Bra och pålitligt nätagg för under 1000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

svar ja.

Rekommenderat att göra? Nej.

Varför? för garantin går och du riskerar att få en stöt.

Samt att du ofta måste antagligen löda tillbaks kablarna själv eller styra varvtalet på fläkten på ett externt sätt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Samt att du ofta måste antagligen löda tillbaks kablarna själv eller styra varvtalet på fläkten på ett externt sätt.

Brukar funka rätt bra. Jag gjorde det på ett noname nätagg och var bara rn kontakt. Dock en specialare med endast två kablar. Klippte sladden till fläkten på originalet till agget.

Sätter man in en ny med ungefär samma luft tryck. Så tar agget hand om styrningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag ser att du har ett Corsair TX850M. Är du nöjd med det?

Absolut. Dock köpte jag det i ovetskap om att Corsair bytt underleverantör och inte längre innehåller Seasonickomponenter, vilket automatiskt gör kvalitén lite mer tvivelaktig, men inte nödvändigtvis dålig. Min rigg under full load drar för övrigt inte mer än runt gissningsvis 400 watt, varav ca 350w tillskrivs CPU och GPU, så min åsikt blir egentligen ganska orättvis då agget aldrig får kämpa ordentligt Användare på Prisjakt ger det dock riktigt bra omdömen, och med fem års garanti känner jag ingen större anledning att vara oroad i första taget.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Absolut. Dock köpte jag det i ovetskap om att Corsair bytt underleverantör och inte längre innehåller Seasonickomponenter, vilket automatiskt gör kvalitén lite mer tvivelaktig, men inte nödvändigtvis dålig. Min rigg under full load drar för övrigt inte mer än runt gissningsvis 400 watt, varav ca 350w tillskrivs CPU och GPU, så min åsikt blir egentligen ganska orättvis då agget aldrig får kämpa ordentligt Användare på Prisjakt ger det dock riktigt bra omdömen, och med fem års garanti känner jag ingen större anledning att vara oroad i första taget.

Låter fläkten mycket? Har hört att vissa Corsair aggs fläkt låter mycket. På tal om watt, hur mycket watt skulle du tippa på att min dator drar vid full load? Se signaturen för spec

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter fläkten mycket? Har hört att vissa Corsair aggs fläkt låter mycket. På tal om watt, hur mycket watt skulle du tippa på att min dator drar vid full load? Se signaturen för spec

Max 400W inkl. överklockning..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Max 400W inkl. överklockning..

Så från ett 650 XFX Pro så skulle det belasta det till ca 60% då va?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Så från ett 650 XFX Pro så skulle det belasta det till ca 60% då va?

Jo, det är väl ganska enkelt räkna ut

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter fläkten mycket? Har hört att vissa Corsair aggs fläkt låter mycket. På tal om watt, hur mycket watt skulle du tippa på att min dator drar vid full load? Se signaturen för spec

Fläkten är knäpptyst, den har aldrig en chans att överrösta mitt H100i som faktiskt överröstar dammsugaren på halv effekt. Själva fläkten i sig är tempstyrd och går därför inte alls förrän jag drar igång ett spel eller en tyngre aktivitet. Det enda jag stört mig på har varit ett svagt coil whine precis på gränsen till då fläkten bestämt sig för att starta, men så länge datorn står på golvet är det ju inga problem

Gissar på att din rigg ligger ganska likvärdigt med min i energiförbrukning. 4670k är klart snålare på strömmen redan original, trots högre klockfrekvens (funderar själv på en uppgradering av just den orsaken). Dock jämnas det ut av ditt vassare grafikkort som drar ungefär 60 watt mer än mitt 560Ti. SSD och HDD's drar i stort sett ingenting, räkna med ca 8-10W/HDD och ca 3-5W för SSD, så 30-35 watt för dessa tillsammans. Så jag skulle nog gissa på 400-425W totalt, omöjligen över 450. En Energimätare (t.ex. denna, som Swec själva använt vid mätningar) kan hjälpa dig att visa mer exakta resultat, beställde själv precis en

