Jag har inte sagt att Microsoft inte får finnas bara att jag inte vill ha nåt med dom att göra eller deras OS.
Ja det är synd att dom flesta laptops levereras med Windows även om det öbrjar komma alternativ lite här och där nu.
Jag har Linux även på dom trots att jag har Windows licens till dom av den anledningen jag vill inte använda det.
Batteritiden är numera inget problem vilket var sämre förr. Klarar mig ca 4 timmar på batteri på en runt 5 år gammal dell dator.
Allt fungerade direkt också utan tjorv. Med Windows 7 var man tvungen ägna massa tid åt få ner drivers osv för att den ens ska fungera.
Vad tror du är enklast för nybörjaren att komma igång med? Många som inte vet hur och var dom ska fixa driverna och installera dom.
Sånt jag får springa och hjälpa folk med ofta med. Om Windows är så användarvändligt och enkelt varför klarar inte folk av att installera Windows med alla fungerande drivers då?
Tillverkare förser inga kunder med installationsmedia när vi pratar vanliga leverantörer, de förser de med återställningsskivor (eller möjlighet att göra återställningsskivor för att bränna ut) och en återställningspartition, grundläggande drivrutiner ingår där. Enda gisslet är att det tar en hel del tid att återinstallera programmen och köra Windows update. De drivrutiner man kan behöva hämta, om de inte går via Windows Update är ett mindre gäng från tillverkaren, modellnamn och leta reda på supportsidan är det som behövs. Det är då värre om det handlar om firmware för WLAN-kort och dylikt. Extrahera firmware och köra drivrutiner som kommer utifrån distributionen är nog inte enklare för dem. Dessa datorer kommer förinstallerade, varför ska de då kasta ut operativsystemet och installera något annat som t.ex. Dell inte ger någon support på? Rullar det så rullar det redan.