operatörslåst olagligt nu?

Permalänk
Medlem

operatörslåst olagligt nu?

http://www.dagensjuridik.se/2014/03/nytt-riksdagsbeslut-det-s...

tänkte höra hur ställer sig operatörerna till detta?
är det någon med erfarenhet som har fått igenom att det låser upp mobilerna grattis?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument...

Permalänk
Medlem
Skrivet av urk:

http://www.dagensjuridik.se/2014/03/nytt-riksdagsbeslut-det-s...

tänkte höra hur ställer sig operatörerna till detta?
är det någon med erfarenhet som har fått igenom att det låser upp mobilerna grattis?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument...

Nja.

Citat:

Konsumenterna ska också ha rätt att få operatörslås borttagna snabbt och kostnadsfritt efter den första bindningstiden.

Som jag tolkar detta så får de ha operatörslåsta telefoner, men när bindningstiden går ut måste de låsa upp telefonen gratis

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Nja.

Som jag tolkar detta så får de ha operatörslåsta telefoner, men när bindningstiden går ut måste de låsa upp telefonen gratis

så tolkar jag det med.

Permalänk
Avstängd

Fattar inte varför folk inte bara köper sina telefoner kontant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Fattar inte varför folk inte bara köper sina telefoner kontant.

Skickades från m.sweclockers.com

Man tjänar en hel del på att köpa med en mobil i visa fall.

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Fattar inte varför folk inte bara köper sina telefoner kontant.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom att telefonerna är subventionerade med 0-2000 kronor om man köper den med abonnemang.

Köpte min Lumia 920 på releasedagen för 3600 med abonnemang utan avbetalning på releasedagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NJB Mods:

Man tjänar en hel del på att köpa med en mobil i visa fall.

*sparar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Fattar inte varför folk inte bara köper sina telefoner kontant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst kan det vara smidigt att köpa telefon kontant och slippa binda sig men även om majoriteten av alla abonnemang där telefon "ingår" är kass så finns det ett par undantag då man kan spara en slant på att binda sig.

För lite mer än 2 år sedan kunde du teckna 3Total (flatrate) för 369/månad (eller något sådant). Jag tecknade abonnemang på 24 månader och sålde den HTC One X jag fick, Då hade jag betalt nästan halva kostnaden för abonnemanget

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Rätt, fel ord utav mig.

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Fattar inte varför folk inte bara köper sina telefoner kontant.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror nog på hur mycket man använder telefonen. Jag köper alltid telefoner kontant, men då köper jag inte de uppåt 6000 (rekordet är LG G2 för 3490 kronor), och jag har sällan en mobilräkning på över 100 kronor i månaden. Varje gång jag har köpt en ny mobil har jag räknat på det, och jag har aldrig tjänat på att köpa den på avbetalning.

Har man däremot en högre mobilräkning (vilket gör att operatörerna gillar en) kan man nog tjäna en del eftersom operatören kan subventionera priset.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Då du sparar på att köpa med abonnemang är ju om du har nytta av dom där 3000 fria sms i månaden och gratis samtal si och så länge och allt vad det är. En del ringer/messar inte alls så mycket speciellt inte nuförtiden då många har messenger appar eller använder Facebook och liknande. Alltså, tar man inte nytta av erbjudandet så är ett mobilköp med abonnemang meningslöst, därför köper jag "kontant" (eller egentligen inte, vem använder kontanter för att betala något som kostar flera tusen?:P)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av husqvarnaff:

Det beror nog på hur mycket man använder telefonen. Jag köper alltid telefoner kontant, men då köper jag inte de uppåt 6000 (rekordet är LG G2 för 3490 kronor), och jag har sällan en mobilräkning på över 100 kronor i månaden. Varje gång jag har köpt en ny mobil har jag räknat på det, och jag har aldrig tjänat på att köpa den på avbetalning.

Har man däremot en högre mobilräkning (vilket gör att operatörerna gillar en) kan man nog tjäna en del eftersom operatören kan subventionera priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Friterad:

Då du sparar på att köpa med abonnemang är ju om du har nytta av dom där 3000 fria sms i månaden och gratis samtal si och så länge och allt vad det är. En del ringer/messar inte alls så mycket speciellt inte nuförtiden då många har messenger appar eller använder Facebook och liknande. Alltså, tar man inte nytta av erbjudandet så är ett mobilköp med abonnemang meningslöst, därför köper jag "kontant" (eller egentligen inte, vem använder kontanter för att betala något som kostar flera tusen?:P)

Precis, men använder man telefonen mycket så kan det löna sig. Nu går vi brutalt off-topic här men jag köpte min förra telefon (Samsung S3) kontant - alltså med kontanter - då mitt dåvarande jobb betalade med Check som kom på posten. brukade casha in typ varannan eftersom avgiften var lägre än vid insättning. Ahhh... America sure is backwards sometimes.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av urk:

http://www.dagensjuridik.se/2014/03/nytt-riksdagsbeslut-det-s...

tänkte höra hur ställer sig operatörerna till detta?
är det någon med erfarenhet som har fått igenom att det låser upp mobilerna grattis?

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument...

Som jag förstått det har de flesta operatörerna/ service providers slutat med operatörslåsning efter detta trädde i kraft. Dock gäller inte detta om du köpt en låst mobil innan detta trädde i kraft (om inte på ren goodwill).

Det är svårt för oss att svara hur operatörerna ställer sig till detta, såklart

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord