Windows 9 "Threshold" i olika utgåvor för persondatorer och mobila enheter

Permalänk
Medlem

Det är nog inte så dumt att ha det här i Windows 9. (för deras egen skull) Jag tror de vill markera att det här är ett "nytt" system (gränssnitt) istället för bara en uppdatering till 8an, även om det innehållsmässigt är likvärdigt med ett tänkt 8.2, och därmed locka till sig folk som eventuellt är missnöjda med 8an. Det stämmer in bra på att det skulle bli en gratis uppdatering från 8.1 också.

Jag respekterar att folk faktiskt föredrar Modern UI, och jag hoppas det är ömsesidigt, och de får gärna ge en valet mellan de båda, men snälla; sluta blanda ihop dem. När jag är i skrivbordsmiljö vill jag inte få upp massa konstiga Modern UI-element som inte alls passar med resten av gränssnittet. Bra exempel är "Öppna med"-dialogen, Anslut till nätverk-panelen som dyker upp när du klickar på nätverksikonen i aktivitetsfältet (kanske bara för trådlösa nätverk?) och inte minst startskärmen. (men den vet vi ju att det ska bli ändring på)

Jämför..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hg:

Vet, men jag råkar faktiskt gilla Modern UI :). Tycker som sagt det är smidigt med diverse apps som gör att jag slipper använda webbläsaren. Går ju att skräddarsy med vilka som helst program man vill ha där så, tycker det funkar fint som en genväg till de program jag använder mest. Körde Rocketdock för "snabbgenvägar" tidigare i win 7, men det är ju mycket lättare att bara trycka på win-knappen.

Skrivet av SweMerlin:

Windows 8 (och dess olika servicepack) kommer att ihågkommas tillsammans med Vista - det vill säga som rent skräp som ingen ville ha.

Säljnissarna på MS försökte göra en Apple: Därför har de skapat ett OS som skall se likadant ut för användarna, oavsett om de använder PC, platta eller telefon. Detta förstås i ett försök att låsa in användarna så att vi alltid väljer en maskin från MS, oavsett plattform. Och det var därför som Win 8 släpptes helt utan att vara vad en PC-användare med mus och tangentbord behöver. De släppte något som de själva ville ha - inte något som deras kunder ville ha.

Och se hur det gick när man gör saker för egen vinnings skull, utan att lyssna på användarna: Historiens skräphög.

.

Som du ser så är det inte alla som tycker som du och dessutom så har inte heller Apple samma utseende på sitt MacOS som sitt IOS.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Som du ser så är det inte alla som tycker som du och dessutom så har inte heller Apple samma utseende på sitt MacOS som sitt IOS.

Jalle: Du har missförstått hela mitt inlägg, uppenbarligen.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

Hoppas att Windows 9 blir gratis för alla med Windows 7 SP1 och att nästan alla uppgraderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur tänker Microsoft egentligen? Nästan varenda sak de prövat med Windows 8 har de fått ändra igen. De borde sätta upp tydliga mål på hur de vill att det ska vara och sen köra på det.

Jag kör Windows 8 och använder ett program som gör att man kommer direkt in i vanliga Windows så varför inte lägga till mer sådana möjligheter för nya användare så de kan komma in i användandet av Windows 8.

Den inställningen finns redan i Windows 8.1 update.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Den inställningen finns redan i Windows 8.1 update.

Skickades från m.sweclockers.com

Det menar du inte?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kul om rykten är sant om Win 9 skulle vara gratis uppgradering från Win 8 och det är den ryska gruppen Wzor som läckt ut om det kan vara gratis.
Eller kan dom göra som från Win 7 till Win 8 uppgradering till reducerat pris. Betalade ca 249:- för Win 8 uppgraderingen från Win 7 Ultimate.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SweMerlin:

Jalle: Du har missförstått hela mitt inlägg, uppenbarligen.

Ok, kan du upplysa mig om på vilket sätt, då jag antagligen är helt rudis på detta?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Det menar du inte?

Jo det menar jag, vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Är det dags för micro betalningar för applikationer med?
Vill du kolla film, köp Windows Media Player för 9.99!
Vill du se bilder? Köp JPeg och PNG dekodning för 5.99!

...skulle inte förvåna mig i dagsläget tyvärr.

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jo det menar jag, vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skrev att jag har Windows 8 alltså inte 8.1 med andra ord ingen startmeny.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Det är nog inte så dumt att ha det här i Windows 9. (för deras egen skull) Jag tror de vill markera att det här är ett "nytt" system (gränssnitt) istället för bara en uppdatering till 8an, även om det innehållsmässigt är likvärdigt med ett tänkt 8.2, och därmed locka till sig folk som eventuellt är missnöjda med 8an. Det stämmer in bra på att det skulle bli en gratis uppdatering från 8.1 också.

Jag respekterar att folk faktiskt föredrar Modern UI, och jag hoppas det är ömsesidigt, och de får gärna ge en valet mellan de båda, men snälla; sluta blanda ihop dem. När jag är i skrivbordsmiljö vill jag inte få upp massa konstiga Modern UI-element som inte alls passar med resten av gränssnittet. Bra exempel är "Öppna med"-dialogen, Anslut till nätverk-panelen som dyker upp när du klickar på nätverksikonen i aktivitetsfältet (kanske bara för trådlösa nätverk?) och inte minst startskärmen. (men den vet vi ju att det ska bli ändring på)

Jämför..
http://cdn.howtogeek.com/wp-content/uploads/2011/02/image53.p...

http://www.howto-connect.com/wp-content/uploads/2012/09/Windo...

Helsinki, vad mycket snyggare Windows 8 är. Känns verkligen som att Microsoft tagit steget ut ur 90-talet.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Den inställningen finns redan i Windows 8.1 update.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går aqtt starta till skrivbordet men det går ju inte att få slippa metrointerfacet och de problem det innebär med att man tappar översikten när man har många fönster och stora skärmar, det verkar inte heller finnas något program som löser det, designen/formspråket är helt enkelt usel i grunden och inte anpassad för att användas på datorer.

Skrivet av AtomicPunk:

Helsinki, vad mycket snyggare Windows 8 är. Känns verkligen som att Microsoft tagit steget ut ur 90-talet.

Men funktions och informationsmässigt så innebär win 8 stenåldern, det gör mest saker mindre funktionella.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ok, kan du upplysa mig om på vilket sätt, då jag antagligen är helt rudis på detta?

Jag menar att MS vill göra samma generalplan för att låsa in användaren i ett likartat system som Apple har gjort. Jag menade inte att de försöker få själva programvaran att se likadan ut.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag skrev att jag har Windows 8 alltså inte 8.1 med andra ord ingen startmeny.

Och har missat att det är gratis att uppgradera till 8.1? Eller avstår du bara och trivs som självspäkare?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går aqtt starta till skrivbordet men det går ju inte att få slippa metrointerfacet och de problem det innebär med att man tappar översikten när man har många fönster och stora skärmar, det verkar inte heller finnas något program som löser det, designen/formspråket är helt enkelt usel i grunden och inte anpassad för att användas på datorer.

Men funktions och informationsmässigt så innebär win 8 stenåldern, det gör mest saker mindre funktionella.

Jag tycker det är mycket smidigt jag och jag tror inte att jag har varit inne i Metro på ett halvår. Windows 8 != Metro.

En sån liten sak som Win+x menyn gör vanligt pillande mycket snabbare och eliminerar behovet av en startmeny men det verkar vara förvånansvärt få som känner till den. Kan det vara för att för att hatarna knappt testat?

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Skrivet av ncg:

Och har missat att det är gratis att uppgradera till 8.1? Eller avstår du bara och trivs som självspäkare?

Har inget med det att göra. Jag har inte sagt att jag är missnöjd med Windows 8 dessutom. Men alla tjatar om att Windows 8.1 SKA dras in vilket är ganska komiskt faktiskt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AtomicPunk:

Jag tycker det är mycket smidigt jag och jag tror inte att jag har varit inne i Metro på ett halvår. Windows 8 != Metro.

En sån liten sak som Win+x menyn gör vanligt pillande mycket snabbare och eliminerar behovet av en startmeny men det verkar vara förvånansvärt få som känner till den. Kan det vara för att för att hatarna knappt testat?

Win x visar ju samma meny som högerklick på winflaggan, men trycker man på winknappen så kommer startskärmen upp o blockerar skrivbordet och man blir genast sur, jag har verkligen provat alla versioner av 8 familjen och de blir långsamt bättre, men jag har fortfarande inte förlåtit MS för att de tog bort startmenyn eftersom den fanns med i de förstaq versionerna av 8an, när den togs bort började de massiva klagomålen och de har ju inte slutat ännu.

Dessutom har jag oerhört svårt med designen eftersom man får så oerhört mycket sämre möjligheter att skilja på olika saker eftersom fönster, knappar och text flyter ihop i en svårtydd gröt så att man inte får några grafiska signaler om vad som är vad.
Det fungerar helt enkelt mycket dåligt om man försöker ha många fönster uppe, designen är inte tänkt för att man ska köra mer än en sak i taget, alldeles för mycket telefon/apptrams i upplägget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gratis uppdatering från 8.1. Jo, jag tackar.

Klokt tänkt av Microsoft, eftersom man annars köper en ny dator där senaste OS ingår. Hårdvaran utvecklas i så snabb takt, så det lönar sig inte att betala 1000 kronor för en uppdatering då du kan få en ny hyfsat bra dator för ynka 3000:-

Vill Microsoft att alla ska använda sig av deras senaste produkter, teknik, så tänker de rätt. Det är även bra för alla användare och programutvecklare.

Permalänk
Medlem

Okej, som jag såg nu så sa de att vi med 8.1 (8.2) samt kanske Windows 7 får gratis uppgradering, då lär ju det inte säljas nå fysiska kopior så mycket för vem vill köpa när man får gratis uppgradering, vet icke hur de har tänkt där.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem

Nej inte olika versioner! Hellre distinkta lägen. Finns ju tablets som är dockningsbara (så det blir skärm, mus + tgb). Då vill man väl verkligen kunna använda de olika lägena.

