Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

NAS / SERVER

Tjenare.
Just nu har jag ett gammalt Cooloermaster CM Stacker 810 som NAS.
Detta chassi rasar snart ihop alltså. Har varit med i ca 10 år nu på otaliga lanpartys.
Så jag behöver att annat alternativ.

Jag monterade upp en hylla på väggen för ett tag sedan och fick iden att bygga nån egenkonstruerat.
Är inte ute över att det skall bli dundersnyggt utan funktionellt.

Jag behöver tips och bilder.
Jag behöver leta efter en moderkortsplåt ATX eller större. Vet ju aldrig vad jag kommer att använda för moderkort i framtiden.
Jag behöver 3,5 hårddisksplatser som skall kylas med 120mm fläktar (4 diskar skall kylas av en 120mm fläkt).
Trä är ett ganska bra material men behöver nog en del plåt för hårddisks platserna eller om nån har ett bättre alternativ. Vart kan jag köpa plåt tro?

Som sagt. Jag letar just nu efter ideer.
Sen så har jag en mycket ansträngd ekonomi och vill att ni skall ha detta i åtanke.

Vad jag hade tänkt är att bygga en i huvudsak NAS/Filserver med plats för ca 20st 3,5 tums diskar.
Vill ha plats för 2 st ATX nätagg
Ett moderkort i ATX modell eller större.

Allt skall byggas på en träskiva (Hyllplan) för ELFA hyllsystem (Väggskena) http://se.elfa.com/site/sv/swe/produkter/classic/traditionell...
Jag kommer inte att lägga någon energi på det "yttre" än utan kommer att koncentrera mig på insidan. Har väl en liten tanke på att använda plexiglas men jag kommer till det vid ett senare tillfälle.

Kommer även att ge mig på att göra en bygglogg här på SWEC i sambandet med bygget.

Så tips och idéer sökes.
Jag tar gärna emot lite material ifall någon har nåt som kan tänkas komma till användning.
Det kan vara material, Tjänster, lån av verktyg, verkstad etc.
Men i första hand så söker jag efter en Moderkortsplåt för ATX. Råkar det vara E-ATX eller XL-ATX så gör det inget. Det är bara bra.
Något för att montera hårddiskar i mottages varmt.

Jag kommer att komma med diverse mått vid ett senare inlägg.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Hur mår moderkortsplåten i ditt Coolermaster chassi?
Jag kommer att bygga en skrivbord där jag ha datorn i och jag kommer använda mig av den moderkortsplåt som sitter i mitt nuvarande chassi.

Används Pytagoras sats (A2+B2=C2) när du borrar hållen så kan du sätta dem exakt utan att ha någon som gör det åt dig. (Measure twice, cut once)

För ELFA, om du använder Konsol traditionell så kan du ha upp till 57cm brett chassi som är mycket mer än du behöver.
De har ett hål längst ut som du kan sätta en metall stång i med muttrar så kommer datorn inte falla ut.
Det du bör tänka på där är hur mycket utrymme du kommer ha åt alla håll. Bredare så blir det stabilare men tar mer plats, högre så blir det instabilare men mer utnyttjande av tillgängligt utrymme. Viktigast för stabiliteten är att botten är plan. Sätter du sen båda nätaggen i botten så kommer det vara väldigt stabil.

Ett paket med chassi skruvar kan komma bra till hands: Deltaco Kit.

För hårddiskarna kan du antingen ansträngda dig med metall hållare och hitta skruvar som passar... eller så bygger du en ställning i trä och köper en musmatta och skär upp för att hämma vibrationer. Tips är att bara använda det på kanterna (på undersidan) och inte över hela ytan då värmen måste ha någon stans att ta vägen. Men 5mm musmatta kommer vara bättre på att hämma vibrationer mycket bättre än några gummi bussningar du kommer hitta.

Trä leder inte ljud men vill du få ner ljudnivån ändå så är ljuddämpningsplatta en bra lösning. 10mm är overkill men tyst blir det (med tysta komponenter)

För att lättast kunna pilla med diskarna och för bäst luftflöde så sätt baksidan av hårddiskarna mot moderkortet.

När det kommer till utseende finns det väldigt mycket alternativ. Allting från fint virke, tapeter, och filmer. Filmer kommer vara billigast och enklast.
Kolfiber film ser helt OK ut på lite avstånd men vissa anser att det är ostigt, men då kan ett alternativ vara vit kolfiber film. Ingen kommer bli besviken när det inte är kolfiber men det ser bra ut mot de flesta väggar.
Enkla färg filmer finns såklart också. Känner du för att pula mycket för att få en snygg unik look så kan du använda galler. Sätt på det fult och det kommer se fult ut, dekorera stilfullt och det blir snyggt.

Trä är enkelt material men det finns många alternativ. Plankor blir svårare men snyggt från början. Plywood blir inte så snyggt och kommer kräva lite efterarbete för att få snyggt (genom att dölja att det är plywood), använd spackel. MDF är också ett alternativ men då kommer du bli tvungen att använda lister inuti chassit.

För sidopanelerna skulle jag rekommendera ganska tunn plywood som du som antingen sätter på med lyftgångjärn så du lätt kan ta av dem eller om du har ett multiverktyg så kan du skära en skåra som är lika bred som sidopanelen. Det tar mer energi och är allmänt jobbigare men kan vara lite billigare.

En cirkelsåg kommer göra arbetet mycket enklare men alla former av sågar fungerar. Jag skulle rekommendera att du använder skruvar och oavsett vad du använder för material att du för borrar. Ett multiverktyg är också att rekommendera men om du inte har det så går det utan.

Om du vill kanske jag skulle kunna göra en enkel 3D modell på hur det skulle kunna se ut.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av gustav901:

Hur mår moderkortsplåten i ditt Coolermaster chassi?
Jag kommer att bygga en skrivbord där jag ha datorn i och jag kommer använda mig av den moderkortsplåt som sitter i mitt nuvarande chassi.

Används Pytagoras sats (A2+B2=C2) när du borrar hållen så kan du sätta dem exakt utan att ha någon som gör det åt dig. (Measure twice, cut once)

För ELFA, om du använder Konsol traditionell så kan du ha upp till 57cm brett chassi som är mycket mer än du behöver.
De har ett hål längst ut som du kan sätta en metall stång i med muttrar så kommer datorn inte falla ut.
Det du bör tänka på där är hur mycket utrymme du kommer ha åt alla håll. Bredare så blir det stabilare men tar mer plats, högre så blir det instabilare men mer utnyttjande av tillgängligt utrymme. Viktigast för stabiliteten är att botten är plan. Sätter du sen båda nätaggen i botten så kommer det vara väldigt stabil.

Ett paket med chassi skruvar kan komma bra till hands: Deltaco Kit.

För hårddiskarna kan du antingen ansträngda dig med metall hållare och hitta skruvar som passar... eller så bygger du en ställning i trä och köper en musmatta och skär upp för att hämma vibrationer. Tips är att bara använda det på kanterna (på undersidan) och inte över hela ytan då värmen måste ha någon stans att ta vägen. Men 5mm musmatta kommer vara bättre på att hämma vibrationer mycket bättre än några gummi bussningar du kommer hitta.

Trä leder inte ljud men vill du få ner ljudnivån ändå så är ljuddämpningsplatta en bra lösning. 10mm är overkill men tyst blir det (med tysta komponenter)

För att lättast kunna pilla med diskarna och för bäst luftflöde så sätt baksidan av hårddiskarna mot moderkortet.

När det kommer till utseende finns det väldigt mycket alternativ. Allting från fint virke, tapeter, och filmer. Filmer kommer vara billigast och enklast.
Kolfiber film ser helt OK ut på lite avstånd men vissa anser att det är ostigt, men då kan ett alternativ vara vit kolfiber film. Ingen kommer bli besviken när det inte är kolfiber men det ser bra ut mot de flesta väggar.
Enkla färg filmer finns såklart också. Känner du för att pula mycket för att få en snygg unik look så kan du använda galler. Sätt på det fult och det kommer se fult ut, dekorera stilfullt och det blir snyggt.

Trä är enkelt material men det finns många alternativ. Plankor blir svårare men snyggt från början. Plywood blir inte så snyggt och kommer kräva lite efterarbete för att få snyggt (genom att dölja att det är plywood), använd spackel. MDF är också ett alternativ men då kommer du bli tvungen att använda lister inuti chassit.

För sidopanelerna skulle jag rekommendera ganska tunn plywood som du som antingen sätter på med lyftgångjärn så du lätt kan ta av dem eller om du har ett multiverktyg så kan du skära en skåra som är lika bred som sidopanelen. Det tar mer energi och är allmänt jobbigare men kan vara lite billigare.

En cirkelsåg kommer göra arbetet mycket enklare men alla former av sågar fungerar. Jag skulle rekommendera att du använder skruvar och oavsett vad du använder för material att du för borrar. Ett multiverktyg är också att rekommendera men om du inte har det så går det utan.

