hur länge har detta varit möjligt? Tja sedan Windows 3.11 i alla fall.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Jag var och klämde på lumia 1520 på dustin mässan. Ha begäret vart enormt!! Rappheten i wp8 med den hårdvaran slår allt jag tidigare testat. Att gui och Office integrationen är det bästa oberoende vilken plattform man provat för i saken sämre. Nu vill vi bara se mer appar men det är svårt att påverka än att jobba på och förbättrar en redan utmärkt produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Du kan byta ut dit Desktop shell ifall du inte vill köra Microsofts egna i Windows världen, du kan välja, det är helt valfritt, Gillar du inte standard Windows shell utseende? Byt.

Här har du en lista, bara att byta

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_alternative_shells_for_W...

Hur länge har detta varit möjligt? Tja sedan Windows 3.11 i alla fall.

Om man vill att saker ska fungera smärt fritt & "seamless" så är de verkligen inga praktiska alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Vad händer när jag kopplar in min 8" enhet till en skärm och tangentbord....

De får väl börja med DLC.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Vad händer när jag kopplar in min 8" enhet till en skärm och tangentbord....

Du får en större skärm att jobba med. Fortfarande är din enhet under 9" oavsett vilket monster till skärm du kopplar ni.

Det är samma sak som att styla en Volvo, det är fortfarande en Volvo

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Nån Windows platta under 9" har jag inga planer alls på att skaffa, inte nån Windows phone heller, men kanske en hybrid på mellan 11-13"
Blir kanske tunnsått med sådana framöver om tillverkarna satsar fullt på under 9"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Men det är väl bara WP telefoner som kan köra WP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Men det är väl bara WP telefoner som kan köra WP?

Det stämmer, därav namnet WP ...

Att den släpps gratis betyder bara något för mobiltillverkare. Inte dig och mig förrutom att mobilen kanske kommer bli några kr billigare.

Du kommer inte kunna skapa en USB-sticka med WP8.1 på och sen installera det på din Nexus 5, eller Galaxy S4/5 osv Även om det skulle kunna vara möjligt.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Om man vill att saker ska fungera smärt fritt & "seamless" så är de verkligen inga praktiska alternativ.

Vill man att saker ska fungera relativt smärtfritt så kör man orginal.
Så är det på alla plattformar, även Android och Linux.

Vill man mecka runt och slösa tid på att lösa problem som inte finns i orginalversionen (för att fördelarna väger upp nackdelarna eller andra anledningar) så är även det fritt fram.

Permalänk
Medlem

Det sägs att ingenting är gratis, så jag är smått nyfiken på hur MS ska finansiera OS:et. Reklam? I så fall vill jag ha pengar tillbaka, har ju köpt min WP inkl. OS:et och ska inte behöva se det

Sen började jag tänka på det här med universella appar, tänk om MS utökade tänket lite grann och gjorde så att man kan köra android/iphone appar i WP, tex med virtualisering. Där ser jag en framtid och nåt som skulle få många att byta till WP. Men antar Apple och Google skulle ha nåt att sätta emot...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vill man att saker ska fungera relativt smärtfritt så kör man orginal.
Så är det på alla plattformar, även Android och Linux.

Vill man mecka runt och slösa tid på att lösa problem som inte finns i orginalversionen (för att fördelarna väger upp nackdelarna eller andra anledningar) så är även det fritt fram.

Så är det verkligen inte, men jag antar att det är lättare att få saker att fungera där resten av ett ekosystemet är opensource. Om en annan "desktop" gör mig/någon annan mera produktiv så är det inte ett "slöseri med tid", bara för att du inte kan tänka dig byta desktop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Börjar Microsoft bli lite desperata?

Desperata är väl att ta i, men visst gör man justeringar för att man inte är nöjd med resultatet av existerande modell. Windows har inte fått fotfäste på mindre, billigare enheter, nu försöker man fixa det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det står UNDER 9" inte 9" och neråt. Vilket innebär att alla enheter som har 9" eller större kommer det inte gälla. Iaf om man ska följa logiken. Det är nog ingen slump att de har satt 9" som gräns. Med tankte på att många plattor här ute börjar på 9" (som är användbara)

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Och ändå uppgraderar företagen till det hej vilt och 8 och 8.1 har en marknadsandel på över 10% nu. Konstigt att så många använder ett uselt OS. Har du ens kört 8.1?? Tycker själv det funkar strålande och är bra mycket rappare än 7:an.

De flesta benchmarks säger att det är samma hastighet som win7 i stort sett. Och hejvilt skulle jag inte påstå, 10% är lägre än nyköpsfrekvensen överlag så det betyder att folk inte alls verkar så heta på gröten.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d94pam:

Öhh, nej?

Bara för att något är open source, så betyder det inte att vemsomhelst har commit rättigheter till Microsofts source code repository.

Microsoft väljer ju själva vad dom ska merga, dom väljer själv vad dom ska standardisera, etc.
Oavsett om andra implementerar hundratals olika gränssnitt, widget tools, etc så har ju ändå Microsoft standardiserat på Windows Forms, WPF och XAML.

Du tycks inte veta hur open source fungerar.

Sen vet jag inte hur du fått för dig att något om fjuniga tonårsktroll, då nästan uteslutande så är alla utvecklare anställda på storföretag.
Android utvecklas i en cathedralmodell endast av Google, helt utan något community som bidrar.
Linux utvecklas i en bazaarmodell av Red Hat, Intel, Texas Instruments, Linaro, Suse, IBM, Samsung, Google, Oracle, AMD, etc. Inga fjuniga tonårstroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Och där talar du ju emot dig själv. För mer smärtsamt eller "o-seamless" än med Linux/Android får man ju verkligen leta efter och ja, jag använder båda på jobbet. Om man som exempel vill installera något nytt så i Windows/WP, MacOS/Ios så funkar ju det man vill göra i 99% av fallen nästan av sig självt och det är extremt intiutivt och rakt fram hur man ska göra. I Linux så ska man tröska igenom kompilering av drivrutiner i värsta fall och i bästa fall ladda hem paket som sedan har tusen dependency paket för att få något att fungera. Dessutom måste man fippla runt i terminalen för att få igång många saker. Och det år 2014, 15 år efter jag gick från DOS prompten hemma. De grafiska gränssnitten (Gnome/KDE osv.) ska vi ju inte snacka om heller. De är ju inte bara buggiga utan känns som en treåring designat dem. Användarvänlighet?! Vad är det?!
I Android så fungerar det visserligen bättre rent grafiskt, i alla fall så länge man håller sig till standarden, men sen blir det snabbt plottrigt med miljoner med onödiga inställningsmöjligheter mm.
Så nej, BS är det definitivt inte. Har man efter 10 års användande, mer eller mindre 8 timmar om dagen och därmed en ganska ok nivå på förståelsen, fortfarande inte kommit över hur korkat man kan bygga upp ett desktop OS rent ur ett användarperspektiv så är något galet fel. Men det är väl därför som Linux knagglar runt på dryga 1.5% marknadsandelar med bara ett fåtal djupt religiösa som förespråkare som anser att Open Source is the shit bara för att det är just Open Source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Öhh, nej?

Bara för att något är open source, så betyder det inte att vemsomhelst har commit rättigheter till Microsofts source code repository.

Microsoft väljer ju själva vad dom ska merga, dom väljer själv vad dom ska standardisera, etc.
Oavsett om andra implementerar hundratals olika gränssnitt, widget tools, etc så har ju ändå Microsoft standardiserat på Windows Forms, WPF och XAML.

Du tycks inte veta hur open source fungerar.

Sen vet jag inte hur du fått för dig att något om fjuniga tonårsktroll, då nästan uteslutande så är alla utvecklare anställda på storföretag.
Android utvecklas i en cathedralmodell endast av Google, helt utan något community som bidrar.
Linux utvecklas i en bazaarmodell av Red Hat, Intel, Texas Instruments, Linaro, Suse, IBM, Samsung, Google, Oracle, AMD, etc. Inga fjuniga tonårstroll.

Du har såklart helt rätt! Jag överdrev en rejäl smula där.
Men det jag i grunden är ute efter är risken att det blir en "jädra röra" när flera utomstående ska komma med sin input (oavsett om det blir inmergat eller ej så måste det ju granskas, vilket kostar både tid och resurser, som kanske i dagsläget istället läggs på t.ex användarvänlighet och funktionalitet). Att allt ska vara öppet ser jag inte som ett måste. Så länge man har shyssta möjligheter att utveckla program (och spel) så ser jag inga problem i att folk inte får läsa koden om vad t.ex. kärnan pysslar med. Sen ska man ju inte sticka under stolen med att även bra ideér och lösningar såklart kan komma in via ett open source system och garanterat skulle MS få många problem och buggar lösta kanske både snabbt och bra via det, men samtidigt i så stora projekt som ett desktop OS så har i alla fall jag inte sett något som övertygat mig om att det fungerar bättre än ett slutet system än så länge.
I små projekt däremot så finns det en mängd exempel på mycket trevliga open source projekt (XBMC bara för att nämna ett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Och där talar du ju emot dig själv. För mer smärtsamt eller "o-seamless" än med Linux/Android får man ju verkligen leta efter och ja, jag använder båda på jobbet. Om man som exempel vill installera något nytt så i Windows/WP, MacOS/Ios så funkar ju det man vill göra i 99% av fallen nästan av sig självt och det är extremt intiutivt och rakt fram hur man ska göra. I Linux så ska man tröska igenom kompilering av drivrutiner i värsta fall och i bästa fall ladda hem paket som sedan har tusen dependency paket för att få något att fungera. Dessutom måste man fippla runt i terminalen för att få igång många saker. Och det år 2014, 15 år efter jag gick från DOS prompten hemma. De grafiska gränssnitten (Gnome/KDE osv.) ska vi ju inte snacka om heller. De är ju inte bara buggiga utan känns som en treåring designat dem. Användarvänlighet?! Vad är det?!
I Android så fungerar det visserligen bättre rent grafiskt, i alla fall så länge man håller sig till standarden, men sen blir det snabbt plottrigt med miljoner med onödiga inställningsmöjligheter mm.
Så nej, BS är det definitivt inte. Har man efter 10 års användande, mer eller mindre 8 timmar om dagen och därmed en ganska ok nivå på förståelsen, fortfarande inte kommit över hur korkat man kan bygga upp ett desktop OS rent ur ett användarperspektiv så är något galet fel. Men det är väl därför som Linux knagglar runt på dryga 1.5% marknadsandelar med bara ett fåtal djupt religiösa som förespråkare som anser att Open Source is the shit bara för att det är just Open Source.

Att säga att Linux inte är intuitivt håller jag inte med om, det är inte windows och fungerar därför inte på samma sätt. Jag vad du pysslar med men jag har inte kompilerat något på evigheter och den mesta mjukvaran finns redan paketerad i repositories(så vida du inte envisas med att köra gentoo eller liknande) med dependecies som man kan installera genom pakethanterare eller gui eller terminalen om man så vill. Användarvänlighet finns det tons vis utav men du kanske inte vill inse det, designen är en smaksak designad av en treåring seriöst?
Applikation kan däremot se annorlunda ut dvs om du kör en gtk applikation i kde eller liknande men det problemet stöter man på i windows också.

Bara för att du inte ser fördelarna med open source betyder de att de inte finns, det finns mycket pengar som kan bättre användas till annat än dyra licenser, säkerhet kan man ju knappt räkna med i många fall när saker är proprietär mjukvara. "Android plottrigt med miljoner av onödiga inställningar, plottrigt," läskigt med valmöjligheter? skaffa en nokia 5110 då.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Jaha.. ska man köpa en sån här då;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=389348
.. å sen hämta ut Win8.1?

Det blir ju dyrare än å köpa Win8.1 64bit Swe!

Skrivet av Tangentbord:

Köpa chassie med fläktkontroller = skärm = Windows på köpet ?
T.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1188708

det var för OEM tillverkare det blev gratis att bygga med win 8.1 alltså företag som säljer färdiga lösningar t.ex Dell

dvs färdigbyggda datorer och telefoner/surfplattor endast att köpa en 9" skärm ger dig ingen 8.1 kod.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Så om det är gratis, vad är det som kommer hindra någon från att installera det på en enhet som är över 9 tum, till exempel en stationär dator?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Fast konkurrerar man med android som är gratis så är det kanske inte konstigt om Windows på denna typ av enheter också måste vara gratis.