Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med artefakter, CDON nekar reklamation

Permalänk
Medlem

Problem med artefakter, CDON nekar reklamation

Hej,

Inhandlade i början av november förra året en hel del datorkomponenter hos CDON och en av komponenterna var Asus Radeon Matrix R9 280X. Kortet presterade till en början bra men jag märkte tidigt av grafikbuggar, vissa små, vissa stora. Det var allt från blinkande texturer, svarta kvadrater på skärmen och att skärmen blev svart i flera sekunder för att sedan få ett felmeddelande att drivrutinerna hade slutat fungera.

Jag sökte mycket efter problemet på Internet och det var flera som hade exakt samma eller liknande problem. Det visar sig att det är ett vanligt problem med ASUS-kylare på 280X/7970 och att det beror på att VRAM:et inte kyls tillräckligt. Jag kontaktade i februari månad CDON och beskrev mitt problem. De bad mig vänligt skicka in grafikkortet vilket jag gjorde. Jag fick några veckor därpå svar att deras verkstad inte hittat något fel med kortet.

Nu när jag väl fått tillbaka kortet har jag exakt lika många problem med kortet som jag hade innan jag skickade in det, något som stör mig enormt. Jag är lite fundersam över hur tester inte kan ha visat några problem. En anledning skulle kunna vara att jag kör tre skärmar men jag har provat att endast köra en skärm och får då även problem. Ytterligare en anledning skulle kunna vara kylningen, om man utför tester gör man antagligen det på en testbänk vilket ger bra kylning, jag skulle dock påstå att jag i mitt chassi även har väldigt bra kylning och jag ser inte det som ett problem. Jag har även stabila temperaturer även på grafikkort och processor. Jag har genomfört försökt få bukt med mitt problem med en uppsjö försök utan att lyckas.

Jag undrar lite vad jag som konsument har för rättigheter, kortet fungerar som sagt inte som det skall för mig men vid CDON:s tester uppstår inga problem. Jag menar inte att CDON har gjort något fel utan frågar bara efter råd. Stort plus till CDON som svarar på problem här på Sweclockers, det känns bra att kunna få svar från återförsäljaren men även från Sweclockers. Nämnvärt är att jag har provat med det mesta:

  • Ominstallerat Windows

  • Provat olika drivrutiner, beta samt äldre "stabila" versioner

  • Provat med olika antal skärmar

  • Provat med mitt förra grafikkort som fungerar felfritt i samma situationer

Bild på felmeddelande efter flera sekunder med svart skärm:
http://imgur.com/EG0hg5g
Videoklipp på artefakter i GTA 4:
https://drive.google.com/file/d/0B2zn_mWCPhg6RERQYkRfeXQyYW8/edit?usp=sharing

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt vilka delar (inklusive nätagg) och drivrutiner. Senaste BIOS på moderkortet? Hur är lådan kyld och strömmen kopplad? Provat olika skärmkablar?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag antar du har samma fel i alla spel inte bara i GTA 4? Att drivaren slutar svara är inte alltid fel på GPU utan kan bero på mycket olika fel, vad har du för övrig hw och vad ligger du i för temps när du spelar inte bara gpu.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Jag hade blinkande texturer och märkliga grafikfel i bland annat BF3 med mitt felfria(testade i en annan dator utan problem) gtx 670.
Från att ha G.Skill Ripjaws 2x4 gb, till Crucial Ballistix Sport 8GB (2 x 4GB), till att slutligen välja ADATA XPG 8GB gjorde att spel och benchmarks fungerar stabilt.
Har du funderat på att köra exempelvis prime95 över natten, och då välja större delen av ramminnet i Custom settings?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Jag hade blinkande texturer och märkliga grafikfel i bland annat BF3 med mitt felfria(testade i en annan dator utan problem) gtx 670.
Från att ha G.Skill Ripjaws 2x4 gb, till Crucial Ballistix Sport 8GB (2 x 4GB), till att slutligen välja ADATA XPG 8GB gjorde att spel och benchmarks fungerar stabilt.
Har du funderat på att köra exempelvis prime95 över natten, och då välja större delen av ramminnet i Custom settings?

Bättre att köra riktigt memory test i dos miljö.

Mindre stress på cpu o ett program avsett just för att kolla minnen.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för alla svar, uppskattas!

