Permalänk
Medlem

Har du testat DPP som du fick med när du köpte kameran?

Visa signatur

/Benny

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BempaS:

Har du testat DPP som du fick med när du köpte kameran?

Har faktiskt inte gjort det. Fungerar det bra? Är det lätt att lära sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Har faktiskt inte gjort det. Fungerar det bra? Är det lätt att lära sig?

Jag kör inte det själv men prova lägg in det så märker ju du om det funkar för dig, gratis ändå. En ny version av DPP är på gång snart men verkar än bara vara för senaste fullformatskamerorna. http://www.fotosidan.se/cldoc/dpp-uppdatering-endast-for-fullformatare.htm

Visa signatur

/Benny

Permalänk
Medlem

DPP är det gratis Canon program som jag skrev om i andra tråden. I det kan du rawframkalla, beskära, ändra ljushet, vitbalans, kontrast, skärpa, färmättnad, färgbalans, brusreducera, korrigera för brister objektiv (tex kromatisk aberration, vinjettering) mm. Det följer med kameran och är ett bra program att börja med.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av iColt3n:

Väljer programmet automatiskt 64-bitars versionen?

Det ska det göra, enligt info står det "The installer contains both 32 bit and 64 bit versions of GIMP, and will install the appropriate one."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aristotele:

Det ska det göra, enligt info står det "The installer contains both 32 bit and 64 bit versions of GIMP, and will install the appropriate one."

Den är tydligen installerad i 32-bitars. Vad är egentligen skillnad mellan 32-bitars och 64-bitars versionerna? *Jag har 64-bitars OS.*

Jag är dock inte säker på att jag tittat rätt, hur ser man ifall programmet är installerat i 32- eller 64 bitar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Den är tydligen installerad i 32-bitars. Vad är egentligen skillnad mellan 32-bitars och 64-bitars versionerna? *Jag har 64-bitars OS.*

Jag är dock inte säker på att jag tittat rätt, hur ser man ifall programmet är installerat i 32- eller 64 bitar?

Det är väl bara att 32-bitars versionen använder upp till 3GB RAM medan 64-bitars klarar upp till 128GB RAM, precis som OS:et...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Inaktiv

Om jag nu skulle köpa Lightroom 5, är det bara en engångssumma och sedan får man alla uppdateringar som släpps framåt? Vad händer när Lightroom 6 kommer? Måste man köpa en uppgradering då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Om jag nu skulle köpa Lightroom 5, är det bara en engångssumma och sedan får man alla uppdateringar som släpps framåt? Vad händer när Lightroom 6 kommer? Måste man köpa en uppgradering då?

Du kommer att få alla uppdateringar som kommer till LR5, men behöver köpa en uppgradering till LR6 om du vill ha nytt lull eller stöd för nya kameramodeller som kommer i LR6. Iaf är var det så när LR5 släpptes.

Man kan ju välja att ha LR som en del av creative cloud och då ska man ju alltid ha senaste versionen, men då kostar det ju per månad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Om jag nu skulle köpa Lightroom 5, är det bara en engångssumma och sedan får man alla uppdateringar som släpps framåt? Vad händer när Lightroom 6 kommer? Måste man köpa en uppgradering då?

Har du studentkort kan du testa creative cloud

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd

Jag gillar det här; http://pixlr.com/editor/
Ett program du kan använda online. Ännu simplare är till exempel Picasa som du kan ladda ner gratis och använda i din dator.
För att göra bildkollage använder jag: http://www.fotor.com/features/collage.html

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N0iZE:

Har du studentkort kan du testa creative cloud

Snart så har jag studentkort!

Finns det något program som motsvarar Adobe Photoshop produkterna?

Permalänk
Inaktiv

Finns det några bra bildredigerings appar till smartphones/Android?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Finns det några bra bildredigerings appar till smartphones/Android?

Det beror väl lite på vad man menar med bra, dvs vad man vill kunna göra. Adobe har både Photoshop Express (gratis) och Photoshop Touch (kostar pengar).
Jag använder inte telefonen för såntdär särskilt mycket, men tycker att Snapseed funkar rätt okej för småsaker. Det känns relativt seriöst och är gratis. Går att göra lokala justeringar av ljushet, kontrast och mättnad ganska enkelt, tex...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumbo:

Det beror väl lite på vad man menar med bra, dvs vad man vill kunna göra. Adobe har både Photoshop Express (gratis) och Photoshop Touch (kostar pengar).
Jag använder inte telefonen för såntdär särskilt mycket, men tycker att Snapseed funkar rätt okej för småsaker. Det känns relativt seriöst och är gratis. Går att göra lokala justeringar av ljushet, kontrast och mättnad ganska enkelt, tex...

Jag har nyligen skaffat Photoshop Touch, tänkte se om det fanns några fler program.

Förresten, till datorn. Finns det något program som är i konkurrens med Photoshop?

Permalänk
Medlem

Paint Shop Pro sägs ju vara ett bra program till rätt peng --> http://www.paintshoppro.com/en/products/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 57josa:

Paint Shop Pro sägs ju vara ett bra program till rätt peng --> http://www.paintshoppro.com/en/products/

Där har vi ett likvärdigt program ser det ut som. Adobe kräver ju bara alla pengar som finns på kontot. Jag vill gärna betala för mina programvaror, men Adobe har inte direkt några schyssta priser för fattiga studenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Snart så har jag studentkort!

Finns det något program som motsvarar Adobe Photoshop produkterna?

Oj ursäkta för sent svar(jobbar). Har hört att gimp är hyffsat bra:)

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Där har vi ett likvärdigt program ser det ut som. Adobe kräver ju bara alla pengar som finns på kontot. Jag vill gärna betala för mina programvaror, men Adobe har inte direkt några schyssta priser för fattiga studenter.

Jag tror inte det finns något som helt skulle kunna ersätta photoshop, med allt det senaste lullet osv, men behöver man inte "extra allt" i sitt redigeringsprogram så finns ju GIMP och paint.net som är gratis, Paintshop Pro och Photoshop Elements. Alla dessa är ganska kompetenta och räcker långt om man inte ska göra riktigt avancerade grejer.
Det finns såklart fler alternativ åxå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumbo:

Jag tror inte det finns något som helt skulle kunna ersätta photoshop, med allt det senaste lullet osv, men behöver man inte "extra allt" i sitt redigeringsprogram så finns ju GIMP och paint.net som är gratis, Paintshop Pro och Photoshop Elements. Alla dessa är ganska kompetenta och räcker långt om man inte ska göra riktigt avancerade grejer.
Det finns såklart fler alternativ åxå.

Kan du nämna några fler alternativ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iColt3n:

Finns det några bra bildredigerings appar till smartphones/Android?

Du kan ju testa den som jag nämnde tidigare i tråden - Pixlr Express. Den är inte superavancerad så om den duger åt dig beror ju på dina behov.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Paint.Net är jättebra och gratis, och enkelt, och klarar det mesta som en hemanvändare normalt behöver.
GIMP är också jättebra, med miljarder funktioner som gör att man kanske ryggar tillbaka. Har själv aldrig gillat GIMP, men det är nog det närmaste Photoshop du kommer.

Bägge dessa har autokorrigering för nivåer o.s.v. samt enkla dragreglage för att korrigera färgmättnad o.s.v.

Picasa har även den en hel del "auto" funktioner även om den är en riktigt apbra bildhanterare (och inte ett ritprogram)

Dessa dominerar på marknaden (ihop med Adobes suiter) och såvida inte någon annan kommer med något revolutionerande, så kommer det nog att förbli så inom överskådlig framtid!

Tanka hem och prova!

Och Snapseed är riktigt bra för både IOS/Android!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oxygenial:

Paint.Net är jättebra och gratis, och enkelt, och klarar det mesta som en hemanvändare normalt behöver.
GIMP är också jättebra, med miljarder funktioner som gör att man kanske ryggar tillbaka. Har själv aldrig gillat GIMP, men det är nog det närmaste Photoshop du kommer.

Bägge dessa har autokorrigering för nivåer o.s.v. samt enkla dragreglage för att korrigera färgmättnad o.s.v.

Picasa har även den en hel del "auto" funktioner även om den är en riktigt apbra bildhanterare (och inte ett ritprogram)

Dessa dominerar på marknaden (ihop med Adobes suiter) och såvida inte någon annan kommer med något revolutionerande, så kommer det nog att förbli så inom överskådlig framtid!

Tanka hem och prova!

Och Snapseed är riktigt bra för både IOS/Android!

Jag har försökt hitta information om vad skillnaden egentligen är mellan Photoshop - Paint Shop Pro - GIMP.

Vet du vad skillnaden mellan GIMP och Photoshop är? Eftersom du nämnde att GIMP är det närmsta man kan komma Photoshop.