Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Jag har inte sagt att Microsoft inte får finnas bara att jag inte vill ha nåt med dom att göra eller deras OS.
Ja det är synd att dom flesta laptops levereras med Windows även om det öbrjar komma alternativ lite här och där nu.
Jag har Linux även på dom trots att jag har Windows licens till dom av den anledningen jag vill inte använda det.
Batteritiden är numera inget problem vilket var sämre förr. Klarar mig ca 4 timmar på batteri på en runt 5 år gammal dell dator.
Allt fungerade direkt också utan tjorv. Med Windows 7 var man tvungen ägna massa tid åt få ner drivers osv för att den ens ska fungera.
Vad tror du är enklast för nybörjaren att komma igång med? Många som inte vet hur och var dom ska fixa driverna och installera dom.
Sånt jag får springa och hjälpa folk med ofta med. Om Windows är så användarvändligt och enkelt varför klarar inte folk av att installera Windows med alla fungerande drivers då?

Tillverkare förser inga kunder med installationsmedia när vi pratar vanliga leverantörer, de förser de med återställningsskivor (eller möjlighet att göra återställningsskivor för att bränna ut) och en återställningspartition, grundläggande drivrutiner ingår där. Enda gisslet är att det tar en hel del tid att återinstallera programmen och köra Windows update. De drivrutiner man kan behöva hämta, om de inte går via Windows Update är ett mindre gäng från tillverkaren, modellnamn och leta reda på supportsidan är det som behövs. Det är då värre om det handlar om firmware för WLAN-kort och dylikt. Extrahera firmware och köra drivrutiner som kommer utifrån distributionen är nog inte enklare för dem. Dessa datorer kommer förinstallerade, varför ska de då kasta ut operativsystemet och installera något annat som t.ex. Dell inte ger någon support på? Rullar det så rullar det redan.

Permalänk

På dell datorn jag installerade åt en så var jag tvungen gå in och ladda ner drivers på en annan dator då den inte ens hittade driver för vanliga ethernet porten ens. Och har varit liknadne problem med många andra där det bara fungerar direkt i Linux. Bara installera och köra.
Visst har man nyare dator har man en återställningpartion med en massa bloatware som tar timmar innan man installerat och blivit av med all den skiten och fått in det man vill ha. Jag kan inte se hur det sklle vara enklare och bättre.
Dessutom tar återställningspartionen onödigt med plats som kan användas till annat.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Inaktiv

Visst beror det ju på att Windows är vanligare med men skillnaden är att i Windows så kan program installeras hursomhelst.
Visst det går köra UAC på maximal inställning men det irriterar dom allra flesta att dom slår av det.
I Linux måste du ha root lösen för att installera nåt eller göra några ändringar.
Men visst kan utnyttja säkerhetshål som i allt annat men även om Linux var vanligare så är det säkrare än Windows motsvarighet.
Det är också ett skäl till att köra Linux.

Jag är inte säker men det går nog att ordna motsvarande säkerhet till windows samt bättre till båda om det nu är så men, det är få som orkar ha så pass hög säkerhet skulle jag tro. Jag har precis börjat använda en nyckel databas och bara den tycker jag är relativt jobbig att strula med varje gång man skall knappa in lösenord. Jag kan nog en aning mer än genomsnittet och förstår fördelarna väl men jag kan knappt motivera mig till att ha detta, tänk då hur få som skulle ha ork att knappa in lösenord varje gång det skall installeras.. Det är en väldigt bra grej att ha ur säkerhetssynpunkt men ur bekvämlighetssynpunkt (vilket troligtvis är den vanligare) blir det ett rent helvete ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin2:

Absolut. Det måste vara den allra största anledningen. Varför byta från något man är van vid till något annat som i bästa fall fungerar lika bra om inte pga att man inte har råd till att köpa den senaste versionen? Varken Windows eller OSX är dåligt. Som vanligt har Linux-användarna inte kommit med ett enda bra argument till att byta som inte redan har debunkats flera gånger, eftersom det helt enkelt inte finns. Det är en smak-sak, och gratis smakar sällan lika bra som kommersiellt, har jag upptäckt. Därmed tror jag definitivt att det beror på att man är pank. Jag tror inte att många delar din generositet vad gäller donationer till utvecklingen utav Linux.

Jag är student, jag kan ladda ner valfri Windowsversion gratis. Både server och desktop, ofta även innan en ny version har släppts till allenheten. Ändå kör jag Linux, varför?
För att det för mig är bättre på många sätt.

Skrivet av Robin2:

Men snälla, lär dig lite om hur marknaden sett ut de senaste 20 åren och acceptera hur försvinnande liten Linux varit. Tror du att vi börjat använda datorer först igår och att det inte spelar någon roll vilket OS vi använder? Tror du att vi växt upp med Linux på våra datorer? De enda som gjort det är Linus Torvalds ungar och tydligen du. Min poäng är att Windows har varit kungen i decennier, vilket alltså betyder att en massiv majoritet är vana vid det. Denna tråd ställer frågan varför vi inte bytt till Linux, och inte varför vi inte använt Linux från början. Om jag hade växt upp med Linux så hade jag självfallet tyckt att det var lika enkelt att använda som Windows. Men det är knappt någon som gjort. En av de största anledningarna är ju att vi helt enkelt inte behöver byta eftersom vi redan kan Windows utan och innan. Detta "bedrövliga meckande" som du nämner för att göra något i Windows som du enklare kan göra i Linux känner Windows-användare helt enkelt inte igen eftersom de redan gjort det mesta tusen gånger. Meckande i Windows är något som personer som växt upp med Linux endast känner igen, och vice versa. Skillnaden är ju att Windows har haft användarmarknaden medan Linux har haft servermarknaden i decennier. Varför ska vi börja om från början med ett nytt OS? Ytterligare anledningar till luspanket ovanför.

Jag växte upp med Windows, lärde mig använda en dator på Windows. När jag valde att byta från Windows visste jag inte ens att det fanns andra system förutom Mac, men att köpa en svindyr dator var helt ute ur bilden. Så jag sade helt enkelt, nog f*n måste det finnas något bättre än det här och började googla.

Skrivet av Robin2:

Bara om skillnaderna är bättre. Windows-användare är inte intresserade utav annorlunda för annorlundas sak. Om saker fungerar så ska man inte byta. Linux är inte bättre än Windows eller OSX. Varför skulle du byta till Windows om du inte hade något massivt positivt att hämta från det?

Linux är för mig som programmerare mycket bättre än Windows.
Linux är för mig som slösurfare mycket bättre än både Windows och OSX.

Att du inte kan se allt olika personer har olika behov, säger mer om dig.

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Jag är inte säker men det går nog att ordna motsvarande säkerhet till windows samt bättre till båda om det nu är så men, det är få som orkar ha så pass hög säkerhet skulle jag tro. Jag har precis börjat använda en nyckel databas och bara den tycker jag är relativt jobbig att strula med varje gång man skall knappa in lösenord. Jag kan nog en aning mer än genomsnittet och förstår fördelarna väl men jag kan knappt motivera mig till att ha detta, tänk då hur få som skulle ha ork att knappa in lösenord varje gång det skall installeras.. Det är en väldigt bra grej att ha ur säkerhetssynpunkt men ur bekvämlighetssynpunkt (vilket troligtvis är den vanligare) blir det ett rent helvete ;).

Nåt som finns i KDE4 med.

http://www.kde.org/applications/system/kwalletmanager/

Visa signatur

Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Linux över andra OS. Använder sedan 7 år tillbaka Ubuntu på min desktopdator och min HTPC. På gamingdatorn har jag tyvärr Windows 7. Om fler spel hade fungerat med Linux hade jag bytt även på gamingdatorn.

Permalänk
Medlem

Enkelt svar:
#1 Brist på drivrutiner och stöd för hårdvara överlag.
#2 De programvaror och spel jag kör fungerar inte native och alternativ finns inte.
#3 Varför byta något som fungerar 100% tillfredsställande till något som inte gör det?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Ja jag menade inte att det inte finns eller så utan bara att folk ofta är för lata för att ha vettig säkerhet.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Enkelt svar:
#2 De programvaror och spel jag kör fungerar inte native och alternativ finns inte.
#3 Varför byta något som fungerar 100% tillfredsställande till något som inte gör det?

1. Ny hårdvara kanske det stämmer men i övrigt så har Linux faktiskt bättre drivrutinstöd out of box vilket inte Windows har.
2. Ja som spelplatform är Windows bättre i dagsläget även om det börjar komma mer och mer till Linux.
3. openSUSE 13.1 funkar 100% tillfredsställande. Nåt jag inte kan säga att Windows gör om man gör annat än surfa och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Enkelt svar:

Standardsvar av den som inte provat.

1. Drivrutiner är inte ett störreproblem i Linux än i Windows och hårdvarustödet är bättre i Linux än Windows.
2. Här kan jag hålla med om spel men i de flesta fall finns det tillräckligt bra alternativ till Windowsprogram.
3. Linux fungerar 100% och i en del fall bättre än Windows. Tex uppdateringhanteraren uppdaterar alla program på en gång och det är i princip enbart vid ny Linux-kärna som datorn behöver startas om. I Windows måste varje program uppdateras för sig och nästan alltid måste datorn startas om.

Permalänk
Medlem

På dell datorn jag installerade åt en så var jag tvungen gå in och ladda ner drivers på en annan dator då den inte ens hittade driver för vanliga ethernet porten ens. Och har varit liknadne problem med många andra där det bara fungerar direkt i Linux. Bara installera och köra.
Visst har man nyare dator har man en återställningpartion med en massa bloatware som tar timmar innan man installerat och blivit av med all den skiten och fått in det man vill ha. Jag kan inte se hur det sklle vara enklare och bättre.
Dessutom tar återställningspartionen onödigt med plats som kan användas till annat.

Man måste i princip hantera datorn fel för att behöva återställa den, behöver man återställa så behöver man generellt inte inte kunna mer än att hålla in en knapp vid boot. Sånt man får hjälpa till med för att folk är osäkra, men så länge leverantören fortfarande stödjer systemet så kan man förvänta sig att det rullar igång utan att veta något om maskinen i förväg. Det finns fortfarande mycket som inte är backportat i de större distarna, nya Ethernetchips, nya SATA-kontrollers, nya WiFi-kort, grafikdelar som inte fungerar fullt ut med kernels och xorg som skickas med i de stabila distarna. Enkla saker som funktionsknappar och bakgrundsbelysning brukar strula. ACPI är fortfarande ett problem ibland. Är man intresserad är det mest spännande, men det gör det inte lämpligt för konsumenter.

GNU/Linux-distros fungerar utmärkt när hårdvaran är hyfsat standard, halvgammal och har bra stöd, men så har det varit sedan 90-talet för mig och det hjälper inte mig om inte applikationerna som ska köras rullar där. Har ingen anledning att vägra Windows, OS X eller Android. Det blir inte billigare om jag gör. Ska jag köra Wine istället för virtuellt får jag ofta köra gammal mjukvara. Kör jag GNU/Linux som host har jag inga invändningar mot att köra Windows virtuellt. Fast det är enklast att komma igång med det åt andra hållet. Just eftersom du har XServer. NX/Neatx med mera sin fungerar utmärkt som klient i Windows utöver virtualiseringsmjukvarornas egna stöd, och vill du inte köra virtuellt har du alltid Cygwin samt MinGW/MSYS. Är en omöjlighet att implementera Windows lika bra i GNU/Linux och poänglöst, och en licens för en privatperson är som sagt 900kr.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Man måste i princip hantera datorn fel för att behöva återställa den, behöver man återställa så behöver man generellt inte inte kunna mer än att hålla in en knapp vid boot. Sånt man får hjälpa till med för att folk är osäkra, men så länge leverantören fortfarande stödjer systemet så kan man förvänta sig att det rullar igång utan att veta något om maskinen i förväg. Det finns fortfarande mycket som inte är backportat i de större distarna, nya Ethernetchips, nya SATA-kontrollers, nya WiFi-kort, grafikdelar som inte fungerar fullt ut med kernels och xorg som skickas med i de stabila distarna. Enkla saker som funktionsknappar och bakgrundsbelysning brukar strula. ACPI är fortfarande ett problem ibland. Är man intresserad är det mest spännande, men det gör det inte lämpligt för konsumenter.

