Hur spelar du din Monk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag förstår inte varför Monks kör runt med "One with everything" när all gear nu verkar vara/de kör med bara "all resist" resist, vad har jag missat?

Den flesta gear med AR har även extra resist på någon annan sak också.
Då får vi extra resist.

Alltid bra med resist..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Faktisk får jag mindre Toughness utav one with everything och mer utav den med 42,5% dodge av crit chance, sen är 30% armor av dex också bättra för meg... Men allt detta beror jo på gear kan man säga.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel2508:

Faktisk får jag mindre Toughness utav one with everything och mer utav den med 42,5% dodge av crit chance, sen är 30% armor av dex också bättra för meg... Men allt detta beror jo på gear kan man säga.

På grund av att dodge bygger på RNG så är det nog den sämsta av alla defensiva stats.
Det är lätt att stirra sig blind på siffrorna, men man måste tänka lite också.

Permalänk
Skrivet av Konabu:

På grund av att dodge bygger på RNG så är det nog den sämsta av alla defensiva stats.
Det är lätt att stirra sig blind på siffrorna, men man måste tänka lite också.

Och på samma sätt resonerar du att crit chance suger eller hur?

Jag har iaf. inga problem med att leva på Torment I och II, vilket är fint med den gear jag har.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel2508:

Och på samma sätt resonerar du att crit chance suger eller hur?

Jag har iaf. inga problem med att leva på Torment I och II, vilket är fint med den gear jag har.

Inte alls.

Jämfört du Armor eller Resists med Dodge så märker du rätt snabbt att Dodge är betydligt sämre.

Permalänk
Skrivet av Konabu:

Inte alls.

Jämfört du Armor eller Resists med Dodge så märker du rätt snabbt att Dodge är betydligt sämre.

Aa, om du tänker så att man inte tar något annat och inte kan skaffa 100% dodge, såklart den är sämre.

Men eftersom vi inte räknar i ekstremer för att det inte är möjligt, då kan vi, som du själv ville, tänka oss till at man har lite av allt. Jag har inte 0 armor och inte heller 0 resists. Jag kan inte kolla nu, men har iaf nog att kunne stå och ta emot allt var elites slänger efter meg utom dem bara har "attack" spells, men 3-4 attack spells och en waller/teleport eller liknande då har jag iaf inga problem innan dem dör.

Så, eftersom det fungera efter det jag vill kunna, då tycker jag iaf det funkar rätt bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag förstår inte varför Monks kör runt med "One with everything" när all gear nu verkar vara/de kör med bara "all resist" resist, vad har jag missat?

Demon's skin setet rollar alltid med 80+ Fire res o ofta hög mainstat/vit så det är ett billigt alternativ för bra gear. Tror planen kostar 15-20m på AH.

Permalänk

Jag är överlag jävligt nöjd med min Monk förutom på en punkt.
När det kommer Elites som bygger väggar och kastar ut laserstrålar har jag inte en chans, dör minst en gång på sådana mobs.
Med min barbar är det inga problem, kan stå i dom på Torment 1 utan problem eller bara hoppa ut.
Men med min monk har jag inte den möjligheten att fly, hur fan löser ni det??

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Skrivet av svartdroid:

Jag är överlag jävligt nöjd med min Monk förutom på en punkt.
När det kommer Elites som bygger väggar och kastar ut laserstrålar har jag inte en chans, dör minst en gång på sådana mobs.
Med min barbar är det inga problem, kan stå i dom på Torment 1 utan problem eller bara hoppa ut.
Men med min monk har jag inte den möjligheten att fly, hur fan löser ni det??

Dashing Strike åker igenom alla möjliga väggar och tar sig ur jailer-grejen, kör den med quicksilver runan så kan man glida runt ohindrat av det mesta.
Det är i princip en teleport som gör 300% weapon damage på dom som råkar vara i vägen och har ingen cooldown (man har 3 charges, får en var 6:e sekund).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som har hunnit kika på roliga/effektiva specs nu på 70?
Kör på denna nu, spelar mest i grupp och försöker bidra med överlevnad för resten i gruppen.
http://eu.battle.net/d3/en/profile/oventh-2485/hero/4598229

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Kaptenpilot-2185/hero/1316...
Armory visar inte rätt stats (reforge och sånt) men har ca 800k dmg, 10 miljoner toughness in-game.

Har 2 set gear för Fire/Holy skills som ger runt 70% (lite mindre för fire, mer för holy) bonusdmg till skillsen.

Firespec: http://eu.battle.net/d3/en/calculator/monk#WZfPdQ!bXUi!aaZcbb

Aningen sämre AoE-burst än holyspeccen eftersom man inte kan träffa lika många runt en samtidigt,
men känns som det är ett bra flyt då LTK inte kostar så mycket spirit.
Med mystic rythm kan vanliga mobs bli crittade för ca 11-12M av LTK, elitpack upp till 16M tack vare SoJ.

Valde att köra med holyrunan på cyclone strike då den extra skadan från firerunan är långt ifrån lika användbar som bättre range.

Dashing strike för att ta sig ur knepiga situationer eller ta sig vidare till nästa pack snabbt. Bästa skillen sen 2.0 patchen enligt mig.

Holyspec: http://eu.battle.net/d3/en/calculator/monk#UeTPdQ!bUXi!bZccbb

Äcklig burstdmg med mystic rythm, SSS på elitpack crittar 25M per träff (tack igen holydamage SoJ),
och WoL explosive light kan oneshotta rätt många trashmobs på Torment 1.
Lite mindre flyt än firespeccen pga att WoL kostar 75 spirit men funkar väldigt bra, speciellt med epiphany igång.

Ingen cyclone strike i denna build endast för att jag brukar spela med en annan monk som körde med den, annars kan SSS bytas ut då den är extremt overkill.
Dashing strike igen för att den är underbar ;]

Funkar väldigt bra att farma torment 1 rifts med men är osäker på hur det funkar på högre svårighetsgrad. Har väldigt dålig med LoH så mantra of healing känns som ett måste.

Om man kör i grupp kan man förstås byta ut exalted soul till unity istället.

Permalänk
Medlem

Nu var det jävligt längesen jag spelade, men iom att RoS släppts har jag bestämt mig för att spela klart min monk innan jag skaffar RoS.

Så till min fråga, vad rekomenderar ni för build på min 33 monk?

Kände att svårighetsgraden expert va lite tungjobbad men hard var för enkel.
-Så om jag får ordning på builden och gems så borde expert kunna funka.
Kan inte säga nått om specs förrän jag kommer hem ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sarkoth for prez.

Permalänk
Medlem

Jag och min munk

Här är min profil, jag känner att jag ligger efter jämfört med med andra spelare på ungefär samma nivå: http://eu.battle.net/d3/en/profile/Veidit-2690/hero/1541247
Jag fastnar på Expert och kommer helt enkelt inte vidare.
Är min build helt galet? Missar jag något enkelt? Ska jag satsa på något annat?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Här är min profil, jag känner att jag ligger efter jämfört med med andra spelare på ungefär samma nivå: http://eu.battle.net/d3/en/profile/Veidit-2690/hero/1541247
Jag fastnar på Expert och kommer helt enkelt inte vidare.
Är min build helt galet? Missar jag något enkelt? Ska jag satsa på något annat?

Detta är min munk iaf http://eu.battle.net/d3/en/profile/Tias-2939/hero/38044 ,fram till igår körde jag med craftade vapen och började i princip på Torment 1 så fort jag blev 70 med den, nu kör jag T2 eller T3 beroende på grupp.

Det jag saknar på din munk är sockets i chest och byxor, dual wield ger alltid mer DPS än 2h på munk, alltid socket med emerald i båda vapnen, på både chesten och byxorna skulle jag rullat om Life Regen till 3 respektive 2 sockets
Båda dina ringar samt amulett kan du med lätthet byta ut mot gula med dex, crit chans och crit damage för en DPS boost, då dessa stats ger mer än både average damage och attack speed.

Bracern kan du rulla om %damage to cold skills till antingen lightning eller fire, just nu kör du väldigt blandade skills med 1 lightning, 1 holy och 2 fire.

