Dell Poweredge T20, prisvärd för virtualisering?

Permalänk
Medlem

Dell Poweredge T20, prisvärd för virtualisering?

Jag har funderad på att köpa en Dell T20 att ha som virtualiserings-host, men jag funderar på om processorn håller måttet. Det skulle främst vara en labbserver, men jag vill i alla fall kunna dra igång en 10-15 VM:ar på en gång, vilket känns rätt tungt för bara 2 kärnor, även om de inte utför nåt egentligt jobb.

Någon som har erfarenhet av T20? Är det ett bra köp för 2000 kr?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av miklon:

Jag har funderad på att köpa en Dell T20 att ha som virtualiserings-host, men jag funderar på om processorn håller måttet. Det skulle främst vara en labbserver, men jag vill i alla fall kunna dra igång en 10-15 VM:ar på en gång, vilket känns rätt tungt för bara 2 kärnor, även om de inte utför nåt egentligt jobb.

Någon som har erfarenhet av T20? Är det ett bra köp för 2000 kr?

Även om det typ går att köra virtuellt på den, så saknar CPU'n en del avancerade virtualiseringsfunktioner. Kanske inget du använder, men kolla definitivt upp det först:

http://ark.intel.com/products/77773/Intel-Pentium-Processor-G...

Permalänk
Medlem

Tror man utan problem skulle kunna byta ut processorn till någon kraftigare modell som fortfarande stöder ECC minnen (vissa core i3) eller xeon E3.
Då har man en potent burk för väldigt lite pengar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av miklon:

Jag har funderad på att köpa en Dell T20 att ha som virtualiserings-host, men jag funderar på om processorn håller måttet. Det skulle främst vara en labbserver, men jag vill i alla fall kunna dra igång en 10-15 VM:ar på en gång, vilket känns rätt tungt för bara 2 kärnor, även om de inte utför nåt egentligt jobb.

Någon som har erfarenhet av T20? Är det ett bra köp för 2000 kr?

EN annan grej, jag tror inte det kommer vara ens tekniskt möjligt att köra 10-15 virtuella maskiner med 2 cores och 4GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Tror man utan problem skulle kunna byta ut processorn till någon kraftigare modell som fortfarande stöder ECC minnen (vissa core i3) eller xeon E3.
Då har man en potent burk för väldigt lite pengar

Skulle det funka att peta i en i5 med fyra kärnor, så länge det är samma socket (1150)?

Skrivet av e-lite:

EN annan grej, jag tror inte det kommer vara ens tekniskt möjligt att köra 10-15 virtuella maskiner med 2 cores och 4GB RAM.

Nej, minnet skulle ju behöva uppgraderas till 32 GB förstås.

Permalänk
Skrivet av miklon:

Skulle det funka att peta i en i5 med fyra kärnor, så länge det är samma socket (1150)?
Nej, minnet skulle ju behöva uppgraderas till 32 GB förstås.

32GB Ram blir ungefär 4000:- plus en i5 som kan hantera ECC blir ungefär 1800:-
Så för en medioker maskin utan RAID så måste du lägga 6000:- plus inköp 2000:-

Tycker inte att det är värt det. Kör själv en T310 med 32GB ram och 15k SAS diskar i RAID1 och RAID0.
Sju samtidiga server OS räcker rätt bra på den maskinen.

Tycker att det är bättre att lägga dina pengar på VMWare och 32GB ram till din arbetsmaskin.

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

32GB Ram blir ungefär 4000:- plus en i5 som kan hantera ECC blir ungefär 1800:-
Så för en medioker maskin utan RAID så måste du lägga 6000:- plus inköp 2000:-

Tycker inte att det är värt det. Kör själv en T310 med 32GB ram och 15k SAS diskar i RAID1 och RAID0.
Sju samtidiga server OS räcker rätt bra på den maskinen.

Tycker att det är bättre att lägga dina pengar på VMWare och 32GB ram till din arbetsmaskin.

Bra input, tackar.

Jobbar i dagsläget på en i7 med 16 GB minne, det är en laptop, så den är inte så utbyggbar, annars är det ju en bra labbmaskin. Jag upplever dock att disk är den trånga sektorn, men det går väl i och för sig att lösa med SSD. Det är maskiner som kommer gå tomma i stort sett, så i teorin bör en 256 GB-disk räcka till ungefär 10 maskiner.

Permalänk

Räkna med mellan 10GB och 20GB per VM.
En 256GB SSD, förslagsvis Samsung 840 Pro eller en 850 kommer att lösa alla IO problem och dessutom ge dig en maskin som är hypersnabb. Räkna dock in 10% provisioning för att SSD disken skall fungera som allra bäst.

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte rekommendera någon konsument SSD som VMware datastore, ser ganska ofta SSD diskar i VMware hostar pajja för att dom inte är Read/Write intensive klassade, jag skulle nog gå på en vanlig raid1 med SAS diskar istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anatoxin:

Skulle nog inte rekommendera någon konsument SSD som VMware datastore, ser ganska ofta SSD diskar i VMware hostar pajja för att dom inte är Read/Write intensive klassade, jag skulle nog gå på en vanlig raid1 med SAS diskar istället

Fast nu snackar vi labbmiljö, där servrarna antingen kommer vara avstängda större delen av tiden, eller gå utan att göra något speciellt när de är igång.

Funderat lite på Sandisks MLC-disk som Dustin har erbjudande på just nu, kan det vara nåt?

Edit: SAS, då snackar vi ju en helt annan prisnivå, bara kontroller går väl på 1500-2000 i bästa fall och så diskarna på det.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen den servern. Det enda som krånglat är att ESXI inte fungerar out of the box så att säga. Man måste injicera nätverksdrivrutinerna i ESXI avbilden. Var inte så svårt men man bör vara beredd på att installationen inte kommer flyga fram på en räkmacka.

Kör bara en Ubuntu Server just nu och har 12GB minne i lådan så har svårt att uttala mig om prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anatoxin:

Skulle nog inte rekommendera någon konsument SSD som VMware datastore, ser ganska ofta SSD diskar i VMware hostar pajja för att dom inte är Read/Write intensive klassade, jag skulle nog gå på en vanlig raid1 med SAS diskar istället

I produktion? Jag har 3st olika gamla SSDer i min host hemma och dom funkar bra - ännu sålänge En av dessa är VM-swap så jag antar att det skrivs en del till den.

SSD och backup på det man inte vill förlora skulle jag satsa på.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX