Permalänk

hårddisk trasig?

Hallå gäängsters!

Jag har en mycket udda och speciell situation skulle jag nog påstå...
Såå, har haft en laptop i cirka 1,5 år nu (thosiba satelitte p850-133)

Datorn har ofta frysigt oxh varit seg den senaste tiden, då gör jag som jag alltid gör - installerar en ny färsk version av windows!
Allt fungerade perfekt i ca 2 dagar, datorn kändes som ny osv..

Men sen laggade datorn fast, så jag stängde av den.
Sen ville den inte starta.. Fick ett error (kommer inte ihåg exakt vad det stod då jag nu bara får en svart skärm)
Men det var något i stil med att jag skulle koppla in en hårddisk med ett bootbart system.

Okej..? Lite udda tänkte jag så jag satte in windows repair disc och skulle kolla om jag bara kunde reparera windows eller om jag helt enkelt var tvungen att installera om windows.
Men den vill inte boota från varken hårddisk, dvd, usb osv...

Saker jag provade:
Återställde alla inställningar i bios.
Ändra boot option.
Men inget funkade, fick bara samma error som förut (som nu bara har blivit en svart skärm)

Jag gav upp en dag eller två och lät bli att använda dator över huvud taget (värsta dagarna i mitt liv)
Sen kom jag på att jsg hade en gammal laptop i garderoben från 06 (?)
Så jag kort och gått satte in den hårddisken och installera nytt windows.
Så nu funkade allt som det skulle, jag kunde boota från hårddisken, dvd,usb osv
Men som jag från börjande oroade mig för är hårddisken allt för gammal och helt enkelt obrukbar (laggade)
Så nu är jag fast på ruta 1...

Kan också tillägga att den första hårddisken, den "trasiga" hittar den i bios.

Så vad säger ni, bara ge upp och lägga mina enda pengar som en fattig student på en ny hårddisk?

Ber om ursäkt ifall tråden ligger fel eller något är fel (är ny pp sweclockers)

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Låter som en trasig disk. Har du möjlighet att kolla SMART info?

Finns skivor som tex Hirens BootCD som kan boota program som kan titta på det, eller enkelt XP som du kan köra program och kolla det med.
Så kan du få bekräftat det som befaras.

Du kan ju chansa och handla en begagnad disk på nån tradera/blocket mm, men jag skulle inte rekommendera det.
Du vet ju inte hur dessa har behandlats under sitt liv. SSD diskar kan man hitta billigare men även där måste man veta hur sliten den är. Så en ny disk är varmt att föredra.

Tyvärr så tänker inte folk på att hårddiskarna (mekaniska) inte tål att man flyttar datorn när den är igång, utan man ska stänga ner i vänteläge (minst) och sen flytta den. Därför rekommenderar jag ofta SSD till laptop, då det får problemet att försvinna.
En laptop disk brukar hålla 1-2 år innan den börjar spotta ut trasiga sektorer eller andra fel, vid "normal Svensson" användning. Är man försiktig så kan de hålla längre, men de brukar vara en av de första sakerna som går sönder.
En SSD har inga rörliga delar, och är mycket mer stöttålig, samt den brukar få trötta gamla laptop att få nytt liv eftersom de ofta läser/skriver mellan 20-100 gånger snabbare än mekaniska diskar.

Om du nu har en begagnad disk du kan använda tillfälligt, behåll den, och var försiktig. Spara lite pengar, eller vänta till hösten när du får ut ev sommar jobb mm, och satsa på en prisvärd SSD disk till den. Det är nog den bästa rekommendationen. De flesta SSD idag är bra, undvik Kingston V300 bara.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Låter som en trasig disk. Har du möjlighet att kolla SMART info?

Finns skivor som tex Hirens BootCD som kan boota program som kan titta på det, eller enkelt XP som du kan köra program och kolla det med.
Så kan du få bekräftat det som befaras.

Du kan ju chansa och handla en begagnad disk på nån tradera/blocket mm, men jag skulle inte rekommendera det.
Du vet ju inte hur dessa har behandlats under sitt liv. SSD diskar kan man hitta billigare men även där måste man veta hur sliten den är. Så en ny disk är varmt att föredra.

Tyvärr så tänker inte folk på att hårddiskarna (mekaniska) inte tål att man flyttar datorn när den är igång, utan man ska stänga ner i vänteläge (minst) och sen flytta den. Därför rekommenderar jag ofta SSD till laptop, då det får problemet att försvinna.
En laptop disk brukar hålla 1-2 år innan den börjar spotta ut trasiga sektorer eller andra fel, vid "normal Svensson" användning. Är man försiktig så kan de hålla längre, men de brukar vara en av de första sakerna som går sönder.
En SSD har inga rörliga delar, och är mycket mer stöttålig, samt den brukar få trötta gamla laptop att få nytt liv eftersom de ofta läser/skriver mellan 20-100 gånger snabbare än mekaniska diskar.

Om du nu har en begagnad disk du kan använda tillfälligt, behåll den, och var försiktig. Spara lite pengar, eller vänta till hösten när du får ut ev sommar jobb mm, och satsa på en prisvärd SSD disk till den. Det är nog den bästa rekommendationen. De flesta SSD idag är bra, undvik Kingston V300 bara.

ber om ursäkt för det sena svaret...

Tack så mycket för svaret!
blev att köpa en ny ssd, har aldrig haft en dator med ssd förrän ny och jäklar vilken skillnad!!

tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex4nderP:

ber om ursäkt för det sena svaret...

Tack så mycket för svaret!
blev att köpa en ny ssd, har aldrig haft en dator med ssd förrän ny och jäklar vilken skillnad!!

tack för infon!

NP.

Jag brukar rekommendera SSD till laptops, både pga det gör enorm hastighetsskillnad och tålighet mot transport.
Har sällan någon som är missnöjd på något förutom priset på SSDn