dags för en mATX låda, synpunkter och råd mottages glatt!
Tja, jag har inte kollat på hårdvara på ungefär 3 år men tänkte ge mig in på att bygga en mATX.
Användningsområde: spela spel och utveckla av spel. Kommer sitta i grafiska miljöer så som Maya etc och spela tex Thief, Dragon Age: Inquision.
Budget: max 10k i dagsläget.
Övrigt: Jag har ingen erfarenhet utav mATX bygge sen tidigare eller vilka problem som medföljer, kan dock tänka mig att värme är något som kan bli ett problem i ett sånt litet chassi. Om fläktar är något som borde vara med så köper jag det oavsett om det går utanför budgeten eller inte. På tal om chassin så tycker jag att stilrena chassin är lite tråkiga, därför hade jag tänkt mig ett chassis som har ett fönster så att man kan få in lite färg och att jag kan visa upp min underbara kabeldragning!
Okej, som sagt det är jag som är lite paranoid och vill inte sitta där med en burk som inte startar för att det saknas kräm + jag kollar väl lite för mycket på inets rekommenderad watt.
Det är sant att jag snålar lite på grafikkortet (mest för att hålla budgeten så gott det går) men kan nog gå med på att köra på moderkortet + grafikkortet i ditt paket
En fråga bara, du har med en CPU kylare vilket jag gissar på är väldigt vanligt i datorbyggen, men hur stor skillnad gör en CPU kylare vs den som följer med? Min tanke är att köpa ett par 140mm fläktar och sätta i burken för att öka luftgenomströmningen, borde jag ändå köpa en CPU kylare?
@interouse, schysst! har kollat på ett par videos på youtube och tror det kommer gå jättebra att bygga i
Grafikkortet maxar 250W , CPU 84W , HDDn 15W sen lite fläktar på några Watt st .
Stock kylaren är väldigt liten o har en ättrig fläkt. . visst den funkar men måste gå i höga varv för o kyla CPUn men även då ligget temp lite högt med stock
Chassit kommer med 2st 120mm o en 140mm ( du KAN inte ha 140mm på alla ställen) o det är hyffsade fläktar i original o 3st fläktar i det chassit är mer än nog.
Okej, trodde faktiskt sakerna skulle maxa mer Watt.
Visste om att jag inte kunde ha 140mm på alla ställen, men tänkte sätta två stycken i taket (där det får plats) och sen ha två 120mm där en är fram och en är bak. Det blir nog även en CPU kylare också när väl beställningen kommer läggas men ville höra lite argument till varför man skulle köpa det från början
många tror det..tyvärr. . . o dom 250W på grafikkortet är i rena tortyr test. . . under mer normala förhållanden som tex under spel ligger det runt 200W.
Kan inte skriva så långa inlägg då jag borde jobba..haha . . men lite snabbt.
Jag brukar INTE vilja ha mer utsug i chassit än jag har insug. . . o i taket vill du ha utsug.
Så sätter du 2st 140mm i taket som utsug. . o kanske den 120mm som sitter högt bak också som utsug.
Sen har 2st 120mm fram som insug.
Du har då väldigt mycket mer luft som dras ut ur chassit än vad dom två 120mm fram kan putta in . . .vad som händer då är att luft kommer sugas in i alla springor som finns i chassit o där dra med sig damm.
Du vill helst ha tvärt om att du får IN lite mer luft i chassit . . då kommer denna luft sippra UT i alla springor o förhindra att dam tar sig in.
Sen går det ju att balandera detta med varvtalet på fläktarna men försök balansera in o ut sug så att då har några procent mer in än ut
hmm så då skulle det kunna vara smartare att köra en 140mm i taket (utsug) + en 120mm baktill (utsug) och sen köra två 120mm i fronten (insug) tillsammans med en CPU kylare? Då kan jag köra fläktarna i fronten på något högre varvtal och få till att mer luft kommer in i burken.
Tryckte i ett 780 istället, tycker bara att du ska köpa 1 120 till fronten extra det räcker gott och väl vill du gå ner i pris så är denna väldigt prisvärd http://www.inet.se/kundvagn/visa/6961949/2014-07-22
hmm så då skulle det kunna vara smartare att köra en 140mm i taket (utsug) + en 120mm baktill (utsug) och sen köra två 120mm i fronten (insug) tillsammans med en CPU kylare? Då kan jag köra fläktarna i fronten på något högre varvtal och få till att mer luft kommer in i burken.
Tryckte i ett 780 istället, tycker bara att du ska köpa 1 120 till fronten extra det räcker gott och väl vill du gå ner i pris så är denna väldigt prisvärd
Om jag får plats med en i7a i min budget så känns det som ett bättre val, kommer multitaska en hel del med den här datorn (och i7 är lite vassare på just multitasking om jag fått rätt information).
När det kommer till grafikkort så känner jag mig lite vilsen, hur står sig ett GTX 660 kort vs ett R9 280? Vinner man tillräckligt mycket på att köpa ett 780 som kostar mer än dubbelt så mycket som både 660 och 280? Sen kan jag tycka att det kan vara dumt att lägga 60% av en budget på ett grafikkort.
Jag vill nog köra på 16GB RAM och kanske ett lite klenare grafikkort, för mig så är inte grafiken i spelen allt