GNU/Linux-distros fungerar utmärkt när hårdvaran är hyfsat standard, halvgammal och har bra stöd, men så har det varit sedan 90-talet för mig och det hjälper inte mig om inte applikationerna som ska köras rullar där. Har ingen anledning att vägra Windows, OS X eller Android. Det blir inte billigare om jag gör. Ska jag köra Wine istället för virtuellt får jag ofta köra gammal mjukvara. Kör jag GNU/Linux som host har jag inga invändningar mot att köra Windows virtuellt. Fast det är enklast att komma igång med det åt andra hållet. Just eftersom du har XServer. NX/Neatx med mera sin fungerar utmärkt som klient i Windows utöver virtualiseringsmjukvarornas egna stöd, och vill du inte köra virtuellt har du alltid Cygwin samt MinGW/MSYS. Är en omöjlighet att implementera Windows lika bra i GNU/Linux och poänglöst, och en licens för en privatperson är som sagt 900kr.

Du överdriver problemen det mesta av det du nämner brukar få stöd ganska så snabbt.
Closed source driverna kan krångla ibland och kanske inte ha stöd för nyaste kerneln som jag nämnde tidigare men dom problemen kan man ha på nya Windows versioner och drivers med. Håller man sig till det som disten kommer med så är det normalt inget problem.
Om man inte ska spela och speciellt om man kör lite äldre hårdvara så funkar dom fria driverna alldeles utmärkt med iaf om man kör AMD eller Intel då dom själv utvecklar dom till skillnad från NVIDIA där är det fortfarande closed source som gäller.
Sen så kör jag Linux för att jag vill ha Linux och öppen mjukvara då vill jag inte smutsa ner systemet med massa windows grejer trots att det är möjligt utan kör dom alternativ som finns och fungerar bra för mina behov.
Windows med cygwin och en massa andra program och grejer för att få liknande funktionalitet är inget för mig och dessutom inte lika bra lösning och tar mer resurser. Dom 900 kr får jag en fin 3TB disk för lagring eller annat kul för istället som ger mig mer.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Ett hemmabygge (stationär)...

Fast det betyder inte att det fungerar automagiskt med Linux på en sådan maskin.

Jag är inte ute efter någon debatt, men har du under de senaste åren stött på någon stationär som inte fungerar med Linux? Jag är mest nyfiken, för jag har själv inte gjort det och det handlar om en mängd datorer både för privat- och företagsanvändare.

Citat:

ACPI ska lira, grafikkort och chipset ska lira...

Ahh, ACPI är ibland en röra utan like. Än om Microsoft generellt har bättre möjligheter att styra och kräva kompatibilitet kan det vara lite hasard över det. Efter en nylig uppdatering av en stationär med Windows uppkom oväntat massa I/O fel. Efter mycket felsökande visade det sig att strömsparfunktionen för hårddisken inte längre "lirade".

Permalänk

Jag känner inte igen mig i att Windows skulle ha dåligt hårdvarustöd (eller i alla fall sämre än Linux). Alla Windowsversioner jag haft har jag bara stoppat i skivan och simsalabim, klart. Datorerna har alla varit hpd, Samma sak gäller bekanta och släktingar jag hjälpt.

Permalänk
Skrivet av Diversion:

Jag känner inte igen mig i att Windows skulle ha dåligt hårdvarustöd (eller i alla fall sämre än Linux). Alla Windowsversioner jag haft har jag bara stoppat i skivan och simsalabim, klart. Datorerna har alla varit hpd, Samma sak gäller bekanta och släktingar jag hjälpt.

Väldigt sällan den har hittat allt då jag varit och installerat och det är alla typer av burkar både nya och gamla och intel och amd.
Mycket mixtrande innan man har fått till allting. Och i en del fall så har man inte ens nätverk så man måste gå till annan dator och fixa drivers från. Mycket mer strul än vad det är på dagens Linux iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag växte upp med Windows, lärde mig använda en dator på Windows. När jag valde att byta från Windows visste jag inte ens att det fanns andra system förutom Mac, men att köpa en svindyr dator var helt ute ur bilden. Så jag sade helt enkelt, nog f*n måste det finnas något bättre än det här och började googla.

Du har dock inte förklarat varför du bestämde dig för att byta. Att välja ett billigare alternativ har dock självfallet en hel del logik i sig. Om man inte har råd med bättre så är ju Linux en bra kompromiss. Det är mer utav sådan logik som jag gärna vill se någon utav er Linux-användare komma med.

Skrivet av Pie-or-paj:

Linux är för mig som programmerare mycket bättre än Windows. Linux är för mig som slösurfare mycket bättre än både Windows och OSX.

Det där får du ta och backa upp med en förklaring om du vill ha lite trovärdighet. "Mycket bättre" är stora ord som inte betyder någonting hittills.

Skrivet av Pie-or-paj:

Att du inte kan se allt olika personer har olika behov, säger mer om dig.

Har du blandat ihop mina inlägg med någon annans? Jag har sedan mitt första inlägg här endast talat om problemen med Linux baserat på mina erfarenheter i mina många äventyr i Linux distron och jämfört dem med Windows. Att du får mig som just skrivit så mycket om hur allt är relativt att verka som en person som inte förstår att alla har olika behov säger snarare en hel del om dig. Är det detta du menar med att slösurfa? Orka läsa, right?

Att personer har olika behov är inte det som är svårt att förstå. Hur exakt en Linux distro är "mycket bättre" är dock väldigt svårt att förstå utan en förklaring. Samtidigt undrar jag vad dessa aktiviteter har med OS:et att göra öht. Det är väl ändå programmen du använder som bestämmer hur mycket bättre din programmering och ditt surfande fungerar?

Hur slösurfande är "mycket bättre" i Linux än i Windows får du ta dig en slurp energidryck för och förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Linux fungerar 100% och i en del fall bättre än Windows.

Men hur kan du skriva så när han skriver det motsatta? Om hans distron inte fungerar till 100% så fungerar inte Linux till 100%, eller hur? Dina erfarenheter förändrar inte hans verklighet. Om Linux fungerar till 100% för vissa så borde väl du snarare vara orolig för hur många som faktiskt har problem som du kanske aldrig ens har hört talas om. Om han har haft problem med sina tester utav olika distron (vilket jag också har i massor) så är det ju faktiskt möjligt att det är du som har haft tur med en bättre kombination av hårdvara och/eller provat andra distron eller versioner än honom helt enkelt.

Poängen är att alla har olika erfarenheter utav både Linux och Windows. Att säga att det inte finns några problem är lika dumt från båda sidor när alla klagar på något. Det är dock skillnad på att nämna faktiska buggar och begränsningar jämfört med att helt enkelt säga att något är "bättre för mig" eller "gillar det mer" vilket är det enda man alltid får läsa från Linux-användare som ska försöka försvara varför de bytt OS. Som jag skrivit tidigare så tror jag att det i vissa versioner utav vissa Linux distron helt enkelt har funnit en del möjligtvis oupptäckta problem med möjligtvis vissa hårdvarukombinationer som har skapat ett rent helvete för nya testare. Jag är en utav dem, trots att jag har populära komponenter. Liknande problem har jag aldrig haft med något Windows i NT serien och framåt med någon utav mina många datorer genom åren. Varför har jag då haft så många problem med Linux?

I vissa fall är Linux rent skräp. I vissa fall tydligen inte. Jag har inte haft turen att vara en utav de som fått upptäcka det senare, trots att jag provat så många olika distron. Och det har tydligen inte roxkz heller. Hur ska personer som oss kunna göra något annat än att fortsätta argumentera hur dåligt Linux är när alla våra erfarenheter pekar på just det? Alla som endast har haft dåliga erfarenheter med Windows har precis samma rättigheter.

Problemet med detta sorts tänkande kommer när man ser på statistiken. 91% av världen använder Windows medan 1.6% använder Linux. Jag tror att dessa siffror hade sett mycket annorlunda ut om Linux distron faktiskt hade fungerat så väl som du säger att de gör. Det finns säkert några som faktiskt gör det. Men Ubuntu är definitivt inte ett utav dem, vilket sprider en ond smitta över alla andra distron eftersom så många förstagångs-testare just för tipset att prova Ubuntu.

Permalänk

Kör Windows och Ubuntu på min dator ( dual boot) Fast använder mest Windows då det har stöd för photoshop etc etc vet att man kan använda program för att köra windows program men tycker inte det är värt det.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk

Ganska lätt att ta marknadsandelar då Windows skickas med som standard på dom flesta datorer.
Det är största anledningen till varöfr det sre ut som det gör.
Andra anledningar är att folk som ni sprider en massa falska saker om Linux som inte stämmer.
Jag har testat på alla möjliga CPU både Intel och AMD med diverse moderkort ända sen Pentium1 tiden och har aldrig upplevt så stora problem som det låter som för er. Visst har varit nå enstaka problem med vissa saker ibland men inte så mycket som ni får det att låta som. Det som ändrats däremot är ju att vem som helst kan använda Linux idag förut var det mycket pillande för att få till allting.
Med undantag för Sweclockers användare uppenbarligen då. Visar väl va blindtesterna visat tidigare att steget till Linux direkt är lättare än att gå från Windows till Linux. Steget från Windows 7 till Windows 8 visar ju samma sak också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ganska lätt att ta marknadsandelar då Windows skickas med som standard på dom flesta datorer.
Det är största anledningen till varöfr det sre ut som det gör.

Nja, med statistiken menade jag att jag tror att marknadsandelen för Linux skulle varit högre vid det här laget om det fungerade så bra och om Windows var så himla "dåligt". Folk vill ju gärna ha bra grejer och anpassar sig snabbt till något nytt om det är bra. Se bara på Android. Varför har inte fler bytt till Linux och stannat där om det dessutom är gratis? Jo, för att Windows duger fint.

Varför svarar du ens på mina inlägg när du använder openSUSE som jag aldrig använt när jag hela tiden talat om Ubuntu? Jag har ingen aning om hur bra openSUSE fungerar och det gör väl knappast många andra Windows-användare heller tyvärr. Jag har aldrig ens hört talats om det. Du får väl säga åt dem att göra lite reklam så nykomlingar kan slippa Ubuntu-fällan.

Permalänk

openSUSE är en av dom vanligaste distarna och har funnits sen 90 taletfast då under namnet SUSE.
Nu finns det lite olika varianter av SuSE.
Har berättat om KDE4 och openSUSE och har länkat tidigare i tråden.
Bara söka på youtube t.ex. för att se hur openSUSE funkar.

http://www.distrowatch.org bara gå in där och välja och vraka.
Döm inte ut Linux efter att ha testat enbart Ubuntu.

Och här finns en guide för openSUSE 13.1 http://opensuse-guide.org/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag är inte ute efter någon debatt, men har du under de senaste åren stött på någon stationär som inte fungerar med Linux? Jag är mest nyfiken, för jag har själv inte gjort det och det handlar om en mängd datorer både för privat- och företagsanvändare.

Ahh, ACPI är ibland en röra utan like. Än om Microsoft generellt har bättre möjligheter att styra och kräva kompatibilitet kan det vara lite hasard över det. Efter en nylig uppdatering av en stationär med Windows uppkom oväntat massa I/O fel. Efter mycket felsökande visade det sig att strömsparfunktionen för hårddisken inte längre "lirade".

Det mesta med standardchipset, bör lira. Men det betyder inte att de inte använder en Ethernet-kontroller, WiFi-kort, extra SATA-kontrollers, USB-kontrollers och så vidare som gör utan extra handpåläggning utöver att ACPI-problemet fortfarande finns.

Det problemet finns såklart även på stationära datorer.

Du överdriver problemen det mesta av det du nämner brukar få stöd ganska så snabbt.
Closed source driverna kan krångla ibland och kanske inte ha stöd för nyaste kerneln som jag nämnde tidigare men dom problemen kan man ha på nya Windows versioner och drivers med. Håller man sig till det som disten kommer med så är det normalt inget problem.
Om man inte ska spela och speciellt om man kör lite äldre hårdvara så funkar dom fria driverna alldeles utmärkt med iaf om man kör AMD eller Intel då dom själv utvecklar dom till skillnad från NVIDIA där är det fortfarande closed source som gäller.
Sen så kör jag Linux för att jag vill ha Linux och öppen mjukvara då vill jag inte smutsa ner systemet med massa windows grejer trots att det är möjligt utan kör dom alternativ som finns och fungerar bra för mina behov.
Windows med cygwin och en massa andra program och grejer för att få liknande funktionalitet är inget för mig och dessutom inte lika bra lösning och tar mer resurser. Dom 900 kr får jag en fin 3TB disk för lagring eller annat kul för istället som ger mig mer.