Skrivet av MultiMan:

Exakt vilka delar (inklusive nätagg) och drivrutiner. Senaste BIOS på moderkortet? Hur är lådan kyld och strömmen kopplad? Provat olika skärmkablar?

  • Moderkort - MSI Z87-G43

  • Processor - Intel i5-4670K

  • Primärminne - Corsair XMS3 Vengeance 2x 4GB

  • Grafikkort - Asus Radeon Matrix R9 280X - http://screencloud.net/v/rZ6A

  • SSD - Seagate 600 240GB

  • Lagring - Seagate Barracuda 3TB

  • Nätaggregat - CORSAIR Enthusiast Series TX650 V2

Jag har provat lite olika drivrutiner men just nu kör jag senaste beta-versionen. BIOS har jag faktiskt inte uppdaterat, skall prova det, tack! Lådan är bra kyld, det är ett Corsair Carbide 500R och sladdragningen är korrekt, är jag hyfsat säker på. Jag har inte provat en annan skärmkabel men den jag har (DisplayPort) fungerar bra med mitt förra grafikkort, värt ett försök!

Skrivet av Ten:

Jag antar du har samma fel i alla spel inte bara i GTA 4? Att drivaren slutar svara är inte alltid fel på GPU utan kan bero på mycket olika fel, vad har du för övrig hw och vad ligger du i för temps när du spelar inte bara gpu.

Precis, felet uppstår i de flesta spelen. Värst är konstigt nog LoL där grafikkortsdrivrutinen krashar om jag höjer inställningarna över low. Temperaturerna har alltid varit låga, Efter att ha kört Valley Benchmark hade jag följande max-temperaturer: http://screencloud.net/v/6nNX

Skrivet av Punnisher:

Jag hade blinkande texturer och märkliga grafikfel i bland annat BF3 med mitt felfria(testade i en annan dator utan problem) gtx 670.
Från att ha G.Skill Ripjaws 2x4 gb, till Crucial Ballistix Sport 8GB (2 x 4GB), till att slutligen välja ADATA XPG 8GB gjorde att spel och benchmarks fungerar stabilt.
Har du funderat på att köra exempelvis prime95 över natten, och då välja större delen av ramminnet i Custom settings?

Skrivet av Mogwaii:

Bättre att köra riktigt memory test i dos miljö.

Mindre stress på cpu o ett program avsett just för att kolla minnen.

Skall köra Memtest86 över natten, tackar! Skall även försöka prova grafikkortet i en annan dator för att se om problemen uppstår där också.

Just för att så många haft samma problem med just ASUS 280X så misstänker jag fortfarande att det är grafikkortet som spökar, mitt förra fungerar även felfritt med exakt samma hårdvara. Problemen kan ibland ta flera timmar innan de uppstår och jag misstänker att det är därför de inte identifierats vid CDON:s test.

Som sagt, tack för alla svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att även pcie-bussen ansluter via pinnar direkt till processorn i sockeln, så skador där kan ge diverse problem, om än kanske inte exakt dina. Hittar du inga andra fel, lyft på CPU och undersök.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ytterligare några saker som kan vara värda att testa är att:

Testa grafikkortet i en annan pci-e slot
Sänka spänningen till GPU om det är för att Vmos blir varma
Höja spänningen till GPU om du fått en dålig GPU som helt enkelt inte orkar med fabriksöverklockningen stabilt på stock Voltage.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lanbonden:

Ytterligare några saker som kan vara värda att testa är att:

Testa grafikkortet i en annan pci-e slot
Sänka spänningen till GPU om det är för att Vmos blir varma
Höja spänningen till GPU om du fått en dålig GPU som helt enkelt inte orkar med fabriksöverklockningen stabilt på stock Voltage.

En dålig GPU som helt enkelt inte orkar med fabriksöverklockningen stabilt på stock Voltage. - Är en defekt GPU.

Värt att notera att så är fallet skall reklamation göras igen med hänvisning till detta och stridas för. Kan dock vara en kombination av halvkass GPU med halv kass PSU som ger crasher när spänningen dippar en massa vid load och ökat motstånd på grund av höjda temperaturer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns något nytt BIOS till din GPU. Jag har ett 280X DCII och fick lite artefakter ibland, men efter att jag uppdaterade BIOS så försvann det. Det stod i uppdateringen att den var till för just problem med artefakter så ASUS verkar vara medvetna om det här problemet iaf. Dock har jag läst om andra som provat detta utan resultat så det är ingen garanti att det kommer hjälpa.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | RAM: 12GB 1333MHz | PSU: EVGA Supernova 850W G2 | SSD: 860 QVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | Chassi: Fractal Design Define R4 | OS: Windows 10 64-bit | Ljud: Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω | Skärmar: BenQ XL2411Z & G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tänk på att även pcie-bussen ansluter via pinnar direkt till processorn i sockeln, så skador där kan ge diverse problem, om än kanske inte exakt dina. Hittar du inga andra fel, lyft på CPU och undersök.

Jag skulle verkligen tveka på att det orsakar mina problem, det fungerar bra med mitt förra grafikkort.

Skrivet av lanbonden:

Ytterligare några saker som kan vara värda att testa är att:

Testa grafikkortet i en annan pci-e slot
Sänka spänningen till GPU om det är för att Vmos blir varma
Höja spänningen till GPU om du fått en dålig GPU som helt enkelt inte orkar med fabriksöverklockningen stabilt på stock Voltage.

Vill inte behöva ändra spänningar och frekvenser på mitt grafikkort bara för att det skall fungera. Fungerar det inte med fabriksöverklockningen så är det något fel på kortet alt. tillverkaren.

Skrivet av DavidtheDoom:

En dålig GPU som helt enkelt inte orkar med fabriksöverklockningen stabilt på stock Voltage. - Är en defekt GPU.

Värt att notera att så är fallet skall reklamation göras igen med hänvisning till detta och stridas för. Kan dock vara en kombination av halvkass GPU med halv kass PSU som ger crasher när spänningen dippar en massa vid load och ökat motstånd på grund av höjda temperaturer.

Precis, det bör fungera med fabriksöverklocken. Självklart kan nätaggregatet orsaka problemet men jag skulle tro att det är fel på grafikkortet då det är så många som har samma problem med samma/liknande kort. Här är en tråd som beskriver exakt samma problem jag har, http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1294151-r9-280x-asus-dciit-daligt-kop/.

Skrivet av APro7:

Kolla om det finns något nytt BIOS till din GPU. Jag har ett 280X DCII och fick lite artefakter ibland, men efter att jag uppdaterade BIOS så försvann det. Det stod i uppdateringen att den var till för just problem med artefakter så ASUS verkar vara medvetna om det här problemet iaf. Dock har jag läst om andra som provat detta utan resultat så det är ingen garanti att det kommer hjälpa.

Jag kör enligt ASUS GPU Tweak senaste VBIOS. Vet inte om problemet går att lösa utan att klocka ner kortet vilket jag inte vill behöva göra för att få det att köras stabilt.

Ännu en gång, tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av B00tsman:

Jag skulle verkligen tveka på att det orsakar mina problem, det fungerar bra med mitt förra grafikkort.

Vill inte behöva ändra spänningar och frekvenser på mitt grafikkort bara för att det skall fungera. Fungerar det inte med fabriksöverklockningen så är det något fel på kortet alt. tillverkaren.

Precis, det bör fungera med fabriksöverklocken. Självklart kan nätaggregatet orsaka problemet men jag skulle tro att det är fel på grafikkortet då det är så många som har samma problem med samma/liknande kort. Här är en tråd som beskriver exakt samma problem jag har, http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1294151-r9-280x-asus-dciit-daligt-kop/.

Jag kör enligt ASUS GPU Tweak senaste VBIOS. Vet inte om problemet går att lösa utan att klocka ner kortet vilket jag inte vill behöva göra för att få det att köras stabilt.

Ännu en gång, tack för alla svar!

Tjena, vi sitter i samma båt du och jag.

Jag har ett 660 gtx OC, och får exakt samma problem som du med brudens dator. Stoppade jag in det i min dator, så gav det samma dåliga crashande resultat, och använde jag MITT kort i hennes, så fungerade det hur bra som helst. Du har CDON och jag har DUSTIN, dustin har gjort exakt samma sak som CDON gjorde mot dig, min tråd kan finnas här - http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1303673-dus...

Så nu efter 25 dagar är samma kort påväg tillbaka till mig för deras s.k "service" inte hittade något.

Lyckades du finna någon lösning?
Mvh