Rasp Pi vs AMD APU vs Core i3/i5?

Permalänk
Medlem

Rasp Pi vs AMD APU vs Core i3/i5?

Det finns säkert flera trådar med det här men antingen är de så stora och inaktuella att informationen inte är intressant ändå.

Planerar för ny HTPC. Jag ska inte använda den för att spela på utan det är i princip endast för surf (youtube) och XBMC och funderar lite på vad det finns för möjligheter. Rasp Pi kan ju spela HD material men jag har inte sett den in action. Eftersom jag är väldigt känslig för dålig framerate och flimmer så är det den viktigaste variabeln. Den andra är att OS och mjukvara inte får kännas segt även om jag inte kommer att spela på den mer möjligen gamla konsollemulatorer (då är rasp-pi inte ett val antar jag)

Försök att vara objektiv i era svar, t.ex. om du inte upplever att lågenergilampor och lysrör flimrar så har vi inte samma upplevelse och då kan du troligen inte svara på den frågan.

Mvh
Phi

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Själv kör jag RasPlex på min Raspberry Pi rev.2. Fungerar väldigt bra att streama sk. Direct Play, dvs. att Pi'n avkodar 1080p-filmer. Inget lagg i filmerna, men lite småseg i menyerna.

Plex kräver en Plex-server någonstans också som man t.ex. kan köra på ett NAS eller en annan burk någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions

Är du känslig för sega menyer så skaffa inte en RPi... Visst, den är så pass billig att man kan testa, men du kommer med största sannolikhet inte bli nöjd.

Ska man absolut endast titta på film så räcker en A6, eller till och med A4, APU och då kommer man väldigt billigt undan. Vill man ha lite mer kraft under huven så hade jag antingen kört på en Kaveri eller en i3'a, beroende på vad som ska göras.

Sen vet jag inte huruvida konsolemulatorer främst drar nytta av en snabb CPU eller en snabb GPU, så det får man väl kolla upp innan, antar jag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Raspberry pi ska du inte ha för surf och youtube. Den funkar fint till uppspelning av filer, utan flimmer.

Permalänk

Jag tror det beror mycket på vad du vill göra med den, om du som du säger vill göra annat än kolla på film skulle jag definitivt inte köra på en RPi.

Min upplevelse av RPi med XBMC är precis som tidigare skrivits, att den är seg i menyn men bra på att spela själva filmerna. Jag som kör XBMC remote istället för att hantera menyn med fjärr upplever inte detta som ett problem. Det enda jag har lite problem med är faktiskt att den hakar upp sig ibland när jag ska börja spela upp något och kräver hård omstart. Detta kan bero antingen på problem i OpenELEC som jag kör på den eller någonting i RPin eller i mitt nätverk, inte orkat lösa det eftersom det inte är så svårt att starta om den.

Som 'bara en mediaspelare' skulle jag varmt rekommendera en RPi.

Överväger om jag skulle uppgradera till någonting i stil med en NUC på sikt, eftersom jag skulle vilja kunna göra lite mer saker med burken och det vore trevligt med en något snabbare respons.

Visa signatur

Fractal Design Define XL | M4A89GTD PRO/USB3 | Phenom II X6 1055T | 16GB Corsair Vengance 1600Mhz | ASUS DirectCUII 7970 | 3x Samsung 2443BW och 3x Benq G2450 i Eyefinity 6 (5670x2280) | Corsair AX850W

Permalänk

Jag förstår inte varför alla säger att raserat laggar. Har aldrig stött på på lagg i någon meny. Tycker den är kvick och perfekt för raspbmc

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SimpanDirr:

Jag förstår inte varför alla säger att raserat laggar. Har aldrig stött på på lagg i någon meny. Tycker den är kvick och perfekt för raspbmc

Auto-correct?

Jag säger att den hackar då den gör det för mig. Kanske att man är mer känslig eller att du har någon mer lättdriven build, men min hackar i menyerna och det gör troligtvis många andras också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast

Byggde ihop en liten rigg för sovrummet, föredrar dock en dator som ska funka för det mesta utom just spel. Ungefär som den i paketet nedan...

Småtjejerna här hemma ska få varsin dator nu till sommaren när de fyller år, exakt som i länken nedan. Enklare datorer, men ändå bra nog att klara typ sims 3. Är prislappen för hög?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6704644/trntnr

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zpnk:

Byggde ihop en liten rigg för sovrummet, föredrar dock en dator som ska funka för det mesta utom just spel. Ungefär som den i paketet nedan...

Småtjejerna här hemma ska få varsin dator nu till sommaren när de fyller år, exakt som i länken nedan. Enklare datorer, men ändå bra nog att klara typ sims 3. Är prislappen för hög?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6704644/trntnr

Ska den klara spel så hade jag helt klart satsat på en Kaveri istället, så kan man komplettera med ett billigare grafikkort i framtiden för att dra nytta av dual-graphics också. Det är trots allt inte många hundralappar det handlar om.

http://www.inet.se/produkt/5308734/amd-a10-7850k-3-7-ghz-fm2-...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunder:

Ska den klara spel så hade jag helt klart satsat på en Kaveri istället, så kan man komplettera med ett billigare grafikkort i framtiden för att dra nytta av dual-graphics också. Det är trots allt inte många hundralappar det handlar om.

http://www.inet.se/produkt/5308734/amd-a10-7850k-3-7-ghz-fm2-...

