Trasig strömport till WD 2TB. Plastsaken har försvunnit runt porten. Vad gör man?

Permalänk

Trasig strömport till WD 2TB. Plastsaken har försvunnit runt porten. Vad gör man?

Hallå där Sweclockers!

För ett tag sen bytte jag dator och tog med mig hårddiskarna från den till min nya. Det jag märkte nu var att själva plastsaken runt strömporten till hårddisken har försvunnit. Det är alltså bara själva metallen kvar så det går inte att koppla in en strömkabel eftersom den är för stor.

Har tyvärr inte kvar plastgrejen så jag kan inte sätta i den i strömkabeln. Har försökt att böja den uppåt och tejpa, men får ingen kontakt med datorn..

Alla tips är välkomna och jag hoppas att det löser sig! Om ni vill fråga något så finns jag här och svarar.

Tack på förhand,

Martin

Permalänk
Medlem

Bryt sönder höljet, ta loss adaptern och anslut hårddisken till en dator via en sata-usb-adapter eller direkt till sata-porten på moderkortet. Det är en vanlig hårddisk, med vanlig kontakter, som sitter i hårddiskchassiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarmdjur:

Bryt sönder höljet, ta loss adaptern och anslut hårddisken till en dator via en sata-usb-adapter eller direkt till sata-porten på moderkortet. Det är en vanlig hårddisk, med vanlig kontakter, som sitter i hårddiskchassiet.

så som jag uppfattade det då är det en intern disk där strömkontakten gått sönder, inte en extern.
eller?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

@morxy49 Det stämmer. Förlåt mig för min oklarhet. Men det är som sagt en Intern disk!

Permalänk
Medlem

Porten på min gamla wd green 1tb har börjat spricka, just vid krökformen på sata strömporten. Den är dock fungerande än så länge. Jag tippar att man skulle kunna fulfixa det där på något sätt, men har inga förslag.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Ta en gammal fjutt-disk och försök få liknande brott. Limma.
Hade själv en SATA-ström som gick av (hade plasten kvar dock) och löste det med ett plastlim.
Sitter den kvar inne i sata-kontakten på PSUn - ta en kraftig stoppnål.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max