Neka reklamation?
Hej!
Jag köpte för knappt två år sedan en Zotac Zbox, en mini-pc, från en av de större datorbutikerna. Den har fungerat bra men när jag skulle slå på den imorse startade den inte. Den bara blinkar och det går inte att komma till bios. Efter en grundlig felsökning konstaterade jag att den helt enkelt är död. Så fort man kopplar in strömadaptern blinkar en av lamporna i chassit, vilket inte har skett tidigare, och den går inte att starta. Det verkar vara fler som har råkat ut för samma sak tidigare. Jag hittade denna video på en Zbox som har råkat ut för samma fel: https://www.youtube.com/watch?v=0w0PZA8c8fQ
Info om datorn, för den nyfikne:
Idag gick jag in till datorbutiken och lämnade in datorn med en utförlig beskrivning av problemet. De tog emot datorn direkt utan tjafs.
Senare under dagen blir jag kontaktad av en tekniker som berättar att garantin endast är på ett år och att produkten inte omfattas av garantin. Han har kopplat in datorn men han får har inte heller fått den att fungera. Jag säger att jag då vill reklamera datorn då reklamationsrätten är på 3 år. Teknikern berättar att de måste skicka iväg datorn till en utomstående verkstad och undersökningsavgiften kan vara på 1000-1200 kr, han skulle kolla exakta summan och återkomma. De vill att jag kommer in på nytt och skriver på nya papper, med den högre summan som felsökningsavgift.
Sammanfattning:
Datorn är stendöd och fungerar ej
Det har gått mindre än två år, dvs inom reklamationstiden
Det finns ingen yttre åverkan på datorn, inte en repa. Datorn har stått på ett skrivbord och aldrig flyttats
Jag är orolig för att behöva betala upp till 1200 kr för felsökningsavgift och få tillbaka en trasig dator, som ny kostade 2000 kr (det är en barebone).
På vilka grunder kan butiken neka reklamationen? Kan de komma fram till att den är trasig, att det inte är någon yttre åverkan men ändå neka reklamationen av något annat skäl?
Tacksam för svar från någon som vet mer än mig!