Polisen anmäler Tele2 efter stoppad trafikdatalagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

På vilket sätt bryter den mot grundlagen? Vore ju tjänstefel ifall de lyckades att få igenom en sådan lag. Sedan kan man tycka och tänka vad man vill, men tvivlar skarpt på att den verkligen BRYTER mot en grundlag.

Från "Regeringsformen"

3§ Anteckning om medborgare i allmänt register får ej utan hans samtyckte grundas enbart på hans politiska åskådning.
Varje medborgare skall i den utsträckning som närmare angives i lag skyddas mot att hans personliga integritet kränks genom att uppgifter om honom registreras med hjälp av automatisk databehandling.

Citerat ur "Svensk Författningspolitik av Ingvar Mattson och Olof Petersson" Andra upplagan (2003). SNS Förlag.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

EU-Domstolen har inget överhuvudtaget att göra med våra grundlagar...

Eeeh.. Jo.. Det har de visst. En hel del faktiskt. Du är så dåligt påläst att jag inte ens vet var jag skall börja, men du kan ju läsa sidan jag länkar till ovan.

Edit: Och se även: http://www.eu-upplysningen.se/Sverige-i-EU/EU-lagar-galler-fr...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Polisen anmäler tele2 för att de slutat bryta mot mänskliga rättigheter. Snyggt.

Bryta mot mänskliga rättigheter är ju en del av polisens dagliga arbete, så klart dom tror att dom står över lagen och både kan och får kontrollera folk.
Stanna folk på gatan som dom känner igen och anta att dom begått brott för att de är igenkända till exempel. Lika bra o ta in dem o kika lite hemma om det KAN finnas nå stöldgods eller knark, med lite tur kanske dom hittar en blodig kniv de kan binda till ett dråp.
Det räcker att polisen ringer och säger att "vi misstänker att det finns något olagligt i lägenheten" så får dom gå in med både hund och leriga uteskor och rota igenom samtliga tillhörigheter.

Det är svenskt polisarbete det.

Permalänk

Detta borde ju vara klart som korvspad, att operatörerna inte ska fortsätta vara tvingade att lagra data.

OBS, konspirationsteori följer:

Dock så måste jag medge att det oroar mig lite att polisen endast anmält Tele2.. Jag brukar inte vara konspiratoriskt lagd, men OM det skulle vara så att polisen endast behövde ett företag som fick incitament att "hjälpa" dem ta tillbaka en sådan här lag (t ex genom en läggmatch i domstolen), så skulle de ju göra just så här och bara anmäla det företag de har ett avtal med. Skulle de anmäla företag de inte har avtal med, så skulle de inte kunna kontrollera utslaget...

Nu är det inte så att jag tror på detta själv, men det är en rolig tanke. Vi vet ju redan att folk som är alldeles för högt uppsatta, och har alldeles för många tåtar att dra i kan påverka väldigt stor del av landets rättsliga påföljder..

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eeeh.. Jo.. Det har de visst. En hel del faktiskt. Du är så dåligt påläst att jag inte ens vet var jag skall börja, men du kan ju läsa sidan jag länkar till ovan.

Ändrade min kommentar så den kom närmare verkligheten. Men det är fortfarande så att bara för att EU bestämmer något så ändrar inte vi helt plötsligt våra grundlagar. En sådan ändring kräver ju att lagen måste klubbas två gånger, med nyval i mellan. Men som du säger gjorde vi väl detta då vi gick med i EU, men sedan dess har jag inte hört talas som något sådant.

EDIT:
"Även efter anslutningen har riksdagen ändrat grundlagarna för att anpassa dem till det svenska EU-medlemskapet." Såg det på den där länken du skicka... Visste faktiskt inte detta. Har inte fått lära mig sådant här i skolan, alla skattepengar verkar ju gå till en polis som inte gör något...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Klart polisen blir sura om deras sandlåda stängs. Snart kommer kommentarerna "våldtäktsmän kan gå fria p.g.a detta", "vi får svårare att ta fast pedofiler" och "mördare kommer lättare undan" för att ge poliserna lite sympati och ge tillbaka deras olagliga sandlåda.

Fast nu vet vi att de är inte polisen som ge straffet de är fortfarande åklagaren/domen som avgör så de är deras fel att dom få så kort straff. Polisen gör ju ett bra jobb, speciellt sådant fall så lägger dom lika mycket ärende på de som alla andra brott, vissa bevis är redigt svåra att ta fram och vissa bevis hittar man inga alls de är inte lätt alla gånger för polisen. De finns så kallad två grupper 1. inre tjänst = sitta bakom skrivbord o jobba med andra pågående ärende som ligger. 2. yttre tjänst = jobba ute i fält och ta emot nya anmälningar, nya brott som typ händer varje dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Det borde inte behöva vara värre än att lagen tas bort vid den halvårsrevidering som sker 1 Juni.