Angående skillsen så är det en smaksak, personligen skulle jag skippat Wave of Light eller Lashing Tail Kick och kört en passiv damage skill som håller sig igång så länge du slår på något så som t.ex Sweeping Wind.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Detta är min munk iaf http://eu.battle.net/d3/en/profile/Tias-2939/hero/38044 ,fram till igår körde jag med craftade vapen och började i princip på Torment 1 så fort jag blev 70 med den, nu kör jag T2 eller T3 beroende på grupp.

Det jag saknar på din munk är sockets i chest och byxor, dual wield ger alltid mer DPS än 2h på munk, alltid socket med emerald i båda vapnen, på både chesten och byxorna skulle jag rullat om Life Regen till 3 respektive 2 sockets
Båda dina ringar samt amulett kan du med lätthet byta ut mot gula med dex, crit chans och crit damage för en DPS boost, då dessa stats ger mer än både average damage och attack speed.

Bracern kan du rulla om %damage to cold skills till antingen lightning eller fire, just nu kör du väldigt blandade skills med 1 lightning, 1 holy och 2 fire.

Angående skillsen så är det en smaksak, personligen skulle jag skippat Wave of Light eller Lashing Tail Kick och kört en passiv damage skill som håller sig igång så länge du slår på något så som t.ex Sweeping Wind.

Tack, härligt med input, jag ska testa så fort jag kommer hem!
Det blir ofta att man fastnar på ett sätt att spela och det är skönt att få in tankar utifrån!

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Dåligt med munk-updates i tråden.
Skulle vilja ha tips på lightning build, har samlat på mig ganska mycket + lgt dmg som jag har i banken.

Just nu kör jag med lite +physical dmg och denna spec: http://eu.battle.net/d3/en/profile/Oventh-2485/hero/4598229
Några åsikter om den?

/ eng

Visa signatur

Ryzen5 3600XT - Asus PRIME B450-plus - MSI 1080 Armor 8GB OC - Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz - WD Black NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av enG:

Dåligt med munk-updates i tråden.
Skulle vilja ha tips på lightning build, har samlat på mig ganska mycket + lgt dmg som jag har i banken.

Just nu kör jag med lite +physical dmg och denna spec: http://eu.battle.net/d3/en/profile/Oventh-2485/hero/4598229
Några åsikter om den?

/ eng

Den builden funkar kanske om du kör i party eller på låga torments, ska du upp i t3+ och köra någorlunda effektivt så skulle jag säga att du behöver någon spender.

Har i övrigt ingen erfarenhet av att köra physical med munk.

De skills jag mer eller mindre tycker att en munk inte klarar sig utan är: Exploding palm, LTK och dashing strike. Cyclone strike är också väldigt bra o ha för att maxa användandet på Exploding palm.

Exploding palm = högsta dmg skillen munkar har, döda en elite och hela packet dör.

LTK = bra single target för att snabbt döda 1 elite med EP på.

Dashing strike = rör dig snabbare = du klarar rifts snabbare = mer legendaries. Dessutom så är den väldigt bra defensivt då du lätt kan komma ur diverse skit som ligger på marken.

Resten av dina skills skulle jag säga är valfria.

Angående din gear:

Du sprider din OWE väldigt mycket. Försök få samma på de flesta av dina delar. Ska du byta till en lightning build så är lightning res eller poison res bra att stacka. Lightning för att bältet Thundergods vigor alltid har det som secondary attribut eller Poison för att Hjälmen Andariels Visage alltid har det.
Nu har du ju dock arcane på din RORG så kan vara värt att köra det med.

Om jag var du skulle jag dessutom craftat 2 delar Aughild (Shoulders + bracers kanske ?) samt antingen Cain eller Ashera för fina set bonusar.
När man craftar är det dessutom ganska lätt att få bra stats om du orkar lägga lite tid på att farma mats.

Jag hade även bytt gem i hjälmen mot antingen en diamant eller en amethyst då MF ger minimal skillnad. Byter du till diamant så kan du fundera på att byta transcendence mot beacon of ytar och även få in epiphany i din build.

Min munk ser ut så här:

http://eu.battle.net/d3/en/profile/zeven-1258/hero/3501644

Om nån har nått förslag på förbättringar så är det bara att skrika till. Vet att mina vapen är kass men hittar tyvärr inga bättre.

Funderar förövrigt att gå över till fire då jag nyss hitta en nästan perfekt SOJ för fire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Min munk ser ut så här:

http://eu.battle.net/d3/en/profile/zeven-1258/hero/3501644

Om nån har nått förslag på förbättringar så är det bara att skrika till. Vet att mina vapen är kass men hittar tyvärr inga bättre.

Funderar förövrigt att gå över till fire då jag nyss hitta en nästan perfekt SOJ för fire.

Att spela fire fungerar ganska bra dock tycker jag att lightning är det starkare elementet för tillfället.

Är det inte bättre om du flyttar TF till main hand då alla vissa attacker bara räknar main hand? (är ej säker på detta)

Min monk: http://eu.battle.net/d3/en/profile/Nivres-2553/hero/35780943

Arbetar på att skaffa ring of royal grandeur. Har en Shard of Hate liggandes som droppade under veckan, med liknande dmg som min WKL så behöver tänka över vilken av dessa vapen jag vill använda.

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:
Skrivet av Nivres:

Hade faktiskt inte tänkt på att jag hade massor med olika resists, ska såklart ses över när jag byter till Lightning.

Anledningen till denna spec är att jag kör ALDRIG ensam utan spelar mer som support just nu i grupper om 3-4 personer.

Sen att jag ska byta sten i hjälmen ska jag självklart göra, hade denna under legendbuffen i veckan bara för att det kändes psykiskt bättre bara

@lekman - jag ska testa om jag kan göra mig några bra Cain+en set till!

Såg att Inna's setet ska nerfas, så det kommer ju tappa sin charm med att alla mantras endast kommer gälla monks

Tack för input, ska läsa era inlägg mer noggrant ikväll när jag kommer hem.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av enG:

Hade faktiskt inte tänkt på att jag hade massor med olika resists, ska såklart ses över när jag byter till Lightning.

Anledningen till denna spec är att jag kör ALDRIG ensam utan spelar mer som support just nu i grupper om 3-4 personer.

Sen att jag ska byta sten i hjälmen ska jag självklart göra, hade denna under legendbuffen i veckan bara för att det kändes psykiskt bättre bara

Såg att Inna's setet ska nerfas, så det kommer ju tappa sin charm med att alla mantras endast kommer gälla monks

Mvh

Tror du missuppfattat nerfen. Den kommer fortfarande gälla samtliga medlemmar i gruppen. Men tidigare kunde en DH ha på sig 4 set innas och få alla 4 monkmantras.

Åtminstone så jag fattar det när jag läser på http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/12925522517

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tror du missuppfattat nerfen. Den kommer fortfarande gälla samtliga medlemmar i gruppen. Men tidigare kunde en DH ha på sig 4 set innas och få alla 4 monkmantras.

Åtminstone så jag fattar det när jag läser på http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/12925522517

Jaa men såklart HAHA, fan vad dum jag känner mig nu! Tack för det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av enG:

Mvh

Aughild är förmodligen det bästa settet du kan crafta sen är det väl cain / ashera beroende på om du behöver dmg eller ehp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enG:

Mvh

Skrivet av Nivres:

Att spela fire fungerar ganska bra dock tycker jag att lightning är det starkare elementet för tillfället.

Är det inte bättre om du flyttar TF till main hand då alla vissa attacker bara räknar main hand? (är ej säker på detta)

Min monk: http://eu.battle.net/d3/en/profile/Nivres-2553/hero/35780943

Arbetar på att skaffa ring of royal grandeur. Har en Shard of Hate liggandes som droppade under veckan, med liknande dmg som min WKL så behöver tänka över vilken av dessa vapen jag vill använda.

Kan vara så. Har dock för mig att attackerna växlar hand, även vid special attacks så som LTK men kan tyvärr inte hitta vart jag läste det nu. Jag får prova lite helt enkelt. Körde som nu av gammal vana att man ska ha den med högst max dmg i main hand.

Jo, har kört lightning nästan hela tiden och gillar stun på LTK samt Sweeping wind men har rätt bra fire gear och har som sagt en soj med alla stats rätt, dvs fire dmg, dex, crit chans, elite dmg och secondary res. Går ju byta secondary res med... får se lite innan jag rerollar den.