Får väl säga det här om Modern. Det är fasiken bättre än windows klassiskt skrivbord när man ska klicka runt på en 10" skärm som har 1920x1200 i upplösning (ja, jag vet man kan ändra DPI).
Men när datorn används som desktop eller laptop med tangentbord kan man mycket väl vilja ha riktiga skrivbordsmiljön.

Så bäst vore väl om det gick att installera det andra med (vet inte hur mycket utrymme Modern stjäl så kanske onödigt att det ligger på disken om det inte ska användas i enheten).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Win x visar ju samma meny som högerklick på winflaggan, men trycker man på winknappen så kommer startskärmen upp o blockerar skrivbordet och man blir genast sur, jag har verkligen provat alla versioner av 8 familjen och de blir långsamt bättre, men jag har fortfarande inte förlåtit MS för att de tog bort startmenyn eftersom den fanns med i de förstaq versionerna av 8an, när den togs bort började de massiva klagomålen och de har ju inte slutat ännu.

Klicka inte på startknappen då?

Citat:

Dessutom har jag oerhört svårt med designen eftersom man får så oerhört mycket sämre möjligheter att skilja på olika saker eftersom fönster, knappar och text flyter ihop i en svårtydd gröt så att man inte får några grafiska signaler om vad som är vad.
Det fungerar helt enkelt mycket dåligt om man försöker ha många fönster uppe, designen är inte tänkt för att man ska köra mer än en sak i taget, alldeles för mycket telefon/apptrams i upplägget.

Hmm, har inte något av de problemen. Förstår inte hur det kan vara svårt att se skillnad på text och knappar. Tycker designen är oerhört ren och bekväm till skillnad från aero's b-iga 3d och genomskinlighetseffekter.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

satt kvar på xp till win 7 gjorde väl typ alla....

Inte jag

Å andra sidan väntade jag till SP1 och slapp dom värsta problemen.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AtomicPunk:

Tycker designen är oerhört ren och bekväm till skillnad från aero's b-iga 3d och genomskinlighetseffekter.

Designen är så "ren" att man inte hittar alla funktioner direkt, ribbon är ett gissel som mest tar upp plats i onödan, man kan ju jämföra med hur oerhört illa det fungerade i Office när ribbon kom, det gjordes en del ändringar där också och blev användbart, men win är inte där ännu men det kanske kommer och det finns ju fortfarande en hel del dumheter i designen, tex att ribbon blockerar objekten högst upp i en mapp när det "vecklas ut" och eftersom win 8 verkar förutsätta att man ska söka efter allt så är det dåligt att det fungerar så dåligt att söka om man inte vet exakt vad sakerna "under skalet" heter, man måste lära sig de engelska funktionsnamnen och det tar ju bort vitsen med att söka om man själv måste lära sig allt utantill, det är ett steg tillbaka till dostiden.
Skriv tex disk som i diskhanteraren och klicka sedan på diskhanteraren, inte får man upp diskhanteraren inte...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jaha.. ska Microsoft lyckas övertyga Win7/XP användarna att frivilligt uppgradera till Win9 "Threshold":

http://m.youtube.com/watch?v=5Md_nDXAOZ8

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoChi:

... patcha UXTheme och köra ex. det här temat

Intressant. Windows 8 är hemskt fult (minimalism gone to hell) och behöver uppgraderas grafiskt, men risken med en hemmagjord themepatch är förstås att den inte fungerar alltför bra (jag har många dåliga erfarenheter, även om det var i WinXP då). Men det är som sagt ett intressant tips, värt att ha i åtanke.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men är de dumma i huvudet? Vad är poängen med Windows i plattor och telefoner om de ska vara separerade operativsystem med olika gränssnitt? De behöver tona ner Win8-startmenyn och göra så att man kan starta direkt till skrivbordet. Men framtiden är mobila enheter som extraknäcker som stationära, då behövs det ett riktigt Windows i dem!

Vad är poängen? Du kan inte tänka dig att det är aningen enklare att utveckla appar om det underliggande operativsystemet är samma? Om nu folk blir så frustrerade över "metro" på desktop, då låter det ju som en perfekt lösning..? Effektivt med mus&tangentbord, effektivt med pekskärm. Win-Win.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Får hoppas att det är gratis till win 8 användarna i alla fall. Köpte win 8 för 120 kr i för sig Så är inte farligt om det går att få tag i det för samma pris igen (kampanj på Windows hemsida).

Men vad det känns nu, så ligger win 7 bättre i handen. appar har inget på pc att göra. Riktiga och bra spel och program ska det vara. inga halvhjärtade mobilspel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är den inte gratis stannar jag med Windows 8. Windows 8 har redan skapat mig tillräckligt med problem. Äckliga metro UI.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Är den inte gratis stannar jag med Windows 8. Windows 8 har redan skapat mig tillräckligt med problem. Äckliga metro UI.

Återigen har du gratis möjlighet att uppdatera det till 8.1 Update vilket ger dig möjlighet att slippa se Modern UI.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)