Om du vill kanske jag skulle kunna göra en enkel 3D modell på hur det skulle kunna se ut.

Hej.
Det var mycket nyttig information du kom med. Det uppskattas. Jag tror moderkortsplåten e körd. Den e sne med. Men det brukar finnas gammla chassin på återvinningsstationen 2 km bort om ingen har något o skänka.

Som du säger är trä ett väldigt bra material att arbeta med och det kommer o bli trä.
Men jag har lite frågor gällande hårddiskar och dess placeringar. Jag vill kunna få plats med många diskar. Kanske överdrivet många enligt somliga personer. Jag kommer att sammla på mig mer o mer diskar med tiden och vill kunna få plats med dom. Minst 20 diskplatser vill jag nog ha.
Jag tänker 2 rader med 10 diskar staplade med några MM mellanrum för luftflödet och 120mm fläktar framför diskarna så dom håller sig svala.
Har du nån annan idé/tanke.
Plåt är troligtvis dyrare än trä så det bir o bygga hårddisks hållare av trä. Men vilket trä. Plywood, MDF eller något annat.

Sen så vill jag nog ha nätaggen väldigt centralt så kablarna räcker. Så slipper jag hålla på o förlänga massa kablar.
Frågan är om man kanske kan få plats med ett tredje nätagg med. Inte för att jag tror det behövs men det hade varit lite coolt faktiskt med att ha möjligheterna till ett "overkill" system :P. Vi får se vad vi får plats med. Diskplatserna är viktiga för mig. Ju fler ju bättre.

Hyllplanet (träskivan) är
80 cm bred
50 cm djup
(MAX höjd 60 cm)

Du får mer än gärna göra en 3D modell. Hade varit mycket intressant.
Sen en fråga ang Används Pytagoras sats (A2+B2=C2). Har googla lite då jag inte vet vad det är. Får upp olika saker på olika sidor. Kan du förklara vad detta är eller skicka mig en länk så är du snäll.
Undrar även vilket program du använder för att göra modellen?

Tack så mycket för all information du gett mig.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Citat:

Pythagoras sats är en av matematikens mest kända satser. Enligt Pythagoras sats så gäller för en rätvinklig triangels sidor att

Kvadraten på hypotenusan är lika med summan av kvadraterna på kateterna.
Hypotenusan är den längsta sidan i en rätvinklig triangel och är motstående sida till den räta vinkeln. Katet är benämningen på var och en av de två sidor vilka bildar den räta vinkeln.

Sambandet i Pythagoras sats kan skrivas som Pythagoras ekvation:

a^2 + b^2 = c^2
där a, b och c är sidornas längder för en rätvinklig triangel och c är hypotenusans längd.

Det som gör Pythagoras sats så bra är det bara är sant i en RÄTVINKLIG triangel, vilket betyder att hörnet är exakt 90 grader. Mäter man på alla sidor av en kvadrat och alla Pythagoras sats stämmer på alla så är den en exakt kvadrat med alla sidor 90 grader.

Jag använde den när jag borrade 100mm VESA fäste i en planka som hade slagit sig och skruvarna var inte ens svåra att få i, så det är väldigt viktigt att använda den.
Jag skulle gissa på att det finns en app som kan göra beräkningar åt dig så du slipper använda miniräknare.

För hårddiskarna så skulle jag använda plankor. Det räcker att du köper en planka och sen skär upp den. Inte tjockare än 1". 1" är redan tillräckligt mycket overkill. Välj en planka som är hyvlad (det räcker med planhyvlad) och är lika bred som en hårddisks längsta sida. Använd samma planka att göra ett hyllplan. Om du sen använder 5mm musmatteremsa (kanske 5x5mm) på båda yttersidorna så kommer de få tillräckligt med luft.
Du behöver inte sätta fast dem med skruvar och jag skulle rekommendera att du inte gör det. Du kan istället använda eltejp (10kr på Biltema) och tejpa runt ett varv just på hårddiskens höjd.
På byggvaruhus så kan du få plankor och skivor kapade till rätt tjocklek utan extra kostnad så du kan köpa grejer som är för bredda.

För hårddiskarna skulle jag lämna 5mm över och under. Beroende på hur brett chassit kan vara så är det möjligt att klämma in 2st hårddiskburar bredvid varandra för att öka chansen att nätaggen kommer räcka.

Jag är nybörjare på att göra 3D ritningar men jag har en ny ritplatta jag måste testa Men har du ett material eller färg som du vill ha chassit i så kan jag sätta det på den för en bättre bild.
Det jag måste veta för att kunna börja är hur brett chassit kan vara. Jag gör det så högt det måste vara för att få plats med dubbla nätagg och 20st HDD.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk

Här är 3D modell för 2st PSU och 2st hårddiskburar bredvidvaranda.