Permalänk
Medlem

Har Bra lightning gear och hyffsat fire gear, men då Monk är långt efter alla andra klasser vad gäller skada finns det bara 1 build som är bra på T6, Ep/cyclone strike. Den är dock väldigt bra om man spelar i party med andra klasser som kan stå för skadan. Man är dock väldigt omtyckt då man ökar gruppens kapacitet något enormt.

Profil : http://eu.battle.net/d3/en/profile/Falt-2536/hero/586843

Screen på ingame stats:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falt:

Har Bra lightning gear och hyffsat fire gear, men då Monk är långt efter alla andra klasser vad gäller skada finns det bara 1 build som är bra på T6, Ep/cyclone strike. Den är dock väldigt bra om man spelar i party med andra klasser som kan stå för skadan. Man är dock väldigt omtyckt då man ökar gruppens kapacitet något enormt.

Profil : http://eu.battle.net/d3/en/profile/Falt-2536/hero/586843

Screen på ingame stats:
http://i.imgur.com/udCSAxo.jpg

Har suttit och funderat på att göra en tank-munk också! Håller på att levla en andra munk till 70 så man slipper växla spec/gear beroende på vad man ska spela

Läste även lite inför patch 2.1 och såg en väldigt trevlig rad där.
"The Monk changes will improve core class attributes and class abilities."

Även Lightning-setet för munk ska få en ny 4-sets bonus

The following Sets will get their full Set bonuses changed:
Firebird’s Finery (Wizard)
Raiment of a Thousand Storms (Monk)
Monkey King’s Garb (Monk)
Thorns of the Invoker (any class, Thorns)
The Shadow’s Mantle (Demon Hunter)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går tydligen att döda som monk solo, dock kräver det ett par extremt sällsynta items.

-> http://bbs.d.163.com/thread-172914500-1-1.html

Citerar Druin:
"Fro those who care. the reason this spec works is two fold --
EP applies the DoT before applying procs and has a proc C of 1.4 when cast making it one of the highest proc C / second skills monks have access to.
He is spamming it on everything and the cold damage on Rimeheart is proccing Frostburns and freezing the mobs. Then, Rimeheart activates and kills a trash mob, that mob will have EP on it (as EP was used to proc Rime).

He is then using a bunch of damage buffs for EP via FoA, Phys dmg Elite dmg and Area damage stacking. This causes the one EP that actually procs (due to Rimeheart instantly killing something) to chain kill all the other mobs that have EP on them which, eventually, kills the elite.

He is also using WotHF FoF which is the highest Proc C / second skill we have. If he gets to a critical mass of EP's or runs out of spirirt, he switches to FoF and makes it all happen really fast.

Same principle with Furnace on the RG. Spam FoF for amazing Proc C / sec then swap to Rime and cluster-EP kill it.

I agree that this build is relying on a bunch of extremely tenuous interactions to function ... but I couldn't be more proud of the guy for figuring out such a unique set of interactions! :D"

Så nu är det bara till att hoppas på rimeheart och frostburn.

Permalänk
Hedersmedlem

Har byggt en monk för att köra hardcore med. Känns rätt bra. Tror jag ska satsa på lightning dmg och thunderfury till en början. Ska bara hitta +lightning dmg-prylar och TF.

Build just nu. Använder inte healing så mycket (inte alls) på normal men kan tänka att det blir skönt att ha högre upp:
http://eu.battle.net/d3/en/profile/ccw-2690/hero/44274456

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Har byggt en monk för att köra hardcore med. Känns rätt bra. Tror jag ska satsa på lightning dmg och thunderfury till en början. Ska bara hitta +lightning dmg-prylar och TF.

Build just nu. Använder inte healing så mycket (inte alls) på normal men kan tänka att det blir skönt att ha högre upp:
http://eu.battle.net/d3/en/profile/ccw-2690/hero/44274456

Ungefär såhär blir den då
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Gympatrosan-2532/hero/4171...

Önskar dig lycka till med att hitta en TF, nu spelar jag inte monken alls längre men den har aldrig droppat för mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gympatrosan:

Ungefär såhär blir den då
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Gympatrosan-2532/hero/4171...

Önskar dig lycka till med att hitta en TF, nu spelar jag inte monken alls längre men den har aldrig droppat för mig

Ja jo något sånt! Tack.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya