Permalänk
Medlem

Erfarna utlandsjobbare?

Halloj. Jag jobbar som konsult inom fordonsutveckling och eftersom svenska marknaden är lite svajig söker sig vårt företag internationellt. Jag har redan suttit 1,5 månad nere i europa och kommer spendera omkring 6-8 mån blandat i europa och USA med mycket få hemresor. Vilket leder till lite depression eftersom man inte har några kompisar att hänga med eller stammisställen att gå till och träffa folk på fritiden.
Ni som har erfarenhet av att jobba i utlandet längre perioder, vad gör ni om dagarna? Jag skaffade en gaminglaptop för detta, men det är ju inte samma sak att gejma utan sin vanliga dator, stora skärm, schyssta stol osv. Sitter nu vid ett rappligt köksbord och spelar på 13tumsskärm, upplevelsen blir verkligen inte den samma.

Hur gör man såna här perioder uthärdliga?

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Flyttade från Malmö till Oslo för nästan 3 år sen och känner igen mig lite i det du skriver.
I jobbet så reser jag mycket och jobbar extrema tider, över 600h övertid förra året..

För att klara av vardagen så är träningen en av mina hållpunkter. Alltid gött när man reser att bara packa ner löpskorna så kan man dra en runda vart man än är.
Hemma i Oslo så var det gymmet som gjorde min tid OK.
Sen köpte jag faktiskt en gaming-rigg ganska tidigt och lirar numer varje fredag med polarna hemma, underbart!

I övrigt är det bara att komma ut ur skalet och träffa folk och prata med dem och skaffa vänner, även om man inte är så komfortabel i sociala miljöer. Det gäller att utmana sig själv lite!
Har tex börjat åka längdskidor med några på jobbet, mest för att ha ett gemensamt intresse i början men det visade sig vara riktigt kul.

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Det är bara att skaka av sig den svenska fegheten och slänga sig ut! Depression ska du inte se det som, eftersom du har fått en möjlighet som antagligen många vill ha! Jag känner inte dig personligen så jag vet inte hur du är som person, men försök hänga med någon från jobbet ut en kväll så går denne säkert till sitt favoritställe, som kan bli ditt, där du kan träffa människor som kan bli bra polare.

Däremot måste du se till att aktivera dig. Ingen kommer komma fram till dig och fråga ifall ni ska bli bästa kompisar;). Finns det någon sport, kulturintresse, frimärkssamling bortsett från datorspelandet som intresserar dig?

Är själv inne på mitt 4 år utomlands och skulle idag bara flytta hem för en avancering inom företaget. Mitt största problem är att min flickvän inte är här(vi träffades första utlandssvängen för 3 år sedan), men hon kommer efter sommaren. Jobbar nästan förmycket, men försöker ändå att hitta tid till att springa på gym, bio osv. Varje söndag träffas jag med ett gäng och spelar fotboll.

Dvs, bollen ligger hos dig

Edit: 2 år i Östeuropa, 2 år i Ryssland och har precis skrivit kontrakt på 3 år till.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Umgås med folk från jobbet. Självklart kan typen av människor variera från arbetsplats till arbetsplats men som Carlj säger så är det bara att skaka av dig den svenska fegheten. Fråga folk om dom vill hänga med på en AW någon dag eller dra igång andra aktiviteter. Skriva en tråd om problemet på ett svenskt forum kommer inte hjälpa dig tyvärr. I vuxen ålder så skapar man dom flesta nya kompisrelationer via jobbet känns det som. Och skulle du nu inte hitta någon att umgås med så fråga dina kollegor vad det finns för vettiga pubar etc och gå till och se till att komma ut bland människor. Ett annat exempel kan vara att kolla upp om staden du bor i har en aktiv subreddit och träffa folk därifrån om det går.

Det finns massvis med möjligheter så måla inte in dig i ett hörn och tyck att det är outhärdligt.

Permalänk
Medlem

Flyttade till Nederländerna förra året... Ett av mina bästa beslut någonsin. Så jävla skönt att slippa den hemska Svensson mentaliteten och alla gnälliga människor.

Oroa dig inte för att skaffa vänner. Precis andra har skrivit ovan så är det väldigt lätt att träffa vänner via jobbet (standard med en pilsner efter jobbet här) samt att publivet är lite mer levande utomlands.