Byta hårddisk till SSD på HP laptop.

Permalänk

Byta hårddisk till SSD på HP laptop.

Tjena!

Jag har köpt en HP envy http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Original hårddisken ligger på 1 TB MEN... med bara 5400 RPM

Jag har köpt en SSD på 500gb från samsung. http://www.inet.se/produkt/4304584/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Jag har bytt hårddisken och har skapat en återställnings skiva för windows 8 men datorn hittar inte ssd disken.

Hur installerar jag windows på den nya hårddisken?

Varför hittar itne datorn ssd disken?

Måste jag köpa en ny windows skiva för att få över windows på den nya disken?

/Tack på förhand- Sebbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian93:

Tjena!

Jag har köpt en HP envy http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Original hårddisken ligger på 1 TB MEN... med bara 5400 RPM

Jag har köpt en SSD på 500gb från samsung. http://www.inet.se/produkt/4304584/samsung-ssd-evo-basic-840-...

Jag har bytt hårddisken och har skapat en återställnings skiva för windows 8 men datorn hittar inte ssd disken.

Hur installerar jag windows på den nya hårddisken?

Varför hittar itne datorn ssd disken?

Måste jag köpa en ny windows skiva för att få över windows på den nya disken?

/Tack på förhand- Sebbe

Vi verkar dela exakt samma problem förutom att jag försöker installera windows 7 på en SSD från Samsung med 120gb

#14773544

Tänkte ifall någon lösning dyker upp för min del så får du också del av den:)

Permalänk
Medlem

Jag bytte disk på sambons gamla HP häromveckan. Från mekanisk till en Evo 840. Jag använde det medföljande kloningsverktyget och allt fungerade helt klanderfritt (Dock behöver man kunna koppla in ssd-disken via usb).

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av P!ngv!N:

Vi verkar dela exakt samma problem förutom att jag försöker installera windows 7 på en SSD från Samsung med 120gb

#14773544

Tänkte ifall någon lösning dyker upp för min del så får du också del av den:)

Jasså, då får vi uppdatera varandra

Permalänk
Skrivet av ANDI:

Jag bytte disk på sambons gamla HP häromveckan. Från mekanisk till en Evo 840. Jag använde det medföljande kloningsverktyget och allt fungerade helt klanderfritt (Dock behöver man kunna koppla in ssd-disken via usb).

Vad är det för kloningsverktyg? och hur kopplade du in disken via usb?

Permalänk
Permalänk

Men vad har du för verktyg till att koppla in den?

Permalänk
Skrivet av Sebastian93:
Skrivet av P!ngv!N:

Jag har också bytt till en ssd i min bärbara. En HP probook där jag hade enorma problem. Lösningen för min del var att uppdatera bios. Först då ville ssdn hittas och kunde installera såväl win 7 som win 8.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Jag har också bytt till en ssd i min bärbara. En HP probook där jag hade enorma problem. Lösningen för min del var att uppdatera bios. Först då ville ssdn hittas och kunde installera såväl win 7 som win 8.

//Freezer

Jaha hur uppdaterar man bios?

Permalänk
Skrivet av Sebastian93:

Jaha hur uppdaterar man bios?

Du hämtar den senaste biosfilen där du hämtar övriga uppdateringar, hos HP, där du skriver in vad datorn heter så att du får rätt uppdateringar. Jag lade sedan filen uppackad på ett USBminne och botade där ifrån. Ställ dock in bios på standardinställningar, då det kan strula om du har exempelvis överklockat. I övrigt får jag hänvisa till andra medlemmar alternativt google.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Du hämtar den senaste biosfilen där du hämtar övriga uppdateringar, hos HP, där du skriver in vad datorn heter så att du får rätt uppdateringar. Jag lade sedan filen uppackad på ett USBminne och botade där ifrån. Ställ dock in bios på standardinställningar, då det kan strula om du har exempelvis överklockat. I övrigt får jag hänvisa till andra medlemmar alternativt google.

//Freezer

Jag får fan inte igång den här skiten kan inte ens uppdatera bios, får bara BOOTMGR saknas...

Permalänk
Skrivet av Sebastian93:

Jag får fan inte igång den här skiten kan inte ens uppdatera bios, får bara BOOTMGR saknas...

Har du originaldisken i datorn, när du försöker uppdatera bios. Själv så bytte jag till ssdn efter uppdateringen.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Har du originaldisken i datorn, när du försöker uppdatera bios. Själv så bytte jag till ssdn efter uppdateringen.

//Freezer

Jaha nej jag har ssd in datorn nu, så jag ska byta till original disken?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Okej återkommer med resultat.

Har nu uppdaterat bios, men fortfarande samma problem.

Permalänk

Har nu löst probemet, jag gjorde så att jag laddade ner Windows 8 från thepiratebay och sedan använde jag min egna produkt nyckel och nu funkar allt skit bra

Permalänk
Medlem

Brukar vara så att UEFI biosen är låst, så den vill inte boota när man bytt disk.
Själv följde jag detta:
https://www.youtube.com/watch?v=gfZRuRNRo_A

I infon där nere finns länkar till program till att klona och UEFI fix.
Jag följde det och lyckades klona en Lenovo och en HP på senare tid.
Det ENDA du ska tänka på är att recoverypartitionen ofta INTE fungerar efter. Ibland går det att fixa, men enklast är att lägga ut den på en kvalitets USB/Skivor och sedan bara ta bort den från SSDn.
Alt är att lägga orginaldisken väl förpackat i en hylla, så kan du klona den igen när du behöver.