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Fläkten är knäpptyst, den har aldrig en chans att överrösta mitt H100i som faktiskt överröstar dammsugaren på halv effekt. Själva fläkten i sig är tempstyrd och går därför inte alls förrän jag drar igång ett spel eller en tyngre aktivitet. Det enda jag stört mig på har varit ett svagt coil whine precis på gränsen till då fläkten bestämt sig för att starta, men så länge datorn står på golvet är det ju inga problem

Gissar på att din rigg ligger ganska likvärdigt med min i energiförbrukning. 4670k är klart snålare på strömmen redan original, trots högre klockfrekvens (funderar själv på en uppgradering av just den orsaken). Dock jämnas det ut av ditt vassare grafikkort som drar ungefär 60 watt mer än mitt 560Ti. SSD och HDD's drar i stort sett ingenting, räkna med ca 8-10W/HDD och ca 3-5W för SSD, så 30-35 watt för dessa tillsammans. Så jag skulle nog gissa på 400-425W totalt, omöjligen över 450. En Energimätare (t.ex. denna, som Swec själva använt vid mätningar) kan hjälpa dig att visa mer exakta resultat, beställde själv precis en

Låter bra. Har agget hemma nu, fick hem det idag. Ska installera det imorgon/helgen. Hoppas att jag inte har fått ett agg som har coil whine....

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Fläkten är knäpptyst, den har aldrig en chans att överrösta mitt H100i som faktiskt överröstar dammsugaren på halv effekt. Själva fläkten i sig är tempstyrd och går därför inte alls förrän jag drar igång ett spel eller en tyngre aktivitet. Det enda jag stört mig på har varit ett svagt coil whine precis på gränsen till då fläkten bestämt sig för att starta, men så länge datorn står på golvet är det ju inga problem

Gissar på att din rigg ligger ganska likvärdigt med min i energiförbrukning. 4670k är klart snålare på strömmen redan original, trots högre klockfrekvens (funderar själv på en uppgradering av just den orsaken). Dock jämnas det ut av ditt vassare grafikkort som drar ungefär 60 watt mer än mitt 560Ti. SSD och HDD's drar i stort sett ingenting, räkna med ca 8-10W/HDD och ca 3-5W för SSD, så 30-35 watt för dessa tillsammans. Så jag skulle nog gissa på 400-425W totalt, omöjligen över 450. En Energimätare (t.ex. denna, som Swec själva använt vid mätningar) kan hjälpa dig att visa mer exakta resultat, beställde själv precis en

Skrivet av jnsson:

Låter bra. Har agget hemma nu, fick hem det idag. Ska installera det imorgon/helgen. Hoppas att jag inte har fått ett agg som har coil whine....

Är inte alltid aggets fel eller det som ger coil whine. ibland är det en combo med moderkort/grafikkort och agget eller ett vist moderkort med ett vist grafikkort T.ex.

Annars brukar grafikkortet göra detta speciellt i menyer i spel. För det går så högt i FPS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter bra. Har agget hemma nu, fick hem det idag. Ska installera det imorgon/helgen. Hoppas att jag inte har fått ett agg som har coil whine....

Låter bra det! Om inte annat har du ju garanti

Skrivet av Broken-arrow:

Är inte alltid aggets fel eller det som ger coil whine. ibland är det en combo med moderkort/grafikkort och agget eller ett vist moderkort med ett vist grafikkort T.ex.

Annars brukar grafikkortet göra detta speciellt i menyer i spel. För det går så högt i FPS.

Nah, i mitt fall handlar det om det läge precis innan fläkten till nätagget bestämmer sig för att starta (körde tidigare ett XFX 450W där fläkten snurrade konstant, var inga problem då). Fläkten liksom "juckas" runt ett par tre varv innan den går igång ordentligt. Antar att detta handlar om att termostaten har en gräns runt vilken tempen pendlar i några sekunder innan gränsen överskrids. I början trodde jag dock att något var fel innan jag förstod att fläkten var tempstyrd

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Låter bra det! Om inte annat har du ju garanti

Nah, i mitt fall handlar det om det läge precis innan fläkten till nätagget bestämmer sig för att starta (körde tidigare ett XFX 450W där fläkten snurrade konstant, var inga problem då). Fläkten liksom "juckas" runt ett par tre varv innan den går igång ordentligt. Antar att detta handlar om att termostaten har en gräns runt vilken tempen pendlar i några sekunder innan gränsen överskrids. I början trodde jag dock att något var fel innan jag förstod att fläkten var tempstyrd

Jag menade bara vad oftast coil whining beror på Sen kan det ju självklart vara andra saker som gör oväsen så klart som en fläkt t.ex

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Om du vill ha ett tyst nätaggregat så satsa på ett passivt kylt sådant.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag menade bara vad oftast coil whining beror på Sen kan det ju självklart vara andra saker som gör oväsen så klart som en fläkt t.ex

Själva spolarna (coilsen) skapar naturligt magnetfält, vilket kan försätta spolarna i rörelse så ljudet avges. Åtminstone om jag tolkar Wikipedia rätt, är en aning trött och väldigt okunnig inom området..

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Tror inte det går att få bättre, snackar om seasonic kvalite här
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/EVGA-...

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Skrivet av NuckleBuckle:

Tror inte det går att få bättre, snackar om seasonic kvalite här
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/EVGA-...


Det där agget är gjort av Super Flower.

"Med höljet avskruvat möts vi av ett inre signerat den taiwanesiska tillverkaren Super Flower. Plattformen baseras kring densamma som används i företagets Leadex Gold-serie, men EVGA har valt att göra vissa förändringar på denna. Främst handlar det om kondensatorval, där Supernova G2 750 W är genomgående bestyckat med Nippon Chemicon på både primär- och sekundärsidan, medan Super Flowers variant blandar in ett knippe kinesiska varianter från Capxon."

http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:


Det där agget är gjort av Super Flower.

Han sa inte att det var gjort utav Seasonic, utan att det var likställt Seasonickvalité (alltså svinigt bra).

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter bra. Har agget hemma nu, fick hem det idag. Ska installera det imorgon/helgen. Hoppas att jag inte har fått ett agg som har coil whine....

Hur gick det med agget? Hur är ljudnivån?

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av MDrad:

Hur gick det med agget? Hur är ljudnivån?

Ljudnivån, inga problem alls, tyst. Men det låter lite ifrån nätagget, vet inte om det ska vara så eller inte, ska ha över en vän inom någon vecka som ska hjälpa mig med det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ljudnivån, inga problem alls, tyst. Men det låter lite ifrån nätagget, vet inte om det ska vara så eller inte, ska ha över en vän inom någon vecka som ska hjälpa mig med det

Coilwhine kanske? Linus techtips coilwhine shown
Funderar på att skaffa samma xfx agg verkar som ett schysst pris för den kvalitén och semimodulär är ett plus!

Visa signatur

PC: NZXT H1. Sapphire 5700xt. AMD r5 3600.
Ljud: Feliks espressivo mk2 -> ZMF Aeolus/Verite/Philips X2/Mad dogs/Senn hd25-1 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av MDrad:

Coilwhine kanske? Linus techtips coilwhine shown
Funderar på att skaffa samma xfx agg verkar som ett schysst pris för den kvalitén och semimodulär är ett plus!

Nopp, låter inte så. Låter mer från själva nätagget, svårt att förklara. Man hör det typ bara när man är i närheten av agget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nopp, låter inte så. Låter mer från själva nätagget, svårt att förklara. Man hör det typ bara när man är i närheten av agget

Låter kanske lite konstigt, men har du provat att vända agget eller ha det på sidan? coil whining låter olika, kan vara ett tyst surrande bara eller bizzzz ljud.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

En undran, kan man byta ut nätaggsfläkten?

Har bytt fläkten på mitt XFX 650w. Hade en Nexus real silent ett tag med lågt varv (dock med fläktkontroller). Nu har jag dock en Silverstone FM121, med fläktkontroller och drar igång fläkten när jag spelar manuellt. Lite buntband fixar monteringen.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Låter kanske lite konstigt, men har du provat att vända agget eller ha det på sidan? coil whining låter olika, kan vara ett tyst surrande bara eller bizzzz ljud.

Nope det har jag inte. Ska dock byta chassi om 1 vecka, så kan kanske göra det då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

En undran, kan man byta ut nätaggsfläkten?

Ja det går bra. Jag har faktiskt gjort det i minst 3 st nätagg. Minst störande ljud har jag fått av nexusfläktar, så jag kör enbart nexus numera.
Förövrigt så rekommenderar jag seasonics fläktlösa, låter inget alls

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden