Bytte moderkort och processor, överhettning på cpu, hjälp!

Permalänk

Bytte moderkort och processor, överhettning på cpu, hjälp!

Tjena!
Först av allt så kan jag säga att jag har byggt datorer länge och vet hur saker ska sitta osv osv. Är dock inte bra på bios eller cpu inställningar, jag kan överklocka i bios men thats it

Bytte moderkort och cpu häromdan, en uppgradering helt enkelt
Gigabyte GA-990XA-UD3 moderkort och en amd fx 9370 cpu

Fick ominstallera Windows så att moderkortet skulle funka, fick tips av polare att de är en annan struktur på nya moderkortet och därför va ominstallation enda alternativet.

Går igång som vanligt men cpu fläkt håller i genomsnitt 5000rpm och processorn ligger mellan 30-70grader idle, pendlar upp och ner hela tiden.
Vid stresstest så gick den upp till 80grader, då stängde jag av för den hade garanterat fortsatt öka.

Har installerat alla drivrutiner, dock så på gigabytes officiella sida så finns det bara 32bit bios drivers, har hittat en annan som jag installerade,vilket inte gjorde någon skillnad.

Har tagit ut cpu, rengjort från pasta och provat med mer och även mindre pasta men ingen vidare skillnad, har orginalkylning, samma som jag hade till min gamla phenom processor.
Den var effektiv med gamla processorn och va aldrig några problem.

För övrigt så har jag 4extra fläktar i chassit
8GB ram
Radeon 5250 1Gb DDR5 grafik
5 sata hdd + 1SSD hårddisk som win ligger på.

Har också kollat moderkort och cpu ihop, många har den kombinationen så inget fel där.
Funderar dock på om de kan vara någon inställning på moderkortet?

Värt att nämna att cpu ligger bara på 3,8ghz, den ska ligga på 4,4-4,7ghz original/turbo
Vad är problemet?
Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaf1sk:

Tjena!
Först av allt så kan jag säga att jag har byggt datorer länge och vet hur saker ska sitta osv osv. Är dock inte bra på bios eller cpu inställningar, jag kan överklocka i bios men thats it

Bytte moderkort och cpu häromdan, en uppgradering helt enkelt
Gigabyte GA-990XA-UD3 moderkort och en amd fx 9370 cpu

Fick ominstallera Windows så att moderkortet skulle funka, fick tips av polare att de är en annan struktur på nya moderkortet och därför va ominstallation enda alternativet.

Går igång som vanligt men cpu fläkt håller i genomsnitt 5000rpm och processorn ligger mellan 30-70grader idle, pendlar upp och ner hela tiden.
Vid stresstest så gick den upp till 80grader, då stängde jag av för den hade garanterat fortsatt öka.

Har installerat alla drivrutiner, dock så på gigabytes officiella sida så finns det bara 32bit bios drivers, har hittat en annan som jag installerade,vilket inte gjorde någon skillnad.

Har tagit ut cpu, rengjort från pasta och provat med mer och även mindre pasta men ingen vidare skillnad, har orginalkylning, samma som jag hade till min gamla phenom processor.
Den var effektiv med gamla processorn och va aldrig några problem.

För övrigt så har jag 4extra fläktar i chassit
8GB ram
Radeon 5250 1Gb DDR5 grafik
5 sata hdd + 1SSD hårddisk som win ligger på.

Har också kollat moderkort och cpu ihop, många har den kombinationen så inget fel där.
Funderar dock på om de kan vara någon inställning på moderkortet?

Värt att nämna att cpu ligger bara på 3,8ghz, den ska ligga på 4,4-4,7ghz original/turbo
Vad är problemet?
Väldigt tacksam för hjälp!

Jag förstår att det låter som dumt av mig med tanke på att du skrivit fler gånger att du har monterat korrekt, men det känns som att du måste göra något fel med monteringen för att få dessa temperaturer. Jag har bara erfarenhet av intel, men går det att montera kylaren utan att "snäppa fast den" ordentligt, den skulle då sitta aningen löst. Vet inte hur det ser ut på AMD's processorer, men kan det vara något liknande fel måntro?

Värt att föreslå, om du är 100 % säker så ska du bortse från detta såklart :-).

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Jag förstår att det låter som dumt av mig med tanke på att du skrivit fler gånger att du har monterat korrekt, men det känns som att du måste göra något fel med monteringen för att få dessa temperaturer. Jag har bara erfarenhet av intel, men går det att montera kylaren utan att "snäppa fast den" ordentligt, den skulle då sitta aningen löst. Vet inte hur det ser ut på AMD's processorer, men kan det vara något liknande fel måntro?

Värt att föreslå, om du är 100 % säker så ska du bortse från detta såklart :-).

Processorn sitter som den ska och kylningen sitter rätt hårt kan jag säga, fastsnäppt på två sidor och sen spänd med den lilla spaken som vanligt, och med tanke på att jag har bytt pasta 3 gånger så är jag rätt säker på att den sitter som den ska, de va ju de första jag kollade

Permalänk

Kanske missförstått dig nu men, du använder alltså samma kylare för den nya processorn som för den gamla?
Din nya cpu har en max watt på ca 220, vad hade den gamla processorn?
en snabbsökning på en random phenom cpu visade att en max watt på 125.

Så jag gissar på att den gamla kylaren inte klarar av nya cpu:n och då throttlar den i samma veva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When in doubt... C4

Permalänk
Skrivet av Lethalpillows:

Kanske missförstått dig nu men, du använder alltså samma kylare för den nya processorn som för den gamla?
Din nya cpu har en max watt på ca 220, vad hade den gamla processorn?
en snabbsökning på en random phenom cpu visade att en max watt på 125.

Så jag gissar på att den gamla kylaren inte klarar av nya cpu:n och då throttlar den i samma veva.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp det stämmer, samma kylare. Min gamla cpu va en phenom 2 x4 3,4ghz Black edition
Så jag gissar på att ja den låg troligen på runt 125w då
Men isåfall, finns det något jag ska kolla på hos en ny kylare?
Jag vet att jag antagligen borde fixa någon monsterkylning till den cpu men jag vill bara ha det billigaste som funkar hyfsat

Permalänk
Skrivet av Ninjaf1sk:

Japp det stämmer, samma kylare. Min gamla cpu va en phenom 2 x4 3,4ghz Black edition
Så jag gissar på att ja den låg troligen på runt 125w då
Men isåfall, finns det något jag ska kolla på hos en ny kylare?
Jag vet att jag antagligen borde fixa någon monsterkylning till den cpu men jag vill bara ha det billigaste som funkar hyfsat

Jo det är nog tyvärr monsterkylare som gäller, inet har som fingervisning rekommenderat noctua nh-d14 eller sluten vattenkylning med 240 mm rad. Kolla först vad som rymms i chassit och sen vad plånboken tillåter är väl mitt råd ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: rejäl tornkylare i push-pull konfig kan ju vara något att kika på t.ex

Visa signatur

When in doubt... C4