Toshiba Encore / Allmänna Bay Trail-tråden

Permalänk
Medlem

Toshiba Encore / Allmänna Bay Trail-tråden

Som många andra inhandlade jag en Toshiba Encore under DustinExpo förra helgen. Mixtrade lite med den för att få ut det mesta av plattan och tänkte dela med mig.

Det är inget superkomplicerat, för vissa är detta självklart, men alla har inte X antal år erfarenhet inom IT.

Primärt handlar denna tråd om Toshiba Encore då det är den jag har köpt. Men det mesta borde funkar på alla Bay Trail baserade plattor. Dell Venue 8, Lenovo Miix 8, Toshiba Encore, Iconia W4-820, ASUS Transformer Book T100, ASUS Vivo Tab 8 men även Lenovo Thinkpad 8 (Z3770).

Toshiba Encore

1. Gör allt större på displayen

a. I kontrollpanelen finns " Display ". Där kan du välja Smaller 100% och Medium 125%. Välj det sistnämnda och logga ut/starta om.

2. McAfee

Bort bort bort. Många verkar gilla den, men jag avskyr McAfee utav hela mitt hjärta. Det var det första som försvann från min platta. Du kan antingen aktivera Windows Defender, eller välja valfritt Antivirus. Jag valde Avast Free, som har fungerat perfekt för mig i över 5 år nu.

3. Flytta Recovery partitionen till ett 8GB usb minne.

Startkrav: 8GB USB minne samt OTG kabel tex clickety click

a. Gå till kontrollpanelen där du hittar Recovery. Klicka vidare till Create a recovery drive och följ guiden. Du behöver bara välja USB minnet och klicka på Next.

b. När det är klart finns det en liten Delete Recovery Partition in fönstrets vänstra nederkant. Välj den så raderas Recoverypartitionen. C: disken partitioneras om och ungeför 5-5.5 GB utrymme läggs till.

4. Deaktivera Viloläget

Om du kan leva med en lite långsammare kallstart på plattan så kan du även deaktivera Viloläget. Det används normalt ändå inte på en surfplatta. Men Windows 8.1 använder sig av hiberfil.sys för att klara av en så pass snabb uppstart. Iom att jag aldrig stänger av plattan så stör inte den sex sekunder längre uppstartiden mig särskilt mycket. Min platta kallstartar på 15 sekunder, vilke är inte så himla katastrofalt trots allt.

a. Start -> Apps -> långklicka Command Prompt -> Run as administrator

b. Skriv in " powercfg –h off " utan citattecken och tryck enter.

c. Njut av dryga 1.6Gb mer utrymme.

5. Metro Apps

Jag hatar Metro apps och använder hellre vanliga legacy appar så jag dumpade rubbet.

a. Start -> Apps -> långklicka Windows PowerShell -> Run as administrator

b. Skriv in " Get-AppxPackage -AllUsers | Remove-AppxPackage " utan citattecken och tryck enter.

c. Låt den jobba klart. När den dumpar dig till en ny prompt är det klart. Finns det nån app du vill ha kvar kan du installera den genom Store. Jag valde att behålla Mail appen så jag installerade om den via Store. Funkade prima.

6. Webbläsare.

Chrome är min personliga favorit. Tyvärr är den inte särkilt pekfingervänlig men det går att lösa.

a. Skriv in chrome://flags istället för en url.

b. Leta upp "Touch Optimized UI" och "Enable touch events" i listan. Aktivera båda. Jag aktiverade även "GPU Accelerated SVG Filters", men jag har inte kännt någon praktisk skillnad hittills.

c. Klicka på "Relaunch Now" nere i vänstra hörnet.

7. Använd SD Kort (Nej, inget foto på Jimmie Åkesson. Utan ett Minneskort.) som internt minne.

Vissa program vill ju inte installeras på SD. Därför måst du länka SD kortet till en mapp på C: disken.

a. Skapa en mapp som heter SD Kort/SD Card, whatever på C: disken.

b. Gå till Disk Management ock högerklicka på ditt SD kort. Välj "Change driver letters and paths".

c. Välj "Add", samt "Mount in the following NTFS folder". Sök därefter upp mappen du skapade i steg A och klicka på OK.

d. Nu ska du ha både D: och (C:):\SD Card i listan. Klicka på OK, och avsluta Disk Management.

Allmänt.

Har beställt lite tillbehör från Ebay. Återkommer när de har dykt upp.

Köpte bluetooth universal tgb.

Bilder

Dold text

PS: Råkade beställa två av de så om någon är intresserad kommer jag lägga upp en annons här på swec inom kort.

Spel.

Återkommer.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

RESERVERAD.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Hur mycket utrymme frigjordes när du tog bort Metro-apps?
Använder själv bara en handfull så man skulle ju kunna rensa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Hur mycket utrymme frigjordes när du tog bort Metro-apps?
Använder själv bara en handfull så man skulle ju kunna rensa lite.

Jag kollade tyvärr inte. Tog bara bort de pga att de är ett irritationsmoment för mig.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Nån som vet om det finns nåt sätt att installera appar på sd-kortet? Går bra med Windows 8.0 men med 8.1 verkar inte samma metoder funka.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Tack för tipsen! Nån som vet om det finns nåt sätt att installera appar på sd-kortet? Går bra med Windows 8.0 men med 8.1 verkar inte samma metoder funka.

Prova steg 7.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Ang tillbehör kör jag på detta case:

http://www.amazon.co.uk/Toshiba-Encore-8-Inch-Windows-Tablet/...

Känns väldigt gediget trots det billiga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Prova steg 7.

Funkar inte.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryddost:

Ang tillbehör kör jag på detta case:

http://www.amazon.co.uk/Toshiba-Encore-8-Inch-Windows-Tablet/...

Känns väldigt gediget trots det billiga priset.

Köpte liknande (antagligen samma) på ebay för 90kr, men det kommer antagligen ta nån vecka att få hem det

Visst följer Office med? Får man en key med eller aktiverar man det på något annat sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är sugen att beställa denna platta till dottern, funkar WP appar i den plattan? tänkte mest barnspel som ska gå att spela.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Är sugen att beställa denna platta till dottern, funkar WP appar i den plattan? tänkte mest barnspel som ska gå att spela.

Nja, det måste vara ett spel som är släppt i Windows app store eftersom WP och Windows inte har samma store.
Sök på Windows app store och kolla om den/de appar du är intresserad av finns där.

Om jag får gissa så kommer W8 och WWP app store att slås ihop, men det hjälper ju inte just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Köpte liknande (antagligen samma) på ebay för 90kr, men det kommer antagligen ta nån vecka att få hem det

Visst följer Office med? Får man en key med eller aktiverar man det på något annat sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Windowskoden som finns i lådan funkar även med office. Klicka på activate och skriv in den.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Funkar inte.

Menade du metro appar nu? Eller vanliga legacy program? Det förstnämnda går inte att installera på SD.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Menade du metro appar nu? Eller vanliga legacy program? Det förstnämnda går inte att installera på SD.

Metro. På Windows 8 fanns det iallafall ett registerhack man kunde göra för att få det att funka men dom verkar ha täppt till det i 8.1. Finns det verkligen ingen metod som fungerar längre?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Metro. På Windows 8 fanns det iallafall ett registerhack man kunde göra för att få det att funka men dom verkar ha täppt till det i 8.1. Finns det verkligen ingen metod som fungerar längre?

Jag vet inte om mån metod som funkar med 8.1 tyvärr.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Har ni haft problem med kameran?

Iaf så får man den att fungera, som den ska, genom att uppdatera bios och sedan installera en drivare. Var relativt enkelt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Dell Venue 8 Pro från USA för 2k inkl frakt och tull. Ska bli kul att se hur den presterar när jag får hem den

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Beställde precis en Dell Venue 8 Pro från USA för 2k inkl frakt och tull. Ska bli kul att se hur den presterar när jag får hem den

Jag funderade på den faktiskt, men det enda anledningen jag ville köpa den den var digitizern och iom att den fungerar lika bra som att peta på plattan med en pinne så skippade jag den. Kommer det en updaterad version så kanske det nog blir ett köp.

Skrivet av NoNamesWayne:

Har ni haft problem med kameran?

Iaf så får man den att fungera, som den ska, genom att uppdatera bios och sedan installera en drivare. Var relativt enkelt.

Min fungerade prima även OOB. Men kameran går igång snabbare med Bios 1.60 och nya drivrutiner. Plattan känns rappare också. Kanske placebo, jag vet inte.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Köpte liknande (antagligen samma) på ebay för 90kr, men det kommer antagligen ta nån vecka att få hem det

Visst följer Office med? Får man en key med eller aktiverar man det på något annat sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Office följer med. Jag hade en separat lapp med den nyckeln i samma plastficka som manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryddost:

Office följer med. Jag hade en separat lapp med den nyckeln i samma plastficka som manualen.

För att klargöra, det är samma nyckel som används till windows.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Har en Encore 8 och jag måste säga att jag är imponerad. Flyter på bra för den högst begränsade pengen.

Har lirat lite Heartstone på den och det fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Fick min Encore i måndags, hittils väldigt nöjd! För 2000:- fick man ju med en Lumia 520 som jag sålde för 600:-, så en komplett dator för 1400:- känns ju löjligt billigt!

Bra tips om hur man gör plats på den interna disken, hade väl ~5GB ledigt när jag startade den första gången vilket känns rätt klent.