Lagen har skapats innan domstolen kom fram till att det är ett brott mot de mänskliga rättigheterna. Men i och med att brott mot de mänskliga rättigheterna är ett brott enligt grundlagen, och grundlagen står över övriga lagar, så bryter alltså lagen mot grundlagen.

http://www.regeringen.se/sb/d/504/a/3026

" Inga andra lagar eller förordningar får strida mot grundlagarna."

EU och grundlagarna

Som medlem i Europeiska unionen omfattas Sverige också av EU-rätten, vilket betyder att lagar som stiftats gemensamt i EU i regel står över Sveriges nationella lagar. Vid EU-inträdet fick Sverige därför göra ett par justeringar i grundlagarna. Bland annat infördes en bestämmelse i regeringsformen som anger att riksdagen kan överlåta beslutanderätt till EU så länge som EU har ett fri- och rättighetsskydd motsvarande det som ges i regeringsformen samt i Europarådets konvention om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.

I det här fallet är det alltså EUlagen som inte stämmer över ens med den svenska lagstiftningen om datalagringsdirektivet snarare än att det är svensk grundlag som inte stämmer över ens med datalagringsdirektivet.
Svenska grundlagen skulle ju anpassas efter EUs lagar om jag förstått det hela rätt.
Right?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Ändrade min kommentar så den kom närmare verkligheten. Men det är fortfarande så att bara för att EU bestämmer något så ändrar inte vi helt plötsligt våra grundlagar. En sådan ändring kräver ju att lagen måste klubbas två gånger, med nyval i mellan. Men som du säger gjorde vi väl detta då vi gick med i EU, men sedan dess har jag inte hört talas som något sådant.

Vi har inte ändrat några grundlagar.

"Problemet" kan beskrivas såhär:

1 Svensk grundlag säger att mänskliga fri och rättigheter gäller.

2 Svnsk grundlag står över övriga lagar.

3 Datalagringsdirektivet, som är en "övrig" lag införs.

4 EU-domstolen beslutar att datalagringsdirektivet bryter mot mänskliga fri och rättigheter, vilket i praktiken betyder att man kommit fram till att det bryter mot Svensk grundlag, och den enda rimliga följden blir att datalagringsdirektivet blir olagligt, eftersom grundlagarna står över övriga lagar.

Skrivet av Söderbäck:

I det här fallet är det alltså EUlagen som inte stämmer över ens med den svenska lagstiftningen om datalagringsdirektivet snarare än att det är svensk grundlag som inte stämmer över ens med datalagringsdirektivet.
Right?

Nej, eftersom datalagringsdirektivet bryter mot konventionen om mänskliga fri och rättigheter, som vi i grundlagen åtagit oss att följa, så är det tvärt om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi har inte ändrat några grundlagar.

"Problemet" kan beskrivas såhär:

1 Svensk grundlag säger att mänskliga fri och rättigheter gäller.

2 Svnsk grundlag står över övriga lagar.

3 Datalagringsdirektivet, som är en "övrig" lag införs.

4 EU-domstolen beslutar att datalagringsdirektivet bryter mot mänskliga fri och rättigheter, vilket i praktiken betyder att man kommit fram till att det bryter mot Svensk grundlag, och den enda rimliga följden blir att datalagringsdirektivet blir olagligt, eftersom grundlagarna står över övriga lagar.

Självklart förstår jag väl det, det vi diskuterade var väl sambandet mellan EU och våra grundlagar, och då alltså hur dessa har justerats efter vårt medlemskap.

Visa signatur

Permalänk

det är samma domstol som som såg till att sverige fick böta när detta slogs igenom och samma domstol som tog bort det .
kan rekomendera er att lyssna på computersweden´s senaste pod då dom tar upp en hel del om detta .

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, eftersom datalagringsdirektivet bryter mot konventionen om mänskliga fri och rättigheter, som vi i grundlagen åtagit oss att följa, så är det tvärt om.

Betyder det att svensk grundlag står över EUs lagar i så fall?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneCool:

Självklart förstår jag väl det, det vi diskuterade var väl sambandet mellan EU och våra grundlagar, och då alltså hur dessa har justerats efter vårt medlemskap.

Ah, OK. Missade det.

Jag trodde vi snurrade in på att EU-domstolen inte har någon påverkan på svensk lag, men det har den.

Vi säger att vi följer mänskliga fri och rättigheter, och vi låter EU diktera vad som är mänskliga fri och rättigheter, och säger de att något bryter mot dem så bryter det (i det här fallet alltså datalagringsdirektivet) mot Svensk grundlag, för att EU har beslutat att så är fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Betyder det att svensk grundlag står över EUs lagar i så fall?

Inte i det här fallet. I grundlagen säger vi att vi respekterar mänskliga fri och rättigheter, och vi låter EU bestämma vad som gäller på den punkten. Alltså står EU-rätt över Svensk rätt i det här fallet.

Om EU beslutar att det bryter mot mänskliga rättigheter att äta korv med mos, så blir alla eventuella lagar där det står att det är tillåtet att äta korv med mos per automatik ogiltiga. Sverige är alltså EU's bitch, om man vill se det så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Konstigt när polisen börjar polisanmäla trodde dom var till för samhällets tjänst & inte en maktapparat som ska se till eget intresse.
På tiden att rättsamhället ser över sina egna övertramp av lagstiftning mot mänskliga rättigheter.
Tror att fn s deklaration av mänskliga rättigheter står över både eu & svensk lagstiftning sen att dom inte alltid följs är en annan sak.
Även om trafikdatalagringen blir förbjuden så har polisen möjlighet att ta ut uppgifter vid misstanke om brott, funkade så innan kan funka så igen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Tolkar det som att polisens chefsjurist vill fylla sin arbetstid för att rättfärdiga sin tjänst.
Uppmuntrande att påminnas vad våra gemensamma pengar går till såhär i deklarationstider.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Inte i det här fallet. I grundlagen säger vi att vi respekterar mänskliga fri och rättigheter, och vi låter EU bestämma vad som gäller på den punkten. Alltså står EU-rätt över Svensk rätt i det här fallet.

Om EU beslutar att det bryter mot mänskliga rättigheter att äta korv med mos, så blir alla eventuella lagar där det står att det är tillåtet att äta korv med mos per automatik ogiltiga. Sverige är alltså EU's bitch, om man vill se det så.

Ja det var lite så jag tänkte också.

Om nu EU säger att vi ska ha ett datalagringsdirektiv så bryter det inte mot svensk grundlag även om svensk grundlag visar på "andra slutsatser". Grundlagen gäller inte.

Å andra sidan, finns inte datalagringsdirektivet kvar från EUs håll så gäller ju svensk grundlag igen och då blir det väl så att datalagringsdirektivet bryter mot EUrätten OCH svensk grundlag.

Hmm. Ja då är det väl så att direktivet bryter mot svensk grundlag också då ;). Kanske bör prövas i svenska rättsystemet innan man med säkerhet kan säga att det bryter mot svensk grundlag.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vi kan med andra ord idiotförklara svenska staten och polisen!

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt att det är Polisen som anmäler Tele2 för att de inte lagrar data som de vill använda när de utreder eventuella brott? Detta har alltså ingenting att göra med om att Datalagringsdirekttivet bryter som Svensk grundlag.

Blir inte detta lite grand som att polisanmäla en fabrik för att den slutar tillverka förstoringglas?
Som också är ett verktyg vid polisutredningar...

Eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ah, OK. Missade det.

Jag trodde vi snurrade in på att EU-domstolen inte har någon påverkan på svensk lag, men det har den.

Vi säger att vi följer mänskliga fri och rättigheter, och vi låter EU diktera vad som är mänskliga fri och rättigheter, och säger de att något bryter mot dem så bryter det (i det här fallet alltså datalagringsdirektivet) mot Svensk grundlag, för att EU har beslutat att så är fallet.

Förstår. Bra att vi kunde reda ut det i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Klart polisen blir sura om deras sandlåda stängs. Snart kommer kommentarerna "våldtäktsmän kan gå fria p.g.a detta", "vi får svårare att ta fast pedofiler" och "mördare kommer lättare undan" för att ge poliserna lite sympati och ge tillbaka deras olagliga sandlåda.

Pedofilerna avslöjar sig själva inte minst när de utför brottet på praktikplatsen. Polisen kan ändå begära ut information från operatörerna om de misstänker att en av deras kunder har gjort sig skyldiga till olagligheter.

Men för gemene person som sköter sig och bla fördömer ovanstående handlingar så är det inget annat än en integritetskränkning när Polisen vill övervaka all slags trafik.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Har jag förstått det rätt att det är Polisen som anmäler Tele2 för att de inte lagrar data som de vill använda när de utreder eventuella brott? Detta har alltså ingenting att göra med om att Datalagringsdirekttivet bryter som Svensk grundlag.

Blir inte detta lite grand som att polisanmäla en fabrik för att den slutar tillverka förstoringglas?
Som också är ett verktyg vid polisutredningar...

Eller har jag missuppfattat något?

Njaa. Skillnaden är väl att det inte finns någon svensk lag som kräver att fabriker tillverkar förstoringsglas. Däremot har vi ju en svensk lag som säger att alla operatörer ska spara data enligt datalagringsdirektivet.
Huruvida denna svenska lag faktiskt är applicerbar eller totalt verkningslös är väl snarare frågan i dagsläget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det var lite så jag tänkte också.

Om nu EU säger att vi ska ha ett datalagringsdirektiv så bryter det inte mot svensk grundlag även om svensk grundlag visar på "andra slutsatser". Grundlagen gäller inte.

Å andra sidan, finns inte datalagringsdirektivet kvar från EUs håll så gäller ju svensk grundlag igen och då blir det väl så att datalagringsdirektivet bryter mot EUrätten OCH svensk grundlag.

Hmm. Ja då är det väl så att direktivet bryter mot svensk grundlag också då ;). Kanske bör prövas i svenska rättsystemet innan man med säkerhet kan säga att det bryter mot svensk grundlag.

Fast det man har sagt är att masslagring av den här typen är ett brott mot de mänskliga rättigheterna, alltså spelar det ingen roll vad vi kallar våra lagar. Man har inte slagit ner på datalagringsdirektivet specifikt, utan på masslagring. Så jag tycker inte det behöver utredas vidare, det borde vara solklart.

Fast det är klart, varför lägga pengar på Vård, skola, omsorg, jobbskatteavdrag osv när man istället kan åka rättsprocesskarusell?

Skrivet av DanneCool:

Förstår. Bra att vi kunde reda ut det i alla fall.

Absolut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santa-san:

Polisen vill ju bara åt IP-adresserna, så att dom kan fortsätta att kasta bort tid på att jaga fildelare. Det är vad allt detta handlar om. Det händer ju inget annat i Sverige, så något måste dom ju ha att göra

Fick mig att tänka på denna:

Permalänk
Medlem

Hur klarade de sig före DLD? Vilka djäkla dumheter, polisen borde ha bättre saker för sig än att göda parasitklassen (advokater).

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Är det några mer än Banhof och Tele2 som slängt det som lagrats samt slutat lagra?

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Borde snarare vara olagligt att lagra data.

Permalänk
Medlem

Verkar vara svårt att se vilka operatörer som faktiskt slutat lagra data eftersom alla inte går ut med det på samma sätt som tele2
gjorde, men är förvånad av alla operatörer som säkerligen gjort det att dom just går på tele2.

Jag kontaktade tre häromdagen varpå jag fick svaret:
"Efter ett prat med våran säkerhetsavdelning kan jag informera att 3 som operatör kommer sluta lagra all data samt att vi kommer radera all historik som idag finns sparad."
Skönt och veta att de finns fler leverantörer än bara tele2 som slutar lagra.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Visst är det tråkigt att pedofiler och övriga kriminella tjänar på att datalagringsdirektivet tas bort men samtidigt så kan man eller man bör aldrig kompromissa med vår integritet, the end doesn't justify the means.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Verkar vara svårt att se vilka operatörer som faktiskt slutat lagra data eftersom alla inte går ut med det på samma sätt som tele2
gjorde, men är förvånad av alla operatörer som säkerligen gjort det att dom just går på tele2.

Jag kontaktade tre häromdagen varpå jag fick svaret:
"Efter ett prat med våran säkerhetsavdelning kan jag informera att 3 som operatör kommer sluta lagra all data samt att vi kommer radera all historik som idag finns sparad."
Skönt och veta att de finns fler leverantörer än bara tele2 som slutar lagra.

http://press.bredbandsbolaget.se/news/view/bredbandsbolaget-s...

Skrivet av Lionheartus:

Visst är det tråkigt att pedofiler och övriga kriminella tjänar på att datalagringsdirektivet tas bort men samtidigt så kan man eller man bör aldrig kompromissa med vår integritet, the end doesn't justify the means.

Precis. Det handlar om balans. Är det ett garanterat tryggt samhälle till varje pris som gäller får man ju sätta alla i fängelse i förebyggande syfte.

Nu är det inte det man har gjort. Men vi har suttit i ett slags "mentalt" fängelse i och med direktivet. "Storebror ser dig" har liksom varit en allmänt accepterad sanning och folk har anpassat sitt beteende utefter det faktim att de varit ständigt övervakade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför just Tele2? Har dom sämre jurister än alla andra operatörer som också slutat datalagra?

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)