Problem med bullrande dator(er)...

Permalänk
Medlem

Problem med bullrande dator(er)...

Hålls vaken av en arbetsrelaterad grej som jag inte riktigt blir klok på, startar en tråd och ser om man kan få lite frid i sinnet...

Vi har på jobbet sedan 1,5 år nya datorer och något som förundrat mig är hur högljudda de är. Det verkar som att processorfläktarna går på max hela tiden och som hos vissa exemplar även verkar ha medfört att fläkten börjar skapa så mycket vibrationer att skallrande och surrande biljud uppstår. Även luftkvaliten och värmen i rummens har av flera upplevts som sämre. Själv har jag mätt ljudnivån i rummen till drygt 50 dB med datorer påslagna jämfört med knappt 40 dB med alla avslagna.Jag har ett par gånger försökt adressera "IT-sektionen" om problemet men med mycket sval respons. Att de skulle kontakta tillverkaren av datorerna finns inte på världskartan verkar det som...

En sak som jag noterat är att energialternativen (Windows 7) ser ut att vara hyfsat maxade på alla punkter. Bland annat "Minsta processortillstånd" som är satt till 100% !?!

Okej. Är jag ute och cyklar om jag drar slutsatsen att processorn går på 100% tomgång hela tiden? Är jag ute och cyklar om detta borde innebära att datorn därmed sannolikt hela tiden ligger nära sin TDP på 95W? Är min matte åt skogen om jag tänker att i ett rum på 25 kvm där det sitter 5 personer och arbetar har värmetillförseln i watt räknat gått från (5 x 100*) = 500W till ca 1000W (500W+TDP 95W x 5) och att detta i vår gamla kåk är fullt tillräckligt att påverka ventilationen?

Jag såg även någon uppgift att datorer som ställs in på "höga" energiinställningar som sedan mestadels står i "idle" längre tid kan ta skada av det - finns någon grund i det? Hur?

Någon som är mer bevandrad i hur dessa energialternativ påverkar energiförbrukning, värmeemission osv osv...

*Ungefärlig värmeemission från en människa enligt Google...
*TDP för en Core i5 2400

Permalänk
Medlem

Ställ ner minsta processortillstånd till 5%. Står den på 100% klockar inte processorn ned sig i idle.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Ställ ner minsta processortillstånd till 5%. Står den på 100% klockar inte processorn ned sig i idle.

Ah. Värt att nämna att självklart har jag försökt att andra inställningarna till 5%, det verkar inte som det biter vilket jag tänker är för att jag inte är admin eller så styrs burken av andra parametrar/FW/mjukvara eller så är jag helt ute och cyklar :-P.

Därtill avhjälper det inte problemet på hela arbetsplatsen om jag inte går runt och ändrar inställningar på typ 300 arbetsstationer i smyg vilket säkert är impopulärt hos IT. Dessutom tror jag inställningarna återställs vid omstart. Jag kan bara inte förstå varför de valt att ställa in datorerna så här?

Permalänk
Inaktiv

Processorn kommer inte dra 95W i idle även om den är inställd på lägsta som 100%. Snarare kommer den dra 10 - 20W. Räkna med att hela datorn drar runt 50-60W om det inte sitter en massa hårddiskar eller dylikt i den. Skillnaden om du ändrar från 100% till 5% kommer vara marginell. Det kan däremot vara viktigt i en bärbar dator där effekt är en bristvara!

Mot effektutvecklingen kan man inte göra så mycket. Däremot mot bullret borde man kunna justera fläktarna så de inte går lila fort. En modern dator med korrekt inställda fläktar skall kunna vara ljudlös när den inte används, oavsett vilka kylare eller komponenter som sitter i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Processorn kommer inte dra 95W i idle även om den är inställd på lägsta som 100%. Snarare kommer den dra 10 - 20W. Räkna med att hela datorn drar runt 50-60W om det inte sitter en massa hårddiskar eller dylikt i den. Skillnaden om du ändrar från 100% till 5% kommer vara marginell. Det kan däremot vara viktigt i en bärbar dator där effekt är en bristvara!

Mot effektutvecklingen kan man inte göra så mycket. Däremot mot bullret borde man kunna justera fläktarna så de inte går lila fort. En modern dator med korrekt inställda fläktar skall kunna vara ljudlös när den inte används, oavsett vilka kylare eller komponenter som sitter i den.

Hm. Jag tror dig såklart men fortfarande lite förvirrad, hittade det här testet som anger 77W i idle och 142W i full load. Känns ändå som att man missat att ta hänsyn till effektutveckling->värme i lokaler som redan innan (när vi körde tunna klienter) hade problem med värme...

Permalänk
Medlem

Och sen hittade jag det här testet, kanske ska läsa igenom dem mer noggrant innan jag bumpar tråden mer

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i5-2500-240...