Permalänk

Nya delar för låg budget

Är sugen på att rusta upp datorn med några nya delar för ett par tusen, funderar på ny processor och kanske ett nätagg med lägre effekt då jag misstänker att 650W är i överkant och bidrar till en onödigt hög elräkning samtidigt som det är 5 år gammalt. Vad säger ni?

ASRock M3N78D
Sapphire Radeon R7 250, 2048MB
AMD Phenom II X4 955, 3,2Ghz
8GB Corsair Vengeance

2x320GB HDD
1x64GB A-DATA SSD Premier Pro SP900
Corsair 650W

Permalänk

För det första: din dator drar inte mer ström bara för att du har ett nätaggregat med högre specificerad effekt. Datorn drar så mycket ström som den drar, och nätagget kan leverera max 650 watt. Om din dator vill ha 150 watt så är det detta som syns på din elräkning, inte 650 watt.

Permalänk

Jag hade satsat på följande:
*En ny intel I5 cpu med passande moderkort? Amd gör bra och billiga grejer men I5'an från Intel ger mycket prestanda för priset.
(Kanske i5-4690K även om priset är lite högt om du vill ha budget. Annars finns det bra uppgraderings packet på Netonnet, dem har många.)
*Sålt R7 250 och skaffat ett grafikkort med mera krut hade gjort en stor skillnad om du gillar spel.
(Kanske ett Nvidia gtx760 eller Amd 270X.)
*Sist så hade jag lagt till mera ram. 16gb är rätt lagom för framtiden även om man fortfarande klarar sig på 8gb med lite marginal.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Testpilot

Att köpa nya delar eller dator räknas varken som modifikation eller egen konstruktion och förklaras i den klistrade tråden OBS! Generella köpråd, datorbyggen och liknande hör inte hemma här!, det du är ute efter är köpråd och tråden hör därför hemma i köprådsavdelningen för stationära datorer dit jag också har flyttat den.

Din rubrik "Nya delar" är också ganska oförklarande, du har större chans till hjälp om du i rubriken skriver vad det är du är ute efter och man slipper gissa vad tråden handlar om. Har ändrat din rubrik men du kan själv justera den om du vill ändra den ytterligare.

Läs igenom reglerna och tänk till en extra gång innan du skapar din nästa tråd.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

För det första: din dator drar inte mer ström bara för att du har ett nätaggregat med högre specificerad effekt. Datorn drar så mycket ström som den drar, och nätagget kan leverera max 650 watt. Om din dator vill ha 150 watt så är det detta som syns på din elräkning, inte 650 watt.

Tack för svaret. Misstänkte det men läser hela tiden att folk tjatar om att inte köpa ett kraftigare nätagg än vad som behövs. Vad är då meningen med det om prisskillnaden inte är så stor? Då slipper man ju köpa nytt nätagg när man köper lite kraftigare delar som kräver mer effekt.

Permalänk
Skrivet av MagicWizard:

Jag hade satsat på följande:
*En ny intel I5 cpu med passande moderkort? Amd gör bra och billiga grejer men I5'an från Intel ger mycket prestanda för priset.
(Kanske i5-4690K även om priset är lite högt om du vill ha budget. Annars finns det bra uppgraderings packet på Netonnet, dem har många.)
*Sålt R7 250 och skaffat ett grafikkort med mera krut hade gjort en stor skillnad om du gillar spel.
(Kanske ett Nvidia gtx760 eller Amd 270X.)
*Sist så hade jag lagt till mera ram. 16gb är rätt lagom för framtiden även om man fortfarande klarar sig på 8gb med lite marginal.

Är det inte mer ekonomiskt att köpa en processor likt AMD FX-8350 8 4.0GHz Black Edition för cirka 1400? Då slipper jag köpa nytt moderkort.

Jag spelar inga riktigt tunga spel som kräver ett bättre grafikkort så det är jag nöjd med, glömde nämna det i ts.

Med tanke på budgeten tycker jag att 8GB räcker nu precis som du säger, köper till 8GB om ett tag när det behövs.
Tack för din input

Det är alltså främst HDD, SSD, processor eller nätagg jag kollar på. Ska man vänta med att byta ut sitt nätagg till det slutar fungera? Har haft det i 5 år vilket känns väldigt länge.

Permalänk
Skrivet av weektrader:

Tack för svaret. Misstänkte det men läser hela tiden att folk tjatar om att inte köpa ett kraftigare nätagg än vad som behövs. Vad är då meningen med det om prisskillnaden inte är så stor? Då slipper man ju köpa nytt nätagg när man köper lite kraftigare delar som kräver mer effekt.

Man sparar pengar, och ofta utrymme.

Permalänk
Skrivet av weektrader:

Det är alltså främst HDD, SSD, processor eller nätagg jag kollar på. Ska man vänta med att byta ut sitt nätagg till det slutar fungera? Har haft det i 5 år vilket känns väldigt länge.

Jag satte ribban rätt högt i mitt svar. Men jag håller med, vill du gå billigare och spelar inte så mycket så är FX-8350 troligen perfekt. Det är en mycket bra arbetarprocessor och priset är kanske det bästa man kan få för den typen av prestanda vill jag tro. Kortfattat, när hela cpu'n används så är FX-8350 snabbast. Dock är I5'an magiskt effektivare per kärna för beräkningar därav bättre lämpad för bla. spel.

När det kommer till nätaggregat så tycker jag det handlar om bra strömbalans och säkerhet. Mer balanserad ström ger mindre "brus" i datorn och det är skönt att veta att agget slår av och på vid rätta tillfällen om något händer. Modernare nätaggregat är bara effektivare och snabbare. Något nyare hårdvara mår bättre av och rekommenderas, även om äldre kan funkar.

Jag hade kollat att så att agget har bra amp i sina spec. mot vad "nya" hårdvaran behöver. O att "strömmen" i agget flödar bra, genom att kolla datorns bios, program el. dylikt och inte fluktuerar som en storm när datorn stressas. Märkes aggregat (Corsair) tenderar att vara mer välbyggda (med undantag), då den industrin tycks byggas på långvarig erfarenhet. Jag tror därför ditt nätagg är okej ett tag till.

Hoppas du hittar några datordelar som funkar. Jag hade som du sa tagit den där FX-8350, kanske en bättre tyst kylare och njutit av i teori dubbel cpu prestanda. Och kanske lagt en liten slant på en större ssd istället för bekvämligheten av "plats" till OS disken och emigrerat Windows med Paragon software eller liknande. Eller sparat pengar till ett framtida bättre grafik kort för det där spelet som du kanske kommer att spela. Bara en tanke.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |