Permalänk
Medlem

En fråga om Förintelsen

Hej

Jag har prov snart och har en fråga jag inte kan svara helt på, Svaret på frågan ska vara på A nivå och jag tycker inte att det jag har nu är värt ett A

Frågan:

Vad var kärnan till Adolf Hitlers och Nazisternas ideologi.

Skulle vara super om nån kunde svaret eller bara kunna ge mig några tips

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Nazisterna trodde på att den germanska rasen var överlägsen alla andra raser.

Dock glömmer man ofta att det var många fler än bara judar som dog i förintelsen(även om 99% handlar om judar i historieböckerna). Många dog som var homosexuella, politiska dissidenter av alla möjliga olika etniciteter, samt en hel del slaver(som också sågs som "underfolk" av nazisterna). Även många romer strök med.

Trist att historia i svenska skolan ännu är så inristad i gamla spår. Du borde googla på "Holodomor" för att läsa på ett annat folkmord, skedde bara några år innan WWII men som väldigt få vet om idag. Men det är visserligen också för att kommunismens brott ofta glöms bort jämte med nazismens brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Nazisterna trodde på att den germanska rasen var överlägsen alla andra raser.

Dock glömmer man ofta att det var många fler än bara judar som dog i förintelsen(även om 99% handlar om judar i historieböckerna). Många dog som var homosexuella, politiska dissidenter av alla möjliga olika etniciteter, samt en hel del slaver(som också sågs som "underfolk" av nazisterna). Även många romer strök med.

Trist att historia i svenska skolan ännu är så inristad i gamla spår. Du borde googla på "Holodomor" för att läsa på ett annat folkmord, skedde bara några år innan WWII men som väldigt få vet om idag. Men det är visserligen också för att kommunismens brott ofta glöms bort jämte med nazismens brott.

Tack för svaret ska ska googla Holodomor

Permalänk

Jag har också ett prov om andra värdskriget och första och förintelsen, vilken skola går du i :?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Umbrellas:

Nazisterna trodde på att den germanska rasen var överlägsen alla andra raser.

Dock glömmer man ofta att det var många fler än bara judar som dog i förintelsen(även om 99% handlar om judar i historieböckerna). Många dog som var homosexuella, politiska dissidenter av alla möjliga olika etniciteter, samt en hel del slaver(som också sågs som "underfolk" av nazisterna). Även många romer strök med.

Trist att historia i svenska skolan ännu är så inristad i gamla spår. Du borde googla på "Holodomor" för att läsa på ett annat folkmord, skedde bara några år innan WWII men som väldigt få vet om idag. Men det är visserligen också för att kommunismens brott ofta glöms bort jämte med nazismens brott.

Nu vet jag inte när du gick i skolan men när jag gick i högstadiet runt millennieskiftet fick vi lära oss att det var betydligt fler än judar som dödades. Det var ju kodade med olika märken för att man skulle se varför de var satta i läger. Retoriken låter misstänkt lik vad vissa högerextrema grupper slänger sig med för att förminska förintelsens betydelse samtidigt som de smutskastar nuvarande vänstern. Tror logiken är att högerextrema åsikter på något vis blir legitima om de visar att andra ideologier också har blod på sina händer. Hur som helst är det en retorisk jag ogillar. Framförallt är det en ren lögn att det bara är judarna som nämns. Har man missat det så har man inte lyssnat i skolan eller så har man aktivt valt att glömma bort det.

Sen är Holodom inte riktigt jämförbart med förintelsen då det delvis berodde på inkompetens och delvis naturliga faktorer. Det uppfyller inte FNs defintion på folkmord. Sen hittade Sovjet på massa dumheter. Gulag var inget trevligt koncept och tittar man på kommunismen som helhet så har vi ju sådana stjärnor som Pol Pot som var så galen att till och med andra kommuniststater anföll. Kina har också en lång rad fall av etnisk rensning i garderoben, något som de inte riktigt slutat med än i vissa delar. När vi ändå pekar finger kan man ju funderar på hur många det koloniala Europa haft ihjäl i Sydamerika, Afrika och Sydostasien. I modern tid har vi ju en rad krig i demokratins tecken som mest verkar ha haft andra faktiska skäl. För om USA verkligen brydde sig om att sprida demokrati så hade de varit välkomna att styra upp ett antal länder i Afrika som i praktiken styrs av krigsherrar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Oavsett om man är kulturmarxist eller ej så är Sven Lindqvists Utrota varenda jävel ett bra val om man vill diskutera folkmord på en acceptabel nivå

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)