Trött på dålig kvalite på uppspelning av mkv filer.

Permalänk
Medlem

Jag körde k-lite mega pack förut, lite overkill kanske. VLC ska ha bra stöd för mkv också, men jag tycker det låter konstigt att dina problem skulle bero på just mkv-filerna.

Jag har en sharp tv på 42'' eller nåt. Den har vga ingång som suger för den stöder inte widescreen, samt HDMI. Felet med HDMI på den är att bilden "mappas" eller "skalas" så den är för stor för bilden. Det är en hd-ready, så den är ju i 720p upplösning.
Jag kan ju "overscan:na" den så den blir bra med intels grafikkontrolpanel eller nvidia control center, men i praktiken kör jag ju en sub 720p upplösning (iofs ändå större än 576p).
Men seriöst, jag fattar inte att det såldes TV apparater, eller säljs som inte kan ta emot en standardiserad upplösning ordentligt. Inte fan vill jag ha en till sharp nu...

Skrivet av Svensktiger:

Generellt så kan man säga att allt under video i CCC skall vara avstängt.
Framförallt skalningen under "my digital panels" eller va 17 AMD väljer att kalla det numera.
AMD tror fortfarande efter 10+ år att vi alla sitter på gamla CRT TV's så "overscan" är påslaget som standard.
Och det viktigaste på TV'n är att "Just scan" är påslaget (det get pixelmappat).
Då skall du iaf få en korrekt skalad bild.

Truemotion etc skall inte påverka själva bildkvaliten, utan gör att bilden flyter enormt mycket bättre.
Framförallt när man kör hackiga 24fps.

Jag gillar att du är ärlig med vad du tycker om truemotion etc. Jag har inte en så ny tv men körde SVP, interframe och mvtools förut och gillade det ett tag. Jag förstår de som tycker att det inte blir samma känsla, detsamma gäller konsolspel som siktar på 30 fps. De känns inte alltid helt rätt i 60 fps heller när man kör dem på pc. Dock undrar jag om det inte finns bättre sätt att få den där "filmkänslan" som t ex en postprocess/motionblur eller något som skapar en liknande surrealism utan att bilden hackar så dina ögon blöder.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

jag får inte madvr att ändra hz automatiskt enligt guiderna i denna tråd. Inte heller när man går in i mpc och bockar i manuellt att mpc ska ändra. Får byta från 60hz till 24hz manuellt men bilden hackar nåt för jävligt då... Har följande specs: grafikkort ati radeon hd 4330 win 7 x64. Tv: LG 55LE530N
Har testat senaste mpc både 32 och 64 bitars version. Får senaste versionen av XBMC att ändra hz automatiskt men likadant där det hackar för jävligt... Kör jag i 60hz flyter allt på bra men bilden blir mycket blekare och mattare, inte samma skärpa som i 24hz. Datorn e ca 4år gammal. HUr kan jag få 24hz att flyta på bra? VLC fungerar bra i 24hz utan att hacka men bilden beskärs så det inte täcker hela skärmen. detta gäller även mpc och xbmc men i dessa så hackar det. edit: drog ner senaste mpc x64 och nu flyter det på bra, kanske e relatert till x86 x64. Dock så beskärs bilden fortfarande. Finns XBMC specifikt för x64?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

jag får inte madvr att ändra hz automatiskt enligt guiderna i denna tråd. Inte heller när man går in i mpc och bockar i manuellt att mpc ska ändra. Får byta från 60hz till 24hz manuellt men bilden hackar nåt för jävligt då... Har följande specs: grafikkort ati radeon hd 4330 win 7 x64. Tv: LG 55LE530N
Har testat senaste mpc både 32 och 64 bitars version. Får senaste versionen av XBMC att ändra hz automatiskt men likadant där det hackar för jävligt... Kör jag i 60hz flyter allt på bra men bilden blir mycket blekare och mattare, inte samma skärpa som i 24hz. Datorn e ca 4år gammal. HUr kan jag få 24hz att flyta på bra? VLC fungerar bra i 24hz utan att hacka men bilden beskärs så det inte täcker hela skärmen. detta gäller även mpc och xbmc men i dessa så hackar det. edit: drog ner senaste mpc x64 och nu flyter det på bra, kanske e relatert till x86 x64. Dock så beskärs bilden fortfarande. Finns XBMC specifikt för x64?

Skulla tro att bilden skalas om i CCC.
AMD folket tror nämligen att vi fortfarande sitter på gamla CRT TV's med en massa overscan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Svensktiger:
Generellt så kan man säga att allt under video i CCC skall vara avstängt.
Framförallt skalningen under "my digital panels" eller va 17 AMD väljer att kalla det numera.
AMD tror fortfarande efter 10+ år att vi alla sitter på gamla CRT TV's så "overscan" är påslaget som standard.
Och det viktigaste på TV'n är att "Just scan" är påslaget (det get pixelmappat).
Då skall du iaf få en korrekt skalad bild.

Truemotion etc skall inte påverka själva bildkvaliten, utan gör att bilden flyter enormt mycket bättre.
Framförallt när man kör hackiga 24fps.

Är av samma åsikt. Löste mitt problem med att stoppa i ett billigt Nvidia kort och strunta i AMD: s APU. Har också ett dyrare kort från AMD liggande men kör man HDMI är Catalyst en katastrof. Förstår alltså inte heller vad det bolaget sysslat med de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem

aha, försökte uppdatera till senaste ccc men du fick datorn spel, med helt svart skärm som följd.... fick köra återställning på datorn.

Visa signatur

Life is to important to take serious