Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Galaxy note 3 - Processer som slukar batteri! hjälp

Permalänk
Medlem

Galaxy note 3 - Processer som slukar batteri! hjälp

Har under den senaste månaden upplevt en drastisk förändring i batteritid i min kära note 3. Istället för att hålla vid ordentlig användning i 2 dagar så dör den på ca 10 timmar.

Ofta har det stått att processen/progammet gsiff_daemon dragit runt 60% av batteriet efter en dags vanlig användning. Men de senaste dagarna har det stått att mediaserver dragit mest batteri. På mediaserver kan man också se att CPU:n aldrig stängs av, vilket antagligen inte är nyttigt för mobilen.

Jag har android 4.4.2 och jag har inte rootat den eller gjort något annat med mjukvaran som avviker från vanlig hantering. Jag har testat flera lösningar jag googlat fram men i bästa fall höll det i en dag.

Alltså är det processerna Gsiff_daemon och mediaserver som drar extremt mycket batteri och nu undrar jag vad jag kan göra för att åtgärda detta.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

mediaserver; Där bör du se över ditt minneskort.
Jag själv har aldrig haft problem med daemon, http://androidforums.com/samsung-galaxy-note-3/837855-gsiff_d...

Har inget minneskort i, men tror du den behöver återställas? Sen syftade den andra tråden på s3 som var rootad vilket jag inte har gjort så jag kan inte stänga av processerna bara sådär (vad jag vet iaf, kan man kringgå det?)

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Gör en återställning. Aldrig fel att göra det

Jag råder dig starkt att läsa på och skaffa root. Så fort du har root så finns det appar som kan göra din mobil mycket mer än den är nu. Att ha Android och ha kontroll på sina appar är ingen bra idé.

Så skaffar du root så återkom här så fixar vi lämpliga appar till dig

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Gör en återställning. Aldrig fel att göra det

Jag råder dig starkt att läsa på och skaffa root. Så fort du har root så finns det appar som kan göra din mobil mycket mer än den är nu. Att ha Android och ha kontroll på sina appar är ingen bra idé.

Så skaffar du root så återkom här så fixar vi lämpliga appar till dig

Rätta mig om jag har fel men..
Har inte Galaxy Note 3 EFuse? Alltså Samsungs elektroniska säkring som går när den märker bland annat root. Alltså, om inget ändrats sen sist jag läste om det där, innebär att han permanent blåser sin garanti? Kanske någon som kringgått det. Garantin hos återförsäljaren borde väl dock vara kvar...

Till TS: gör som sagt en återställning. Brukar lösa de flesta problem.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Sonywalk:

Rätta mig om jag har fel men..
Har inte Galaxy Note 3 EFuse? Alltså Samsungs elektroniska säkring som går när den märker bland annat root. Alltså, om inget ändrats sen sist jag läste om det där, innebär att han permanent blåser sin garanti? Kanske någon som kringgått det. Garantin hos återförsäljaren borde väl dock vara kvar...

Till TS: gör som sagt en återställning. Brukar lösa de flesta problem.

Jo den har en form av E-fuse. Knox triggas 0x1 osv.
Men garanti "finns kvar" Finns ju EU-lagar om vem som har bevisbördan, reklamation osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Gör en återställning. Aldrig fel att göra det

Jag råder dig starkt att läsa på och skaffa root. Så fort du har root så finns det appar som kan göra din mobil mycket mer än den är nu. Att ha Android och ha kontroll på sina appar är ingen bra idé.

Så skaffar du root så återkom här så fixar vi lämpliga appar till dig

Vad är det som gör den mer användbar enligt dig?

PS: Vad menar du med din kommentar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nu försvann problemet plötsligt, har sökt en massa och inte hittat någon root för android 4.4.2 som inte aktiverar den där E-fuse.
Antingen förlorar jag garantin eller så fortsätter det så här?

Snackade med samsung och det enda de hade att komma med just nu är att det kan hjälpa att återställa mobilen, vilket känns osäkert med tanke på att det inte garanterar att buggen försvinner.

Trist att det här problemet förekommer med tanke på hur grym mobilen är annars...

Aja då blir det väl en återställning då!

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det som gör den mer användbar enligt dig?

PS: Vad menar du med din kommentar?

Oj.. "Att ha Android och INTE ha kontroll på sina appar är ingen bra idé".. ska det stå.

Root gör att du kan ta kontroll över dina appar. Så dom som inte behöver komma åt dina sms mm inte gör det.
Appar har en tendens att vilja veta precis allt om dig.

Med root så finns det appar som kan ge dig bättre batteritid, du kan installera en ny rom, du kan ta full kontroll över utseende och få en snabbare telefon, ta bort appar du inte kan ta bort annars mm osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Oj.. "Att ha Android och INTE ha kontroll på sina appar är ingen bra idé".. ska det stå.

Root gör att du kan ta kontroll över dina appar. Så dom som inte behöver komma åt dina sms mm inte gör det.
Appar har en tendens att vilja veta precis allt om dig.

Med root så finns det appar som kan ge dig bättre batteritid, du kan installera en ny rom, du kan ta full kontroll över utseende och få en snabbare telefon, ta bort appar du inte kan ta bort annars mm osv.

OK det låter väldigt bra men är det mekkigt att gå tillbaka om man skulle ändra sig?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som det ser ut just nu så verkar det inte finnas någon root till note 3 med android 4.4.2 som inte gör att garantin ryker. Är inte så mekkigt att gå tillbaka, men det syns som sagt ifall du rootat den och då kan samsung vägra göra nåt åt eventuella problem som uppstår.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4