Permalänk

Nödvändigt med esd band ?

Är det verkligen nödvändigt att köpa ett esd band när du bygger ihop en DATOR(nöjda nu?) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av copperrobber:

Är det verkligen nödvändigt att köpa ett esd band när du bygger ihop datan ?

Alltså nae har tagit isär och satt ihop min dator två gånger utan esd och den funkar ju bra, Dock är det ju bra att ha det men vem vet du kanske är mitt ute i ingen stans där det är för långt för att åka och köpa esd armband isåfall kan du nog skippa

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

Är den inte den lilla kostnaden värd den risk och skada det kanske kan uppstå?

Permalänk
Rekordmedlem

Se det som en försäkring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

nödvändigt? nej. risken att någonting händer är ganska liten. meckade datorer i 5-6 år innan jag köpte ett ESD-armband.

men då kommer vi till nästa fråga; bör man ha det ändå? ja. det kostar typ 50-100kr i engångskostnad, det är en väldigt billig försäkring.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av copperrobber:

Är det verkligen nödvändigt att köpa ett esd band när du bygger ihop datan ?

d-a-t-o-r

Nej, det är inte nödvändigt. Det är inte heller nödvändigt att använda grytlappar när man tar ut potatisgratängen ur ugnen eller kondom om man vill undvika att skaffa barn. Att inte skydda sig kan dock ha konsekvenser.

Visa signatur
Permalänk
Sötast
Skrivet av twit:

d-a-t-o-r

Nej, det är inte nödvändigt. Det är inte heller nödvändigt att använda grytlappar när man tar ut potatisgratängen ur ugnen eller kondom om man vill undvika att skaffa barn. Att inte skydda sig kan dock ha konsekvenser.

Och här skulle jag just säga att det inte är nödvändigt att torka sig i röven heller, men det känns lite sent nu när du redan gav ett par roliga exempel också

Permalänk
Medlem

Ja.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av copperrobber:

Är det verkligen nödvändigt att köpa ett esd band när du bygger ihop datan ?

Att KÖPA kan kvitta fan. Frågan borde istället vara att man minskar risken för framtida helskumma blåskärmar genom att ANVÄNDA det

Permalänk
Skrivet av copperrobber:

Är det verkligen nödvändigt att köpa ett esd band när du bygger ihop datan ?

varför har du en brandvarnare hemma ? det lär ju inte ju inte brinna hemma hos dig så slösat just 100kr

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vet du vad du gör är svaret nej...eftersom du kallar datORN för datAN är svaret ja. Faktum är att du skall nog låta en som gjort det förut visa dig hur man bygger en datOR.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Innan denna diskussion ballar ur helt så har jag detta att säga, ESD band är ett verktyg som används för att minska risken för ESD skador genom att jämna ut laddnings potentialen mellan dig, dator och lösa komponenter.

Sen så är ESD skador svåra att upptäcka fysiskt och det är inte det första man tänker på när datorn får blåskärm.

Med detta vill jag ha sagt att med ett armband kan du minska risken rejält för ESD skador för mindre än en hundring, kan också rekommendera alla att läsa på mer om hur ESD fungerar för det går mycket felaktiga rykten om det.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Detta är en tråd för Zotamedu.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

d-a-t-o-r

Nej, det är inte nödvändigt. Det är inte heller nödvändigt att använda grytlappar när man tar ut potatisgratängen ur ugnen eller kondom om man vill undvika att skaffa barn. Att inte skydda sig kan dock ha konsekvenser.

Lol'd.

Men helt ärligt så är det som Twit säger. Klart man KAN göra det, men det kan även också leda till konsekvenser, så en försäkran mellan 50-100kr är inte så dyrt som att ersätta hårdvara för flera tusen.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det är inte nödvändigt, i princip alla som byggt en dator har lyckats utan att använda ESD. DÄREMOT är det ett väldigt bra sätt att skydda sig från ESD.

ESD är något som man inte känner, ser eller hör. Det är fullständigt osynligt men kan skapa enormt frustrerande fel. En ESD-skada upptäcks kanske inte direkt utan kanske en månad eller 6 månader efter urladdningen. För den väldigt låga kostnaden är det löjligt att chansa.

Permalänk
Skrivet av twit:

d-a-t-o-r

Nej, det är inte nödvändigt. Det är inte heller nödvändigt att använda grytlappar när man tar ut potatisgratängen ur ugnen eller kondom om man vill undvika att skaffa barn. Att inte skydda sig kan dock ha konsekvenser.

Hahah okej, bra svar xD

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Vet du vad du gör är svaret nej...eftersom du kallar datORN för datAN är svaret ja. Faktum är att du skall nog låta en som gjort det förut visa dig hur man bygger en datOR.

Du behöver inte vara så otrevlig.. Personer som dig bör inte göra inlägg på forum.

Permalänk
Skrivet av copperrobber:

Du behöver inte vara så otrevlig.. Personer som dig bör inte göra inlägg på forum.

kingcobra bor i TROLLhättan jobbar på Manpower kanske utvecklas man till troll om man bor där för länge.
skämt åsido..

billigaste försäkringen som finns är just ESD-armband sätt fast klämman i chassit & bandet runt handleden, vill du ha händerna fria så sätt den på ankeln istället så kan du inte skada något viktigt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lifooz:

Detta är en tråd för Zotamedu.

Ni kallade?

Det korta svaret är ja, det är nödvändigt då det är ett väldigt enkelt och billigt sätt att kraftigt minska risken för skador när man pillar med sin dator. Går att köpa ett armband för 30 kr. Det är den billigaste försäkringen man kan köpa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ni kallade?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ni kallade?

Haha! Underbart!

Btw kan inte mer än hålla med alla som säger att det mer eller mindre än nödvändigt. Risken att du skadar komponenterna i datorn är större än att du inte gör det.
Hur vida skadorna kommer te sig så pass att datorn uppför sig felaktigt är en annan sak.

En skada kan ligga latent i flera år om du har tur men om du stressar just den delen (random ic) till sitt yttersta alternativt kanske överklockar så kan skadan bli värre och leda till för tidig död, bluescreens eller corrupt data.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av copperrobber:

Är det verkligen nödvändigt att köpa ett esd band när du bygger ihop en DATOR(nöjda nu?) ?

Ja.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har byggt datorer utan band i över 20 àr. En gàng dog en hàrddisk av ESD, med det var för att jag slarvade med att ladda ur mig. Datorer byggs bäst barfota, utan mattor och man bör ta i element innan man pillar pà känsliga delar. Eller med band om man nu vill vara sàn.

Permalänk
Medlem

Är inne på min 4:e egen byggda dator "hade jag haft ekonomin till att bygga fler så hade jag gjort det". Men bygger utefter mina egna behov när jag verkligen behöver. Poängen med mitt inlägg är att jag har aldrig använt ESD Band. Jag sätter händerna mot ett element istället, det har samma inverkan. Men diskutionen ang ESD Kan hålla på i evigheter, vissa anser att det är bra som extra skydd, och det är det. Medans andra inte känner att dom behöver det.

Visa signatur

CPU: i7 3770K 4.1 Ghz Mobo: Sabertooth Z77 Minnen Corsair 1600Mhz LP DDR3 16GB. Grafikkort: Asus GTX 780 Direct CUII 2 OC
resten är nätagg, SSD disk och hårddiskar samt ett gammalt lian li Armor Suit P80

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Jag har byggt datorer utan band i över 20 àr. En gàng dog en hàrddisk av ESD, med det var för att jag slarvade med att ladda ur mig. Datorer byggs bäst barfota, utan mattor och man bör ta i element innan man pillar pà känsliga delar. Eller med band om man nu vill vara sàn.

Med så många år av erfarenhet så borde du veta att urladdning är oerhört onödigt/dåligt för dina komponenter.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CasualGamer:

Jag har byggt datorer utan band i över 20 àr. En gàng dog en hàrddisk av ESD, med det var för att jag slarvade med att ladda ur mig. Datorer byggs bäst barfota, utan mattor och man bör ta i element innan man pillar pà känsliga delar. Eller med band om man nu vill vara sàn.

Vad har elementets potential med det hela att göra? Är din arbetsyta själva elementet? Det som är viktigt är att uppnå minimal potentialskillnad mellan delarna du arbetar med och dig själv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr S:

Är inne på min 4:e egen byggda dator "hade jag haft ekonomin till att bygga fler så hade jag gjort det". Men bygger utefter mina egna behov när jag verkligen behöver. Poängen med mitt inlägg är att jag har aldrig använt ESD Band. Jag sätter händerna mot ett element istället, det har samma inverkan. Men diskutionen ang ESD Kan hålla på i evigheter, vissa anser att det är bra som extra skydd, och det är det. Medans andra inte känner att dom behöver det.

Fast det där är ju i grunden fel. Det har inte samma inverkan. Att du laddar ur dig mot ett element spelar mindre roll. Att du har jordpotential betyder ju inte att komponenterna du jobbar med har det. Har de under/överladdning och du inte har samma laddning så kommer det ske en urladdning när du tar i komponenterna ändå.
Och just därför ska man inte heller koppla ESDarmbandet mot en jordad källa heller utan det ska vara kopplat i chassit. 0 potential mot prylen du jobbar med. Inte mot jord.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En sammanfattning av allas kommentarer? Skaffa ett ESD band, inte mer med det. Betala några tusen för att något gick sönder eller 50 kronor för ett band? Du väljer själv, se inte att bara för att chansen är liten så skiter du i att använda band. Bygger man ett hus så tar man inga risker direkt, att ja chansen är ju liten att golvet ramlar in här så vi struntar i att sätta den extra balken under.

KÖP och du slipper konsekvenserna och oroligheterna.

Permalänk

Jag kör inte armband eller så eftersom jag ändå alltid rör chassit med någon kroppsdel (arm, ben, hand, fot osv.), ingen mening att ha ett extra snöre som gör något som jag redan gör själv...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CasualGamer:

Jag har byggt datorer utan band i över 20 àr. En gàng dog en hàrddisk av ESD, med det var för att jag slarvade med att ladda ur mig. Datorer byggs bäst barfota, utan mattor och man bör ta i element innan man pillar pà känsliga delar. Eller med band om man nu vill vara sàn.

Fast nej ESD band inget annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240