Nvidia avtäcker Geforce GTX 880 med GM204 "Maxwell" i september

Permalänk
Melding Plague

Nvidia avtäcker Geforce GTX 880 med GM204 "Maxwell" i september

Nya uppgifter gör gällande att Nvidia ska presentera Geforce GTX 880 och arkitekturen Maxwell i en direktsänd videoström i september. Lanseringen dröjer däremot till senare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!!!
Som jag har väntat, nu kan jag byta ut mitt GTX460. Perfekt nu när det är dags att skaffa Nvidia Shield Tablet, att få ett bättre graffekort som är kompatibelt med tabletten.

Permalänk
Medlem

Dags att tömma spargrisen då 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Jag köper 10st direkt!

Permalänk

Bara jag som känner att nvidia medvetet inte vill att 880 ska bli för kraftigt, därav 256-bitars minnesbuss? Förhoppningsvis kommer det ännu kraftigare Maxwell-kort senare....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bara dom inte visar upp ett träkort denna gången.

Skämt åsido detta kan bli riktigt bra.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av axelpaxel:

Bara jag som känner att nvidia medvetet inte vill att 880 ska bli för kraftigt, därav 256-bitars minnesbuss? Förhoppningsvis kommer det ännu kraftigare Maxwell-kort senare....

Skickades från m.sweclockers.com

GPU prestandan blir nog ganska bra, Men förmodligen så kommer minnesbandbredden bli lidande, Vilket är tråkigt för dom som gillar högre upplösningar än 1080p.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

256-bitars minnesbuss the fuk?......

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

Bara jag som känner att nvidia medvetet inte vill att 880 ska bli för kraftigt, därav 256-bitars minnesbuss? Förhoppningsvis kommer det ännu kraftigare Maxwell-kort senare....

Skickades från m.sweclockers.com

Tror samma. Om Nvidia inte brydde sig om att tjäna pengar (vilket är såklart förståligt att de vill) så skulle de släppa kraftigare grafikkort snabbare. Annars lönar de ju sig att släppa grafikkort varje år med 10-20% prestandaboost. Då folk köper det ändå. *cough cod*

Permalänk
Medlem

Hoppas ordningen är återställd nu så vi slipper "Nvidia Titan XLST supreme flash firebug scarface mutant deluxe edition" och liknande. Släpper de ett fetare kort än 880 hoppas jag det heter 881 och inget annat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hoppas ordningen är återställd nu så vi slipper "Nvidia Titan XLST supreme flash firebug scarface mutant deluxe edition" och liknande. Släpper de ett fetare kort än 880 hoppas jag det heter 881 och inget annat.

GTX 1337 420 edition? Någon?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hoppas ordningen är återställd nu så vi slipper "Nvidia Titan XLST supreme flash firebug scarface mutant deluxe edition" och liknande. Släpper de ett fetare kort än 880 hoppas jag det heter 881 och inget annat.

GTX 885 eller GTX 880Ti vore mer i linje med deras tidigare namnschema.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

GTX 885 eller GTX 880Ti vore mer i linje med deras tidigare namnschema.

OK för 885 men jag har aldrig gillat TI då det är intetsägande och tramsigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det blir alltså en till GTX 680. Är väl bara att vänta på det riktiga värstingkortet (980 Ti?)!

Skrivet av Redblaze:

GTX 1337 420 edition? Någon?

Skulle lätt köpa den.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

OK för 885 men jag har aldrig gillat TI då det är intetsägande och tramsigt.

Håller med.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Keeper of Traditions

Äh, mitt 580 klarar sig nog ett tag till... Kanske väntar på GTX 1080.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hoppas ordningen är återställd nu så vi slipper "Nvidia Titan XLST supreme flash firebug scarface mutant deluxe edition" och liknande. Släpper de ett fetare kort än 880 hoppas jag det heter 881 och inget annat.

Tyvärr lär det inte bli så, GM204 lär vara ersättaren till GK104 som är kretsen i gtx 680/770, alltså en övre mellansegments krets. Så räkna med att det kommer ett "Nvidia Titan 2" eller liknande med GM 210 för att slutföra serien precis som de gjorde med 6XX generationen.
Med detta i tanke så tror jag inte att de med gtx 780(ti) kort kommer ha mycket att hämta förutom mycket(?) lägre strömförbrukning från de nya GTX 880 korten då det är en mindre GPU på en snål minnesbuss..

Ända chansen att slippa se ett Titan 2 nu är om de sparat GM210 till nästa år när 20nm processen är igång och de släpper den som gtx 980..

Skrivet av Ozzed:

OK för 885 men jag har aldrig gillat TI då det är intetsägande och tramsigt.

Alla som varit med ett tag har koll på vad TI står för i nvidia sammanhang. Kan vara ännu tidigare men första gången jag kom i kontakt med det var på mitt Geforce 2 ti kort och det var länge sen!
Tycker dessutom att gtx 885 är ett riktigt dåligt namn för GM210 då 85 låter som en liten liten uppgradering från 80 när det är en helt annan krets och X90 korten är reserverade för dual GPU korten, i alla fall nu bland senare generationer så de målar in sig lite i ett hörn med att kalla mellan kretsen för gtx 880.

Slutsats, med namnen de kör nu är nog Titan 2 det bästa alternativet ändå

Permalänk
Avstängd

Så 800 serien blir ytterliggare en grafikkrets som baseras på gammal artitektur eller har jag nyss vaknat?
PRecis som 700 serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK för 885 men jag har aldrig gillat TI då det är intetsägande och tramsigt.

Varför hänga upp sig på vad det heter? Jag tilltalar inte mitt grafikkort med namn i alla fall

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av makn:

Så 800 serien blir ytterliggare en grafikkrets som baseras på gammal artitektur eller har jag nyss vaknat?
PRecis som 700 serien

läs artikeln? 800 serien blir maxwell som är en ny arkitektur. Dock produceras den med samma tillverkningsmetod (28 nm).

Permalänk
Medlem

Alla stirrar blint på bussbredd, vilket bara är en del av det som bestämmer bandbredden. Antagligen kör minnena på minst samma hastighet som 780TI dvs 7000Mhz om inte snäppet högre. Dessutom har mängden L2-cahce dubblerats vilket gör att trafiken på bussen minskas. Eftersom energieffektivitet varit i fokus under framtagandet av Maxwell är det bara logiskt att inte använda överdimensionerade bussar då dessa står för en stor del av energiförbrukningen.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

Bara korten har en bra (prestanda x funktion)/pris ratio så får det heta pippi lotta rullgardina eller vad som för mig.

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

Undrar bara vad man ska köpa. Ett 880 eller titan v2, 880Ti, 880 titan Ti Turbo

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hoppas ordningen är återställd nu så vi slipper "Nvidia Titan XLST supreme flash firebug scarface mutant deluxe edition" och liknande. Släpper de ett fetare kort än 880 hoppas jag det heter 881 och inget annat.

Det blir nog ett TITAN MAXWELL i början på nästa år och ett 880 Ti till sommaren 2015.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

läs artikeln? 800 serien blir maxwell som är en ny arkitektur. Dock produceras den med samma tillverkningsmetod (28 nm).

Maxwell har jag haft sedan maj. Så i september skulle inte jag kalla den ny, fast den är ju inte dålig för det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hur är det med Nvidias drivrutiner och kompatibilitet med spel nu för tiden?
Hoppade över från AMD till Nvidia med GTX580, vilket var en katastrof. Och sitter nu nöjd med 280X, men den blir gammal snart :S

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av Haibane:

Alla stirrar blint på bussbredd, vilket bara är en del av det som bestämmer bandbredden. Antagligen kör minnena på minst samma hastighet som 780TI dvs 7000Mhz om inte snäppet högre. Dessutom har mängden L2-cahce dubblerats vilket gör att trafiken på bussen minskas. Eftersom energieffektivitet varit i fokus under framtagandet av Maxwell är det bara logiskt att inte använda överdimensionerade bussar då dessa står för en stor del av energiförbrukningen.

Kan ju hoppas du har rätt, men 680 korten med 4GB minne är ett lysande exempel på varför en 256 bitars buss är small. Det blev lite bättre vid överklockning av minnet men det var aldrig nära att kunna utnyttja sina 4GB minne. Samma gäller gtx 770 korten men de har snabbare minne så klarar utnyttja lite mer av sina 4GB men inte allt, vid överklockning kommer de upp mot att kunna utnyttja 3.2GB eller nått så fortfarande rätt långt kvar.
Nu är ju dock 880 korten referens kort så förhoppningsvis så är de uppbyggda så de kan utnyttja allt minne i och med det men det kommer bli tajt med en 256 bitars buss.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Maxwell har jag haft sedan maj. Så i september skulle inte jag kalla den ny, fast den är ju inte dålig för det.

I form av ett budget kort ja, detta är första gången det kommer ett högpresterande kort på arkitekturen så en lite annan sak men visst finns Maxwell redan

Permalänk

Om det här ska följa samma mönster som 680 > Titan > 780 > 780 Ti/Titan Black med 880 (GM 204) > Titan Maxwell (lite bantad GM 210) > 980 (bantad GM 210 med rimligare pris och mer lämplig för gaming) > 980 Ti/Titan Black Maxwell (full GM 210) så lär det dröja tills 980 Ti släppet innan jag köper något nytt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

Hur är det med Nvidias drivrutiner och kompatibilitet med spel nu för tiden?
Hoppade över från AMD till Nvidia med GTX580, vilket var en katastrof. Och sitter nu nöjd med 280X, men den blir gammal snart :S

Vad menar du med kompabilitet med spel? För övrigt så skulle jag säga att 280X redan är stenålder, Snart 3år gammal GPU, Presterar dock bra ändå.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Hur är det med Nvidias drivrutiner och kompatibilitet med spel nu för tiden?
Hoppade över från AMD till Nvidia med GTX580, vilket var en katastrof. Och sitter nu nöjd med 280X, men den blir gammal snart :S

Ungefär lika bra/dåligt för både AMD och Nvidia. Både jag och min sambo har växlat friskt, just nu har hon ett 290X och jag ett 780 Ti, och vi stöter båda på problem med drivrutinskrångel ibland. Men det har blivit mer sällan med tiden; jag tycker mig skönja att både AMD och Nvidia har mer stabila drivrutiner nuförtiden.

Vad gäller nyheten så är ju lanseringsdatumet det enda som egentligen är intressant. Att de presenterar tidigare än väntat luktar bara som ett PR-trick, som vanligt. Personligen tror jag inte att det kommer lanseras något under 2014.

Visa signatur

5950X, 3090