Jag är på jakt efter ett fordral till plattan så den blir mer som en laptop när man vill det (något i den här stilen: eBay) men jag skulle vilja ha ett blåtandstangentbord som även har en touchpad eller liknande. Eller finns det något annat smidigt sätt att styra musen på när man inte kan använda pekskärmen? När jag är hemma har jag plattan kopplad till en skärm i köket för att kunna se på TV/film när man äter/lagar mat, och då vill jag kunna styra allt från köksbordet och inte behöva gå fram till skärmen.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Fick min Encore i måndags, hittils väldigt nöjd! För 2000:- fick man ju med en Lumia 520 som jag sålde för 600:-, så en komplett dator för 1400:- känns ju löjligt billigt!

Bra tips om hur man gör plats på den interna disken, hade väl ~5GB ledigt när jag startade den första gången vilket känns rätt klent.

Jag är på jakt efter ett fordral till plattan så den blir mer som en laptop när man vill det (något i den här stilen: eBay) men jag skulle vilja ha ett blåtandstangentbord som även har en touchpad eller liknande. Eller finns det något annat smidigt sätt att styra musen på när man inte kan använda pekskärmen? När jag är hemma har jag plattan kopplad till en skärm i köket för att kunna se på TV/film när man äter/lagar mat, och då vill jag kunna styra allt från köksbordet och inte behöva gå fram till skärmen.

Läs första posten här ovan så går du tips om hur du frigör utrymme!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Läs första posten här ovan så går du tips om hur du frigör utrymme!

Kanske slarvigt skrivet, kommentaren var tänkt som ett tack för tipsen ovan, inte en fråga om hjälp

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Inaktiv

Även jag köpte en Toshiba Encore nyligen och riktigt älskar den. Köpte den på Alina ihop med Toshibas egna fodral samt ett 64GB microSD-minne som borde dyka upp idag.

Två frågor, har ni något på pekpenna till dessa eller är det rent av något man gott kan skippa?

Har någon en smidig lösning för att både ladda surfplattan samtidigt som man ansluter exempelvis tangentbord och mus? En OTG-kabel till en USB hub likt exempelvis http://www.dustinhome.se/product/5010459914/deltaco-4-portar-... och som en av kommentatorerna nämner så verkar denna använda någon liknande lösning. Men fungerar detta verkligen?

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att installera "Intel platform Installer" via toshiba service station?
Min verkar få totalspader när jag försöker och kräver bitlocker recovery key efter omstart, sen är inte skiten installerad iallafall...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Någon annan som har problem med att installera "Intel platform Installer" via toshiba service station?
Min verkar få totalspader när jag försöker och kräver bitlocker recovery key efter omstart, sen är inte skiten installerad iallafall...

Hade samma problem första gången. Återställde datorn och därefter funkade det. Kör service station INNAN du kör windiows update. Det är en uppdatering som inte windows gillar platform installer.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Även jag köpte en Toshiba Encore nyligen och riktigt älskar den. Köpte den på Alina ihop med Toshibas egna fodral samt ett 64GB microSD-minne som borde dyka upp idag.

Två frågor, har ni något på pekpenna till dessa eller är det rent av något man gott kan skippa?

Har någon en smidig lösning för att både ladda surfplattan samtidigt som man ansluter exempelvis tangentbord och mus? En OTG-kabel till en USB hub likt exempelvis http://www.dustinhome.se/product/5010459914/deltaco-4-portar-... och som en av kommentatorerna nämner så verkar denna använda någon liknande lösning. Men fungerar detta verkligen?

Finns inte någon digitizer i denna, så inga pennor. Du kan använda en vanlig kapacitiv penna, men det funkar värre än fingret. Det finns dock en riktigt tunn kapacitiv penna på g. Kommer Q2 2014. Den kostar dock runt 50 usd.

För tillfället finns det ingen "stock" metod för otg och laddning samtidigt. Vissa har lyckats löda kablar som funkar men det verkar vara ett lotteri.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ares93:

Finns inte någon digitizer i denna, så inga pennor. Du kan använda en vanlig kapacitiv penna, men det funkar värre än fingret. Det finns dock en riktigt tunn kapacitiv penna på g. Kommer Q2 2014. Den kostar dock runt 50 usd.

För tillfället finns det ingen "stock" metod för otg och laddning samtidigt. Vissa har lyckats löda kablar som funkar men det verkar vara ett lotteri.

Stort tack för snabbt svar! Då kan jag nog tills vidare spara mina pengar och hålla koll på om det dyker upp något smidigt senare. Nu sitter jag förvisso på min Encore just nu men när jag kommer hem så blir det att titta lite nogrannare på punkterna i första inlägget samt uppdatera senaste BIOS-uppdatering.

Vad gäller spel så fungerar ZDoom, 1nsane, Rayman Origins och Hotline Miami helt okej här. Nu är dessa samtidigt gamla eller mer lättdrivna spel men kanske värt att nämna ändå. Joes Danger 2 gick rätt slött dock. Blir definitivt att prova mer i helgen.