Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Slut på sata-platser

Permalänk
Medlem

Slut på sata-platser

Har byggt "sommardatorn" med Asus Z97-A moderkort. Nu har jag fyllt upp alla sata-platser med diskar, och behöver koppla in min optiska drive. Funkar esata-uttaget som ett vanligt sata-uttag, eller är det några skillnader? Vad för kabel är isf lämplig för att ansluta disk till esata med?

Permalänk
Medlem

Kolla så ditt E-sata uttag inte delar en intern port. Detta är nämligen väldigt vanligt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Kolla så ditt E-sata uttag inte delar en intern port. Detta är nämligen väldigt vanligt.

Blir inte riktigt klok på vad asus menar med 1 x SATA Express connector: , compatible with 2 x SATA 6.0 Gb/s ports"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Prova en eSATA<->SATA kabel

En sån här kanske?
http:// www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/interna-kablar/sata/sata-hona-till-esata-hane-p68032

Permalänk
Skrivet av penke62:

Blir inte riktigt klok på vad asus menar med 1 x SATA Express connector: , compatible with 2 x SATA 6.0 Gb/s ports"

SATA Express är en ny koppling som använder sig av bl.a. 2st SATA kontakter för att komma upp i 10Gbit/sek istället för SATA's 6Gbit/sek (SATA 3 närmare bestämt).
Få (eller inga hittils) produkter stöder detta ännu, men det kommer nog så småning om. Har själv ej sett någon ännu iaf.

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/SATA_Express

Du har ju en M.2 connector på det moderkortert med, där du kan köra M.2 SSD istället för 2.5" SSD med SATA

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har ingen eSATA port, utan 4 st vanliga portar samt en SATA Express, som också kan användas som 2 st vanliga, dvs totalt 6 st.

Behöver du fler än så måste du köpa ett kontrollerkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaboof:

Ditt moderkort har ingen eSATA port, utan 4 st vanliga portar samt en SATA Express, som också kan användas som 2 st vanliga, dvs totalt 6 st.

Behöver du fler än så måste du köpa ett kontrollerkort.

My bad, jag trodde det var samma sak.

Permalänk
Medlem

Tips på vettigt kontrollerkort? Åtminstone två platser vill jag ha, om jag ändå ska ha i ett kort. Det behöver inte vara snabbare än till ett par vanliga gamla diskar.
Edit: eller, hur ansluter jag min ena ssd med m.2? Den kontakten är helt ny för mig.
Edit: eller det måste vara en speciell sorts ssd för den kontakten?

Permalänk
Medlem

m.2 är ssd diskar som oftast sitter i moderna laptops. Ser ut som ett kretskort bara. Köp det billigaste pci-e kortet som har det antalet platser du söker bara. Låter inte som du kommer köra raid eller så ändå.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zaboof:

Ditt moderkort har ingen eSATA port, utan 4 st vanliga portar samt en SATA Express, som också kan användas som 2 st vanliga, dvs totalt 6 st.

Behöver du fler än så måste du köpa ett kontrollerkort.

Normalt är ju att chassits eSATA-port, om en sådan finns, är kopplad till en helt vanlig SATA-port på moderkortet.

Skrivet av penke62:

Ett bättre alternativ kanske kan vara att köpa en extern ODD för samma peng. Mycket mer versatilt om du har flera datorer dessutom.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Normalt är ju att chassits eSATA-port, om en sådan finns, är kopplad till en helt vanlig SATA-port på moderkortet.

Ett bättre alternativ kanske kan vara att köpa en extern ODD för samma peng. Mycket mer versatilt om du har flera datorer dessutom.

Ny intern odd är precis införskaffad, (har bara en dator) så det alternativet går dessvärre bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av penke62:

Har du verkligen sådan panik med att koppla in dvd/extra disk? För är väl bättre du köper något ordentligt med en gång. Skiljer inte mycket i pris nämligen om du vill ha mer portar med en gång.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av penke62:

Ny intern odd är precis införskaffad, (har bara en dator) så det alternativet går dessvärre bort.

Det blir ju samma kostnad att köpa en extern ODD som att köpa ett kontrollerkort, och den externa ODD:n är (enligt mig) generellt sett mer användbar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Har du verkligen sådan panik med att koppla in dvd/extra disk? För är väl bättre du köper något ordentligt med en gång. Skiljer inte mycket i pris nämligen om du vill ha mer portar med en gång.

Det är egentligen ingen större panik. När jag behöver den optiska kan jag koppla ur en disk temporärt. Jag har ganska dålig koll på kontrollkort (vilket jag förmodar märks), så ni som har får mer än gärna komma med tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det blir ju samma kostnad att köpa en extern ODD som att köpa ett kontrollerkort, och den externa ODD:n är (enligt mig) generellt sett mer användbar.

Du har möjligen rätt, men nu har jag redan köpt en internt, och den valdes för att jag inte gillar att ha lösa grejor.

Permalänk
Medlem

Case closed. Kort köpt och installerat. Tack för respons och hjälp.