Permalänk
Skrivet av ExXo:

Vilken biosmod kör ni? Vet ju inte riktigt vad man vågar sig på..

Jag har kollat lite här:
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/3397-modifi...
Vad jag har förstått så är O41100113.ROM den senaste versionen? Är det den ni har använt er av?

Har även hittat en AMIBCP3.46.EXE, tror det var någon här i tråden som länkade till den.

Jag har skapat en USB-sticka med SP54344.exe från HP, eller man kunde ju inte ladda ned från HP utan att logga in så det fick bli från en länk

Ute på lite hal is här känner jag!

http://terfmop.co.uk/blog/2013/07/31/hp-proliant-n54l-bios-mo...

Denna guide använde jag mig av och det fungerade perfekt.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

http://terfmop.co.uk/blog/2013/07/31/hp-proliant-n54l-bios-mo...

Denna guide använde jag mig av och det fungerade perfekt.

Fast den är skriven innan november 2013 då HP uppdaterade bios.
Det är väl O41100113.ROM som är senaste, inte O41072911.ROM som används i guiden där.
Annars är Guiden väldigt bra, har tagit ned Programmet och preppat USB:n, nu ska jag bara välja vilken ROM jag ska ändra till

HP:s uppdaterade bios 2013.10.01 (A) (15 Nov 2013)

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Skrivet av ExXo:

Fast den är skriven innan november 2013 då HP uppdaterade bios.
Det är väl O41100113.ROM som är senaste, inte O41072911.ROM som används i guiden där.
Annars är Guiden väldigt bra, har tagit ned Programmet och preppat USB:n, nu ska jag bara välja vilken ROM jag ska ändra till

HP:s uppdaterade bios 2013.10.01 (A) (15 Nov 2013)

Jo, det stämmer nog att det finns en nyare original bios. Själv valde jag att aldrig ens överväga HP:s egna bios eftersom jag ville öppna möjlighet för Hot Plug och framförallt full hastighet på 5:e SATA-porten och då öppna för ytterligera en disk-plats. Det finns, mig veterligen, inte som möjlighet via HP:s original bios oavsett när den må vara daterad och därför var valet för mig enkelt

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Jo, det stämmer nog att det finns en nyare original bios. Själv valde jag att aldrig ens överväga HP:s egna bios eftersom jag ville öppna möjlighet för Hot Plug och framförallt full hastighet på 5:e SATA-porten och då öppna för ytterligera en disk-plats. Det finns, mig veterligen, inte som möjlighet via HP:s original bios oavsett när den må vara daterad och därför var valet för mig enkelt

det finns en moddad bios baserad på det senaste från hp..

Visa signatur

31337

Permalänk
Skrivet av freddan83:

det finns en moddad bios baserad på det senaste från hp..

Ok.
Vad jag kan se så är den enda skillnaden i nyaste bios följande;
Firmware Dependencies:
None

Enhancements/New Features:
None

Problems Fixed:
Addressed an issue where Microsoft Windows 2012 R2 may stop responding while booting the operating system.

Known Issues:
None

Endast om man kör 2012 R2 så kan det innebära någon fördel att använda denna, om jag nu inte missat något.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort något igen... Jag kör min N54L med ESXi och ett par VM:s men när jag idag skulle överföra en fil på 5 gb via samba från min ordinarie dator till en FreeNas instans så slog CPU:n i taket. Konsekvensen blev först att överföringen sjönk till under 1 Mb/s och sedan att överföringen avbröts... Har någon annan här på forumet haft ett liknande problem?

Funderar på att installera FreeNas som enda os för att se om det beror på något med ZFS eller om det är något konstigt i ESXi... Alla tips är väldigt välkomna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Nu har jag gjort något igen... Jag kör min N54L med ESXi och ett par VM:s men när jag idag skulle överföra en fil på 5 gb via samba från min ordinarie dator till en FreeNas instans så slog CPU:n i taket. Konsekvensen blev först att överföringen sjönk till under 1 Mb/s och sedan att överföringen avbröts... Har någon annan här på forumet haft ett liknande problem?

Funderar på att installera FreeNas som enda os för att se om det beror på något med ZFS eller om det är något konstigt i ESXi... Alla tips är väldigt välkomna.

Jag hade problem med alla överföringar när jag körde Freenas / Nas4Free via ESXi. Extremt dåliga hastigheter och överföringen gick ned till 0kB/s efter en viss tid, lösningen blev att dumpa dem.

Lösningen blev att köra Windows 2008 - Har nu ett stabilt system där överföringarna ligger runt 75Mb/s åt båda hållen

Edit: Läs här: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1277830-freenas-n.... Du kanske kan hitta något som hjälper, jag gav upp

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om XPenology till denna billiga manick.
http://xpenology.com/forum/
I princip Synology mjukvara som fungerar på N54L (bl.a).
Snabbt, krångelfritt och ger tillgång till Synologys appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan tipsa om XPenology till denna billiga manick.
http://xpenology.com/forum/
I princip Synology mjukvara som fungerar på N54L (bl.a).
Snabbt, krångelfritt och ger tillgång till Synologys appar.

Lite guide här; http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1240029-tips-kor-...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitik:

Jag hade problem med alla överföringar när jag körde Freenas / Nas4Free via ESXi. Extremt dåliga hastigheter och överföringen gick ned till 0kB/s efter en viss tid, lösningen blev att dumpa dem.

Lösningen blev att köra Windows 2008 - Har nu ett stabilt system där överföringarna ligger runt 75Mb/s åt båda hållen

Edit: Läs här: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1277830-freenas-n.... Du kanske kan hitta något som hjälper, jag gav upp

Tack för svaret, då vet jag att jag inte är ensam. Min temporära lösning är att byta ut USB-minnet med ESXi mot ett nytt där jag kör en ren FreeNas. Anledningen är helt enkelt att jag vill åt ECC + ZFS kombinationen.

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som sitter med senaste version av firmware?

Man måste tydligen numera registrera sin maskin innan man kan ladda ner firmware. Dock så accepterar den inte mitt serienummer när man ska länka ihop den med sitt HP-konto. Men söker man efter maskinen via serienummer så säger HP att garanti gäller till December 2014. Skumt ..

Jag skulle iaf behöva låna filen SP64420.exe

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hmm kör gnoboots 5.0 dsm på min. Igår testa jag streama 2 hd filmer en låg utanför mitt nätverk och en var till min raspberry med raspbmc. Å raspberry streamen hackade till ungefär en gång var 3dje minut. Har bara 1 hårddisk i min nas. Kan detta bero på de? Mina överförningshastigheter är kanon bra annars mellan 80-100mb/s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hackade till hur? Det kan inte ha nåt att göra med 24p-uppspelning eller så? Provade du olika filmer och fick samma beteende?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Hackade till hur? Det kan inte ha nåt att göra med 24p-uppspelning eller så? Provade du olika filmer och fick samma beteende?

Alltså det han inte med den stanna upp å buffra som jag uppfatta det. Tänkte ifall de skulle vara problem med att läsa 2 olika filer samtidigt. Vet ju hur de kan bli när man kopierar 2 saker till samma hårddisk samtidigt. Men de kanske inte beror på det?. Testade bara med 1 film

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Är det någon av er som sitter med senaste version av firmware?

Man måste tydligen numera registrera sin maskin innan man kan ladda ner firmware. Dock så accepterar den inte mitt serienummer när man ska länka ihop den med sitt HP-konto. Men söker man efter maskinen via serienummer så säger HP att garanti gäller till December 2014. Skumt ..

Jag skulle iaf behöva låna filen SP64420.exe

ftp://ftp.hp.com/ftp1/pub/softlib2/software1/pubsw-windows/p1...

Permalänk
Inaktiv

Jag petade in ett 8GB minne i min N54L igår, prestandaskillnaden blev helt klart märkbar även när systemet idlar och ansluter via fjärrskrivbord. 2GB som standard känns rätt snålt faktiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Jag petade in ett 8GB minne i min N54L igår, prestandaskillnaden blev helt klart märkbar även när systemet idlar och ansluter via fjärrskrivbord. 2GB som standard känns rätt snålt faktiskt.

Typiskt HP. När jag letade servrar nyligen hittade jag t ex http://www.dustin.se/product/5010646062/hp-proliant-ml350e-ge... för 10'+moms. Hela 2GB minne följer med.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tänkte installera om min HP microserver. Undrar om någon har koll på några saker..

1. Vad var de för grafikkort i dessa? Radeon någonting vill jag minnas?

2. Vad är de för nätverkskort i den standard?

3. Vad är de för sata kontrollers i den?

Jag tänkte köra in windows POS (bygger på XP men kommer ha support) och prova i den hur det rullar och får då hålla med egna drivers

Fungerar de inge bra får de bli win7. För Vmware Esxi tillåter inte så hög nätverkshastighet som jag kommer behöva få ut ur den.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svchost.exe:

Tänkte installera om min HP microserver. Undrar om någon har koll på några saker..

1. Vad var de för grafikkort i dessa? Radeon någonting vill jag minnas?

2. Vad är de för nätverkskort i den standard?

3. Vad är de för sata kontrollers i den?

Jag tänkte köra in windows POS (bygger på XP men kommer ha support) och prova i den hur det rullar och får då hålla med egna drivers

Fungerar de inge bra får de bli win7. För Vmware Esxi tillåter inte så hög nätverkshastighet som jag kommer behöva få ut ur den.

http://www.wegotserved.com/2012/12/07/hp-proliant-microserver...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Står tyvärr inget om vilket grafikkort det var i dom där. Den andra informationen går ju att använda baserat att AMD bara har en modell av sata kontroller.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svchost.exe:

Står tyvärr inget om vilket grafikkort det var i dom där. Den andra informationen går ju att använda baserat att AMD bara har en modell av sata kontroller.

Detta rapporterar HWinfo64:

Citat:

ATI/AMD Mobility Radeon HD 4200 (RS880M) [Hewlett-Packard]

Permalänk
Skrivet av Svchost.exe:

Står tyvärr inget om vilket grafikkort det var i dom där. Den andra informationen går ju att använda baserat att AMD bara har en modell av sata kontroller.

Min Win2K8 hittade inga specifika grafikkortsdrivrutiner alls (surprise!) utan ståtar med en VGA-drivrutin. Det spelar ingen som helst roll eftersom jag alltid kör headless - är inte det samma för dig?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Kan man på något vis få ner oljudet på fläktet?
Har en Poweredge t20, som knappt hörs.

Permalänk
Skrivet av hardrade:

Kan man på något vis få ner oljudet på fläktet?
Har en Poweredge t20, som knappt hörs.

Kika längre tillbaka i denna tråd, finns åtskilliga inlägg om att byta en eller båda fläktarna. Jag har bytt 120mm-fläkten och nu är det bara den lilla 40mm-fläkten som för lite oljud. Var noga att kontrollera varvtal och luftflöde bara innan du byter, men det finns bra länkar tidigare i tråden.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Undrar om någon har tips på billig Sata kontroller för en N54L som grejar 3tb diskar? Den inbyggda verkar inte leka snällt med mina diskar.

Beggat nytt allt av intresse. Bara de passar och fungerar. Vad ska man hålla koll efter när man väljer en kontroller? Kommer rulla win 7 på den.

Jag får konstiga rapporter från hdtune och smart nämligen. Ena gången är de disk1 på 3tb den klagar över. Andra gången disk2 på 3tb. Och den klagar aldrig över problem på samma ställe. Utan ibland markerar den fel vid 80gb ibland 149gb ibland 711 och så vidare helt random. Tror de är kontrollern som är problemet då bios inte ser mer ä 120gb enligt bootskärmen där storleken ska visas. Och känner med två nästan fulla 3tb diskar vill jag inte riskera att köra vidare och riskera data förlust även om de är speglade.

Felet den oftast klagar på är corrent pending sector. Denna gången är värdet på 8 enligt hdtune och den säger warning. Förra gången var de ungefär samma grej fast då på andra disken som nu Uppger bra hälsa igen.

Se länk för skärmdump
https://www.dropbox.com/s/qy8kufdtnmr3m5l/Photo%202014-05-18%...

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svchost.exe:

Undrar om någon har tips på billig Sata kontroller för en N54L som grejar 3tb diskar? Den inbyggda verkar inte leka snällt med mina diskar.

Beggat nytt allt av intresse. Bara de passar och fungerar. Vad ska man hålla koll efter när man väljer en kontroller? Kommer rulla win 7 på den.

Jag får konstiga rapporter från hdtune och smart nämligen. Ena gången är de disk1 på 3tb den klagar över. Andra gången disk2 på 3tb. Och den klagar aldrig över problem på samma ställe. Utan ibland markerar den fel vid 80gb ibland 149gb ibland 711 och så vidare helt random. Tror de är kontrollern som är problemet då bios inte ser mer ä 120gb enligt bootskärmen där storleken ska visas. Och känner med två nästan fulla 3tb diskar vill jag inte riskera att köra vidare och riskera data förlust även om de är speglade.

Felet den oftast klagar på är corrent pending sector. Denna gången är värdet på 8 enligt hdtune och den säger warning. Förra gången var de ungefär samma grej fast då på andra disken som nu Uppger bra hälsa igen.

Se länk för skärmdump
https://www.dropbox.com/s/qy8kufdtnmr3m5l/Photo%202014-05-18%...

Jag har 4 st microserver gen7 rullande för närvarande med alla tänkbara modeller och storlekar från WDs sortiment (Blue, Red, Green, GP RE och RE, från 2007-2014, 500GB-3TB), inga problem alls med kontrollern, så även om du kör annat märke har jag svårt att tro att kontrollern skulle krångla på det viset. Möjligen drivrutinerna, vilka kör du? Finns det ny firmware till diskarna? Seagate har väl haft en del problem på den fronten?

Current pending sector är för övrigt defekta/misstänkta sektorer som väntar på att repareras. Ibland går det, ibland inte. Då kan det först visas som fel och senare som ok. Disken brukar dock nästan alltid vara på gång. Har haft sådant beteende på två diskar som till sist gick offline helt. Så att varningarna kommer och går kan vara helt normalt för diskar med problem, men brukar förr eller senare sluta på samma sätt, med ras. Det är därför SMART finns, som en tidig varning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gav bort en N54L till en vän som kör med 3TB-diskar i den, så jag bekräftar det MultiMan skrev att det fungerar fint med större diskar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Svchost.exe:

Undrar om någon har tips på billig Sata kontroller för en N54L som grejar 3tb diskar? Den inbyggda verkar inte leka snällt med mina diskar.

Beggat nytt allt av intresse. Bara de passar och fungerar. Vad ska man hålla koll efter när man väljer en kontroller? Kommer rulla win 7 på den.

Jag får konstiga rapporter från hdtune och smart nämligen. Ena gången är de disk1 på 3tb den klagar över. Andra gången disk2 på 3tb. Och den klagar aldrig över problem på samma ställe. Utan ibland markerar den fel vid 80gb ibland 149gb ibland 711 och så vidare helt random. Tror de är kontrollern som är problemet då bios inte ser mer ä 120gb enligt bootskärmen där storleken ska visas. Och känner med två nästan fulla 3tb diskar vill jag inte riskera att köra vidare och riskera data förlust även om de är speglade.

Felet den oftast klagar på är corrent pending sector. Denna gången är värdet på 8 enligt hdtune och den säger warning. Förra gången var de ungefär samma grej fast då på andra disken som nu Uppger bra hälsa igen.

Se länk för skärmdump
https://www.dropbox.com/s/qy8kufdtnmr3m5l/Photo%202014-05-18%...

Jag kör WD Red 3Tb-diskar i min och har inte haft några varningar eller konstigheter alls. Kör dock inte Win utan Xpenology på den istället.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Snabbt svar uppskattas.
Jag kör idag dsm 4.3 xpentolgy.
Vill uppdatera till 5 , fungerar det utan och förlora innehållet på disk samt tar det lång tid, måste bygga om raid osv?