Permalänk
Medlem

Rätt självklart att köpa med kitobjektivet eftersom det bara kostar 355 kr extra i kamerapaketet. Köper man den löst kostar den 1150-1600 kr. Kitokjektiven är rätt ok numera särskilt ifall de har is som delvis motverkar att det är ljussvaga.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakwetu:

Rätt självklart att köpa med kitobjektivet eftersom det bara kostar 355 kr extra i kamerapaketet. Köper man den löst kostar den 1150-1600 kr. Kitokjektiven är rätt ok numera särskilt ifall de har is som delvis motverkar att det är ljussvaga.

Yes jag köpte 70D + objektivet. Det som var det fina med objektivet är att det är ett STM objektiv. Vilket tydligen gör fokuseringen mycket smidigare under inspelningen av filmer, verkade väldigt fiffigt. Dessutom så skulle gluggen vara rätt bra!

Nu till den andra frågan. Vad finns det för bra bildredigeringsprogram? Är det bara Photoshop som gäller då? Finns det några gratis-program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Yes jag köpte 70D + objektivet. Det som var det fina med objektivet är att det är ett STM objektiv. Vilket tydligen gör fokuseringen mycket smidigare under inspelningen av filmer, verkade väldigt fiffigt. Dessutom så skulle gluggen vara rätt bra!

Grattis till ett bra start kit

Skrivet av iColt3n:

Nu till den andra frågan. Vad finns det för bra bildredigeringsprogram? Är det bara Photoshop som gäller då? Finns det några gratis-program?

Paintshop Pro är antagligen bra mycket billigare än Photoshop och hyffsat bra för enklare jpg redigering.
Men om du tänker köra raw format så titta på Adobe Lightroom.
Ett annat riktigt bra raw program värt att nämna är DxO Optics Pro.
Adobe har börjat med någon prenumerations form.. där du betalar lite varje månad (antagligen mer i slutändan) men Lightroom finns även att köpa löst.

Vet inte hur din ekonomi ser ut.. men tycker absolut det är värt 1500-1700kr för Paintshop Pro + Lightroom.
Men det finns ju 30-dagars test versioner, det är bara att prova och se vad du behöver.

Permalänk
Medlem

De allra enklaste sakerna som beskärning, skärpning, upplättning av skuggor etc för Raw, finns i Canons gratisprogram som följer med.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakwetu:

De allra enklaste sakerna som beskärning, skärpning, upplättning av skuggor etc för Raw, finns i Canons gratisprogram som följer med.

Även kontraster, färgmättnad etc?

Permalänk
Medlem

Jadå, men för att få ut mest av programmet och bilderna bör du fota i RAW-format och inte jpg.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det kan man ställa in själv i kameran om man vill ha raw+jpg, bara jpg, bara raw eller sraw samt kvaliteten på jpg. Det jag menade var att en hel del av inställningsmöjligheterna i Canons gratisprogram (Digital photo professional) kan du bara använda om du fotar raw.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakwetu:

Det kan man ställa in själv i kameran om man vill ha raw+jpg, bara jpg, bara raw eller sraw samt kvaliteten på jpg. Det jag menade var att en hel del av inställningsmöjligheterna i Canons gratisprogram (Digital photo professional) kan du bara använda om du fotar raw.

Vad är egentligen skillnaden mellan jpg och raw bilder? Skriv gärna en lista på allt som skiljer dom åt. Kan nog vara bra för alla oss omedvetna.

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Vad är egentligen skillnaden mellan jpg och raw bilder? Skriv gärna en lista på allt som skiljer dom åt. Kan nog vara bra för alla oss omedvetna.

En RAW-fil sparar all data som finns i kamerans sensor då du tar bilden.

JPG-filen sparas efter att kamerans bildbehandling vart framme, och justerat vitbalans, kontraster, brucredusering osv. All data som inte används till just det utseendet kastas bort.

Med en RAW-fil kan du justera allt sådant vid senare tillfälle, utan att förlora någon kvalitet.

Jag brukar likna raw-filer vid en lego-modell, medans JPG-filen motsvarar bilden på askens framsida. Lite extremt exempel, men men.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag brukar likna raw-filer vid en lego-modell, medans JPG-filen motsvarar bilden på askens framsida. Lite extremt exempel, men men.

+1 på den liknelsen.

Jag ser ingen som helst anledning att inte fota i Raw om man har en kamera som kan hantera det.

Har man köpt en dyr kamera för att ta bra bilder så är det väl onödigt att komprimera resultatet till något som är "sämre" än vad kameran klarar av att prestera?

Visst en Raw fil tar lite mer plats men lagringsutrymme är ju inte direkt dyrt nu för tiden, inte i jämförelse med vad en kamera kostar.

Tycker man det är krångligt att redigera bilder så är det betydligt enklare (personlig åsikt) att fixa och trixa i en Raw-fil. I Lightroom är det superenkelt, bara att dra lite i reglage och kolla hur bilden ändrar sig. När den ser ut som du vill bara exporterar du den till en jpg men har ändå Raw-filen kvar och kan göra om och om igen om du vill.

Hittar du en "känsla" du vill ha på dina bilder är det bara att föra över samma ändringar på fler bilder, med automatik om du så vill.

Med RAW format får du en möjlighet att nästan ta fotot på nytt, gällande exponering, vitbalans osv. Fruktansvärt användbart då man oftast inte får alla parametrar 100 % rätt vara gång.

Visa signatur

Ludde

Permalänk
Medlem

En raw fil är helt enkelt ett digitalt negativ.

Permalänk
Medlem

Beror ju som alltid lite på.
Mycket av de bilder som jag tagit profesionellt i mina dagar har handlat om "så här såg det ut" dvs ren dokumentation. Ska man då bränna av en 500 bilder som sen ska skickas vidare så duger jpeg gott.

Kan ju hända att bilderna ska till någon annan tex en kund som vill ha dem där och då på plats och vill ha jpeg. Eller varför inte till mormor som inte har lightroom utan tittar på bilderna i paint

Som vanligt så snurrar jag in och jämför med video. Filmar jag i raw så pratar vi 7.5GB per minut. Nu är ju som sagt minne billigt men nån måtta får det ju vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Beror ju som alltid lite på.
Mycket av de bilder som jag tagit profesionellt i mina dagar har handlat om "så här såg det ut" dvs ren dokumentation. Ska man då bränna av en 500 bilder som sen ska skickas vidare så duger jpeg gott.

Kan ju hända att bilderna ska till någon annan tex en kund som vill ha dem där och då på plats och vill ha jpeg. Eller varför inte till mormor som inte har lightroom utan tittar på bilderna i paint

Som vanligt så snurrar jag in och jämför med video. Filmar jag i raw så pratar vi 7.5GB per minut. Nu är ju som sagt minne billigt men nån måtta får det ju vara

Känner med dig, att du snurrar in och jämför med video.

Fotar jag i RAW (och då menar jag foto/stilbilder) så har jag ju kvar råfilerna.

Jag kan ju konvertera råfilerna till slutkund i det format som passar bäst.

Jag kan ju även ändra precis som det passar, då jag fortfarande har kvar råfilerna.

Så länge man har kvar råfiler, då har man har kontroll över materialet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Känner med dig, att du snurrar in och jämför med video.

Fotar jag i RAW (och då menar jag foto/stilbilder) så har jag ju kvar råfilerna.

Jag kan ju konvertera råfilerna till slutkund i det format som passar bäst.

Jag kan ju även ändra precis som det passar, då jag fortfarande har kvar råfilerna.

Så länge man har kvar råfiler, då har man har kontroll över materialet.

Så... Ska man spara både jpeg och raw av varje bild man tar på minneskortet?

Permalänk
Medlem

Jag kör enbart RAW. JPEG är bara en utkast från vad kameran tror är vad bilden ser ut som...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Så... Ska man spara både jpeg och raw av varje bild man tar på minneskortet?

Det kan du göra om du snabbt vill ha tillgång till både färdiga bilder (jpg) men ändå vill kunna ha en version som kan justera (raw), men det tar ju mer plats på minneskortet. Jag brukar inte göra det, utan jag bara fotar raw, sen framkallar jag de jpg-bilder jag vill ha från raw-bilderna i Canons program eller i photoshop. Att fota med enbart jpg gör jag bara när det är bilder som inte spelar så stor roll eller om behöver ha dem direkt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakwetu:

Det kan du göra om du snabbt vill ha tillgång till både färdiga bilder (jpg) men ändå vill kunna ha en version som kan justera (raw), men det tar ju mer plats på minneskortet. Jag brukar inte göra det, utan jag bara fotar raw, sen framkallar jag de jpg-bilder jag vill ha från raw-bilderna i Canons program eller i photoshop. Att fota med enbart jpg gör jag bara när det är bilder som inte spelar så stor roll eller om behöver ha dem direkt.

Okej, jag börjar förstå mej mer på vad allt betyder nu. Det känns klarare i huvudet, det är skönt!

Så, raw bilder, GIMP och Canons fotoprogram är det som gäller då?

Permalänk
Medlem

Hm nah, Lightroom 5.

Det är inte bara ett redigeringsprogram. Det är även ett bibliotek för dina bilder, där det är lätt och sortera och hitta, bara du gör rätt för dig när du importerar och så.
Ha bilder i vanliga mappar på disken och gå den vägen och så, blir ett kluster f*** i slutändan. (inte för att jag har varken nån eller någon större erfarenhet på innehållet i GIMP eller Canons egna prog)

Edit: Stavfel.

Permalänk

Jag håller med om att lightroom är galet värt, speciellt med nuvarande versionens arbetssätt.
Att det även har bilderna i bibliotek ser vissa som en fördel, själv tycker jag att det är en nackdel jag gärna skulle slippa, men programmets övriga fördelar väger upp det.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag håller med om att lightroom är galet värt, speciellt med nuvarande versionens arbetssätt.
Att det även har bilderna i bibliotek ser vissa som en fördel, själv tycker jag att det är en nackdel jag gärna skulle slippa, men programmets övriga fördelar väger upp det.

För att?

Hur håller du det organiserat med 15-20k bilder på disken?

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

För att?

Hur håller du det organiserat med 15-20k bilder på disken?

Filstruktur.
Sedan så har jag långt ifrån så många bilder också. Eller, jag hade, då jag lät bli att spara "skräpet". Med lighroom blir det drygare att sålla.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GooGeL:

Hm nah, Lightroom 5.

Det är inte bara ett redigeringsprogram. Det är även ett bibliotek för dina bilder, där det är lätt och sortera och hitta, bara du gör rätt för dig när du importerar och så.
Ha bilder i vanliga mappar på disken och gå den vägen och så, blir ett kluster f*** i slutändan. (inte för att jag har varken nån eller någon större erfarenhet på innehållet i GIMP eller Canons egna prog)

Edit: Stavfel.

Okej, ska kolla upp det. Så Lightroom ersätter PS och GIMP samt Canons egna program så att säga?

Btw, jag har en bildredigeringstråd här där vi kan fortsätta diskutera program: http://www.sweclockers.com/forum/103-foto-och-video/1306267-b...

Permalänk
Inaktiv

Förresten! Hur mycket tål Canon 70D? Jag tänkte fysiskt, det är nämligen så att kameran och tillbehören låg i kameraväskan under en hög med väskor i husvagnen. Hur mycket press klarar kameran av? Hur vet man om något är sönder? Är lite nojig nu när man lagt ut 10 000 på något man knappt hunnit använda...

Det är nästan så att jag vill kasta kameran, den känns inte hel och fungerande längre. Det känns som att något litet litet litet har gått sönder i den så att den kommer lägga av vilken dag som helst.

Jag blir så frustrerad över hur övriga medlemmar i husvagnen kan vara så fruktansvärt slarviga.

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Förresten! Hur mycket tål Canon 70D? Jag tänkte fysiskt, det är nämligen så att kameran och tillbehören låg i kameraväskan under en hög med väskor i husvagnen. Hur mycket press klarar kameran av? Hur vet man om något är sönder? Är lite nojig nu när man lagt ut 10 000 på något man knappt hunnit använda...

Det är nästan så att jag vill kasta kameran, den känns inte hel och fungerande längre. Det känns som att något litet litet litet har gått sönder i den så att den kommer lägga av vilken dag som helst.

Jag blir så frustrerad över hur övriga medlemmar i husvagnen kan vara så fruktansvärt slarviga.

Oj, hur tusan har den lyckats gå sönder av en sådan sak? vad är det för kameraväska du använt? Den kan verkligen inte vara lämpad för sitt jobb.

Och vad är det för litet som lyckats gå sönder av tryck? Det som borde ryka först är objektivftattningen, och då borde det verkligen märkas.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Förresten! Hur mycket tål Canon 70D? Jag tänkte fysiskt, det är nämligen så att kameran och tillbehören låg i kameraväskan under en hög med väskor i husvagnen. Hur mycket press klarar kameran av? Hur vet man om något är sönder? Är lite nojig nu när man lagt ut 10 000 på något man knappt hunnit använda...

Det är nästan så att jag vill kasta kameran, den känns inte hel och fungerande längre. Det känns som att något litet litet litet har gått sönder i den så att den kommer lägga av vilken dag som helst.

Jag blir så frustrerad över hur övriga medlemmar i husvagnen kan vara så fruktansvärt slarviga.

Tråkigt att höra att du har klantiga/vårdslösa inneboende i husvagnen! Det är så klart svårt att säga hur "mycket" en kamera tål. Men hamnar ett vasst hörn eller så på fel ställe så klart att den kan gå sönder vid relativt liten last.

Men för att kolla om kameran är hel så kan du ju testa lite olika saker.

Ser skärmen bra ut? (inga döda pixlar eller så)
Funkar uppfällning av spegeln? (testa byta mellan "vanlig" och Live view)
Funkar slutaren när du tar foton? (testa med att köra lite seriebildstagning)
Känns alla "rattar" bra när du snurrar på dem?
Funkar vikbarheten på skärmen?

Testa även om det är objektivet som strular.
Funkar det att byta bländare?
Funkar manuell fokus?
Funkar Autofokus?
Känns det "bra" när du vrider på fokal- och zoomring?
Låser objektivet i fattningen ordentligt?

Ja helt enkelt testa igenom kamerans funktioner. Det finns som tur är inte lika många rörliga delar med vitala funktioner i ett digitalt kamerahus så felsök de komponenterna. (slutare, spegel i stort sett.)

Hoppas du får rätt på det!

Visa signatur

Ludde

Permalänk
Skrivet av Ludde83:

Tråkigt att höra att du har klantiga/vårdslösa inneboende i husvagnen!

Är det verkligen klantigt/vårdslöst att lägga en hög med väskor ovanpå en väska? Det är ju lite så väskor fungerar. Lyckas man på nåt vis packa ner kameran så att den inte håller för vanlig förvaring så borde man nog låta bli att lämna den där det finns andra väskor?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Är det verkligen klantigt/vårdslöst att lägga en hög med väskor ovanpå en väska? Det är ju lite så väskor fungerar. Lyckas man på nåt vis packa ner kameran så att den inte håller för vanlig förvaring så borde man nog låta bli att lämna den där det finns andra väskor?

OT: Ja visst ska väl en väska kunna lagras med andra väskor. Men har man en mjuk kameraväska och en tung väska läggs/kastas ovanpå så är det inte säkert att det slutar bra. En kameraväska är sällan konstruerad på samma sätt som en resväska. Men visst du har en poäng.

Visa signatur

Ludde

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Är det verkligen klantigt/vårdslöst att lägga en hög med väskor ovanpå en väska? Det är ju lite så väskor fungerar. Lyckas man på nåt vis packa ner kameran så att den inte håller för vanlig förvaring så borde man nog låta bli att lämna den där det finns andra väskor?

Saken är den att det var en annan som la min kameraväska där när jag inte var i husvagnen. Så de har lyckats sätta väskan på ett dåligt ställe samt packat på väskor ovanpå den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde83:

OT: Ja visst ska väl en väska kunna lagras med andra väskor. Men har man en mjuk kameraväska och en tung väska läggs/kastas ovanpå så är det inte säkert att det slutar bra. En kameraväska är sällan konstruerad på samma sätt som en resväska. Men visst du har en poäng.

Jag har en KAT väska. Den är tung och stor, även dyr när man jämförde med andra konkurrenter. Den är tjock vadderad fram och bak. Ser lite ut som en väska som ska klara lite tuffare förhållanden. Men upptill var väskan nästan platt när den klämdes av andra väskor. Där är det dock ett utrymme för övriga prylar.