Permalänk
Medlem

Brummande hårddisk

Har köpt en ny hårddisk (2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB) och den brummar (vibrerar) eller vad man säger med korta uppehåll. Har två andra hårddiskar som jag inte hör på det här sättet, frågan är om det är fel på den eller om den helt enkelt låter mer? Är det något man kan reklamera den för?
Har ett chassi som heter Fractal R4 så alla hårddiskar sitter på samma sätt i hårddiskburen. Ser inget fel på den i HDTune under "health".

Permalänk
Medlem

Felet bruka vara hur man monterat disken. Montera den ordentligt. Finns många fantasifulla lösningar tex sätta något mjukt, gummi osv mellan disken/chassit, hänga upp disken med skosnören osv.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, hela chassit vibrerade ihop med eländet. Var också en helt ny erfarenhet för mig då jag haft högpresenterade diskar förut men aldrig hört något så förskräckligt. Löste det med ett gäng resår som håller upp disken i en slags vagga, från alla håll.

Kan eventuellt vara lite bökigt ifall man ska frakta den, men man får vara försiktig. Nu låter den inte mycket iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pösk:

Har köpt en ny hårddisk (2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB) och den brummar (vibrerar) eller vad man säger med korta uppehåll. Har två andra hårddiskar som jag inte hör på det här sättet, frågan är om det är fel på den eller om den helt enkelt låter mer? Är det något man kan reklamera den för?
Har ett chassi som heter Fractal R4 så alla hårddiskar sitter på samma sätt i hårddiskburen. Ser inget fel på den i HDTune under "health".

Försök att inte skruva skruvarna ända ned till botten och hör om det blir skillnad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga som de andra att det har med monteringen att göra, hade disken varit dålig hade du snarare hört ett mer skrapande eller klickande ljud än ett brummande.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Seagate-diskar har betydligt mer våldsamma vibrationsljud än t ex Western Digital.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Obligatorisk:

Seagate-diskar har betydligt mer våldsamma vibrationsljud än t ex Western Digital.

Nja, det stämmer inte då det finns ex som låter på en WD också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)