Permalänk
Medlem

Error 0xc000000e

Min dator får detta felmeddelande vid uppstart, måste då reparera datorn men har ingen CD/DVD skrivare i datorn så vill självklart få över W8 till en USB sticka men hittar ingen W8 iso fil. Har Windows 8 OEM 64-bit på datorn.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Jag har tillslut fått över W8 genom att hitta min skiva och fått den till en ISO fil med programmet IMGBurn för att göra den i formaten ISO9660, Joilet och UDF. Eftersom när jag använde ett annat program ville Windows 7 installer programmet inte ladda filen, men nu fungerade det. Men den kunde inte hitta min USB-sticka nu så var tvungen att använda YUMI och gjorde följde steg av ett inlägg här på swec:

"Det är fler som har samma problem med olika USB enheter

Du kan testa om YUMI fungerar bättre för dig, om USB minnet syns när du klickar i Show ALL Drives så behöver du bara scrolla ner till Windows 7/8 Installer och sedan välja Windows 7 ISOn"

Därefter har jag startat upp min dator som får error, gått in i Bios och ändrat boot-prio så min USB sticka är först. Nu kommer jag till ett konstigt fönster där följande står.

Detta står på första sidan som dyker upp, varav första delen "YUMI multiboot USB" är bara en bild och kan givetvis inte väljas.

YUMI multiboot uSB
Continue to boot from first HD (Default)
Other OS and Tools ->

Trycker man på "Other OS and Tools" kommer man till följande.

<-- Back to Main Menu

Windows Vista/7/8 Installer

När jag försöker boota från "Windows Vista/7/8 Installer" så står det bara "Failed to load the boot file"

Vad har jag gjort för fel nu? Har en CD/DVD skrivare liggande som kan användas men måste stå öppna upp burken och trodde att detta skulle vara lättare, men i alla fall vad har jag gjort för fel?
Tacksam för snabb hjälp!
Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Kan ha hittat något udda, efter att jag överfört ISO filen till USB stickan med YUMI öppnas den fortfarande via winRAR, detta är konstigt, har jag inte extraherat ISO filen? Kan det vara problemet?

Testar nu att ersätta winRAR filen med en extraherad fil som jag skickar in direkt i USB-stickan för att kolla ifall något händer...Det måste vara något med det eftersom för andra ses USB stickan nu som en annan ikon en den vanlig HDD ikonen.

Windowsloggan dök upp nu istället för "failed to boot" och den verkar ladda, kanske fungerar nu! Förhoppningsvis!

Fick igång automatisk reparation, dock så gick det inte. Fick Loggfil: \System32\Logfiles\Srt\SrtTrail.txt
Varför fungerar detta inte då?
Något värt att notera är att det åskade dagen innan detta hände och hade inte startat datorn efter att det åskat innan denna gång. Dock verkar inget annat gått sönder vilket borde ha skett ifall detta var fallet.
Kan det rent av vara så att min SSD har gått sönder?

Okej inget verkar fungera att göra så får antagligen öppna upp burken imorn och installera min CD/DVD skrivare och kolla ifall det funkar, annars vet jag inte vad som kan vara fel.

Okej installerade CD/DVD skrivaren men får exakt samma fel som med usb. Kan någon snälla hjälpa mig, har ingen aning om vad jag ska göra nu!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

ominstallera som gäller då om den inte kan reparera windows...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ominstallera som gäller då om den inte kan reparera windows...

Hur gör jag det? Fortsätter jag bara med installationen? För jag kan inte återställa den för då får jag ännu ett felmeddelande.
Jag har två stycken HDDs i datorn, varav en är en SSD med mitt OS. När jag väljer att installera W8 kan kan installera det på två olika enheter, en som har en total storlek på 350 MB, den andra med en kapacitet på 450 GB (det är min HDD). Men då hittar jag inte min SSD här, vad ska jag göra? Formatera enheterna?

Ska jag ta ut mina HDDs och plugga in de i en annan dator och formatera bort allting?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Hur gör jag det? Fortsätter jag bara med installationen eller? För jag kan inte återställa den.

ja...

och om du inte ska spara något så är det bara att formatera disken som windows låg på samtidigt :3 (går att välja under advancerade inställningar innan du fortsätter...) om du iinte har typ 1 tb disk ned windows på för då försvinner ju allt ifrån den om du formaterar heh...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ja...

och om du inte ska spara något så är det bara att formatera disken som windows låg på samtidigt :3 (går att välja under advancerade inställningar innan du fortsätter...) om du iinte har typ 1 tb disk ned windows på för då försvinner ju allt ifrån den om du formaterar heh...

Okej men kan bara formatera min HDD för den hittar inte min SSD, bild kommer inom kort:
http://postimg.org/image/wajlpg7fl/43323904

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Okej men kan bara formatera min HDD för den hittar inte min SSD, bild kommer inom kort

testa och koppla ur din hdd innan du startar installationen igen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

testa och koppla ur din hdd innan du startar installationen igen.

Den hittar ingen SSD eller någon enhet alls då, är SSDn sönder? Kanske värt att nämna är att jag ghetto moddat den, den sitter fast i mitt nätagg med silvertejp!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Hur gör jag det? Fortsätter jag bara med installationen eller? För jag kan inte återställa den.
Jag har två stycken HDD i datorn, varwv en är en SSD med mitt OS. När jag väljer att installera W8 kan kag installera det på två olika enheter, en som har en total storlek på 350 MB, den andra med en kapacitet på 450 GB (det är min HDD). Men då hittar jag inte min SSD här, vad ska jag göra? Formatera enheterna?

Ska jag ta ut mina HDDs och plugga in de i en annan dator och formatera bort allting?

Den med 350 mb skall du inte röra, den är reserverad till Windows.

Jag har ibland fått på mitt moderkort att den inte heller hittar min SSD, då får jag gå in i BIOS och titta på boot/HDD menu, och ibland återaktivera disken (blir disable på den när jag kopplar ur och in igen).

Nån gång så har det räckt att jag bytt SATA-port, då hittar den SSD igen. Jag har bara detta på SSD'n.

Jag är inte tekniskt nog bevandrad för att kunna förklara varför, men det har fungerat hos mig. (Nu senast när jag bytte chassi, då försvann min SSD och jag fick gå in i perhipials och 'enable' min SSD igen, tror jag bytt port också bara för att)

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Den med 350 mb skall du inte röra, den är reserverad till Windows.

Jag har ibland fått på mitt moderkort att den inte heller hittar min SSD, då får jag gå in i BIOS och titta på boot/HDD menu, och ibland återaktivera disken (blir disable på den när jag kopplar ur och in igen).

Nån gång så har det räckt att jag bytt SATA-port, då hittar den SSD igen. Jag har bara detta på SSD'n.

Jag är inte tekniskt nog bevandrad för att kunna förklara varför, men det har fungerat hos mig. (Nu senast när jag bytte chassi, då försvann min SSD och jag fick gå in i perhipials och 'enable' min SSD igen, tror jag bytt port också bara för att)

Nu när jag går in i bios ser den endast min DVD skrivare och inget annat då jag tog bort min HDD. Går jag in i advanced och letar där eller hur gör jag? Den ser inte min SSD. Går jag in på SATA info ser den bara min dvd skrivare och inte min SSD som är inkopplad, ska testa att byta SATA port på min SSD.

I advanced settings kan jag aktivera olika SATA portar så de blir "Hot Pluggable", ska jag ta reda på vilken port min SSD är i och aktivera? Att den inte får ström borde kunna tas ur ekvationen, eftersom dem var på samma lina som min HDD och de är seriekopplade tror jag. Testade nu med en annan sata kabel som min HDD använde och den hittar fortfarande inte min SSD, antagligen så är något sönder...

Gör nog så att jag skiter i min SSD för tillfället och installerar OS på min HDD sen får jag klura ut ifall den är sönder eller ej...

Nu har jag fått på ännu ett problem, nämligen att jag har två operativsystem även fast jag har tagit bort min SSD med det andra OS och formaterat min HDD, hur fixar jag detta?
Edit
Gick in på systemkonfiguration och tog bort det ena operativsystemet i flikem systemstart, fungerar det mån tro?
Tog ur dvd skrivaren och startade upp systemet, fick inga felmeddelanden eller behövde välja bland två OS, är jag klar nu eller finns det fortfarande filer från det gamla OS kvar? För den lilla enheten på 350 mb fragmenterade jag inte, skulle jag göra det?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg sammanfogade*

Det går alldeles utmärkt att uppdatera ett befintligt inlägg med ny information, bara klicka på redigera. Om man tillför ny, väsentlig information räknas det inte som bumpning men i detta fallet blev tråden en svårläst monolog.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...