Sticker iväg ett gäng hundringar på både processor och moderkort... ska införskaffa två. Dessutom är nog sims det tyngsta i spelväg som ska drivas

För TS (hans tråd ju...) så låter det inte som att spel heller är nåt som är tänkt att köras

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zpnk:

Sticker iväg ett gäng hundringar på både processor och moderkort... ska införskaffa två. Dessutom är nog sims det tyngsta i spelväg som ska drivas

För TS (hans tråd ju...) så låter det inte som att spel heller är nåt som är tänkt att köras

Du hade valt ett moderkort med socket FM2+, vilket är vad Kaveri använder, så du behöver ju inte byta moderkort?

Du får såklart göra som du vill, men så fort jag hör spel av någon sort känner jag att det är (ursäkta uttrycket) dumsnålt att välja en halvdan APU som dessutom är bra gammal nu.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad som ska emuleras. Ska du spela nintendo 64 spel krävs inte mycket men om du tänkt köra typ dolphin emulator till gamecube och wii spel så kommer du behöva en riktigt saftig processor, då pratar vi kanske en i5a och dessutom ett dedikerat krafikkort i mellanklassen om du vill kunna bättra på grafiken med kantujämning och dylikt (så emulatorn ser mångdubbelt mycket bättre ut än orginalet någonsin gjort)

Permalänk
Medlem

För film och surf borde en Cromecast vara bäst. Kostar inte mer än några hundralappar och har väl ungefär samma prestanda som Pi'n (fast laggar inte i menyerna). Du kan titta på YouTube genom att styra den från en dator/telefon, du kan surfa genom att casta Google Chrome från en dator (och även telefon?) till TVn, kolla film genom med mera.

Aldrig ägt en Chromecast själv, men har bekanta som äger en.

Permalänk
Medlem

Har 2 st Raspberry Pi som jag kör Raspbmc Gotham Beta 4 på och upplever inte menyerna som speciellt sega, visst mina 2 dedicerade htpc är ju kvickare men kostar ju också åtskilligt mycket mer.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tackar alla för svaren jag fått. Det var faktiskt riktigt givande.

Emulator som är mest intressant är SNES emulator. Så det duger gott och väl en APU. RPI är uteslutet vid det här laget. Det enda jag är "skraj" för är att AMD's A4 eller A6 är segt i kontrollerna eller att den "scrapar" sagt i XBMC. Annars verkar den klockren för vad det är jag behöver.

Skrivet av Dunder:

Är du känslig för sega menyer så skaffa inte en RPi... Visst, den är så pass billig att man kan testa, men du kommer med största sannolikhet inte bli nöjd.

Ska man absolut endast titta på film så räcker en A6, eller till och med A4, APU och då kommer man väldigt billigt undan. Vill man ha lite mer kraft under huven så hade jag antingen kört på en Kaveri eller en i3'a, beroende på vad som ska göras.

Sen vet jag inte huruvida konsolemulatorer främst drar nytta av en snabb CPU eller en snabb GPU, så det får man väl kolla upp innan, antar jag.

Du verkar ha koll på det här med AMD's APU:er, funkar en A4 för att köra win7 på även om man inte ska härja runt i tunga applikationer?
Och sen är det en grej jag inte riktigt förstått. Jag trodde Kaveri redan var ute i handeln, men när jag kikar runt så ser det inte alls så ut. Vad är grejen?

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av eonic:

Du verkar ha koll på det här med AMD's APU:er, funkar en A4 för att köra win7 på även om man inte ska härja runt i tunga applikationer?
Och sen är det en grej jag inte riktigt förstått. Jag trodde Kaveri redan var ute i handeln, men när jag kikar runt så ser det inte alls så ut. Vad är grejen?

Ja, just A4 och A6 är populära för just HTPC:er som endast ska visa film, så det ska inte vara några konstigheter.

Kaveri är ute i handeln, men det finns bara två stycken ute än så länge (tror jag), 7700K och 7850K .
Ska det någonsin spelas så är antagligen Kaveri det bättre valet, men hur emulatorerna fungerar vet jag inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, just A4 och A6 är populära för just HTPC:er som endast ska visa film, så det ska inte vara några konstigheter.

Kaveri är ute i handeln, men det finns bara två stycken ute än så länge (tror jag), 7700K och 7850K .
Ska det någonsin spelas så är antagligen Kaveri det bättre valet, men hur emulatorerna fungerar vet jag inte.

Jag körde SNES emulator på en gammal Xbox (original) utan några konstigheter så det är nog inga problem på det viset.

Kaveri 7700k och 7850k är nog lite overkill tror jag Finns det några release dates för resten av APU:erna? Annars kan jag tänka mig att 6000-serien duger väl också.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Hur anal är du med bildkvalité?
En Intel Haswell med deras HD-krets så sitter du i 23.976Hz-paradiset.

Detta uppnås vad jag vet inte med någon annan tillverkare till dags dato.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Hur anal är du med bildkvalité?
En Intel Haswell med deras HD-krets så sitter du i 23.976Hz-paradiset.

Detta uppnås vad jag vet inte med någon annan tillverkare till dags dato.

Det där (legendariska) frame rate hackandet har jag aldrig märkt av så troligen inte tillräckligt anal, det är mest flimmer och dålig låg rate som jag blir nipprig på.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av eonic:

Jag körde SNES emulator på en gammal Xbox (original) utan några konstigheter så det är nog inga problem på det viset.

Kaveri 7700k och 7850k är nog lite overkill tror jag Finns det några release dates för resten av APU:erna? Annars kan jag tänka mig att 6000-serien duger väl också.

Andra halvan av året är det väl sagt, så i juni kanske A8-7600 kommer: http://www.sweclockers.com/recension/18514-amd-a10-7850k-och-...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Det där (legendariska) frame rate hackandet har jag aldrig märkt av så troligen inte tillräckligt anal, det är mest flimmer och dålig låg rate som jag blir nipprig på.

Jag ställer mig till skaran som föreslår Intel NUC (Eller Gigabyte Brix).

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX