Nytt ljudsystem, vad väljer jag?

Permalänk
Medlem

Nytt ljudsystem, vad väljer jag?

Tjena!

I sommar har jag tänkt tjäna ihop lite stålar och för det tänkte jag bland annat byta upp mig till något bättre ljudsystem.
Tanken var att ni på forumet nog vet bättre än jag själv vilka högtalare samt vilken förstärkare som är bäst till sitt pris, så jag ställer frågan här.
Min budget för systemet kommer ligga på kanske 5-6000 och då hade jag tänkt mig en reciever med HDMI ingångar av lite bättre modell, ett 5.0 system med golvhögtalare (så välljudande som möjligt) och som jag kan komplettera med en hemmagjord subwoofer vid ett senare tillfälle.

Har ni några tips på paket eller lösa delar, eller för all del om det lönar sig mer att köpa komponenter och bygga lådorna själv så skriv gärna vad ni skulle råda mig att köpa för något.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rätt svårt med en sån budget,
med en enklare receiver så blir det max 3000kr kvar för fem högtalare, det får man inget kul för (nytt), utan att vara elitistisk audiofil. Du vill ha en lite bättre receiver skriver du, då finns inget kvar till högtalare?

Kanske smartare att börja med bara två golvare för 3k och senare komplettera.

Vad har du för saker nu och vad förväntar du dig?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

För din budget är det svårt. Men detta kanske kan passa:

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-ex-5-0-paket-...

Dubbelkolla så recievern passar dina behov.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett s.k. bumpinlägg. Detta är inte tillåtet då det resulterar i ett orättvist forum och irriterade medlemmar. Nu var jag snäll och plockade bort inläggen men tänk på att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Rätt svårt med en sån budget,
med en enklare receiver så blir det max 3000kr kvar för fem högtalare, det får man inget kul för (nytt), utan att vara elitistisk audiofil. Du vill ha en lite bättre receiver skriver du, då finns inget kvar till högtalare?

Kanske smartare att börja med bara två golvare för 3k och senare komplettera.

Vad har du för saker nu och vad förväntar du dig?

Jag förstår vad du menar. Det jag tänkt mig är väl inte de bästa grejerna som finns eller i närheten av det, utan något som matchar min budget och ändå ger god valuta för pengarna. Något man kan kalla "Bra" på riktigt istället för att behöva fantisera ihop att det låter bra.

I dagsläget kör jag på en gammal Pioneer reciever från 70-talet och ett par högtalare jag slängt ihop själv av lite billiga grejer, så jag har inte upplevt så mycket av ljudkvalitet ännu, men hoppas på något som kan överraska mig positivt.

Skrivet av Arazand:

För din budget är det svårt. Men detta kanske kan passa:

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-ex-5-0-paket-...

Dubbelkolla så recievern passar dina behov.

Det där var ett utmärkt tips!
Hur bra tror du att förstärkaren är, kommer den duga för mig som inte haft så stora upplevelser tidigare?
Skulle kännas bekvämt att gå med kablarna genom förstärkaren när man kollar på filmer för att slippa flytta ljudkabeln fram och tillbaka.

EDIT: Kollade upp förstärkaren på Prisjakt.se och den verkar som precis vad jag söker, så vida den låter bra förstås.
Flera HDMI ingångar är behövligt, även optiska ingångar kan jag nyttja. Den verkar kraftfull med 7 slutsteg bland annat och stödjer flertalet ljudformat.
Här är en länk för er andra också. Vad tror ni om den?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1894132

Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Tagit bort ett s.k. bumpinlägg. Detta är inte tillåtet då det resulterar i ett orättvist forum och irriterade medlemmar. Nu var jag snäll och plockade bort inläggen men tänk på att regeln finns.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

screamin-daemon/moderator

Jag ber om ursäkt, har visst skummar igenom reglerna lite väl hastigt.
Jag ska minnas detta och tackar för ditt överseende den här gången!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra stereo låter bättre än halvdant surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

För din budget är det svårt. Men detta kanske kan passa:

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-ex-5-0-paket-...

Dubbelkolla så recievern passar dina behov.

Jag har de där golvarna hemma i vardagsrummet (dock bara stereo, inget surround) och jag är mycket nöjd med dem.
Magic S-4 EX (bakre högtalarna i setet) köpte jag att ha som datorhögtalare, men tyvärr lämnar de rätt mycket att önska i ljudkvalitet. Möjligt kan vara att de duger till ett surroundsystem, men hade jag varit i köptankar med din budget hade jag nog börjat med ett par schysta golvare och samlat ihop lite mer pengar till resterande högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Bra stereo låter bättre än halvdant surround

Det säger du. Har du några tips på stereohögtalare som ger mig en större upplevelse än detta paket med Dynavoice Magic?

Skrivet av Tarrgoth:

Jag har de där golvarna hemma i vardagsrummet (dock bara stereo, inget surround) och jag är mycket nöjd med dem.
Magic S-4 EX (bakre högtalarna i setet) köpte jag att ha som datorhögtalare, men tyvärr lämnar de rätt mycket att önska i ljudkvalitet. Möjligt kan vara att de duger till ett surroundsystem, men hade jag varit i köptankar med din budget hade jag nog börjat med ett par schysta golvare och samlat ihop lite mer pengar till resterande högtalare.

Men dessa bakre högtalare ska väl inte användas separat, eller har jag fel?
I alla fall så har de ett helt annat frekvensomfång än golvhögtalarna, kanske dels för att de saknar mellanregister-elementen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -ReM-:

Men dessa bakre högtalare ska väl inte användas separat, eller har jag fel?
I alla fall så har de ett helt annat frekvensomfång än golvhögtalarna, kanske dels för att de saknar mellanregister-elementen?

Eftersom jag själv aldrig haft surround så vet jag inte riktigt vad som krävs av de bakre högtalarna. Det är fullt möjligt att de duger utmärkt för det ändamålet, ville bara att du skulle veta att de inte direkt är världsbäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Eftersom jag själv aldrig haft surround så vet jag inte riktigt vad som krävs av de bakre högtalarna. Det är fullt möjligt att de duger utmärkt för det ändamålet, ville bara att du skulle veta att de inte direkt är världsbäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, jag tror dock som sagt att högtalarna inte är tänkta som fronthögtalare och hoppas att de inte är en besvikelse om jag skulle köpa grejerna.
Finns paketet kvar i Juli-Augusti som jag hoppas på så är de en värdig kandidat i alla fall.

Permalänk
Medlem

jag hade delvis kikat på beggat med den budgeten.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|