Permalänk
Medlem

Problem med dator, bsod

Har lite problem med min dator som rubriken säger.

Började igår då den blåskärmade när jag spelade WoW. Kollade du upp en logg i whocrashed som sa att det var drivrutinen till mitt ljudkort (creative x-fi) som var felet. Då det har krånglat för mig förut så plockade jag ut det och avinstallerade alla drivrutiner och försökte igen.

Men efter en stunds spelande blåskärmade den igen, den här gången var det drivrutinen till grafikkortet (nvlddmkm.sys) som var problemet enligt whocrashed, samtidigt säger BlueScreenWiew samma sak + (dxgkrnl.sys, dxgmms1.sys).
Så då avinstallerade jag grafikdrivrutinen med DDU och installerade sedan om den(337.88) och provade igen, men icke! Den här gången stängde datorn av sig helt och hållet utan att blåskärma.

Provade sedan med att koppla ur min andra skärm, samt öppna och blåsa rent burken på damm. Startade sedan datorn igen men satt bara i windows och väntade för att se om något skulle hända, och efter att tag blev skämen skärmen helt svart men datorn var fortfarande igång och det gick inte att göra någonting över huvud taget förutom att stänga av via startknappen.

Och nu blir bara skärmen svart helt plötsligt och datorn startar om sig.

Temperaturerna verkar ha legat på en bra nivå under felen:
Gfx: idle 38 och vid load ca 65
CPU: ca 40 idle och runt 50 i load

Komponenter:
Asus p6t deluxe
i7 920 (oklockad)
evga gtx 680
coirsair vengeance 12gb 3x4gb 2100

Har en gammal ssd som systemdisk, en intel 80 gb, tror det var en av dom första som kom så jag minns inte namnet. Sen har jag en samsung 3tb disk till lagring, den har krånglat innan och dött lite när den känner för det.

Osäker på nätagget, fick det av brorsan samtidigt med minnena och han har gjort något litet modförsök på det men tror det är ett hx1000w. Det har dock funkat bra i 2år.

Någon som har någon aning om vad problemet kan vara?
MvH

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaggixx:

Och nu blir bara skärmen svart helt plötsligt och datorn startar om sig.

När blir skärmen svart. Efter att Windows startat eller kommer du inte ens in i BIOS/UEFI?

Permalänk
Medlem

Det brukar hända efter ett tag när jag kommit in i windows, nu har den hållit sig igång ett tag dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat ditt minne?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du kollat ditt minne?

Tänkte rulla memtest nu under natten

Körde memtest under natten nu, men det visade inga errors.
4 pass 0 errors

Permalänk
Medlem

Trodde det hade löst sig men återkom idag, samma som innan.

crash dump file: C:\Windows\Minidump\071114-46441-01.dmp
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (nvlddmkm+0x98BD1C)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA8015E1C010, 0xFFFFF880045F4D1C, 0xFFFFFFFFC000009A, 0x4)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\nvlddmkm.sys
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 337.88 , NVIDIA Corporation).
Google query: NVIDIA Corporation VIDEO_TDR_ERROR

En gång innan så stängde datorn av sig utan förvarning för att sedan starta upp av sig själv igen efter ca 7 sekunder, men utan bsod.

Har även haft koll på temperaturerna när jag spelat, men allt verkar vara rimligt förutom auxtin och cputin som har väldigt höga maxvärden. Jag vet dock inte vad dessa är.

Kan det vara min systemdisk som är problemet? Nån gång innan när jag startat upp datorn så har den inte hittat några hårddiskar, och sedan inte velat fungera förens jag bytt plats på slädarna.

Sen har jag en fundering angående grafikkortet. Jag har för mig att texten på sidan av det ska lysa, vilket den inte gör längre, men jag minns inte om det var så utan det är bara något jag har för mig.

Permalänk

Det är ditt grafikkort som spökar, installera om dina drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolrudelola:

Det är ditt grafikkort som spökar, installera om dina drivrutiner.

Testade ju med det när problemet först uppkom, avinstallerade med DDU och gjorde en ren installation. Bör jag då pröva att gå tillbaka till lite äldre drivrutiner?

Permalänk

Pröva med en föregående drivrutin för att se om det fungerar

Permalänk
Hedersmedlem

Använd inte DDU. Nvidias installationsprogram har en ruta man kan klicka i för att forcera in en ny installation. Använd den så skriver den över allt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Föregående drivrutin verkar inte fungera det heller, jag får förvisso ingen bluescreen som klagar på drivarna längre.
Men nu stänger datorn bara av sig utan förvarning igen, den börjar ladda för att ta sig in i windows men det blir bara en svart skärm innan man kommer till loginskärmen, och ibland blir det svart från och med att jag trycker på startknappen också.

Den är överlag motvillig att starta, vill köra igång en startreparation varannan gång osv.

Nån som har fler förslag? Börjar tröttna nu men har inte råd att börja byta ut delar jag tror det är fel på.

Edit:
Nu återkom samma bsod som innan om problem med videodrivarna, när jag sen startar igen förblir skärmen svart till jag startar om datorn.

Permalänk

Vad har du för nätagg.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Vad har du för nätagg.

Coirsair HX1000w

Permalänk
Skrivet av kaggixx:

Coirsair HX1000w

Tänkte att den muppade sig om datorn bara stänger av sig plötsligt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Tänkte att den muppade sig om datorn bara stänger av sig plötsligt.

Börjat fundera på det jag också. Tänkte det kunde vara hårddiskarna först, men har testat med hd-tune pro och ssd toolbox utan problem.

Permalänk
Medlem

Har du hittat någon lösning på problemet ännu?

Har precis fått ett par BSOD på min dator (Win 7 ultimate x64) - trodde knappt det var möjligt i Windows 7, men då blir det tillbaks till den gamla goda tiden och börja felsöka igen.

Vad är det man ska köra nuförtiden? Prime95/Orthos? Minnestestverktyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuse:

Har du hittat någon lösning på problemet ännu?

Har precis fått ett par BSOD på min dator (Win 7 ultimate x64) - trodde knappt det var möjligt i Windows 7, men då blir det tillbaks till den gamla goda tiden och börja felsöka igen.

Vad är det man ska köra nuförtiden? Prime95/Orthos? Minnestestverktyg?

Glömde visst av att säga att problemet löste sig!

I mitt fall var det nätagget som hade gjort sitt, plockade ur del efter del och fick BSOD för något nytt istället. Men köpte nätagg och ny systemdisk och nu har den inte dött en enda gång sen dess.