Mått:
558H, 656L, 274B (mm)

Det finns plats för 22st HDD (11x2)

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk

Jäklar. Det var bättre än vad jag kunde tänka mig.
Layouten är superb.
Du är helt klart på rätt spår.

Själva "hyllplanet" som skall bli grunden för chassit är 20mm tjock. Tror ni jag behöver skruva fast lister eller kan jag skruva direkt i "hyllplanet" ?

Sen så undrar jag hur jag skall skruva fast nätagg och fläktar i trä. Finns det några bra skruv. Då trät är 20mm tjockt så kommer vanliga dataskruvar inte vara tillräckligt långa. Vill gärna använda försänkta skruvar.
Hårddisksplatserna vet jag inte hur jag skall göra med. Antingen kan jag göra som på modellen att ha "fack". Men facken kommer o ta upp en del plats och stoppa luftflödet. Såg nån som gjorde något liknande för många år sedan som hade lagt hårddiskarna på resårband. Nån som har nåt annat tips på hur jag kan montera diskarna?

Alla tips och idéer är välkomna. Bra som dåliga idéer.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Just de ja. Jag kom ju på det att jag har en överfrästillsats för min dremel.
http://www.clasohlson.com/se/%C3%96verfr%C3%A4stillsats-Dreme...
Kanske kan fräsa upp spår i en skiva. Fick idén från denna bild
Funderar dock på eventuella vibrationer kan ställa till det.

EDIT (Flera Idéer o förslag jag vill ha eran åsikt om).
Jag hade tänkt o kolla ifall jag kan använda liggunderlag för att dämpa vibrationer. Är det något o rekommendera eller är det musmatta som gäller?
Liggunderlag är mer kostnadseffektivt.
Min budget är som sagt väldigt tight och jag skall försöka få så mycket material jag kan gratis eller nästan gratis.

Jag vet inte hur jag skall förklara min idé i text så jag kommer o rita en bild och lägga upp under dagen.
En bild säger mer än tusen ord sägs det ju.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Härligt. Jag har inte haft ork o ladda upp bilder etc. Men nu har jag iaf hittat en lösning för hur jag skall stapla hårddiskar.
Jag var iväg med min mor och hon gav ett litet bidrat med att köpa en 6mm spånskiva som kommer att sitta på sidorna av chassit. Där kommer även fläktarna att monteras.
Besökte idag en byggarbetsplats i området. Jag gick in o presenterade mig och sa att jag bygger ett chassi och behöver lite material.
Så jag undrar ifall ni har nån container med spillbitar jag kan ta?
Jag får prata med en snäll snickare som påstår att dom har fått lite för mycket material och visar mig en träbit som är perfekt till att bygga "hyllorna" till hårddiskarna. Du kan få ta några av dom.
Jag frågar om det går bra att jag tar 3 längder vilket går bra. Så jag har totalt 15 meter virke vilket är tillräckligt och mer där till.
Jag kommer att använda liggunderlag för att dämpa vibrationer.

Kom gärna med mer förslag.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Tjo gott folk.
Jag har skissat, funderat och kollat runt på nätet efter idéer till mitt bygge.
Jag kommer att bygga i min egna takt dels pga sjukdom (kronisk).
Jag har börjat o bygga "hyllan" som hårddiskarna skall sitta i. Det blir en hel del bitar som skall sågas och slipas till.
Jag har även fått lånat en hålsåg av en kompis för o göra hål för fläktarna.

Eftersom jag har väldigt mycket utrymme invändigt så har jag valt att försöka ta vara på så mycket utrymme som möjligt.
Detta innebär att jag kommer och få plats med 3 st rader med hårddiskar i fronten. Hur många hårddiskar jag får plats med på höjden vet jag inte än :P.
Men det kommer troligtvis och bli plats för 24+ st hårddiskar. Inte för att jag har så många hårddiskar men.
Varför inte tänker jag. Jag har tillräckligt med material och det är inte så mycket extra arbete heller.
Kommer att bygga och ta bilder vid nästa tillfälle.

Skall även in till Göteborg då jag skall hämta en moderkortsplåt samt ett chassi som jag skall plocka delar ifrån.

Vill ni bli av med något som ligger o skräpar, som ni tror jag kan ha användning av, så skicka gärna ett PM. Just nu så behöver jag 120mm fläktgaller. Jag kan betala ev frakt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz