Permalänk

Ip kamera utan fast internet?

Halloj har precis köpt en ip kamera av följande model:
https://www.komplett.se/d-link-dcs-933l-11n-ip-camera-ir-led/...
Tänkte ha den ute i min stuga för att övervaka ytterdörren. Funktionen jag söker är att kameran triggas när kameran fångar rörelse vid dörren och då skickar en bild eller sms till mig. Jag vill kunna se allt en möjlig inbrottstjuv gör. Jag behöver ej se det live bara jag får en bild skickat eller att man skulle kunna kolla flera stillbilder. Jag har tyvärr inget fast internet där ute så hur ska jag få detta att fungera?

Mvh

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem

vad är då meningen med att ha en sådan kamera då du inte har internet där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PcCrazyMods:

Halloj har precis köpt en ip kamera av följande model:
https://www.komplett.se/d-link-dcs-933l-11n-ip-camera-ir-led/...
Tänkte ha den ute i min stuga för att övervaka ytterdörren. Funktionen jag söker är att kameran triggas när kameran fångar rörelse vid dörren och då skickar en bild eller sms till mig. Jag vill kunna se allt en möjlig inbrottstjuv gör. Jag behöver ej se det live bara jag får en bild skickat eller att man skulle kunna kolla flera stillbilder. Jag har tyvärr inget fast internet där ute så hur ska jag få detta att fungera?

Mvh

Hur ska bilden skickas till dig om du inte har internet?
Brevduva? Flaskpost?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PcCrazyMods:

Halloj har precis köpt en ip kamera av följande model:
https://www.komplett.se/d-link-dcs-933l-11n-ip-camera-ir-led/...
Tänkte ha den ute i min stuga för att övervaka ytterdörren. Funktionen jag söker är att kameran triggas när kameran fångar rörelse vid dörren och då skickar en bild eller sms till mig. Jag vill kunna se allt en möjlig inbrottstjuv gör. Jag behöver ej se det live bara jag får en bild skickat eller att man skulle kunna kolla flera stillbilder. Jag har tyvärr inget fast internet där ute så hur ska jag få detta att fungera?

Mvh

fixa internet dit, annars har du lagt 600 rakt ner i soptunnan.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Al3xswe:

vad är då meningen med att ha en sådan kamera då du inte har internet där?

Skrivet av niclasc:

Hur ska bilden skickas till dig om du inte har internet?
Brevduva? Flaskpost?

Vad är meningen med fullständigt meningslösa inlägg som inte hjälper TS överhuvudtaget?

Skrivet av PcCrazyMods:

Halloj har precis köpt en ip kamera av följande model:
https://www.komplett.se/d-link-dcs-933l-11n-ip-camera-ir-led/...
Tänkte ha den ute i min stuga för att övervaka ytterdörren. Funktionen jag söker är att kameran triggas när kameran fångar rörelse vid dörren och då skickar en bild eller sms till mig. Jag vill kunna se allt en möjlig inbrottstjuv gör. Jag behöver ej se det live bara jag får en bild skickat eller att man skulle kunna kolla flera stillbilder. Jag har tyvärr inget fast internet där ute så hur ska jag få detta att fungera?

Mvh

Köp ett modem som du kan stoppa i ett SIM-kort i. Du har säkert tillgång till mobilt Internet, och att skicka några bilder kan inte kosta mycket pengar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Al3xswe:

vad är då meningen med att ha en sådan kamera då du inte har internet där?

Jag tönkte om man kunde ha någon mobil historia. 3g abonnemang i mobil etc?

Skrivet av niclasc:

Hur ska bilden skickas till dig om du inte har internet?
Brevduva? Flaskpost?

Se tidigare svar.

Skrivet av JSvanberg:

fixa internet dit, annars har du lagt 600 rakt ner i soptunnan.

Se tidigare svar. Vad är det för system jag söker för mitt ändamål?

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PcCrazyMods:

Jag tönkte om man kunde ha någon mobil historia. 3g abonnemang i mobil etc?

Se tidigare svar.

Se tidigare svar. Vad är det för system jag söker för mitt ändamål?

vad för system? du måste ha internet, skrev det tidigare.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JSvanberg:

vad för system? du måste ha internet, skrev det tidigare.

Du har aldrig hört talas om mobilt internet då alltså?

Du har ingen smartphone och har aldrig använt Internet utanför hemmet?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Värst vad folk var gnälliga idag då.

Hursom, den kameran är primärt för att övervaka över internet..

Det kanske går att ha en t.ex gammal bärbar dator eller Raspberry Pi som spelar in video från kameran och lagrar den så att du kan ta tillvara på bilderna i efterhand. Jag är inte riktigt insatt i det där själv men har för mig att jag läst om något sånt tidigare. Jag har även ett vagt minne av att min Netgear Ready NAS Duo har nån plugin där man kan spela in och lagra från en IP kamera på det lokala nätverket.

Är det viktigt att det sker Live så behöver du Internet, billigt mobilt bredband till (en liten bärbar dator eller en router som stödjer 3g/4g direkt) borde fungera

T.ex https://www.komplett.se/tp-link-tl-mr3220-11n-3g-router-150mb...

plus kanske

http://www.tele2.se/mobilt-bredband/bredband-4g-on-off/

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

En router med sim-kort, eller där du har stöd för ett USB-modem. Beroende på hur mycket rörelse du har där får du säkert tweaka känslighet så att den inte skickar slut på din datamängd.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

vad för system? du måste ha internet, skrev det tidigare.

Tänkte om det fanns något annat som passade mig bättre.

Skrivet av Dunder:

Du har aldrig hört talas om mobilt internet då alltså?

Jo men har läst att det inte ska funka med mobilt bredband då man inte har en statisk ip.

Du har ingen smartphone och har aldrig använt Internet utanför hemmet?

Jo det har jag.

Skrivet av HenKenny:

Värst vad folk var gnälliga idag då.

Hursom, den kameran är primärt för att övervaka över internet..

Det kanske går att ha en t.ex gammal bärbar dator eller Raspberry Pi som spelar in video från kameran och lagrar den så att du kan ta tillvara på bilderna i efterhand. Jag är inte riktigt insatt i det där själv men har för mig att jag läst om något sånt tidigare. Jag har även ett vagt minne av att min Netgear Ready NAS Duo har nån plugin där man kan spela in och lagra från en IP kamera på det lokala nätverket.

Är det viktigt att det sker Live så behöver du Internet, billigt mobilt bredband till (en liten bärbar dator eller en router som stödjer 3g/4g direkt) borde fungera

T.ex https://www.komplett.se/tp-link-tl-mr3220-11n-3g-router-150mb...

plus kanske

http://www.tele2.se/mobilt-bredband/bredband-4g-on-off/

Håller helt och hållet med! Tack för tipsen. Har som sagt läst att det inte ska gå med mobilt bredband då man inte har en statisk ip.. Är det något du vet någonting om? Kan man göra så att kameran meddelar mig när den fångar något nytt?

Skrivet av jocke92:

En router med sim-kort, eller där du har stöd för ett USB-modem. Beroende på hur mycket rörelse du har där får du säkert tweaka känslighet så att den inte skickar slut på din datamängd.

Hm.. får nog lösa det så. Hur mycket data tror du man behöver?

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem

Skicka bilderna till en ftp server, sen synkar du servern med google drive eller liknande.
Då kommer du åt bilderna överallt samtidigt som dom är säkert lagrade för framtida bruk.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PcCrazyMods:

Jo det har jag.

Det var inte riktat mot dig, utan de skumma inläggen som inte hjälpte någon.

Statisk IP har du sällan med "vanligt" Internet heller, varför skulle du behöva det?

Det finns tjänster som hjälper till med det annars.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Skicka bilderna till en ftp server, sen synkar du servern med google drive eller liknande.
Då kommer du åt bilderna överallt samtidigt som dom är säkert lagrade för framtida bruk.

Intressant. Hur gör man allt det där? Låter super komplicerat.

Skrivet av DunderKlumpen:

Det var inte riktat mot dig, utan de skumma inläggen som inte hjälpte någon.

Statisk IP har du sällan med "vanligt" Internet heller, varför skulle du behöva det?

Det finns tjänster som hjälper till med det annars.

Ber så mycket om ursäkt att jag var kort. Såg inte att du inte skrev till mig. Varför vet jag inte. Läste bara att utan statistik ip så kan man bara skicka bilderna lokalt. Hur mycket datamämgd tror du det krävs och räcker 3g uppkoppling?

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PcCrazyMods:

Intressant. Hur gör man allt det där? Låter super komplicerat.

Ber så mycket om ursäkt att jag var kort. Såg inte att du inte skrev till mig. Varför vet jag inte. Läste bara att utan statistik ip så kan man bara skicka bilderna lokalt. Hur mycket datamämgd tror du det krävs och räcker 3g uppkoppling?

Sätt upp en filezilla server på nån gammal skrotdator du har, sen säger du åt kameran att skicka bilderna dit.
Sen synkar du bara mappen med drive.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Blir det inte lite bökigt att använda den typen av kamera, man behöver ha en dator stående också, finns det inga kameror med allt inbyggt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Sätt upp en filezilla server på nån gammal skrotdator du har, sen säger du åt kameran att skicka bilderna dit.
Sen synkar du bara mappen med drive.

HFS kan jag rekommendera då den är lite lättare att använda och du får en http adress till ditt ip.
Bara dra in mappen du vill dela i programfönstret så är det klart.

http://www.rejetto.com/hfs/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PcCrazyMods:

Halloj har precis köpt en ip kamera av följande model:
https://www.komplett.se/d-link-dcs-933l-11n-ip-camera-ir-led/...
Tänkte ha den ute i min stuga för att övervaka ytterdörren. Funktionen jag söker är att kameran triggas när kameran fångar rörelse vid dörren och då skickar en bild eller sms till mig. Jag vill kunna se allt en möjlig inbrottstjuv gör. Jag behöver ej se det live bara jag får en bild skickat eller att man skulle kunna kolla flera stillbilder. Jag har tyvärr inget fast internet där ute så hur ska jag få detta att fungera?

Mvh

Som någon annan föreslog så är kanske en raspberry pi och en 3G dongle smidigast.

Jag vet inte hur du ska lösa det med mjukvaran men det finns ju en hel del webcam program som kan börja spela in när det blir större förändringar i bilden.

Vet inte hur mkt erfarenhet du har av datorer eller hur mkt du kan programmera.

En sista tanke - vore det inte billigare med en vanlig webbkamera istället för en ip-kamera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Jag kör några webbkameror i stugan och kommer åt dessa via mobilt bredband.

Att tänka på är att många mobiloperatörer har spärrat diverse portar (ofta helt odokumenterat). Vissa operatörer har även NAT framför ditt mobila bredband vilket innebär att du inte kan komma åt mobila bredbandet utifrån utan att beställa en port forwarding om det ens går. Kolla med din operatör innan, varning dock är att kundtjänst inte har en aning om vad du pratar om.

Jag kör lokalt en ZoneMinder server i stugan för att spela in allting. Jag laddar inte upp det på nätet eftersom man oftast har rätt begränsat med "surf" på mobilabonnemangen. Man kan sätta så att larmade bilder laddas upp om man vill göra det lite säkrare. Jag kan logga in och kolla på Zoneminder servern vad som händer och vad som hänt eftersom den indikerar när det varit rörelse i bilden.