Dold text

Det är inga överdrifter, du kan köra en distribution där allt fungerar OOB – fast nästa punktrelease rasar det. Ingen tar ansvar för sånt vid community / utvecklings-distributioner, regressioner är vanligt bland stora mjukvaruprojekt och sker på flera fronter, men testas inte ordentligt och Canonical är helt värdelösa på att backporta grejer officiellt, så då är det inofficiella PPAs i bästa fall, eller att man inte kan köra Ubuntu på ett rimligt sett alls när det gäller mycket ny hårdvara/komponenter eller nya maskiner. Ska du köra vettiga grafikdrivare så behövs handpåläggning, nyare kernel och nyare xorg ofta. Något Konsumentlinux finns inte, finns det inte finns det inget. Det finns inte alltid så mycket val, hobby är hobby. AMD utvecklar inte själva några öppna drivare i sin helhet utan är beroende av ett gäng andra utvecklare utanför företaget utöver de som de anställt och gör det vid sidan av deras proprietära, de har anställt ett mindre antal utvecklare för att jobba med öppna drivare och upstream fast det handlar om ett handfull antal, men de fungerar i dagsläget bra för vissa gpuer. Problemet är som sagt att Canonical inte backportar sånt.

Permalänk

Inte haft några problem med att nästa release inte funkar osv utan allt bara fungerar hela tiden.
Undantaget är om jag är och mixtrar för mycket med saker själv men det är mitt eget fel i dom fallen.
Problemen du nämner är Ubuntu problem och inte Linux problem.
Möjligen så kan beta releaser strula men det är ju på egen risk man testar sånt.
Och då det gäller grafikdriverna så är det precis tvärtom att nyare kernel och xorg versioner kräver uppdaterad grafikdriver.
Men det är inget problem om man låter bli att uppdatera kernel hela tiden och väntar ett tag till det finns officiellt stöd.
AMD och Intels opensource drivers funkar alldeles utmärkt och där behöver man inte tänka på det.
Även om inte AMD gör allt själva på öppna drivern så ser jag inte det som nån nackdel. Funkar på alla moderna GPU och för dom nyare korten är det radeonsi drivern som gäller men den är inte lika mogen än. Faktiskt så stöder öppna drivern mer GPU än vad deras stängda för dom enbart funkar på Radeon HD 5xxx och nyare kort numera.
AMD's öppna driver stöder också VDPAU som dom flesta program behöver för video acceleration vilket inte deras stängda gör så om man inte ska spela så är öppna drivern bättre. Iofs så funkar VAAPI med den stängda men funkar inte i t.ex. flashplayer.
NVIDIA är det closed source som gäller fast samtidigt brukar NVIDIA vara ganska snabba på uppdatera sin driver så det brukar oftast inte vara nåt problem där. Den fria opensource drivern för NVIDIA däremot har inte det och det är bla därför Linux pekade finger åt dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

önskar man kunde trycka i alla alternativ i pollen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Det mesta med standardchipset, bör lira. Men det betyder inte att de inte använder en Ethernet-kontroller, WiFi-kort, extra SATA-kontrollers, USB-kontrollers och så vidare som gör utan extra handpåläggning utöver att ACPI-problemet fortfarande finns.

Det problemet finns såklart även på stationära datorer.

Jag var mer ute efter något konkret, exempel eller andra belägg. Vi släpper det och jag smyger ur tråden...

Permalänk

Jag tycker mig se ett mönster här. De flesta som framhåller Linux fördelar gentemot Windows är antingen IT-tekniker till yrket eller väldigt kunniga amatörer som kör egna servrar osv.

Gå ut på gatan och fråga folk, jag törs lova att de flesta inte har byggt sin egen dator och installerat OS:et själva. Många kommer inte ens att kunna ge en någorlunda definition på vad ett OS är för något. Tror någon verkligen att dessa människor vill lägga ned en massa tid på att lära sig få trilskande hårdvara att fungera och skriva kryptiska kommandon vid en prompt?

Den genomsnittlige Sweclockaren är inte representativ för den genomsnittlige användaren och även här finns ett stort spann gällande kunskap.

Det är orsaken till att Linux inte är populärt som OS på desktopar runt om i landet. Svårare än så är det inte.

Permalänk

Ja men dom personerna har heller inga större svårigheter att anvnda Linux då dom väl sitter vid en färdiginstallerad sån.
Dom kan gå in i startknappsliknande meny och starta webläsare osv precis som i Windows osv.
Däremot har samma personer svårt med Windows 8.x så om du sätter en dator med dom 2 OS kommer dom flesta välja Linux datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Däremot har samma personer svårt med Windows 8.x så om du sätter en dator med dom 2 OS kommer dom flesta välja Linux datorn.

Vilken undersökning visar det?

Permalänk
Medlem

1. Ny hårdvara kanske det stämmer men i övrigt så har Linux faktiskt bättre drivrutinstöd out of box vilket inte Windows har.
2. Ja som spelplatform är Windows bättre i dagsläget även om det börjar komma mer och mer till Linux.
3. openSUSE 13.1 funkar 100% tillfredsställande. Nåt jag inte kan säga att Windows gör om man gör annat än surfa och liknande.

#1 Jag har suttit i flertalet år med Linux och kan säga att det inte stämmer vidare bra i mina erfarenheter, speciellt vad gäller lite udda hårdvara och grafikkort.
#2 Inte bara spel utan framförallt för arbete saknas stöd.
#3 openSUSE funkar inte tillfredsställande alls för mig, det är oanvändbart, stödet för min hårdvara är bristande, ~80% av de program jag kör fungerar inte native men under Windows så funkar allt bra däremot. Olika människor olika krav och uppgifter att utföra vid datorn.

Den dagen hela mitt steam-library körs native med motsvarande prestanda och stöd som Windows... Samt alla mina program jag arbetar med fungerar lika bra så är jag all game. Tills dess är det inte ens ett alternativ på kartan för mig. Det är inte svårare än så.

Så kom inte ens att försök säga att ett OS fungerar tillfredsställande när jag inte kan använda datorn till det den var tänkt för.

Skrivet av NoWin:

Standardsvar av den som inte provat.

1. Drivrutiner är inte ett störreproblem i Linux än i Windows och hårdvarustödet är bättre i Linux än Windows.
2. Här kan jag hålla med om spel men i de flesta fall finns det tillräckligt bra alternativ till Windowsprogram.
3. Linux fungerar 100% och i en del fall bättre än Windows. Tex uppdateringhanteraren uppdaterar alla program på en gång och det är i princip enbart vid ny Linux-kärna som datorn behöver startas om. I Windows måste varje program uppdateras för sig och nästan alltid måste datorn startas om.

Standardsvar av en som inte arbetar med flertalet specifika programvaror på sin dator och har förutfattade meningar om saker de inte vet ett skvatt om... Skämt åt sido, du har inte den blekaste aning om hur mycket jag suttit med linux, vilket märks.

#1 Jo det är det, tro det eller ej. Har svurit nog över bristande stöd för saker och grafikdrivare som inte hållit måttet för att inte försöka igen på ett par år.
#2 Tyvärr finns det inte i närheten bra nog alternativ för linux, tro mig har suttit där själv och provat.
#3 Bättre på vilket vis då? En superstabil dator som inte behöver startas om är all fine and dandy, men kan jag inte arbeta eller spela på den fyller den lika mycket funktion som en tom ölburk oavsett. Starta om datorn tar sub 1 minut oavsett, så det är inget direkt argument...

Windows gör allt jag kräver av ett OS idag. Dvs. Alla mina spel och program fungerar bra, alla drivrutiner till min hårdvara fungerar bra, det kraschar inte.
Linux kan inte göra dessa simpla saker för mig ännu, så nej. Det fungerar inte tillfredsställande för mig med andra ord.

EDIT och PS.
Linux är jättetrevligt för en smal skara sysslor tycker jag, tro inget annat. Men för mig är det oanvändbart för annat än slösurf och spela upp musik.
Har kört linux till och från sedan rätt länge tillbaka på datorer 'på sidan om'... (Det fungerade inte 100% på den tiden heller) och även på senare år, och har snubblat över de mest bisarra problemen ibland även under mitten av 2000-talet. Visst har det blivit bättre, men för mig är ett byte inte aktuellt ännu.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Agile:

Vilken undersökning visar det?

Ingen undersökning men är nästan säker att många skulle välja då det är mer likt Windows än vad Windows 8.1 är som standard och folk vill att altl ska vara som det brukar. Linux har startknapp som inte Windows 8.1 har osv.
Då pratar jag om KDE4 och liknande fönsterhanterare och inte Unity och annat trams som Ubuntu har för sig.
Däremot finns undersökningar som visar att nybörjare har tyckt Linux varit lättare att använda än Windows i jämförelse med vana användare som är van Windows som gått över till Linux.
Bla här har du ett exempel på det https://www.youtube.com/watch?v=T3ID2CbtnKk

Visa signatur